Een plaag van geweld

Auteur(s): Henk Jan Kamsteeg
Publicatie: augustus 2017
Prijs: € 10,--
Taal: Nederlands

Oscar zit als versteend in zijn stoel wanneer hij tijdens een seminar het verhaal hoort over het onrecht dat de armsten in de wereld wordt aangedaan. Hij besluit niet de andere kant op te kijken, maar een spannende reis aan te gaan door zich in het wereldwijde probleem te verdiepen. Tijdens een bezoek aan India kijkt hij het kwaad van slavernij en mensenhandel in de ogen. Een reis om nooit te vergeten…

Een plaag van geweld is een fictief verhaal achter de ware cijfers van slavernij en de handel in kinderen voor de seksindustrie. Aan de basis van dit boek ligt het boek The Locust Effect, waarin Gary Haugen, directeur van International Justice Mission, betoogt dat voor de aanpak van armoede een nieuwe visie nodig is.

Over de auteur:
Henk Jan Kamsteeg is manager Storytelling bij IJM. Hij is auteur van diverse boeken over (zelf)leiderschap, zoals Dienend LeiderschapDe kracht van het compliment en Pure Winst.

CSR for young business lawyers

Auteur(s): Redactie: Alex Geert Castermans & Caspar van Woensel
Publicatie: augustus 2017
Prijs: € 38,99
Taal: Engels

Business lawyers are expected to reflect on the impact of business decisions on society. They are involved in defining a company’s social responsibility and assessing its legal implications on, for example, contract law and tort law. This book helps to prepare law students and young business lawyers for this role. They are invited to take stock of the relevant concepts, roles, perspectives, issues and ongoing developments in corporate social responsibility (CSR). They will learn that perspective matters. CSR for young business lawyers offers a continental-European perspective on civil law, with examples from the Netherlands and other countries, and case material derived from the practices of multinational corporations.

The contributors to the book represent various areas of legal and business science. Part I of the book offers a crash course in CSR. Part II is an introduction to the role and perspective of stakeholders, attorneys, policymakers, and public interest lawyers. Part III covers contemporary issues such as direct parent company liability, corruption and bribery, tax avoidance, integrity in the financial sector, labour, and child labour. Each chapter is followed by a related case study.

Ecomodernisme – het nieuwe denken over groen en groei

Auteur(s): Marco Visscher
Publicatie: augustus 2017
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

Er zijn geen grenzen aan de groei. De aarde kan gemakkelijk 10 miljard mensen aan. Zonnepanelen en windmolens zijn een kostbare misstap, kernenergie heeft de toekomst. Biologische landbouw zal de wereld niet voeden, intensieve landbouw wel. De aanhangers van het zogeheten ecomodernisme, een nieuwe beweging van groene denkers en doeners, zijn uitgesproken optimistisch over de toekomst. Zij geloven in economische groei, niet in matiging. Ze bekijken de wereld nuchter en breken met romantische ideeën over leven in harmonie met de natuur. Ecomodernisten komen dan ook met een verrassende agenda om te zorgen voor meer natuur en een schoner milieu.

Solidaire economie – Een vernieuwende visie op maatschappelijke verantwoord ondernemen

Auteur(s): Ruud Thelosen
Publicatie: augustus 2017
Prijs: € 14,75
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Steeds minder mensen geloven in de veronderstelde zegeningen van het neoliberale kapitalisme. De doorgedraaide krachten van ‘de vrije markt’ bevorderen sociale ongelijkheid en onrechtvaardigheid, schaden het milieu en brengen de ene na de andere economische crisis. Nieuwe denkbeelden zijn nodig om tot een nieuwe economie te komen.

Solidaire economie geeft een breed inzicht in de bestaande kritiek op het neoliberale kapitalisme, zoals die leeft in wetenschappelijke of wereldbeschouwelijke kringen en zoals verwoord door economen, filosofen en anderen.

De beweging van het maatschappelijk verantwoord ondernemen biedt een mogelijk alternatief – zeker als deze beweging zich verdiept en de maatschappelijke verantwoording ernstig genomen wordt. Dan wordt namelijk duidelijk dat een economie van samenwerken aan de aanbodkant en van rechtvaardig verdelen aan de consumptiekant geen utopie maar gewoon verstandig en pas echt economisch is.

The Power of Purpose: Six Steps to Unleash the Why of Your Business

Auteur(s): John O'Brien and Andrew Cave
Publicatie: juli 2017
Prijs: € 17,99
Taal: Nederlands

In a world where volatility is the new norm and change is a constant, the individuals and organisations that are flourishing are those with a clear sense of purpose based on authentic ethical values. Purpose is the secret ingredient – with purpose you have the key to exceptional performance, greater wellbeing and clarity in a VUCA world. But how do you find such purpose and ensure it propels your business forward? The Power of Purpose shares a simple 6-step framework you too can identify, clarify and shape your business purpose. You’ll gain a competitive advantage and boost your bottom line, but the benefits are not just commercial – you’ll also inspire a new generation of employees, foster innovation, simplify decisions and build customer and brand loyalty. Based on qualitative interviews with well-established and emerging leaders on how they bring ethical purpose in business to life, as well as sharing the results from a questionnaire with purpose-led businesses you’ll find a step-by-step approach for applying purpose to simplify complexity, harness a purpose-powered workforce and create customer loyalty. How can purpose provide clarity? How can it accelerate success? How can it build a long term sustainable business? The Power of Purpose is your secret ingredient.

 

De economie van de toekomst is slim en groen

Auteur(s): Willem Vermeend en Ruud Koornstra
Publicatie: juli 2017
Prijs: € 14,95
Taal: Nederlands

De revolutie van de nieuwe economie 4.0 wordt overal zichtbaar. Deze wereld van 4.0 wordt gekenmerkt door drie ontwikkelingen die wereldwijd een enorme maatschappelijke en economische impact hebben. Ook in Nederland. Alles draait om een versnelling van digitalisering, de opmars van slimme technologieën en vergaande klimaatmaatregelen, waarmee de opwarming van de aarde moet worden tegengegaan.

Bij technologische innovaties zien we vooral een sterke toename van het gebruik van kunstmatige intelligentie, het internet of things, big data, robotica, blockchain-technologie en 3D-printen. De effecten van economie 4.0 zijn ongekend. Alles wordt op zijn kop gezet. Bedrijven die willen overleven moeten hun businessmodel aanpassen. Werkgevers en werknemers krijgen te maken met een arbeidsmarkt die onherkenbaar verandert. Ook overheden en onderwijsinstellingen zullen ingrijpend het roer moeten omgooien.

Willem Vermeend en Ruud Koornstra verkennen in dit boek de immense gevolgen van deze ongekende revolutie. Wat betekent dit voor Nederland, voor onze economie, werkgelegenheid en welvaart?
Vermeend en Koornstra schetsen een toekomst waarin we in de 4.0-wereld vooroplopen en door te kiezen voor slim en groen! In Nederland moet het beleid van overheden, werkgevers en werknemers gericht zijn op een maximale inzet van slimme technologieën en het vergroenen van onze economie.

Management Made Simple. Ideas from a former McKinsey Partner

Auteur(s): Mickey Huibregtsen
Publicatie: juli 2017
Prijs: € 19,95
Taal: Engels

Our societies have come to the end of the road. We need a fundamental reconstruction of the systems and institutions that now govern us and redefine the roles of all the players with a stronger focus on making things work by respecting the human dimension. This is not a choice between socialism, and capitalism or any other -ism. There is no future for any pure -ism. Life is too complex and interdependent for that. We need organic institutions with a clear view of purpose and values. We need governments that guide and inspire, rather than direct and control. We need corporations that pursue value creation for all stakeholders and finally we need citizens that reassume their personal responsibility for the wellbeing of society.

The world’s complexity grows exponentially in the 2010s and 2020s. And with it the challenge to management at any level of any organization anywhere. The purpose of this book is to help managers deal with this complexity by offering some simple concepts, models and ideas on topics varying from corporate strategy to organization, leadership and operating performance. The working hypothesis in doing so is that there is only one way of dealing with complexity and that is by making things simple.
In this book Mickey Huibregtsen shares his vision and ideas with next generations of leaders. This book is relevant for managers at any level in any type of organization who aspire to ‘see the forest through the trees’.

Duurzaamheid in de boardroom. Dynamiek en dilemma’s.

Auteur(s): Wouter Scheepens
Publicatie: juni 2017
Prijs: € 19,95
Taal: Nederlands

Een boek over ‘brede waardecreatie’ door bedrijven, uitgerekend in een tijd van berichten over dreigende vijandige overnames van bedrijven die expliciet zijn in hun duurzaamheidsambities en losbarstende discussies over de sterke focus op aandeelhouderswaarde. “Het voelde alsof het tijdgewricht me nog eens extra in mijn schrijfwerk aanspoorde”, zegt auteur Wouter Scheepens. Met zijn bedrijf Steward Redqueen helpt Scheepens in het dagelijks leven bestuurders en commissarissen om duurzaamheid in hun organisatie te verankeren. De aandacht daarvoor is in de boardrooms niet dik gezaaid of slechts gericht op ‘scores’ in duurzame ratings en benchmarks, zo is zijn ervaring. In dit boek kijkt Scheepens naar de huidige praktijk, om vervolgens ondernemingen uit te dagen te bedenken op welke maatschappelijke uitdaging zij, als onderdeel van de samenleving, een antwoord zijn.

Echte winst. In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact.

Auteur(s): Petra Hoogerwerf
Publicatie: juni 2017
Prijs: € 34,50
Taal: Nederlands

Échte winst is hét boek voor iedereen die met een organisatie of onderneming meer maatschappelijke impact wil bereiken. Op sprankelende wijze en met veel voorbeelden uit de praktijk beschrijft en analyseert Hoogerwerf de zeven essentiële stappen op weg naar succes. Zij neemt je mee in de wereld van non-profit organisaties, goededoelenorganisaties, social enterprises, culturele ondernemingen, burgerinitiatieven, online communities, coöperaties, fondsen, impact investors en maatschappelijk betrokken bedrijven. Al deze organisaties en financiers zijn elk op hun eigen manier gericht op het bereiken van échte winst voor de samenleving. Dat is goed voor de organisatie, de medewerkers, de klanten én de samenleving. Hoogerwerf belicht hoe complexe vraagstukken van de wereld door innovatie, opschaling en samenwerking, worden aangepakt.

Mr. drs. Petra Hoogerwerf wordt gezien als expert op het gebied van de civil society en ondernemen met maatschappelijke impact door haar grote praktijkervaring. Zij is eigenaar van bureau Veleda en is een veel gevraagd spreker. Eerder schreef ze Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart, Van Dromen naar Scoren, Juridische aspecten van Sponsoring en Handboek Fondsenwerving.

 

Sterke merken, betere wereld. De maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief voor je merk

Auteur(s): Bart Brüggenwirth
Publicatie: juni 2017
Prijs: € 29,50
Taal: Nederlands

De maatschappelijke betekenis biedt bedrijven nieuw perspectief om voorbij hun verantwoordelijkheid te denken en om positieve veranderingen te versnellen. Door het merk, mensen én maatschappij met elkaar te verbinden, bouwen ze sterke(re) merken voor een betere wereld. Dit boek laat je zien dat de maatschappelijke betekenis een essentiële bouwsteen voor een eigentijdse positionering is. Het schetst hoe marketing en mvo elkaar beïnvloeden. In negen praktijkcases delen change agents van onder andere Eneco, Unilever, Triodos Bank en DSM hun afwegingen, ervaringen en tips. De ‘open branding roadmap’ reikt je de tools aan om zelf aan de slag te gaan.

Dit boek is bedoeld voor ondernemers en professionals in marketing, branding, communicatie en mvo die een sterker merk willen bouwen én willen bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Het boek is ook geschikt voor studenten op commerciële opleidingen in het hoger onderwijs. Docenten kunnen extra materiaal via docenten@vakmedianet.nl aanvragen.

Bart Brüggenwirth wil de kracht van marketing benutten om positieve veranderingen te realiseren. Hij heeft ruime ervaring in marketing, merken- en communicatiemanagement, onder andere bij SCAN Management Consultants en Grey Advertising , waar hij voor uiteenlopende nationale en internationale bedrijven werkte. In 2003 richtte hij b-open op. Daarmee was hij een van de pioniers in Nederland op het gebied van duurzame marketing.