Handbook on Corporate Foundations. Corporate and Civil Society Perspectives

Auteur(s): Lonneke Roza & Lucas Meijs
Publicatie: oktober 2019
Prijs: € 155,--
Taal: Nederlands

Companies increasingly play a meaningful role in civil society and the philanthropic sector through Corporate Social Responsibility (CSR) and Corporate Philanthropy (CP). The most well studied form of allocating these resources is through outright contributions to operating external foundations and other nonprofit organizations. However, far less is known about the use of corporate foundations, separate and independent nonprofit entities aimed at channeling corporate giving to a social mission related to a company. Corporate foundations are often linked to the founding company through their name, funding, trustees, administration and potential employee involvement. As these foundations are growing in number, size and importance and becoming increasingly visible in the philanthropic sector, the urgency to understand their role and functioning becomes more important.

The primary aim of this volume is to deliver a holistic analysis of the current state-of-the-art on corporate foundations. For that reason, the book includes different perspectives on and use a hybrid concept of corporate foundations.

The book includes three main parts. First, looking further into the organizational processes of corporate foundations, the book analyzes governance and operations as major aspects of organizational performance. Second, it sheds light on the role of corporate foundations in various institutional settings. Lastly, the book includes various stakeholder perspectives on corporate foundations, including corporate employees, beneficiaries, and their non-profit partners.

By reading the book, readers will build a comprehensive understanding of the role and functioning of corporate foundations, understand new avenues for research and, in case they are practitioners in the field, find practical advice rooted in academic research.

Het grote gevecht – & het eenzame gelijk van Paul Polman

Auteur(s): Jeroen Smit
Publicatie: oktober 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

Februari 2017 mislukt de poging van Kraft Heinz om voor 135 miljard euro Unilever te kopen. Een bedrijf dat stelt op de wereld te zijn om geld te verdienen heeft volgens Paul Polman geen bestaansrecht. De CEO van Unilever weigert voor een paar miljardairs te werken. Bedrijven moeten een force for good zijn, werken voor de miljarden mensen die niks hebben.
Overheden en goededoelenorganisaties dragen Polman op handen, maar het vertrouwen van analisten en beleggers is dun. Dat goede is nauwelijks in hun rekensommen te vangen. De beloofde verkoopverdubbeling van Dove en Magnum wel. Maar hoe duurzaam is dat?

Zijn poging om Unilever een veilige Nederlandse haven binnen te loodsen, zo de Brexit te ontvluchten en bescherming tegen op snelle winst gerichte aandeelhouders te zoeken, loopt uit op een drama. Balancerend tussen het geld en het goede loopt Polman, meer “priester’ dan CEO, te ver voor de troepen uit. De wereld snakt naar een bedrijfsleven dat zich over de grote vraagstukken van deze tijd, zoals het veranderende klimaat, ontfermt. Het Grote Gevecht laat op meeslepende wijze zien dat we daarvoor allemaal een grote draai moeten maken. Zo kan de ziel van het kapitalisme worden gered.

Jeroen Smit (1963), bedrijfskundige en voormalig hoogleraar journalistiek, doet al dertig jaar onderzoek naar leiderschap in het bedrijfsleven. Van zijn boeken over Ahold (Het drama Ahold, 2004) en ABN Amro (De prooi, 2008) werden meer dan 350.000 exemplaren verkocht. Ze werden bekroond als “Managementboek van het Jaar’, “Journalistieke boek van het jaar’, “Beste onderzoeksjournalistiek’. Van De prooi werden een toneelstuk en een tv-serie gemaakt. Smit ontving de Machiavelliprijs, omdat hij de oorzaken van de economische crisis voor een breed publiek toegankelijk wist te maken.

Bosatlas van de duurzaamheid

Publicatie: oktober 2019
Prijs: € 29,95
Taal: Nederlands

De Bosatlas van de duurzaamheid brengt een complex en actueel fenomeen in kaart. De atlas laat zien welke effecten de toenemende invloed van de mens op de aarde heeft. Bijvoorbeeld in de vorm van klimaatverandering, het opraken van grondstoffen, verlies aan biodiversiteit en een tekort aan zoet water. De atlas geeft ook inzicht in de afspraken die er in internationaal verband zijn gemaakt om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen, zoals het Klimaatakkoord van Parijs. Maar de nadruk ligt toch vooral op een vlootschouw van concrete maatregelen die burgers, overheden en bedrijven kunnen nemen om hun voetafdruk te verkleinen. De Bosatlas van de duurzaamheid geeft u een actueel overzicht, aantrekkelijk vormgegeven in talloze kaarten, diagrammen en infographics.

The 360 Degrees Corporation. From Stakeholder Trade-offs to Transformation

Auteur(s): Kathy Allen
Publicatie: september 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Engels

Companies are increasingly facing intense pressures to address stakeholder demands from every direction: consumers want socially responsible products; employees want meaningful work; investors now screen on environmental, social, and governance criteria; clicktivists create social media storms over company missteps. CEOs now realize that their companies must be social as well as commercial actors, but stakeholder pressures often create trade-offs with demands to deliver financial performance to shareholders. How can companies respond while avoiding simple greenwashing or pinkwashing ?

This book lays out a roadmap for organizational leaders who have hit the limits of the supposed win-win of shared value to explore how companies can cope with real trade-offs, innovating around them or even thriving within them. Suggesting that the shared-value mindset may actually get in the way of progress, bestselling author Sarah Kaplan shows in The 360 Degrees Corporation how trade-offs, rather than being confusing or problematic, can actually be the source of organizational resilience and transformation.

99 redenen om te stoppen, en toch door te gaan

Auteur(s): Daan Weddepohl
Publicatie: augustus 2019
Prijs: € 20,99
Taal: Nederlands

Daan Weddepohl, de oprichter van Peerby, vertelt het inspirerende verhaal over de uitdagingen die je als start-upondernemer tegenkomt

De oprichter van Peerby neemt je mee op een reis langs de hoge toppen en diepe dalen van de start-upondernemer.

In 2012 richt Daan Weddepohl Peerby op, een website waar mensen spullen kunnen lenen en uitlenen. Met Peerby wil hij de negatieve impact van de productie van spullen verminderen, door delen gemakkelijker en leuker te maken dan kopen. Het platform is een groot succes, maar het achterliggende businessmodel blijkt niet te werken. Er komt gewoon te weinig geld binnen om het bedrijf draaiende te houden.

Openhartig vertelt Weddepohl over de zoektocht naar een nieuw verdienmodel, het vinden van investeerders, het ontslaan van medewerkers en het opnieuw opbouwen van zijn bedrijf.

Products that Last. Productontwerpen voor circulaire businessmodellen

Auteur(s): Conny Bakker, Marcel den Hollander, Ed van Hinte, Yvo Zijlstra
Publicatie: juli 2019
Prijs: € 29,99
Taal: Nederlands

Products that Last begint, waar de meeste boeken over productontwikkeling eindigen. Als een product ontworpen, gemaakt en verkocht is, verdwijnt het, vanuit het perspectief van ontwerpers en ondernemers voorbij de “nieuwheidshorizon’. Zij beseffen nauwelijks wat er voor kansen liggen in het volgende productuniversum, waar geld wordt verdiend aan producten in gebruik en in het “productenhiernamaals’.

Dit boek biedt lezers een innovatieve, praktische methodologie voor het ontrafelen van de levenslijn van een product en het systematisch napluizen op nieuwe kansen. Het maakt ons bekend met businessmodellen die gedijen bij de kansen die voortkomen uit een veel langer productleven. Het verandert de manier waarop ondernemers en ontwerpers producten ontwikkelen en exploiteren, die daarmee helpen het verbruik van materiaal en energie in de tijd te verminderen.
Niets meer, niets minder.

Replacing GDP by 2030. Towards a Common Language for the Well-being and Sustainability Community

Auteur(s): Rudger Hoekstra
Publicatie: juli 2019
Prijs: € 33,62
Taal: Engels

How did Gross domestic product (GDP) become the world’s most influential indicator? Why does it still remain the primary measure of societal progress despite being widely criticised for not considering well-being or sustainability? Why have the many beyond-GDP alternatives not managed to effectively challenge GDP’s dominance?
The success of GDP and the failure of beyond-GDP lies in their underlying communities. The macro-economic community emerged in the aftermath of the Great Depression and WWII. This community formalised their ‘language’ in the System of National Accounts (SNA) which provided the global terminology with which to communicate. On the other hand, beyond-GDP is a heterogeneous community which speaks in many dialects, accents and languages. Unless this changes, the ‘beyond-GDP cottage industry’ will never beat the ‘GDP-multinational’.
This book proposes a new roadmap to 2030, detailing how to create a multidisciplinary Wellbeing and Sustainability Science (WSS) with a common language, the System of Global and National Accounts (SGNA).

Homo universalis. Moreel kompas voor een nieuwe Europese renaissance

Auteur(s): Klaas van Egmond
Publicatie: juli 2019
Prijs: € 21,50
Taal: Nederlands

Zorgwekkende ontwikkelingen: klimaatverandering, migratiestromen, populisme, fragmentatie van de nationale, Europese en mondiale politiek, handelsconflicten en een wankel financieel bestel. Deze problemen zijn terug te voeren op de overwaardering van materialistische en individualistische waarden, waardoor de mens een karikatuur van zichzelf geworden is. De menselijke maat is verloren gegaan.

Om die te hervinden kunnen we terugkeren naar het mensbeeld van de Renaissance, zoals dat gestalte kreeg in de door Leonardo da Vinci verbeelde homo universalis. Aan dat mensbeeld kan een moreel kompas worden ontleend, waarmee we een uitweg vinden uit deze zorgwekkende ontwikkelingen. Wanneer we het evenwicht weten te bewaren tussen de fundamentele waarden, kan er sprake zijn van menselijke waardigheid en duurzaamheid.

Ben jij al activist?

Auteur(s): An Kramer
Publicatie: juni 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

We hebben activistische organisaties nodig. Organisatieveranderaar, coach en schrijver An Kramer roept in haar boek ‘Ben jij al activist?’ organisaties op om het roer om te gooien en actuele maatschappelijke vraagstukken in hun business centraal te zetten. Dat begint klein. Geraakt door misstanden en geïnspireerd door innovatieve oplossingen zetten mensen zich in voor een duurzame en sociale samenleving: iedereen in en om organisaties kan activist zijn, ongeacht positie of rol. Als je dit doet, ben je bovendien extra aantrekkelijk voor je klanten en medewerkers.

Vanuit jarenlange ervaring als veranderkundige rekt Kramer je denken op en reikt ze je verrassende, direct uitvoerbare opdrachten aan waarmee je onmiddellijk impact op jouw organisatie hebt.

“Ben jij al activist?’ is een praktisch en visionair boek voor iedereen in organisaties, ongeacht positie of rol, die wil bijdragen aan een duurzame en sociale samenleving.

 

Duurzaam beleggen voor Dummies

Auteur(s): Jochen Harkema en Peter Tros
Publicatie: juni 2019
Prijs: € 19,99
Taal: Nederlands

In Duurzaam beleggen voor Dummies vind je alles wat je moet weten om direct te beginnen met duurzaam of maatschappelijk verantwoord beleggen. Lees waar het om gaat bij duurzaam beleggen, welke methodes er zijn, op welke wijze je duurzaam kunt beleggen, hoe je aandelen en beleggingsfondsen op duurzaamheid selecteert en wat voor rendement je kunt verwachten. Ook krijg je praktijkvoorbeelden van duurzame en niet-duurzame beleggingen en leer je hoe je voor jezelf een duurzame beleggingsstrategie opzet – en welke partijen je daarbij kunnen helpen. Ga aan de slag en investeer in een duurzame toekomst!

Jochen Harkema en Peter Tros zijn beiden analist duurzaam beleggen bij het Investment Office van ING. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het duurzame beleggingsbeleid en onderzoeken ze bedrijven, beleggingsfondsen en landen op duurzaamheid. Daarnaast schrijven en presenteren ze regelmatig over alles wat te maken heeft met duurzaam beleggen.

SuperWaar – Je volgende stap in duurzaam boodschappen doen

Auteur(s): Alfred Slomp
Publicatie: juni 2019
Prijs: € 19,99
Taal: Nederlands

Het is vast herkenbaar. Je staat in de supermarkt en je vraagt je af: wat zullen we eten vanavond? Je hebt het niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent.

Wil je in de supermarkt wel meer duurzame producten kopen, maar raak je in de war door alle keurmerken, adviezen en tegenstrijdige meningen? Ben je goed op weg, maar zou je graag de volgende stap willen zetten naar nog meer duurzame keuzes? In ‘SuperWaar’ worden alle aspecten van duurzaam eten besproken, maar ook de dilemma’s waar je tegen aan loopt als je anders wilt gaan eten. Met praktische tips, heerlijke recepten en inspirerende voorbeelden!

Een must-read voor iedere consument, bewust of niet, die een goede impuls kan gebruiken om in de supermarkt keuzes te maken voor een betere, eerlijkere wereld.

Zo slim als de natuur. Twaalf revolutionaire manieren om voedsel en energie te produceren

Auteur(s): Gunter Pauli
Publicatie: mei 2019
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

Een overvloed aan voedsel en energie, voor tien of zelfs twaalf miljard mensen, zonder de natuur aan te tasten: dat is het grootse perspectief dat in Zo slim als de natuur wordt geschetst. Zelfs herstel van schade aan de natuur is mogelijk en er kunnen miljoenen banen gecreëerd worden door anders naar ecosystemen te kijken, door de beschikbare ruimte en bronnen beter te benutten. Gunter Pauli onderscheidt twaalf trends in de transformatie van economie en samenleving, zoals van 2D naar 3D (optimaler gebruik van grond, lucht en water) en van bescherming van de natuur naar vernieuwing van ecosystemen (alleen veiligstellen van natuur geeft geen ontwikkeling).

Zo slim als de natuur laat zien dat de schaal van verduurzaming veel groter kan zijn dan we ooit voor mogelijk hebben gehouden.