Dirty profits – How companies and financial institutions gain billions at the expense of people and the environment and shirk their responsibilities

In anticipation of the International Day of Human Rights (10.12). FACING FINANCE is launching their new report entitled DIRTY PROFITS 3. The report is a joint project by civil society organisations, with research and information provided by over 30 authors from 10 countries.  The report documents sample cases of serious violations of internationally established norms […] ... lees meer

Google, Microsoft, Walt Disney and BMW lead the 2014 CSR REPTRAK® study

Reputation Institute (RI), the world’s foremost research and consulting firm focused solely on corporate reputation, released the top 100 global corporations in corporate social responsibility (CSR) reputation.  Google, as measured by RI’s annual CSR RepTrak®, has the world’s highest CSR reputation beating out Microsoft who held the top spot in 2012 and 2013.  Microsoft, Walt […] ... lees meer

Corporate Social Responsibility en universitair mensenrechtenbeleid

Tilburg University wijdt elk jaar een evenement aan Wereld Mensenrechtendag, waarin de Max van der Stoel Mensenrechtenprijs voor het beste proefschrift en de beste Masterscriptie over mensenrechten wordt uitgereikt. Op 9 december 2014 wordt de uitreiking voorafgegaan door een lezing door Koen Becking, voorzitter van het College van Bestuur van Tilburg University, over het mensenrechtenbeleid […] ... lees meer

Eneco groenste energiereus, Nuon en Essent hekkensluiters in duurzaamheid

Van de grote energiebedrijven in Nederland is Eneco de meest groene stroomleverancier. Nuon en Essent scoren beiden een dikke onvoldoende op duurzaamheid. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond, Greenpeace, Hivos en Natuur & Milieu. De absolute uitblinkers – die een 10 scoren – zijn 4 kleine energiebedrijven: Windunie, Raedthuys, Huismerk Energie en Qurrent. […] ... lees meer

IKEA opnieuw uitgeroepen tot meest inspirerende merk van Nederland

IKEA is voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot het meest inspirerende merk van Nederland. Dat blijkt uit de vijfde editie van de ‘Inspirerende 40’ van Synergie en Survey Sampling International. Het jaarlijkse onderzoek onder consumenten brengt in kaart welke eigenschappen typerend zijn voor inspirerende merken en welke merken inspireren. Uit het onderzoek blijkt […] ... lees meer

Het kan anders! Duurzame videoboodschap van Nederlandse bedrijven

Directeuren van Nederlandse bedrijven als ASN Bank, Peeze Koffiebranderij, DSM en MVO Nederland spreken zich uit over duurzaamheid. Een boodschap die Minister Mansveld mee kan nemen naar de Klimaatconferentie in Lima. Klimaatbeleid De boodschap is duidelijk, Nederland loopt achter op andere landen in Europa voor wat de betreft inzet op het klimaatbeleid. Met de oprichting […] ... lees meer

Certificaten en keurmerken – Niet als criterium, wél als uitgangspunt

‘Nederlanders willen minder duurzame keurmerken’, kopten de media vorige week. Niet alleen consumenten, maar ook inkopers worden met een woud van duurzame keurmerken en certificaten geconfronteerd. Het voorschrijven van keurmerken is populair, omdat dit overheidsinkopers verzekert dat producten duurzaam of kinderarbeidvrij zijn. Toch is het voorschrijven van een keurmerk in strijd met de aanbestedingswet. “Wat […] ... lees meer

SustainAbility Launches Transparency Reporting Tool

SustainAbility today launched a tool to help companies improve transparency in their sustainability reporting. Effective corporate transparency is an important element of sustainability leadership. And yet, to date, it has largely focused on sustainability reporting, which is somewhat stalled when it comes to driving impact. Most companies are not gaining the value  commensurate with the resources spent on […] ... lees meer

Worldconnectors maken doorstart als vereniging

De Worldconnectors, het netwerk van opiniemakers die zich vanuit verschillende sectoren inzetten voor een duurzame, rechtvaardige en vreedzame wereld, worden per 8 december a.s. een vereniging. Net als andere maatschappelijke organisaties hebben ook zij te maken met minder steun van de overheid om bij te dragen aan internationale samenwerking. Met haar generatie- en sectoroverschrijdende aanpak […] ... lees meer

Rabobank: samen met de klant de lat hoger voor duurzame ontwikkeling

De Rabobank kiest met de strategische nota ‘Samen Duurzaam Sterker’ voor focus in haar duurzaamheidsbeleid op weg naar 2020 en legt daarmee de ‘duurzaamheidslat’ opnieuw hoger. De coöperatieve bank zet in op het versnellen van duurzame landbouw en voedselvoorziening en het versterken van de vitaliteit van gemeenschappen. De Rabobank wil de eigen financiële dienstverlening, kennis […] ... lees meer