Brand the Change – The branding guide for social entrepreneurs, disruptors, not-for-profits and corporate troublemakers

Auteur(s): Anne Miltenburg
Publicatie: januari 2018
Prijs: € 29,90
Taal: Engels

Brand the Change unpacks the brand building process in practical steps. Whether you are building an innovative new product, creating a service for good, spreading a new idea, or positioning yourself as a leader in your field, thinking like a brand strategist will help you to create a clear, compelling offer, develop unique brand experiences and ultimately attract and convert the right audiences.

The book offers the tools and exercises to build your own brand and offers a rich array of tips from trademarking to digital marketing, and inspires with case studies of successful change-making brands.

The content has been developed based on years of experience in building brands, conversations with dozens of changemakers, understanding their branding challenges and required knowledge and skills, and extensive content testing with hundreds of workshop participants. It contains 23 tools and exercises, 14 case studies from change-making organisations across the world and 7 guest essays from experts.

The Trillion Dollar Shift

Auteur(s): Marga Hoek
Publicatie: januari 2018
Prijs: €42,95
Taal: Engels

Over the past 30 years, the world has seen great social improvements. Technology has been developing at an enormous pace and is helping to solve our most pressing social and environmental challenges. Yet, despite this success, our current model of development is still deeply problematic. Natural disasters triggered by climate change have doubled since the 1980s, violence and armed conflict now cost more than 13 percent of GDP, social inequality and youth unemployment is worsening around the world, and climate change threatens the global population with tremendous environmental as well as social problems.

Using the United Nations Sustainable Development Goals as a framework, this book sets out how business and capital now have a real opportunity to help resolve these problems. Businesses are often accused of greenwash’ or bluewash’. With clear and plentiful examples and cases of how businesses are making a difference, profiles of the SDG pioneers, and the relevant facts and figures to support the cases, this highly readable book is a must-read for businesses (large and small) that wish to genuinely support the delivery of the SDGs.

The Paris Climate Agreement and the Sustainable Development Goals (SDGs) drive change and offer a narrative and an opportunity to all to speak in one language on sustainability. They provide us with a clear set of targets for 2030. Through following the SDGs, opportunities abound for business and capital to unlock markets which offer endless potential for profit while at the same time working towards the Sustainable Development Goals. This book illustrates for business how to make the much-needed Trillion Dollar Shift.

The book will be launched in Davos at 25 Januari 2018, see here

VOER – vaart maken met de voedseltransitie

Auteur(s): Sandra van Kampen en Youetta Visser
Publicatie: november 2017
Prijs: € 24,75
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Korte ketens, innovatieve kassen, viswijzers, vegaburgers, bio-koeien en bloemrijke akkerranden. Het barst in Nederland de laatste jaren van de initiatieven om de voedselketen duurzaam te maken. Leiden zij tot een omslag naar een gezond systeem, zoals de theorie over transities ons leert? Of blijft duurzaam een lekker rendabel marktsegment en verdwijnen vernieuwers een voor een moegestreden van het toneel?

Sandra van Kampen en Youetta Visser gaan op pad om uit te vinden hoe het ervoor staat met de voedseltransitie in Nederland. Kunnen we het huidige, ongezonde en milieuvervuilende voedselsysteem radicaal veranderen, of blijft het bij kleine stapjes? Kijkt de overheid toe, of neemt zij het voortouw? Krijgen koplopers steun en kunnen zij opschalen? Ontstaan regionale ketens? En wie leidt de nieuwe professionals op?

In dit boek komen talloze vernieuwers aan het woord: uit de wetenschap, het onderwijs, de akkerbouw, tuinbouw, visserij en veeteelt, maar ook de financiële sector, consumentencollectieven en diverse overheden. Aan de hand van de praktijk schetsen de schrijvers een perspectief op de voedseltransitie en geven handvatten voor versnelling.

Een verfrissend boek voor iedereen die geïnteresseerd is in een duurzame en eerlijke voedselketen. En die daar graag aan bijdraagt. Laat je meevoeren!

 

De verborgen impact. Alles voor een eco-positief leven (Herziene editie)

Auteur(s): Babette Porcelijn
Publicatie: oktober 2017
Prijs: €22,50
Taal: Nederlands

Elke ochtend een minuutje korter douchen om de wereld te redden? Een goed begin, maar je kunt die dag een veel groter verschil maken door geen vlees te eten. Effectief verduurzamen begint met weten wat de daadwerkelijke impact van iets is.

Babette Porcelijn liet de totale impact van zaken uit ons dagelijks leven (zoals vlees, spullen, wonen, auto, vliegen, kleding & textiel en zuivel & eieren) doorrekenen. Ze laat zien dat driekwart van de impact op onze planeet verborgen is: zo heeft niet alleen de benzine die je auto verbruikt effect op het milieu, maar ook alle vervuiling die komt kijken bij het produceren van die auto.

In dit boek geeft ze aan de hand van toegankelijk gepresenteerde cijfers handvatten voor bedrijven en consumenten om een negatief effect om te zetten in een eco-positieve bijdrage aan onze planeet.

  • Herziene editie met nieuwe vormgeving, verbeterde doorrekeningen en nieuwe berekeningen (o.a. plastic soep, elektronica & data)
  • Tegelijkertijd lancering van (gratis) online tool om je eigen impact te berekenen

Babette Porcelijn studeerde industrieel ontwerpen aan de TU Delft en heeft haar eigen ontwerpstudio. Ze kwam na verschijning van De verborgen impact (gefinancierd d.m.v. crowdfunding) direct binnen in de Trouw Duurzame 100-lijst en werd genomineerd voor de Dutch Design Awards 2017. Ze schrijft populaire blogs over duurzaamheid voor Bedrock en is inmiddels uitgegroeid tot een veelgevraagd spreker en denker over duurzaamheid, voor o.m. De Correspondent, ministerie van OCW, Eneco en het WNF.

Zelf heeft ze besloten nooit meer te vliegen: ‘tenzij ik tienduizend mensen in New York mag toespreken over dit boek. Dan zijn de positieve effecten groter dan de negatieve.’

StoryDoing voor organisaties – Een goed verhaal doe je!

Auteur(s): Jan-Peter Bogers en Ron van Gils
Publicatie: oktober 2017
Prijs: € 30,--
Taal: Nederlands

Een krachtige organisatie weet waarom ze bestaat, wat haar kerntaak is en welke meerwaarde ze levert aan mens en maatschappij. Een krachtige organisatie weet dat niet alleen, maar bewijst dat door het te laten zien in alle facetten van het zakendoen. Want in het handelen komt de essentie van een organisatie pas écht tot uiting.

Met de uitdagende acties die je bij StoryDoing bedenkt, vergroot je het Onderscheidend vermogen, het Ondernemend gedrag, de Geloofwaardigheid en de Betekenisgeving van je organisatie. Je versnelt de route van visie naar actie, maakt vernieuwen leuker en makkelijker en daagt mensen uit mee te doen.

StoryDoing bevindt zich op het snijvlak tussen identiteit, organisatiecultuur, productontwikkeling en bestaansrecht. Het verbindt deze terreinen en zorgt ervoor dat de eilandjescultuur binnen en buiten organisaties verdwijnt. StoryDoing is een gestructureerde en tegelijk dynamische aanpak om dit te realiseren. Dit boek staat vol werkvormen waarmee je direct aan de slag kunt.

“StoryDoing voegt de daad bij het woord. Van verhalen vertellen, naar verhalen leven. Het is Bogers en Van Gils gelukt de complexe materie van organisational storytelling pakkend en compact te vertalen richting concrete en transformerende acties die van de organisatie een dynamisch geheel maken.” – Manfred van Doorn, directeur Double Healix

“De ondernemersstrategieën die StoryDoing inzet — onderscheidend vermogen, ondernemend gedrag, geloofwaardigheid en betekenisgeving — zijn krachtige tools. Iedereen die een visie bouwt via deze tools en borgt in zijn organisatie, kan de toekomst aan.” – Richard Bruens, lid raad van bestuur Van Lanschot Bankiers

“StoryDoing geeft een praktische handleiding voor bedrijven in de betekeniseconomie. Bedrijven worden steeds nadrukkelijker gevraagd een concreet, constructief verschil te maken. Dit boek wijst ondernemers de weg naar ‘preach what you practice’.” – Kees Klomp, auteur Handboek betekenisvol ondernemen

“StoryDoing beschrijft de route die we gevolgd hebben tijdens de succesvolle transformatie van de Van Nelle Fabriek. Van complete leegstand naar UNESCO-monument.” – Remko Overdam, Directeur KondorWessels Ontwerpfabriek

De betekeniseconomie

Auteur(s): Aaron Hurst
Publicatie: september 2017
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

In alle sectoren en steden zien we allerlei ontwikkelingen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Kijk je er echter van een afstand naar, dan blijkt dat ze allemaal betekenis creëren voor mensen. Ze vertegenwoordigen een nieuw economisch tijdperk dat wordt aangedreven door de drie soorten betekenis die we in ons leven zoeken: persoonlijke betekenis (groei), sociale betekenis (relaties) en maatschappelijke betekenis.

Geluk en welzijn staan of vallen met betekenis. Werk neemt een groot deel van onze tijd in beslag. Daarom moeten we vooral in ons werk betekenis zoeken. Hoe je meer betekenis uit je werk kunt halen, is voor iedereen verschillend. Het ‘wie’, ‘hoe’ en ‘waarom’ van betekenis genereren moet iedereen voor zichzelf leren bepalen. Aan de hand van de betekenispatronen in ons werk kunnen we vorm geven aan onze loopbaan.

De organisaties die het goed doen in het nieuwe economische tijdperk streven naar betekenis in hun aanpak, producten, diensten en relaties. In de betekeniseconomie moeten niet alleen succesvolle organisaties maar complete markten tot ontwikkeling worden gebracht en omgebouwd. Deze veranderingen, op gebieden als de gezondheidszorg, de detailhandel en het onderwijs, scheppen spannende kansen om op ongekende schaal goed te presteren en de goede dingen te doen.

Een plaag van geweld

Auteur(s): Henk Jan Kamsteeg
Publicatie: augustus 2017
Prijs: € 10,--
Taal: Nederlands

Oscar zit als versteend in zijn stoel wanneer hij tijdens een seminar het verhaal hoort over het onrecht dat de armsten in de wereld wordt aangedaan. Hij besluit niet de andere kant op te kijken, maar een spannende reis aan te gaan door zich in het wereldwijde probleem te verdiepen. Tijdens een bezoek aan India kijkt hij het kwaad van slavernij en mensenhandel in de ogen. Een reis om nooit te vergeten…

Een plaag van geweld is een fictief verhaal achter de ware cijfers van slavernij en de handel in kinderen voor de seksindustrie. Aan de basis van dit boek ligt het boek The Locust Effect, waarin Gary Haugen, directeur van International Justice Mission, betoogt dat voor de aanpak van armoede een nieuwe visie nodig is.

Over de auteur:
Henk Jan Kamsteeg is manager Storytelling bij IJM. Hij is auteur van diverse boeken over (zelf)leiderschap, zoals Dienend LeiderschapDe kracht van het compliment en Pure Winst.

CSR for young business lawyers

Auteur(s): Redactie: Alex Geert Castermans & Caspar van Woensel
Publicatie: augustus 2017
Prijs: € 38,99
Taal: Engels

Business lawyers are expected to reflect on the impact of business decisions on society. They are involved in defining a company’s social responsibility and assessing its legal implications on, for example, contract law and tort law. This book helps to prepare law students and young business lawyers for this role. They are invited to take stock of the relevant concepts, roles, perspectives, issues and ongoing developments in corporate social responsibility (CSR). They will learn that perspective matters. CSR for young business lawyers offers a continental-European perspective on civil law, with examples from the Netherlands and other countries, and case material derived from the practices of multinational corporations.

The contributors to the book represent various areas of legal and business science. Part I of the book offers a crash course in CSR. Part II is an introduction to the role and perspective of stakeholders, attorneys, policymakers, and public interest lawyers. Part III covers contemporary issues such as direct parent company liability, corruption and bribery, tax avoidance, integrity in the financial sector, labour, and child labour. Each chapter is followed by a related case study.

Ecomodernisme – het nieuwe denken over groen en groei

Auteur(s): Marco Visscher
Publicatie: augustus 2017
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

Er zijn geen grenzen aan de groei. De aarde kan gemakkelijk 10 miljard mensen aan. Zonnepanelen en windmolens zijn een kostbare misstap, kernenergie heeft de toekomst. Biologische landbouw zal de wereld niet voeden, intensieve landbouw wel. De aanhangers van het zogeheten ecomodernisme, een nieuwe beweging van groene denkers en doeners, zijn uitgesproken optimistisch over de toekomst. Zij geloven in economische groei, niet in matiging. Ze bekijken de wereld nuchter en breken met romantische ideeën over leven in harmonie met de natuur. Ecomodernisten komen dan ook met een verrassende agenda om te zorgen voor meer natuur en een schoner milieu.

Solidaire economie – Een vernieuwende visie op maatschappelijke verantwoord ondernemen

Auteur(s): Ruud Thelosen
Publicatie: augustus 2017
Prijs: € 14,75
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Steeds minder mensen geloven in de veronderstelde zegeningen van het neoliberale kapitalisme. De doorgedraaide krachten van ‘de vrije markt’ bevorderen sociale ongelijkheid en onrechtvaardigheid, schaden het milieu en brengen de ene na de andere economische crisis. Nieuwe denkbeelden zijn nodig om tot een nieuwe economie te komen.

Solidaire economie geeft een breed inzicht in de bestaande kritiek op het neoliberale kapitalisme, zoals die leeft in wetenschappelijke of wereldbeschouwelijke kringen en zoals verwoord door economen, filosofen en anderen.

De beweging van het maatschappelijk verantwoord ondernemen biedt een mogelijk alternatief – zeker als deze beweging zich verdiept en de maatschappelijke verantwoording ernstig genomen wordt. Dan wordt namelijk duidelijk dat een economie van samenwerken aan de aanbodkant en van rechtvaardig verdelen aan de consumptiekant geen utopie maar gewoon verstandig en pas echt economisch is.