Ondernemen met impact. Leiderschapslessen van een ondernemer met een missie.

Auteur(s): Arko van Brakel
Publicatie: januari 2020
Prijs: € 27,50
Taal: Nederlands

De belangrijkste wereldwijde ontwikkelingen van dit moment, vragen om ondernemende beslissingen. Nu onder druk van vergrijzing, klimaatverandering en technologische ontwikkelingen veel economische en maatschappelijke wetmatigheden verdwijnen, zijn innovaties belangrijker dan ooit. Wij mensen kunnen een positieve impact op de wereld hebben door te ondernemen, werken en organiseren als een ecosysteem, in harmonie met onze omgeving. Dit vraagt een leiderschapscultuur die niet is gebaseerd op macht of controle, maar op het vertrouwen dat mensen die thuis grote besluiten kunnen nemen dat ook op hun werk kunnen. Hierdoor ontstaat een ondernemende en innovatieve cultuur. Als bonus wordt werk leuker, gezonder en succesvoller en ontstaat een duurzamere verdeling van winsten en opbrengsten. Ondernemen in harmonie met de omgeving betekent dat er ook aandacht is voor welvaart en welzijn.

Dit boek helpt je als leider en ondernemer om impact te hebben door aan je business te werken in plaats van in je business te verzanden. Ook als die business onderwijs, zorg of een sociale onderneming betreft. Het geeft je de handvatten om betere besluiten te nemen en een high-performance organisatie te bouwen.

Bekende en minder bekende praktijkvoorbeelden worden afgewisseld met wetenschappelijke inzichten en de soms zeer persoonlijke ervaringen van de auteur. Arko van Brakel heeft dan ook maar één doel met dit boek: jou inspireren om te ondernemen met impact.

De gelukkige organisatie. Organisatieontwikkeling vanuit betekenis

Auteur(s): Raymon Geurts
Publicatie: december 2019
Prijs: € 29,50
Taal: Nederlands

Hoe creëren we welzijn en geluk voor velen in plaats van welvaart voor enkelen? Hoe worden bestaande organisaties toekomstbestendig en betekenisvol? Hoe zorgt betekenis voor een wendbare organisatie? Welk leiderschap is nodig om betekenis en échte zelfsturing van medewerkers centraal te stellen? Wat vraagt dit van de bestuurlijke elite in organisaties? Deze indringende en actuele vragen over organisatieontwikkeling vormen de grondslag van dit boek.

Ontwikkeling doet zich niet voor in vaste fasen, maar het helpt als je weet waar je je als organisatie en persoonlijk bevindt in het proces en wat de volgende stap kan zijn. Dit inzicht biedt dit boek. Beschouw het als een gids om bestaande organisaties (weer) vanuit betekenis te ontwikkelen en de maatschappelijke impact te vergroten.

‘De gelukkige organisatie’ is ontstaan uit vele ervaringen – zowel successen als butsen en kneuzingen – die je hopelijk inspireren om een eigen weg in te slaan.

Raymon Geurts is een veel gevraagd spreker, founder van adviesbureau Berckeley Square en co-founder van netwerkorganisatie Happy Companies.

De sociaal ondernemer

Auteur(s): Marianne Dagevos
Publicatie: november 2019
Prijs: € 14,95
Taal: Nederlands

De sociaal ondernemer is een compact en handzaam praktijkboekje voor mensen die maatschappelijke kwesties op een ondernemende manier willen aanpakken. Veel verschillende kanten van sociaal ondernemerschap worden besproken aan de hand van vier rubrieken: Wat, Hoe, Met Wie en Waarheen. Meer dan 100 adviezen, modellen en overzichten worden afgewisseld met aansprekende voorbeelden en actuele thema’s.

De sociaal ondernemer is een praktisch naslagwerk en inspiratiebron voor studenten en professionals die te maken krijgen met sociaal ondernemen in een stage, minor, praktijkopdracht of in het werkveld. Handig ook als houvast bij het schrijven van scripties en verslagen.
De sociaal ondernemer maakt deel uit van de succesvolle reeks Coutinho-praktijkboeken voor professionals.

Dit praktijkboekje is geschreven voor hbo-studenten Social Work, Toegepaste Psychologie, paramedische opleidingen en verpleegkunde. Het kan ook nuttig zijn voor studenten economie, ondernemerschap en bestuurskunde. Daarnaast is deze uitgave interessant voor ondernemers en beleidsmedewerkers.

Marianne Dagevos is zelfstandig onderzoeker, tekstschrijver, gastdocent, adviseur en coach voor sociaal ondernemingen en sociale innovaties. Ze is auteur van het studieboek ‘Voor een goede zaak’ (2015).

Purpose. Het verhaal van de moraal

Auteur(s): Paul Stamsnijder
Publicatie: november 2019
Prijs: € 29,99
Taal: Nederlands

Er is geen begrip in het huidige strategiedenken dat zo vaak wordt gebruikt als purpose. Logisch. Want wie voor een hoger doel gaat, krijgt niet alleen een sterkere reputatie en meer invloed, maar doet het financieel ook beter. Tegelijkertijd is er geen begrip dat zo vaak verkeerd wordt begrepen. Met alle gevolgen van dien: is het verhaal niet oprecht, dan ligt reputatieschade op de loer.

Met dit boek zet Paul Stamsnijder organisaties op scherp: het ontwikkelen van je purpose is een zaak voor hoofd, hart en handen. Hij laat zien hoe je achterhaalt wat de verwachtingen van stakeholders zijn, hoe je je hogere doel bepaalt en medewerkers daarin meeneemt, en hoe je hierover met de buitenwereld communiceert. Purpose schetst het verhaal van de moraal. Voor organisaties die het voortouw willen nemen in onze samenleving, door maatschappelijke, economische en persoonlijke meerwaarde te creëren.

Purpose – het verhaal van de moraal is de ideale gids voor leiders, bestuurders, toezichthouders, managers, marketeers en communicatieprofessionals die groter durven te denken. Een geloofwaardige bedoeling gaat voorbij de doelstellingen. Wie kleiner denkt, maakt problemen groter. Wie groter denkt, maakt problemen kleiner.

Handbook on Corporate Foundations. Corporate and Civil Society Perspectives

Auteur(s): Lonneke Roza & Lucas Meijs
Publicatie: oktober 2019
Prijs: € 117,--
Taal: Nederlands

Companies increasingly play a meaningful role in civil society and the philanthropic sector through Corporate Social Responsibility (CSR) and Corporate Philanthropy (CP). The most well studied form of allocating these resources is through outright contributions to operating external foundations and other nonprofit organizations. However, far less is known about the use of corporate foundations, separate and independent nonprofit entities aimed at channeling corporate giving to a social mission related to a company. Corporate foundations are often linked to the founding company through their name, funding, trustees, administration and potential employee involvement. As these foundations are growing in number, size and importance and becoming increasingly visible in the philanthropic sector, the urgency to understand their role and functioning becomes more important.

The primary aim of this volume is to deliver a holistic analysis of the current state-of-the-art on corporate foundations. For that reason, the book includes different perspectives on and use a hybrid concept of corporate foundations.

The book includes three main parts. First, looking further into the organizational processes of corporate foundations, the book analyzes governance and operations as major aspects of organizational performance. Second, it sheds light on the role of corporate foundations in various institutional settings. Lastly, the book includes various stakeholder perspectives on corporate foundations, including corporate employees, beneficiaries, and their non-profit partners.

By reading the book, readers will build a comprehensive understanding of the role and functioning of corporate foundations, understand new avenues for research and, in case they are practitioners in the field, find practical advice rooted in academic research.

Het grote gevecht – & het eenzame gelijk van Paul Polman

Auteur(s): Jeroen Smit
Publicatie: oktober 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

Februari 2017 mislukt de poging van Kraft Heinz om voor 135 miljard euro Unilever te kopen. Een bedrijf dat stelt op de wereld te zijn om geld te verdienen heeft volgens Paul Polman geen bestaansrecht. De CEO van Unilever weigert voor een paar miljardairs te werken. Bedrijven moeten een force for good zijn, werken voor de miljarden mensen die niks hebben.
Overheden en goededoelenorganisaties dragen Polman op handen, maar het vertrouwen van analisten en beleggers is dun. Dat goede is nauwelijks in hun rekensommen te vangen. De beloofde verkoopverdubbeling van Dove en Magnum wel. Maar hoe duurzaam is dat?

Zijn poging om Unilever een veilige Nederlandse haven binnen te loodsen, zo de Brexit te ontvluchten en bescherming tegen op snelle winst gerichte aandeelhouders te zoeken, loopt uit op een drama. Balancerend tussen het geld en het goede loopt Polman, meer “priester’ dan CEO, te ver voor de troepen uit. De wereld snakt naar een bedrijfsleven dat zich over de grote vraagstukken van deze tijd, zoals het veranderende klimaat, ontfermt. Het Grote Gevecht laat op meeslepende wijze zien dat we daarvoor allemaal een grote draai moeten maken. Zo kan de ziel van het kapitalisme worden gered.

Jeroen Smit (1963), bedrijfskundige en voormalig hoogleraar journalistiek, doet al dertig jaar onderzoek naar leiderschap in het bedrijfsleven. Van zijn boeken over Ahold (Het drama Ahold, 2004) en ABN Amro (De prooi, 2008) werden meer dan 350.000 exemplaren verkocht. Ze werden bekroond als “Managementboek van het Jaar’, “Journalistieke boek van het jaar’, “Beste onderzoeksjournalistiek’. Van De prooi werden een toneelstuk en een tv-serie gemaakt. Smit ontving de Machiavelliprijs, omdat hij de oorzaken van de economische crisis voor een breed publiek toegankelijk wist te maken.

Bosatlas van de duurzaamheid

Publicatie: oktober 2019
Prijs: € 29,95
Taal: Nederlands

De Bosatlas van de duurzaamheid brengt een complex en actueel fenomeen in kaart. De atlas laat zien welke effecten de toenemende invloed van de mens op de aarde heeft. Bijvoorbeeld in de vorm van klimaatverandering, het opraken van grondstoffen, verlies aan biodiversiteit en een tekort aan zoet water. De atlas geeft ook inzicht in de afspraken die er in internationaal verband zijn gemaakt om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen, zoals het Klimaatakkoord van Parijs. Maar de nadruk ligt toch vooral op een vlootschouw van concrete maatregelen die burgers, overheden en bedrijven kunnen nemen om hun voetafdruk te verkleinen. De Bosatlas van de duurzaamheid geeft u een actueel overzicht, aantrekkelijk vormgegeven in talloze kaarten, diagrammen en infographics.

The 360 Degrees Corporation. From Stakeholder Trade-offs to Transformation

Auteur(s): Kathy Allen
Publicatie: september 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Engels

Companies are increasingly facing intense pressures to address stakeholder demands from every direction: consumers want socially responsible products; employees want meaningful work; investors now screen on environmental, social, and governance criteria; clicktivists create social media storms over company missteps. CEOs now realize that their companies must be social as well as commercial actors, but stakeholder pressures often create trade-offs with demands to deliver financial performance to shareholders. How can companies respond while avoiding simple greenwashing or pinkwashing ?

This book lays out a roadmap for organizational leaders who have hit the limits of the supposed win-win of shared value to explore how companies can cope with real trade-offs, innovating around them or even thriving within them. Suggesting that the shared-value mindset may actually get in the way of progress, bestselling author Sarah Kaplan shows in The 360 Degrees Corporation how trade-offs, rather than being confusing or problematic, can actually be the source of organizational resilience and transformation.

Homo universalis. Moreel kompas voor een nieuwe Europese renaissance

Auteur(s): Klaas van Egmond
Publicatie: juli 2019
Prijs: € 21,50
Taal: Nederlands

Zorgwekkende ontwikkelingen: klimaatverandering, migratiestromen, populisme, fragmentatie van de nationale, Europese en mondiale politiek, handelsconflicten en een wankel financieel bestel. Deze problemen zijn terug te voeren op de overwaardering van materialistische en individualistische waarden, waardoor de mens een karikatuur van zichzelf geworden is. De menselijke maat is verloren gegaan.

Om die te hervinden kunnen we terugkeren naar het mensbeeld van de Renaissance, zoals dat gestalte kreeg in de door Leonardo da Vinci verbeelde homo universalis. Aan dat mensbeeld kan een moreel kompas worden ontleend, waarmee we een uitweg vinden uit deze zorgwekkende ontwikkelingen. Wanneer we het evenwicht weten te bewaren tussen de fundamentele waarden, kan er sprake zijn van menselijke waardigheid en duurzaamheid.

SuperWaar – Je volgende stap in duurzaam boodschappen doen

Auteur(s): Alfred Slomp
Publicatie: juni 2019
Prijs: € 19,99
Taal: Nederlands

Het is vast herkenbaar. Je staat in de supermarkt en je vraagt je af: wat zullen we eten vanavond? Je hebt het niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent.

Wil je in de supermarkt wel meer duurzame producten kopen, maar raak je in de war door alle keurmerken, adviezen en tegenstrijdige meningen? Ben je goed op weg, maar zou je graag de volgende stap willen zetten naar nog meer duurzame keuzes? In ‘SuperWaar’ worden alle aspecten van duurzaam eten besproken, maar ook de dilemma’s waar je tegen aan loopt als je anders wilt gaan eten. Met praktische tips, heerlijke recepten en inspirerende voorbeelden!

Een must-read voor iedere consument, bewust of niet, die een goede impuls kan gebruiken om in de supermarkt keuzes te maken voor een betere, eerlijkere wereld.

Zo slim als de natuur. Twaalf revolutionaire manieren om voedsel en energie te produceren

Auteur(s): Gunter Pauli
Publicatie: mei 2019
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

Een overvloed aan voedsel en energie, voor tien of zelfs twaalf miljard mensen, zonder de natuur aan te tasten: dat is het grootse perspectief dat in Zo slim als de natuur wordt geschetst. Zelfs herstel van schade aan de natuur is mogelijk en er kunnen miljoenen banen gecreëerd worden door anders naar ecosystemen te kijken, door de beschikbare ruimte en bronnen beter te benutten. Gunter Pauli onderscheidt twaalf trends in de transformatie van economie en samenleving, zoals van 2D naar 3D (optimaler gebruik van grond, lucht en water) en van bescherming van de natuur naar vernieuwing van ecosystemen (alleen veiligstellen van natuur geeft geen ontwikkeling).

Zo slim als de natuur laat zien dat de schaal van verduurzaming veel groter kan zijn dan we ooit voor mogelijk hebben gehouden.

CO₂-neutraal ondernemen – Zo doe je dat! Energie besparen en duurzaam opwekken in vijf stappen

Auteur(s): Rob van der Rijt
Publicatie: april 2019
Prijs: € 16,95
Taal: Nederlands

Het verlagen van de energiekosten, voldoen aan wet- en regelgeving én bijdragen aan het tegengaan van verdere klimaatverandering. Belangrijke redenen voor u als organisatie om te starten met CO2-neutraal ondernemen. Het besparen en duurzaam opwekken van energie is zowel goed voor de planeet als voor uw eigen portemonnee. Dat zult u ontdekken in dit boek, dat u praktisch en met veel voorbeelden helpt om de eigen bedrijfsvoering vandaag al te verduurzamen.

Wat vinden andere organisaties van het boek?
Joris Bullens, directeur Snelfunderen:
“CO2-neutraal ondernemen is een belangrijk onderdeel van duurzaam ondernemen. Daarom is dit informatieve boekje met praktische tips over CO2-reductie zeer nuttig voor ons.’

Famke van de Veerdonk, directeur Stouten Tandtechniek:
“Rob van der Rijt verbindt in dit boek het vraagstuk van klimaatverandering aan praktische tips en inspirerende voorbeelden waarmee wij als organisatie meteen aan de slag kunnen.’

Alexander den Otter, bedrijfsleider HifiMotive B.V.:
“Wil duurzaamheid wat worden, dan is het eerst vooral een kwestie van gewoon doen. Dit boek biedt een stapsgewijze aanpak waarmee wij laagdrempelig direct aan de slag zijn gegaan.’

Rob van der Rijt werkte als adviseur coöperatie, communicatie en MVO voor Rabobank en werd daarna duurzaamheidsadviseur bij Climate Neutral Group, waar hij tientallen grote ondernemingen begeleidde bij het streven naar CO2-neutraal ondernemerschap. In 2011 startte hij het inmiddels meer dan een miljoen keer geraadpleegde online CO2-reductieplatform www.klimaatplein.com.