Bubble Post en Deli XL tekenen voor milieuvriendelijk leveren binnenstad Amsterdam

Gisteren, dinsdag 10 januari, ondertekenden groothandel Deli XL en het ecologische stadsdistributie-bedrijf Bubble Post een samenwerkingscontract. Daarmee onderschrijven de bedrijven dat zij zich de komende jaren samen zullen inzetten voor verdere verduurzaming van distributie in de grote binnensteden. De ondertekening vond plaats op het Van Bron tot Bord-paviljoen op de Horecava in Amsterdam. Deli XL […] ... lees meer

Consultatie Due Diligence Guidance voor verantwoord ondernemen in het buitenland

Bedrijven en andere geïnteresseerden kunnen reageren op een conceptversie van due diligence-richtlijnen in een publieke consultatie van de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). De consultatie loopt tot 9 februari 2017. OESO-richtlijnen De OECD Guidelines for Multinational Enterprises (OESO-richtlijnen) zijn MVO-normen voor internationaal ondernemen. Ze maken duidelijk wat de Nederlandse overheid (samen met 45 […] ... lees meer

Duurzame bieren Pieper Bier en Hemelswater winnen innovation awards op Horecava

Overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2017 is een speciaal bier, gebrouwen met lokaal opgevangen en gefilterd regenwater; Hemelswater: Code Blond van Hemelswater uit Amsterdam. “Storytelling en wereldverbeteren via voedsel komen in dit product prachtig bij elkaar,” oordeelt de jury. “Elk biertje nodigt uit tot een gesprek over klimaatsverandering.” De prijsuitreiking van deze 17e […] ... lees meer

Mensenrechten vragen om actie van bestuurders

“Bedrijven als Kellogg’s, Unilever en Nestle gebruiken palmolie van plantages waar kinderen werken”, kopte de Britse krant The Independent vorige maand. Negen internationale fabrikanten van consumentenproducten profiteren indirect van kinderarbeid en uitbuiting, constateerde Amnesty International na gesprekken met 120 werknemers van Indonesische palmolieplantages. Dergelijke krantenkoppen, waarin het merk direct gerelateerd wordt aan grove mensenrechtenschendingen, laten […] ... lees meer

Grenzen aan circulariteit

In een eerder artikel stonden Niels Faber en Jan Jonker stil bij de grenzen die er zijn aan het gebruik van grondstoffen in kringlopen. Naast verbruik speelt binnen de Circulaire Economie (CE) echter ook de beschikbaarheid van materialen een belangrijke rol. Bakstenen, beton en metaal, eenmaal verwerkt in gebouwen of wegen, tellen een aantal decennia […] ... lees meer

Report shows a third of consumers prefer sustainable brands

A new international study by Unilever reveals that a third of consumers (33%) are now choosing to buy from brands they believe are doing social or environmental good. The study asked 20,000 adults from five countries how their sustainability concerns impact their choices in-store and at home. Crucially, it then mapped their claims against real […] ... lees meer

Accountant moet jaarverslag bedrijven ook op duurzaamheid controleren

De accountant moet in het jaarverslag van een beursgenoteerde onderneming controleren of de niet-financiële informatie klopt. Dit heeft minister Van der Steur (Veiligheid & Justitie) aan de Tweede Kamer geschreven. Deze niet-financiële informatie gaat bijvoorbeeld over de impact van de Parijse klimaatdoelstellingen op het verdienmodel, eerbiediging van mensenrechten of het beleid van een onderneming om […] ... lees meer

Kruidvat wil zich onderscheiden op duurzaamheid

A.S. Watson Healty & Beauty is al jaren vooral achter de schermen bezig met het verduurzamen van de organisatie. Een van de grootste uitdagingen is dit beleid actiever uitdragen naar de consument, stelt mvo-manager Alberic Pater in het januarinummer van RetailTrends. “Pas dan draagt het bij aan een positievere positionering van de organisatie.” Dochterbedrijven Kruidvat […] ... lees meer

Thema nieuwe MKB-prijs Limburg: van winst naar waarde

Gaat het Limburgse ondernemers alleen om winst? Of vinden ze het ook belangrijk om waarde te creëren op andere manieren? MKB-Limburg en L1 denken dat er in Limburg genoeg bedrijven zijn die hun steentje bijdragen aan een betere wereld. Maatschappelijk verantwoord ondernemen: vrijwel elk zichzelf respecterend bedrijf wijdt er op zijn website wel een alinea aan. Maar […] ... lees meer

Horecava-onderzoek: horecabezoeker positief over duurzaamheidskeurmerk voor de horeca

Driekwart van de horecabezoekers staat positief tot zeer positief tegenover een duurzaamheidskeurmerk voor de horeca. Dit blijkt uit onderzoek onder horecabezoekers en horecaprofessionals door de Horecava. Een andere belangrijke uitkomst is dat duurzaamheidsaspecten voor de horecabezoekers veel belangrijker zijn dan wordt gedacht door horecaprofessionals. Horecava, de nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, vindt […] ... lees meer