Groene leugens – Duurzaamheid als verkooptruc

Auteur(s): Kathrin Hartmann
Publicatie: september 2018
Prijs: € 18,99
Taal: Nederlands

Consumenten kopen steeds vaker biologisch en hebben weet van hun te grote ecologische voetafdruk. Bedrijven doen allerlei milieuvriendelijke beloftes zoals duurzame productie of eerlijke handel. Maar zijn deze beloftes ook betrouwbaar? Nou nee. Bedrijven maken zich schuldig aan “greenwashing’. Ze “doen groen’, maar ondertussen gaan ze door met hun destructieve wijze van produceren. Zo is er het bedrog van bp waarmee het zijn aandeel in de grootste olieramp ter wereld in de Golf van Mexico wil verbergen. Of George Clooney, die ons wil laten geloven dat de cupjes van Nespresso duurzaam gemaakt worden. En wat te denken van de vernietiging van de regenwouden voor de productie van veevoer en palmolie? Zelfs biologische palmolie blijkt een groene leugen! En de consument? Die wil deze “groene leugens’ maar wat graag geloven. We willen groener leven, maar zonder onze consumptie aan te passen.
Met haar plezierige manier van vertellen weet Kathrin Hartmann haar lezers
moeiteloos te overtuigen van haar gelijk.

Trust Inc. – How Business Wins Respect in a Social Media Age

Auteur(s): Matthew Yeomans
Publicatie: augustus 2018
Prijs: € 32,99
Taal: Engels

We are entering the age of sustainability – a business era where every company, big and small, must adapt its way of doing business to meet the realities of climate change, a finite supply of natural resources, evolving attitudes about inequality, increasing digitisation and automation. At the same time companies must meet the demands of consumers as they adjust to this rapidly changing way of life. Supercharging this change in consumer behaviour is social media – a communications revolution that is democratising and disrupting society in ways never seen before.

In this book, Matthew Yeomans explains why embracing sustainability is key to helping companies articulate their sense of purpose (and their reason to exist) in a world where social media is eroding trust in all institutions. The book shows how social media has made sustainability a mainstream concern for all society, how it compelled companies to be more authentic and accountable in their actions and how it will continue to shape how companies communicate the importance of sustainability to all of society.

This book is a powerful guide for both communication and marketing professionals in business, especially Fortune 500, FTSE 250 companies and agencies, on how to use social media to communicate with their audiences and stakeholders in an authentic way. It is also a guide/text book for the growing field of sustainability communication in higher education.

Circulariteit: op weg naar 2050?

Auteur(s): Peter Luscuere
Publicatie: juli 2018
Prijs: gratis download
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Dit boek is geschreven naar aanleiding van de ministeriële publicatie ‘Rijksbreed programma Circulaire Economie’ uit september 2016, waarin de ambitieuze doelstelling wordt uitgesproken dat Nederland zich voor 2050 moet ontwikkelen naar een volledig circulaire economie.

Juist in deze periode waren wij, Peter Luscuere als trekker van het transitiepad Circular Economy binnen de Roadmap Next Economy voor de Metropool Regio Rotterdam Den Haag en Henk Willem van Dorp (DGA Van Dorp en Voorzitter TVVL) bezig met exact deze vraagstukken: hoe onze economie om te vormen van een lineaire naar een circulaire economie en dat in het tijdskader van 2016-2050. Op de vraag ‘of en zoja hoe’ een dergelijke ingrijpende transitie mogelijk is, was het antwoord van Henk Willem: “Laten we er een boek over schrijven”.

Een eerste hoofdstuk is geschreven, deels gebaseerd op het visiedocument ‘Beyond Sustainability’, dat als visie door TVVL gedeeld wordt. Dit hoofstuk is bedoeld ter inspiratie van de medeauteurs en om een aantal uitdagingen die in deze transitie besloten liggen helder te definiëren. Vervolgens werd collega’s en bekenden op het gebied van duurzaamheid gevraagd een bijdrage van drie à vier pagina’s te leveren binnen een periode van twee maanden, een vraag waar nagenoeg iedereen onmiddellijk ‘ja’ op zei. De vraag aan hen was: “Is een dergelijke transitie überhaupt mogelijk, of beschrijf waar we tegenaan lopen indien we dit pad volgen, beschreven vanuit jouw eigen perspectief/kennisdomein”. Het boek waar uiteindelijk 33 auteurs aan meewerkten, geeft in 28 hoofdstukken een breed scala aan inzichten, doorkijkjes, beperkingen en opportunities. Het zwaartepunt ligt op technisch gebied qua onderzoek en toepassingsgerichtheid, maar ook juridische, maatschappelijke en sociale aspecten komen aan de orde.

Gratis te downloaden

Pioniers van de nieuwe welvaart – Drijfveren en dilemma’s van ondernemers in de betekeniseconomie

Auteur(s): Kees Klomp en Nadine Maarhuis
Publicatie: juni 2018
Prijs: € 22,50
Taal: Nederlands

In “Pioniers van de nieuwe welvaart’ gaan Kees Klomp en Nadine Maarhuis dieper in op de betekeniseconomie, die alsmaar groeit. Ondernemers als Tony’s Chocolonely, Dopper en De Vegetarische Slager zijn succesvol bij een groot publiek en in alle hoeken van de samenleving is belangstelling voor ondernemers met een maatschappelijke missie.
Maar een financieel gezonde business runnen die tegelijk sociale en ecologische meerwaarde creëert is niet altijd gemakkelijk. Welke dilemma’s ervaren de pioniers van de nieuwe welvaart bij het bouwen van hun missiegedreven bedrijven? En hoe tackelen ze die?

In dit boek vertellen impactondernemers openhartig over hun pieken en dalen en delen ze de lessen uit hun praktijk. Parallel daaraan schetsen Klomp en Maarhuis de essentiële elementen van de betekeniseconomie. Dit boek is daarom verplichte kost voor beginnende én groeiende pioniers – maar ook voor leiders in gevestigde bedrijven die de omslag naar maatschappelijke impact willen maken.

Ethicisms and their risks: 150 new cartoons about ethics at work

Auteur(s): Muel Kaptein
Publicatie: juni 2018
Prijs: Free download
Taal: Engels

Cartoons are a powerful tool for reflection on ethics in the workplace. This book contains 150 new cartoons. Each cartoon refers to a view about ethics (an ethicism) and its risk. The cartoons can be used to address ethical issues at work in a visual and humoristic way. Muel Kaptein is a professor of business ethics and integrity at the Rotterdam School of Management, Erasmus University. He is also partner at KPMG where he helps organizations in developing and auditing their ethics.

Download for free

Responsible Business. Making Strategic Decisions to Benefit People, the Planet and Profits

Auteur(s): Annemieke Roobeek, Jacques de Swart, Myrthe van der Plas
Publicatie: juni 2018
Prijs: € 34,99
Taal: Engels

Until recently, profit has been the driving force for most business decisions. However, business leaders must now look more widely at their actions to assess the impact of these on people both inside and outside the organization as well as the environment. Responsible Business provides a seven step framework that eliminates internal bias and can be used to make decisions that increase profits, benefit staff and protect the environment as a whole. This means that personal values, ethics and morals can be aligned with business goals and overall company strategy.

Responsible Business will enable business leaders to answer questions including what values should be attached to financial and non-financial aspects of business decisions? How can these values be translated into concrete manageable actions? and which decisions best suit the strategic goals of the organization? Readers will have access to the business simulator tool which removes the complexity, ambiguity and stress of business decisions to allow leaders to manage the competing priorities in their organization and confidently make the best investment decisions for their business. With diverse case studies from organizations who have benefited from this approach, this book is essential reading for everyone needing to evaluate their investment decisions.

Oog voor de schepping. De opdracht duurzaam om te gaan met de aarde

Auteur(s): Henk Massink
Publicatie: mei 2018
Prijs: € 16, 95
Taal: Nederlands

In drie hoofdstukken ontvouwt de theoloog-filosoof Henk Massink, die werkzaam is op het ministerie van Buitenlandse Zaken, zijn betoog. Allereerst behandelt hij de Bijbelse motieven voor duurzaamheid, daarna schetst hij de milieuproblematiek en vervolgens vertelt hij concreet hoe je aan een duurzamere wereld kunt bijdragen.

Circulaire Economie als lifestyle. Praktisch van praatplan naar doenscenario

Auteur(s): Bas Luiting
Publicatie: mei 2018
Prijs: € 14,95
Taal: Nederlands

Een inspirerende, laagdrempelige doch kritische kijk van een bevlogen mkb’er op een wereld waar grondstoffen onnodig verloren gaan door welvaart en onbekendheid met verspilling.

Een inspirerende doch kritische kijk van een bevlogen mkb’er op een wereld waar grondstoffen onnodig verloren gaan door welvaart en onbekendheid met verspilling. Deze uitgave beschrijft de praktische kant van een circulaire economie en is daarmee ook geschikt voor bedrijven, organisaties, onderwijs- en overheidsinstellingen.
BAS LUITING is circulair ondernemer pur sang. Hij is één van de kwartiermakers op Strijp-S en eigenaar van NEXT CIRCLE. Met deze onderneming richt hij zich op innovatieve oplossingen voor circulaire vraagstukken. Bas Luiting won met het Plug-In-City collectief de Award “Beste circulaire werklocatie van Nederland 2017′. Bij MVO Nederland / De Groene Zaak is hij als partner actief in het koplopersnetwerk en is Entrepreneurial Fellow van Het Groene Brein.

Werkboek Businessmodellen voor de Circulaire Economie

Auteur(s): Jan Jonker
Publicatie: mei 2018
Prijs: gratis / €70.00
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Om bedrijven en instellingen te ondersteunen in hun zoektocht naar het ideale circulaire businessmodel is dit unieke werkboek geschreven. Het werkboek is geschreven onder leiding van Prof. dr. Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Op basis van onderzoek heeft hij een model ontwikkeld dat de basis vormt voor businessmodellen in de circulaire economie.

Het model bestaat uit zeven bouwstenen. De bouwstenen en een concreet stappenplan staan uitgebreid beschreven in het werkboek. Infographics van bedrijven die al een circulair businessmodel hebben ontwikkeld bieden lezers kennis en inspiratie.

Het Werkboek voor het ontwikkelen van een circulair businessmodel is gratis beschikbaar. Prof. Jan Jonker zegt hierover: ‘Het werkboek is uniek in zijn soort, er is nog niet eerder zo’n concreet stappenplan gepubliceerd om een circulair businessmodel te ontwerpen. We willen hiermee een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de circulaire economie. Dankzij de steun van onze sponsoren kunnen we het werkboek gratis beschikbaar stellen.’

Het werkboek kwam tot stand dankzij de steun van het KIDV (Den Haag), DAR (Nijmegen), WEcycle (Zoetermeer), Saxion Hogescholen (Deventer), Stichting Vlakglasrecycling Nederland (Zoetermeer) en ENVAQUA (Zoetermeer), naast steun van de Radboud Universiteit en Stichting OCF 2.0.

Het werkboek is kosteloos hier te bestellen.

Zaken die je raken. Hoe sociaal ondernemers maatschappelijke verandering creëren

Auteur(s): Willemijn Verloop, Mark Hillen en Kaat Peeters
Publicatie: april 2018
Prijs: € 19.99
Taal: Nederlands

In “Zaken die je raken’ beschrijven Willemijn Verloop, Mark Hillen en Kaat Peeters in een inspirerende no-nonsensestijl hoe sociaal ondernemers uit Vlaanderen en Nederland met hun bedrijf grote maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Positieve verhalen over “zaken die je raken’ in hart en hoofd.

De auteurs bespreken problemen én vooral oplossingen voor een betere wereld, rondom thema’s als consumeren, jongeren, vergrijzing, grond en voeding, circulariteit, energie en inclusie. Met talloze bijzondere voorbeelden tonen ze hoe sociaal ondernemers grote impact hebben op de samenleving, en hoe deze groeiende beweging met elkaar de potentie heeft om een transitie in gang te zetten.

Het boek Zaken die je raken geeft een broodnodig handelingsperspectief voor iedereen. Door al deze cases te verzamelen en te analyseren, werken de auteurs aan een collectief verhaal die de maatschappij richting kan geven. Het boek is tot stand gekomen door een samenwerking van Mark Hillen en Willemijn Verloop van Social Enterprise NL en Kaat Peeters van de Sociale InnovatieFabriek: een bijzondere combinatie van Belgische en Nederlandse experts op het gebied van sociaal ondernemerschap.