Paradigma – Ontgroei een vocabulaire voor ‘degrowth’ in een nieuw tijdperk

Auteur(s): Giacomo d' Alisa, Federico Demaria, Giorgos Kallis
Publicatie: maart 2019
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

Ontgroei is een waaier van ruim 50 onderwerpen, die elk een aspect van degrowth aan de orde stellen. Zappend door het boek kom je alle onderdelen kritisch en verkennend tegen, en de hoofdstukken grijpen in elkaar doordat er steeds verwezen wordt naar de andere thema’s. Ze zijn verdeeld in zienswijzen, bouwstenen, praktijken en verwante bewegingen.

Ontgroei reikt je een nieuw vocabulaire aan om een nieuw denkbeeld te kunnen vormen, verwoorden en uit te dragen.

‘Degrowth’ of ‘ontgroei’ biedt een integraal en werkelijk duurzaam toekomstbeeld. Het is een ‘tegenmodel’ van denkers en doeners, waarbij hoofd, hart en handen elkaar vinden.

Ons huidige maatschappijmodel werkt niet meer. Breed gedragen doelen als ‘groei’ en ‘ontwikkeling’ verwijderen ons alleen maar van een veilige toekomst en een zinvolle levensvervulling. En waar krimp vaak tegenover groei wordt gesteld, biedt degrowth ‘bloei’ als alternatief. Deze ‘ontgroei’ vraagt wel om een ander denkraam en andere prioriteiten.

“In tijden van politieke verdwazing is het verfrissend om zo’n lichtvoetige gids te hebben door een universum van anti-mainstream ideeën, variërend van convivialitiet tot Ubuntu, en van stedelijk tuinieren tot entropie”
Marina Fischer-Kowalski, Wenen

Dit boek levert diverse concepten voor helder denken, biedt ons niuewe talen voor het politiek discours en shcetst de vele stappen die we kunnen nemen om onze economie, ons leven en onze relaties met de planeet Aarde te herscheppen.
Richard Norgaard, Berkeley

“Lezers zullen wandelen door een wonderland van radicale gedachten, intrigerende obseraties en gedurfde visies voor een andere soort wereld. Het is spannend en ten diepste subversief”
Clive Hamilton, Melbourne

“Dit vocabulaire is … een onmisbaar kompas om zich te oriënteren in de complexe eenvoud van alternatieven”
Massimo De Angelis, London

“Het verdient krediet voor zijn vermogen nieuwe vormen van sociale mobilisatie te entameren die aantrekkelijk zijn voor al wie ‘groei’ blijft zien als een valse oplossing voor maatschappelijke problemen en een ware ramp voor het milieu”
Stefania Barca, Coimbra
“Een baanbrekende verkenning van degrowtheconomie en -beleid. Het zal een mijlpaal worden voor al wie de groeifetsj wil ontstijgen”
James Gustave Speth

“Dit boek is een van de meest grondige en inzichtelijke voorstellingen en discussies van de economische theorie en praktijk op het gebeid van degrowth-economie, een revolutionaire poging om de economie te begrijpen alsof mens en natuur ertoe doen.”
Manuel Castells, Berkeley

Duurzame bedrijfsvoering

Auteur(s): Theo van Houten
Publicatie: februari 2019
Prijs: € 48,95
Taal: Nederlands

Prutsenderwijs duurzaam presteren – Over het wat, waarom & hoe van duurzame ontwikkeling en circulaire economie

Auteur(s): Egbert Dommerholt
Publicatie: februari 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

‘Prutsenderwijs’. Waarschijnlijk roept deze term allerlei associaties op. Je hebt een doel voor ogen, maar weet niet precies hoe daar te komen. Het is een proces van vallen, opstaan en keuzes maken. Vaak de verkeerde, maar soms ook keuzes die geweldig uitpakken. Prutsen heeft ook iets spannends, het geeft energie. Zo gaat het ook met de circulaire economie en duurzame ontwikkeling. Misschien weet je waar je met je organisatie ongeveer naar toe wilt, maar heb je geen idee hoe aan dit proces vorm te geven. Daarvoor reikt dit boek handvatten aan. Maar voor je daarmee aan het werk kunt, moet je eerst weten waar het precies over gaat en waarom je met duurzame ontwikkeling en de circulaire economie aan de slag zou moeten.

De betekenisformule: praktijkboek groeien met purpose

Auteur(s): Pieter van Osch
Publicatie: januari 2019
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

In “De betekenisformule’ vertelt groei-expert Pieter van Osch (bekend van de Scaling up-methode) hoe je de betekeniseconomie tot in het hart van je bedrijf brengt en hoe je daarmee dubbele winst kunt boeken: financiële groei én maatschappelijke impact.
De opkomende betekeniseconomie biedt enorme groeikansen voor iedere ondernemende CEO. Vrijwel elke bedrijfstak kan bijdragen aan een of meerdere aspecten van de grote uitdagingen waar de wereld voor staat: klimaat, grondstoffen, verkeer, inclusiviteit et cetera.
Dit boek is voor alle CEO’s die de omslag willen maken naar een bedrijf met een positieve maatschappelijke impact. Het geeft antwoorden op onder meer de volgende vragen: Wat zijn de succesfactoren van betekenisvol ondernemen? Hoe integreer je betekenisvol ondernemen in je bestaande bedrijf? Waar begin je? Hoe meet je de resultaten en de impact? Hoe vind je evenwicht tussen profit en purpose?

Sociaal ondernemen. Van ambitie naar meervoudig rendement

Auteur(s): Karen Maas, Carly Relou, Mark Hillen, Tasneem Sadiq
Publicatie: december 2018
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van maatschappelijke uitdagingen en vragen zich af hoe zij dat kunnen vertalen naar hun onderneming. In tegenstelling tot financieel georiënteerd ondernemen, wat zich met name richt op financieel rendement, gaat het bij sociaal ondernemen in de eerste plaats om “maatschappelijk rendement’. Steeds vaker zien we echter dat er oog is voor zowel financieel als maatschappelijk rendement, de “hybridiseringstrend’. Door middel van innovatieve organisatievormen en businessmodellen die voldoende financiële inkomsten opleveren voor een gezonde bedrijfshuishouding en groei, worden duurzame oplossingen gevonden voor maatschappelijke vraagstukken.

Aan de hand van onderzoek bij zeventien organisaties beschrijft Sociaal Ondernemen welke kansen er worden gezien, welke barrières er overwonnen moeten worden en waarom niet alle ondernemingen even (pro)actief zijn in het creëren van maatschappelijk rendement. Wat houdt hen tegen? Willen ze niet, kunnen ze niet, lukt het niet of mogen ze niet? En in welke mate levert een maatschappelijke oriëntatie een voordeel of juist een nadeel op? De ervaringen van deze organisaties worden vertaald naar observaties en bevindingen waar andere bedrijven hun voordeel mee kunnen doen. Zo helpt dit boek bestaande en nieuwe ondernemingen met praktische tips om een integrale visie op waarde en rendement vorm te geven en zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.

Winning Sustainability Strategies. Finding Purpose, Driving Innovation and Executing Change

Auteur(s): Benoit Leleux & Jan van der Kaaij
Publicatie: november 2018
Prijs: € 21,99
Taal: Engels

Despite recent optimism and global initiatives, the implementation of corporate sustainability programs has been slow at best, with less than a third of global companies having developed a clear business case for their approach to sustainability.

Presenting numerous award-winning cases and examples from companies such as Unilever, Patagonia, Tumi, DSM and Umicore alongside original ideas based upon 20 years of consulting experience, this book reveals how to design and implement a stronger sense of focus and move sustainability programs forward. This proven combination of purpose, direction and speed is dubbed Vectoring . Based upon practitioner cases and data analysis from the Dow Jones Sustainability Index,

Vectoring offers a plain-spoken framework to identify the relative position of companies compared to their peers. The framework and its 4 archetypes deliver insights for practitioners to locate inhibitors and overcome them by providing practical suggestions for process improvements. This includes designing and executing new sustainability programs, embedding the SDGs within company strategy and assessing the impact of sustainability programs on competitiveness and valuation. Offering directions for CFOs to shift companies from integrated reporting to integrated thinking in order to accelerate their sustainability programs, Winning Sustainability Strategies shows how to achieve purpose with profit and how to do well by doing good.

Collaborative Transformation. The art of making international trade more sustainable

Auteur(s): Joost Oorthuizen, Hans Vermaak, Carla Romeu Dalmau en Elea Papaemmanuel
Publicatie: november 2018
Prijs: gratis e-book
Taal: Engels

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

This book brings forth the tacit knowledge of IDH and our partners, accumulated over the last 10 years as we have together engaged in the messy practice of accelerating transitions toward sustainability in international trade, with foreword of Christiana Figueres.

Request for free e-book

Wereldverbeteraars. Een geschiedenis van fair trade

Auteur(s): Peter van Dam
Publicatie: november 2018
Prijs: € 22,50
Taal: Nederlands

Vijftig jaar geleden werd de beweging voor fair trade geboren. Vanuit Nederland waaierde de beweging uit over de hele wereld. Tegenwoordig ligt fair trade in de schappen van elke supermarkt.

Historicus Peter van Dam onderzocht de geschiedenis van deze opmerkelijke beweging. Die is niet alleen ouder dan vaak wordt gedacht, Wereldverbeteraars laat ook zien dat Nederland de bakermat van eerlijke handel was. Van wereldwinkels tot keurmerkkoffie — vrijwel alle belangrijke initiatieven werden in Nederland gelanceerd. Dit verhaal over gewone burgers die de wereld willen veranderen laat zien dat de erfenis van de jaren zestig nog springlevend is. Zo helpt Wereldverbeteraars ook de wereld van nu beter te begrijpen.

“Eeen boeiende verhandeling voor wereldverbeteraars en pragmatici”- Jan Pronk

 

Good business – Hoe je het goed kunt doen door goed te doen

Auteur(s): Markward van der Mieden
Publicatie: november 2018
Prijs: € 23,50
Taal: Nederlands

Hoe je het goed kunt doen door goed te doen. Het succes van bedrijven wordt steeds meer bepaald door de mate waarin zij een positieve impact hebben in het leven van klanten, medewerkers en de maatschappij. In dit boek lees je hoe je het goed kunt doen, door goed te doen.

Ondernemingen zoals Tony’s Chocolonely, TOMS en Tesla zijn de nieuwe A-merken. Ze vormen een voorhoede van ondernemingen die aansluiten op de wens van mensen om gezond, gelukkig en betekenisvol te leven. Maar hoe bouw je een business die positieve impact én winst maakt?

Good business geeft het antwoord op deze vraag. Ontdek jouw “gat in de maatschappij’ en bouw een sterk en betekenisvol merk met de aanpak in dit boek. Laat je inspireren door alle voorbeelden en kies er ook voor om een positieve impact en winst tegelijk te maken, de wereld is er klaar voor.

Markward van der Mieden helpt als ondernemer en spreker bedrijven om goed te groeien voor meer positieve impact én winst. Markward was eerder algemeen directeur bij Zorgeloosch, één van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland (FD Gazellen top 100). Als partner bij strategisch marketingadviesbureau Business Openers zet hij (inter)nationale merken op de kaart. Markward heeft als missie dat de wereld weer beter af is mét bedrijven.

Drawdown – Het meest veelomvattende plan om klimaatontwrichting te keren

Auteur(s): Paul Hawken
Publicatie: november 2018
Prijs: € 25,--
Taal: Nederlands

De 100 meest effectieve oplossingen om klimaatontwrichting te keren, gebaseerd op nauwgezet onderzoekswerk door vooraanstaande wetenschappers en beleidmakers van over de hele wereld.
‘Klimaat’ is ‘hot’. Niet alleen binnen bedrijfsleven en politiek, maar ook ‘op straat’. Er valt ook nauwelijks aan te ontkomen, met die voortdurende slagregen aan extreemweer-records, alarmerende wetenschappelijke rapporten, de eclatante dubbele Urgenda-overwinning in de klimaatzaak tegen de Staat, de aankomende klimaatwet etc.
Nu een dik decennium na ‘An Inconvenient Truth’ die waarheid steeds nadrukkelijker en in bredere kring begint in te dalen, dreigt de stemming eromheen er niet positiever op te worden. De omvang van het probleem en de omvattendheid en ingrijpendheid van de noodzakelijke aanpak dreigt velen te verlammen. En inderdaad is klimaatontwrichting niet alleen een zeer ingrijpend maar ook uitermate urgent probleem. Oplossingen zijn er echter ook wel degelijk. Vele daarvan waren er al lang, maar winnen nu aan relevantie en aantrekkingskracht. Andere zijn nieuw en verrassend.

De grote kracht van dit boek is dat een krachtige internationale coalitie van eminente onderzoekers, professionals en wetenschappers een verzameling van 100 realistische en stoutmoedige oplossingen tegen klimaatverandering heeft geïdentificeerd en zeer grondig heeft berekend welke investeringen ze vergen, welke financiele rendementen ze opleveren en uiteraard hoeveel ze kunnen bijdragen aan het tegengaan van klimaatontwrichting. Het resultaat is ronduit “A Hopeful Truth’.
Als we de gepresenteerde oplossingen op mondiale schaal toepassen, dan kunnen we de opwarming van de aarde niet alleen afremmen, maar zelfs een keerpunt bereiken, waarbij de broeikasgas-concentraties in de atmosfeer na een piek zelfs aan een daling beginnen.

De “Drawdown’-maatregelen bieden dus een hoopvol klimaatperspectief. Bovendien leveren ze een hele reeks van andere voordelen op – voor onze gezondheid, veiligheid, welvaart en welzijn. We kunnen dus de huidige planetaire klimaatcrisis ombuigen tot een geweldige kans om onze wereld rechtvaardig en leefbaar te maken.
Aan de slag!