Homo universalis. Moreel kompas voor een nieuwe Europese renaissance

Auteur(s): Klaas van Egmond
Publicatie: juli 2019
Prijs: € 21,50
Taal: Nederlands

Zorgwekkende ontwikkelingen: klimaatverandering, migratiestromen, populisme, fragmentatie van de nationale, Europese en mondiale politiek, handelsconflicten en een wankel financieel bestel. Deze problemen zijn terug te voeren op de overwaardering van materialistische en individualistische waarden, waardoor de mens een karikatuur van zichzelf geworden is. De menselijke maat is verloren gegaan.

Om die te hervinden kunnen we terugkeren naar het mensbeeld van de Renaissance, zoals dat gestalte kreeg in de door Leonardo da Vinci verbeelde homo universalis. Aan dat mensbeeld kan een moreel kompas worden ontleend, waarmee we een uitweg vinden uit deze zorgwekkende ontwikkelingen. Wanneer we het evenwicht weten te bewaren tussen de fundamentele waarden, kan er sprake zijn van menselijke waardigheid en duurzaamheid.

SuperWaar – Je volgende stap in duurzaam boodschappen doen

Auteur(s): Alfred Slomp
Publicatie: juni 2019
Prijs: € 19,99
Taal: Nederlands

Het is vast herkenbaar. Je staat in de supermarkt en je vraagt je af: wat zullen we eten vanavond? Je hebt het niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent.

Wil je in de supermarkt wel meer duurzame producten kopen, maar raak je in de war door alle keurmerken, adviezen en tegenstrijdige meningen? Ben je goed op weg, maar zou je graag de volgende stap willen zetten naar nog meer duurzame keuzes? In ‘SuperWaar’ worden alle aspecten van duurzaam eten besproken, maar ook de dilemma’s waar je tegen aan loopt als je anders wilt gaan eten. Met praktische tips, heerlijke recepten en inspirerende voorbeelden!

Een must-read voor iedere consument, bewust of niet, die een goede impuls kan gebruiken om in de supermarkt keuzes te maken voor een betere, eerlijkere wereld.

Zo slim als de natuur. Twaalf revolutionaire manieren om voedsel en energie te produceren

Auteur(s): Gunter Pauli
Publicatie: mei 2019
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

Een overvloed aan voedsel en energie, voor tien of zelfs twaalf miljard mensen, zonder de natuur aan te tasten: dat is het grootse perspectief dat in Zo slim als de natuur wordt geschetst. Zelfs herstel van schade aan de natuur is mogelijk en er kunnen miljoenen banen gecreëerd worden door anders naar ecosystemen te kijken, door de beschikbare ruimte en bronnen beter te benutten. Gunter Pauli onderscheidt twaalf trends in de transformatie van economie en samenleving, zoals van 2D naar 3D (optimaler gebruik van grond, lucht en water) en van bescherming van de natuur naar vernieuwing van ecosystemen (alleen veiligstellen van natuur geeft geen ontwikkeling).

Zo slim als de natuur laat zien dat de schaal van verduurzaming veel groter kan zijn dan we ooit voor mogelijk hebben gehouden.

CO₂-neutraal ondernemen – Zo doe je dat! Energie besparen en duurzaam opwekken in vijf stappen

Auteur(s): Rob van der Rijt
Publicatie: april 2019
Prijs: € 16,95
Taal: Nederlands

Het verlagen van de energiekosten, voldoen aan wet- en regelgeving én bijdragen aan het tegengaan van verdere klimaatverandering. Belangrijke redenen voor u als organisatie om te starten met CO2-neutraal ondernemen. Het besparen en duurzaam opwekken van energie is zowel goed voor de planeet als voor uw eigen portemonnee. Dat zult u ontdekken in dit boek, dat u praktisch en met veel voorbeelden helpt om de eigen bedrijfsvoering vandaag al te verduurzamen.

Wat vinden andere organisaties van het boek?
Joris Bullens, directeur Snelfunderen:
“CO2-neutraal ondernemen is een belangrijk onderdeel van duurzaam ondernemen. Daarom is dit informatieve boekje met praktische tips over CO2-reductie zeer nuttig voor ons.’

Famke van de Veerdonk, directeur Stouten Tandtechniek:
“Rob van der Rijt verbindt in dit boek het vraagstuk van klimaatverandering aan praktische tips en inspirerende voorbeelden waarmee wij als organisatie meteen aan de slag kunnen.’

Alexander den Otter, bedrijfsleider HifiMotive B.V.:
“Wil duurzaamheid wat worden, dan is het eerst vooral een kwestie van gewoon doen. Dit boek biedt een stapsgewijze aanpak waarmee wij laagdrempelig direct aan de slag zijn gegaan.’

Rob van der Rijt werkte als adviseur coöperatie, communicatie en MVO voor Rabobank en werd daarna duurzaamheidsadviseur bij Climate Neutral Group, waar hij tientallen grote ondernemingen begeleidde bij het streven naar CO2-neutraal ondernemerschap. In 2011 startte hij het inmiddels meer dan een miljoen keer geraadpleegde online CO2-reductieplatform www.klimaatplein.com.

Extreem klantgericht – = Maatschappelijke impact + Commerciële slagkracht + Waardevolle klantrelaties

Auteur(s): Daniëlle de Jonge
Publicatie: april 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

One size fits none. Zeker als het om klantgerichtheid en commercie gaat! Klanten verwachten exclusieve persoonlijke aandacht vanaf het allerprilste contact en willen onderdeel zijn van het hele commerciële proces, niet slechts het eindpunt. Ze zoeken naar bedrijven die maatschappelijke – ecologische en sociale – impact creëren. De klant van vandaag hecht grote waarde aan wederzijdse betrokkenheid. Dat vraagt om een eigentijdse aanpak van klantgerichtheid, acquisitie en relatiebeheer. Niks doen is geen optie!

Doing good voor klant en maatschappij: dáár ligt je onderscheidende kracht. In dit boek ontdek je hoe je een extreem klantgerichte aanpak ontwikkelt en je commerciële vaardigheden en technieken aanscherpt. Mét oog voor de zakelijke doelen van jouw bedrijf. Daniëlle de Jonge geeft je volop praktische tips om meteen toe te passen en komt met aansprekende voorbeelden ter inspiratie. Zo word ook jij zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk in alle opzichten!

– Het model van extreme klantgerichtheid laat de cruciale factoren van commercieel succes zien.
– De praktische insteek van het boek helpt je om van belevenis naar betekenis te bewegen.
– De nieuwe standaard voor toekomstgericht zakendoen ligt direct binnen handbereik.

‘Daniëlle de Jonge weet niet alleen de nieuwe trend bloot te leggen, maar geeft hier ook praktische en goede voorbeelden van. Een echte aanrader wat mij betreft!’ – Gerrit Piksen – Expert customer insights SAMR Marktvinders

‘Met Extreem klantgericht legt Danielle de Jonge een krachtige verbinding tussen goed, gaaf en geld: goed doen voor de maatschappij, gave klantprestaties neerzetten en daar dankzij commerciële slagkracht ook nog geld mee verdienen.’ – Rob Beltman – Customer Engagement & Customer Excellence Expert bij H3ROES

Inhoudsopgave

INLEIDING

Extreem klantgericht: de nieuwe standaard! 15

MAATSCHAPPELIJKE IMPACT
Deel 1 Maatschappelijke impact
Maatschappelijke impact 25
1 De Goede Weg-wijzer 27
2 Ecologische winst: zo ziet dat eruit 33
3 Sociale winst: zo ziet dat eruit 39
Maatschappelijke impact in actie 45

COMMERCIËLE SLAGKRACHT
Deel 2 Commercieel omdenken
Commercieel omdenken 49
4 De klant is aan zet 51
5 Wat heeft jouw klant te vertellen? 59
6 Klanten betrekken helpt je excelleren 67
Commercieel omdenken in actie 74

Deel 3 Relatiegerichte vaardigheden
Relatiegerichte vaardigheden 77
7 Commerciële alertheid 79
8 Opvallend online 85
9 Aangescherpte gesprekstechnieken 95
Relatiegerichte vaardigheden in actie 104

WAARDEVOLLE KLANTRELATIES
Deel 4 Fan zijn van jouw klanten
Fan zijn van jouw klanten 107
10 Bied klanten de beste ervaring 109
11 Persoonlijk contact is niet meer van deze tijd 117
12 Ambassadeurs: klanten met labradorloyaliteit 125
Fan zijn van jouw klanten in actie 133

Deel 5 Bedrijfsbrede klantfocus
Bedrijfsbrede klantfocus 135
13 Klantgedreven leiders 137
14 Doe niet moeilijk, doe het samen 145
15 Zet jezelf op nummer 1 153
Bedrijfsbrede klantfocus in actie 159

EPILOOG
Jouw route naar extreem klantgericht gedrag 163
Over de auteur 167
Het ‘schrijven doe je niet alleen’-dankwoord 169

Paradigma – Ontgroei een vocabulaire voor ‘degrowth’ in een nieuw tijdperk

Auteur(s): Giacomo d' Alisa, Federico Demaria, Giorgos Kallis
Publicatie: maart 2019
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

Ontgroei is een waaier van ruim 50 onderwerpen, die elk een aspect van degrowth aan de orde stellen. Zappend door het boek kom je alle onderdelen kritisch en verkennend tegen, en de hoofdstukken grijpen in elkaar doordat er steeds verwezen wordt naar de andere thema’s. Ze zijn verdeeld in zienswijzen, bouwstenen, praktijken en verwante bewegingen.

Ontgroei reikt je een nieuw vocabulaire aan om een nieuw denkbeeld te kunnen vormen, verwoorden en uit te dragen.

‘Degrowth’ of ‘ontgroei’ biedt een integraal en werkelijk duurzaam toekomstbeeld. Het is een ‘tegenmodel’ van denkers en doeners, waarbij hoofd, hart en handen elkaar vinden.

Ons huidige maatschappijmodel werkt niet meer. Breed gedragen doelen als ‘groei’ en ‘ontwikkeling’ verwijderen ons alleen maar van een veilige toekomst en een zinvolle levensvervulling. En waar krimp vaak tegenover groei wordt gesteld, biedt degrowth ‘bloei’ als alternatief. Deze ‘ontgroei’ vraagt wel om een ander denkraam en andere prioriteiten.

“In tijden van politieke verdwazing is het verfrissend om zo’n lichtvoetige gids te hebben door een universum van anti-mainstream ideeën, variërend van convivialitiet tot Ubuntu, en van stedelijk tuinieren tot entropie”
Marina Fischer-Kowalski, Wenen

Dit boek levert diverse concepten voor helder denken, biedt ons niuewe talen voor het politiek discours en shcetst de vele stappen die we kunnen nemen om onze economie, ons leven en onze relaties met de planeet Aarde te herscheppen.
Richard Norgaard, Berkeley

“Lezers zullen wandelen door een wonderland van radicale gedachten, intrigerende obseraties en gedurfde visies voor een andere soort wereld. Het is spannend en ten diepste subversief”
Clive Hamilton, Melbourne

“Dit vocabulaire is … een onmisbaar kompas om zich te oriënteren in de complexe eenvoud van alternatieven”
Massimo De Angelis, London

“Het verdient krediet voor zijn vermogen nieuwe vormen van sociale mobilisatie te entameren die aantrekkelijk zijn voor al wie ‘groei’ blijft zien als een valse oplossing voor maatschappelijke problemen en een ware ramp voor het milieu”
Stefania Barca, Coimbra
“Een baanbrekende verkenning van degrowtheconomie en -beleid. Het zal een mijlpaal worden voor al wie de groeifetsj wil ontstijgen”
James Gustave Speth

“Dit boek is een van de meest grondige en inzichtelijke voorstellingen en discussies van de economische theorie en praktijk op het gebeid van degrowth-economie, een revolutionaire poging om de economie te begrijpen alsof mens en natuur ertoe doen.”
Manuel Castells, Berkeley

Duurzame bedrijfsvoering

Auteur(s): Theo van Houten
Publicatie: februari 2019
Prijs: € 48,95
Taal: Nederlands

Prutsenderwijs duurzaam presteren – Over het wat, waarom & hoe van duurzame ontwikkeling en circulaire economie

Auteur(s): Egbert Dommerholt
Publicatie: februari 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

‘Prutsenderwijs’. Waarschijnlijk roept deze term allerlei associaties op. Je hebt een doel voor ogen, maar weet niet precies hoe daar te komen. Het is een proces van vallen, opstaan en keuzes maken. Vaak de verkeerde, maar soms ook keuzes die geweldig uitpakken. Prutsen heeft ook iets spannends, het geeft energie. Zo gaat het ook met de circulaire economie en duurzame ontwikkeling. Misschien weet je waar je met je organisatie ongeveer naar toe wilt, maar heb je geen idee hoe aan dit proces vorm te geven. Daarvoor reikt dit boek handvatten aan. Maar voor je daarmee aan het werk kunt, moet je eerst weten waar het precies over gaat en waarom je met duurzame ontwikkeling en de circulaire economie aan de slag zou moeten.

De betekenisformule: praktijkboek groeien met purpose

Auteur(s): Pieter van Osch
Publicatie: januari 2019
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

In “De betekenisformule’ vertelt groei-expert Pieter van Osch (bekend van de Scaling up-methode) hoe je de betekeniseconomie tot in het hart van je bedrijf brengt en hoe je daarmee dubbele winst kunt boeken: financiële groei én maatschappelijke impact.
De opkomende betekeniseconomie biedt enorme groeikansen voor iedere ondernemende CEO. Vrijwel elke bedrijfstak kan bijdragen aan een of meerdere aspecten van de grote uitdagingen waar de wereld voor staat: klimaat, grondstoffen, verkeer, inclusiviteit et cetera.
Dit boek is voor alle CEO’s die de omslag willen maken naar een bedrijf met een positieve maatschappelijke impact. Het geeft antwoorden op onder meer de volgende vragen: Wat zijn de succesfactoren van betekenisvol ondernemen? Hoe integreer je betekenisvol ondernemen in je bestaande bedrijf? Waar begin je? Hoe meet je de resultaten en de impact? Hoe vind je evenwicht tussen profit en purpose?

Sociaal ondernemen. Van ambitie naar meervoudig rendement

Auteur(s): Karen Maas, Carly Relou, Mark Hillen, Tasneem Sadiq
Publicatie: december 2018
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van maatschappelijke uitdagingen en vragen zich af hoe zij dat kunnen vertalen naar hun onderneming. In tegenstelling tot financieel georiënteerd ondernemen, wat zich met name richt op financieel rendement, gaat het bij sociaal ondernemen in de eerste plaats om “maatschappelijk rendement’. Steeds vaker zien we echter dat er oog is voor zowel financieel als maatschappelijk rendement, de “hybridiseringstrend’. Door middel van innovatieve organisatievormen en businessmodellen die voldoende financiële inkomsten opleveren voor een gezonde bedrijfshuishouding en groei, worden duurzame oplossingen gevonden voor maatschappelijke vraagstukken.

Aan de hand van onderzoek bij zeventien organisaties beschrijft Sociaal Ondernemen welke kansen er worden gezien, welke barrières er overwonnen moeten worden en waarom niet alle ondernemingen even (pro)actief zijn in het creëren van maatschappelijk rendement. Wat houdt hen tegen? Willen ze niet, kunnen ze niet, lukt het niet of mogen ze niet? En in welke mate levert een maatschappelijke oriëntatie een voordeel of juist een nadeel op? De ervaringen van deze organisaties worden vertaald naar observaties en bevindingen waar andere bedrijven hun voordeel mee kunnen doen. Zo helpt dit boek bestaande en nieuwe ondernemingen met praktische tips om een integrale visie op waarde en rendement vorm te geven en zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.