Groene leugens – Duurzaamheid als verkooptruc

Auteur(s): Kathrin Hartmann
Publicatie: september 2018
Prijs: € 18,99
Taal: Nederlands

Consumenten kopen steeds vaker biologisch en hebben weet van hun te grote ecologische voetafdruk. Bedrijven doen allerlei milieuvriendelijke beloftes zoals duurzame productie of eerlijke handel. Maar zijn deze beloftes ook betrouwbaar? Nou nee. Bedrijven maken zich schuldig aan “greenwashing’. Ze “doen groen’, maar ondertussen gaan ze door met hun destructieve wijze van produceren. Zo is er het bedrog van bp waarmee het zijn aandeel in de grootste olieramp ter wereld in de Golf van Mexico wil verbergen. Of George Clooney, die ons wil laten geloven dat de cupjes van Nespresso duurzaam gemaakt worden. En wat te denken van de vernietiging van de regenwouden voor de productie van veevoer en palmolie? Zelfs biologische palmolie blijkt een groene leugen! En de consument? Die wil deze “groene leugens’ maar wat graag geloven. We willen groener leven, maar zonder onze consumptie aan te passen.
Met haar plezierige manier van vertellen weet Kathrin Hartmann haar lezers
moeiteloos te overtuigen van haar gelijk.

Trust Inc. – How Business Wins Respect in a Social Media Age

Auteur(s): Matthew Yeomans
Publicatie: augustus 2018
Prijs: € 32,99
Taal: Engels

We are entering the age of sustainability – a business era where every company, big and small, must adapt its way of doing business to meet the realities of climate change, a finite supply of natural resources, evolving attitudes about inequality, increasing digitisation and automation. At the same time companies must meet the demands of consumers as they adjust to this rapidly changing way of life. Supercharging this change in consumer behaviour is social media – a communications revolution that is democratising and disrupting society in ways never seen before.

In this book, Matthew Yeomans explains why embracing sustainability is key to helping companies articulate their sense of purpose (and their reason to exist) in a world where social media is eroding trust in all institutions. The book shows how social media has made sustainability a mainstream concern for all society, how it compelled companies to be more authentic and accountable in their actions and how it will continue to shape how companies communicate the importance of sustainability to all of society.

This book is a powerful guide for both communication and marketing professionals in business, especially Fortune 500, FTSE 250 companies and agencies, on how to use social media to communicate with their audiences and stakeholders in an authentic way. It is also a guide/text book for the growing field of sustainability communication in higher education.

Pioniers van de nieuwe welvaart – Drijfveren en dilemma’s van ondernemers in de betekeniseconomie

Auteur(s): Kees Klomp en Nadine Maarhuis
Publicatie: juni 2018
Prijs: € 22,50
Taal: Nederlands

In “Pioniers van de nieuwe welvaart’ gaan Kees Klomp en Nadine Maarhuis dieper in op de betekeniseconomie, die alsmaar groeit. Ondernemers als Tony’s Chocolonely, Dopper en De Vegetarische Slager zijn succesvol bij een groot publiek en in alle hoeken van de samenleving is belangstelling voor ondernemers met een maatschappelijke missie.
Maar een financieel gezonde business runnen die tegelijk sociale en ecologische meerwaarde creëert is niet altijd gemakkelijk. Welke dilemma’s ervaren de pioniers van de nieuwe welvaart bij het bouwen van hun missiegedreven bedrijven? En hoe tackelen ze die?

In dit boek vertellen impactondernemers openhartig over hun pieken en dalen en delen ze de lessen uit hun praktijk. Parallel daaraan schetsen Klomp en Maarhuis de essentiële elementen van de betekeniseconomie. Dit boek is daarom verplichte kost voor beginnende én groeiende pioniers – maar ook voor leiders in gevestigde bedrijven die de omslag naar maatschappelijke impact willen maken.

Responsible Business. Making Strategic Decisions to Benefit People, the Planet and Profits

Auteur(s): Annemieke Roobeek, Jacques de Swart, Myrthe van der Plas
Publicatie: juni 2018
Prijs: € 34,99
Taal: Engels

Until recently, profit has been the driving force for most business decisions. However, business leaders must now look more widely at their actions to assess the impact of these on people both inside and outside the organization as well as the environment. Responsible Business provides a seven step framework that eliminates internal bias and can be used to make decisions that increase profits, benefit staff and protect the environment as a whole. This means that personal values, ethics and morals can be aligned with business goals and overall company strategy.

Responsible Business will enable business leaders to answer questions including what values should be attached to financial and non-financial aspects of business decisions? How can these values be translated into concrete manageable actions? and which decisions best suit the strategic goals of the organization? Readers will have access to the business simulator tool which removes the complexity, ambiguity and stress of business decisions to allow leaders to manage the competing priorities in their organization and confidently make the best investment decisions for their business. With diverse case studies from organizations who have benefited from this approach, this book is essential reading for everyone needing to evaluate their investment decisions.

Oog voor de schepping. De opdracht duurzaam om te gaan met de aarde

Auteur(s): Henk Massink
Publicatie: mei 2018
Prijs: € 16, 95
Taal: Nederlands

In drie hoofdstukken ontvouwt de theoloog-filosoof Henk Massink, die werkzaam is op het ministerie van Buitenlandse Zaken, zijn betoog. Allereerst behandelt hij de Bijbelse motieven voor duurzaamheid, daarna schetst hij de milieuproblematiek en vervolgens vertelt hij concreet hoe je aan een duurzamere wereld kunt bijdragen.

Zaken die je raken. Hoe sociaal ondernemers maatschappelijke verandering creëren

Auteur(s): Willemijn Verloop, Mark Hillen en Kaat Peeters
Publicatie: april 2018
Prijs: € 19.99
Taal: Nederlands

In “Zaken die je raken’ beschrijven Willemijn Verloop, Mark Hillen en Kaat Peeters in een inspirerende no-nonsensestijl hoe sociaal ondernemers uit Vlaanderen en Nederland met hun bedrijf grote maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Positieve verhalen over “zaken die je raken’ in hart en hoofd.

De auteurs bespreken problemen én vooral oplossingen voor een betere wereld, rondom thema’s als consumeren, jongeren, vergrijzing, grond en voeding, circulariteit, energie en inclusie. Met talloze bijzondere voorbeelden tonen ze hoe sociaal ondernemers grote impact hebben op de samenleving, en hoe deze groeiende beweging met elkaar de potentie heeft om een transitie in gang te zetten.

Het boek Zaken die je raken geeft een broodnodig handelingsperspectief voor iedereen. Door al deze cases te verzamelen en te analyseren, werken de auteurs aan een collectief verhaal die de maatschappij richting kan geven. Het boek is tot stand gekomen door een samenwerking van Mark Hillen en Willemijn Verloop van Social Enterprise NL en Kaat Peeters van de Sociale InnovatieFabriek: een bijzondere combinatie van Belgische en Nederlandse experts op het gebied van sociaal ondernemerschap.

Op zoek naar de oorsprong van de mens en onze rol op deze aarde

Auteur(s): Allerd Stikker
Publicatie: april 2018
Prijs: € 60,--
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

In het boek ‘Op zoek naar de oorsprong van de mens en onze rol op deze aarde‘ bundelt Allerd 50 jaar gesproken en geschreven woord over zijn zoektocht naar onze kosmische oorsprong miljard jaren geleden tot onze aardse bestemming in deze eeuw.

Het boekwerk met meer dan 100 artikelen, voordrachten en interviews en geeft een goed beeld van Allerd zijn zoektocht.

Allerd’s publicaties zijn gecategoriseerd naar artikel, interview, voordracht, column, boek en vreemde eend. Elke publicatie heeft een of meerdere thema’s die met iconen boven de titels staan aangegeven.

Allerd’s zoektocht

“De zoektocht waar de teksten in dit boek uit zijn ontstaan, begon in de eerste jaren van mijn studie scheikundige technologie in Delft. Ik las toen Human Destiny van Pierre le Comte du Nouy. Deze Franse bioloog beschreef het evolutieproces zo boeiend en bevlogen dat dit magistrale, kosmologische beeld mij voorgoed raakte. Maar het duurde tot 1963 dat deze ervaring weer opleefde toen ik Le Phénomène Humain van Pierre Teilhard de Chardin las. Vanaf dat moment heeft mijn fascinatie voor onze kosmische oorsprong en onze rol op aarde mij niet meer losgelaten.

Toen ik in 1968 voor het eerst een artikel publiceerde – dat was in het tijdschrift BRES – begon mijn zoektocht pas echt. Dat artikel is daarom het eerste artikel dat u in dit boek kunt vinden. Tijdens mijn vele reizen en de toen nog heel lang durende vliegtochten, las ik altijd van en over Teilhard de Chardin. Hij overtuigde mij van de dynamische heelheid van de schepping, de co-creatieve rol van de mens daarin en diens zelfreflecterend bewustzijn dat de ontdekking van het evolutieproces mogelijk maakt. Verder studerende en denkende, verscheen in 1986 mijn eerste boek Tao, Teilhard en Westers Denken waardoor mijn missie voor de volgende jaren helder werd: het uitdragen van de stelling dat ecologie en economie bij een goed beleid van overheid en bedrijfsleven hand in hand gaan. Daar werd toen nog anders over gedacht.

Deze missie bracht mij tot projecten met betrekking tot de milieuproblematiek op Taiwan, oplossingen voor de waterproblemen in de wereld, environmental performance indicators voor het bedrijfsleven, vijf documentaires, de genderproblematiek, de rol van religies bij natuurbehoud met name in China en nog veel meer. Maar ook tot het bekendheid geven aan het gedachtengoed van Teilhard en het Taoïsme, twee kosmologisch georiënteerde levensbeschouwingen die sterk gericht zijn op de onverbrekelijke samenhang tussen de kosmos, de aarde en de mens.

Deze aspecten lopen als een rode draad door de geschreven en gesproken teksten in dit boek. Aan mijzelf biedt het boek de mogelijkheid om uitspraken uit het verleden erop na te slaan. Ik hoop dat voor anderen niet alleen de feiten en mijn ontdekkingen maar ook de zoektocht zelf een inspiratiebron zullen zijn.”

Lef en moed – voor een klimaat van hoop en aanpakken

Auteur(s): Frits Verhoef
Publicatie: april 2018
Prijs: € 19,95
Taal: Nederlands

Frits Verhoef deelt zijn zorgen over de razendsnelle opwarming van de aarde. En over onze collectieve verslaving aan olie en gas. Er gebeurt veel op het gebied van energietransitie, maar het gaat niet snel genoeg. “We waren te druk met het bewaken van ons eigen geluk.“ Die laatste zin komt uit een van de liedjes van De Dijk. Door het boek heen vind je veel songteksten van De Dijk, liedjes die een inspiratiebron waren bij het schrijven van dit boek.

Lef en moed maakt wakker, maar geeft bovenal hoop dat we de ontwikkelingen met vereende krachten toch tot een goed einde kunnen brengen. Verhoef vertelt je dit allemaal alsof je tegenover hem aan de keukentafel zit, met een goede fles wijn op tafel, terwijl de muziek van De Dijk klinkt, pakkend en passend bij dit verhaal. Verhoef komt ook met originele voorbeelden om onze energieverslaving te illustreren, want had je zelf al eens uitgerekend hoeveel uur Arjen Robben moet voetballen om evenveel energie te verbruiken als een reiziger er doorheen jaagt op een vlucht naar Ibiza? (Het antwoord is overigens: 140.000 wedstrijden.)

Na zijn studie Technische Natuurkunde (Delft) werkte Verhoef (1971) in de telecommunicatie en het bankwezen. Tot hij de moedige stap nam om in zonne-energie te stappen. Met zijn bedrijf Energieker was hij één van de eersten die zonnepanelen via het internet aanbood. Vele zonnepanelen later besloot hij zich toe te leggen op de volgende uitdaging: verwarmen zonder gas. Daarnaast is Verhoef oprichter geweest van een van de eerste energiecoöperaties: de Zonvogel. Ook is hij – als een van de initiatiefnemers – ambassadeur van Follow This, de groep van aandeelhouders die Shell duurzamer wil maken.

Tijd voor de Betekeniseconomie

Auteur(s): Kaj Morel
Publicatie: april 2018
Prijs: € 22,95
Taal: Nederlands

Oneindige economische groei als oplossing voor alles? Individuele hebzucht als belangrijkste menselijke drijfveer? Bedrijven die ten koste van alles winst moeten maken?

Verbaas jij je ook over de vanzelfsprekendheid waarmee we bepaalde ideeën over onze economie blijven aannemen als de beste ideeën om onze samenleving op te baseren?

Dit boek maakt duidelijk hoe het zover gekomen is en vertelt je een ander verhaal over onze economie. De tien uitgangspunten van de betekeniseconomie bieden inspiratie en houvast aan iedereen die werk wil maken van een economie die past bij de huidige tijd en die vertrouwen geeft voor de toekomst.

Kaj Morel (1971) is sociaal psycholoog, gepromoveerd aan de Technische Universiteit Delft en voormalig lector identiteitsmarketing bij hogeschool Saxion. Sinds 2007 zet hij zich in voor de ontwikkeling van betekenisvol ondernemerschap en betekeniseconomie in Nederland, eerst vanuit de Betekenisfabriek en nu vanuit de Zaak van Betekenis. Hij is mede-oprichter en bestuurslid van de Stichting Betekeniseconomie in Twente. In 2010 verscheen zijn boek ‘Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan’, in 2012 gevolgd door zijn essay ‘Marketing in het tijdperk van de Betekeniseconomie’.

De Blauwe Revolutie. Verduurzaam je organisatie in vier stappen

Auteur(s): Siemen Cox
Publicatie: april 2018
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

De doelstellingen van Parijs, Sustainable Development Goals, MVO en prestatieladders. De ondernemer ziet door de bomen het bos niet meer.

Wat moet je doen om je bedrijf te veranderen aan de noodzaak duurzaamheid en circulariteit een plek te geven in jouw organisatie? Hoe word je een organisatie die een bijdrage levert aan een duurzamere samenleving? Hoe communiceer je effectief je duurzame ambities? Hoe wordt je koploper op het gebied van duurzaamheid?

In De Blauwe Revolutie laat Siemen Cox zien dat elke ondernemer in vier simpele stappen zijn organisatie aantoonbaar kan verduurzamen. Daarnaast deelt hij de belangrijkste lessen die hij heeft geleerd bij het opzetten van drie duurzame bedrijven. Deze lessen zijn makkelijk te vertalen naar een praktische aanpak voor een duurzame koers.

Het is een must read voor alle ondernemers met duurzame ambities.