Barriers and Best Practices for the Circular Economy

Auteur(s): SMO Promovendi
Publicatie: maart 2018
Prijs: free
Taal: Engels

The current linear economic system (take – make – dispose) is not sustainable as it has irreversible harmful impacts on the environment and the wealth of our societies.
A transition from a linear to a circular economic system is necessary, but becomes more and more complex, which makes cooperation between academia, business and government more important than ever. Even though a lot of valuable scientific research and professional expertise on circular economy is available, this knowledge often does not find its way to the relevant stakeholders, leaving many opportunities to accelerate the transition to circular economy untaken.

As SMO Promovendi, a multidisciplinary group of young researchers, we aim to close this knowledge loop by making research accessible and actionable for stakeholders with shared ambitions for the circular economy. We believe that a large-scale shift to the circular economy is the only viable solution to meet the social, environmental and economic challenges we are facing today.40+ in-depth interviews with financial parties, businesses, NGOs and consumer representatives were conducted to identify the main challenges and opportunities for the transition into a circular economy.Combining these insights with our multidisciplinary scientific background to provide an overview of the top 5 challenges & opportunities across the three domains Business, Finance and Consumers.

Download for free

Issuedenken – Echte bazen maken impact

Auteur(s): Mayke van Keep en Sybrig van Keep
Publicatie: februari 2018
Prijs: € 22,50
Taal: Nederlands

Voor alle organisaties die hun reputatie willen verstevigen, innovaties willen stimuleren en hun maatschappelijke zichtbaarheid en sympathie willen vergroten.

Issues zijn onderwerpen die beroeren, verbinden en om actie vragen. Van plofkip tot plasticsoep, van TTIP tot de Zwarte Piet-discussie; iedere geëngageerde burger heeft er wel een mening over. Veel organisaties zien maatschappelijke issues als iets om te negeren of om uit noodzaak op te reageren. Maar de ogen sluiten voor wat er in de maatschappij leeft, is zo ongeveer de snelste route richting reputatieschade. Issues kunnen beter als kans worden gezien om organisaties maatschappelijk te positioneren. Met een goed uitgevoerd issuebeleid kunnen de juiste strategische afwegingen worden gemaakt, waardoor organisaties zichzelf sterker kunnen positioneren en beter voorbereiden op de toekomst.

Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely

Auteur(s): Jeroen Siebelink
Publicatie: februari 2018
Prijs: € 19,99
Taal: Nederlands

Als drie journalisten iets willen doen aan de hartverscheurende situatie van twee miljoen kindslaven op Afrikaanse cacaoplantages, komen ze er al snel achter dat een aanklacht tegen machtige westerse chocoladeproducenten weinig zin heeft. Ze besluiten zichzelf aan te klagen, als gewetenloze chocoladeconsumenten. Wanneer de rechter hen vrijspreekt, weten ze dat het tijd is voor een onorthodoxe aanpak: ze gaan zélf slaafvrije chocolade maken. In 2005 ligt de eerste reep van Tony’s Chocolonely in de schappen. Terwijl de chocoladerebellen naarstig proberen om hun reep honderd procent slaafvrij te krijgen, koopt een ondernemer het merk en maakt er een internationaal verkoopsucces van. Op weergaloze wijze groeit het journalistieke project uit tot een hippe, sociale onderneming die zich ten doel stelt consumenten bewust te maken van wat ze eten. Zo klein als ze zijn, proberen de Tony’s de complete keten te veranderen, van boon tot reep, in de hoop dat op een goede dag de grote producenten hun voorbeeld gaan volgen.
Dit is het verslag van een ongekend ondernemingsproject: over het vasthouden aan idealen, ook al is de werkelijkheid nog zo weerbarstig. Een waargebeurd verhaal dat smelt op de tong en leest als een spannend jongensboek.

Luxe gebonden editie, inclusief reep!

The Trillion Dollar Shift – Achieving the Sustainable Development Goals: Business for Good is Good Business.

Auteur(s): Marga Hoek
Publicatie: januari 2018
Prijs: €42,95
Taal: Engels

Over the past 30 years, the world has seen great social improvements. Technology has been developing at an enormous pace and is helping to solve our most pressing social and environmental challenges. Yet, despite this success, our current model of development is still deeply problematic. Natural disasters triggered by climate change have doubled since the 1980s, violence and armed conflict now cost more than 13 percent of GDP, social inequality and youth unemployment is worsening around the world, and climate change threatens the global population with tremendous environmental as well as social problems.

Using the United Nations Sustainable Development Goals as a framework, this book sets out how business and capital now have a real opportunity to help resolve these problems. Businesses are often accused of greenwash’ or bluewash’. With clear and plentiful examples and cases of how businesses are making a difference, profiles of the SDG pioneers, and the relevant facts and figures to support the cases, this highly readable book is a must-read for businesses (large and small) that wish to genuinely support the delivery of the SDGs.

The Paris Climate Agreement and the Sustainable Development Goals (SDGs) drive change and offer a narrative and an opportunity to all to speak in one language on sustainability. They provide us with a clear set of targets for 2030. Through following the SDGs, opportunities abound for business and capital to unlock markets which offer endless potential for profit while at the same time working towards the Sustainable Development Goals. This book illustrates for business how to make the much-needed Trillion Dollar Shift.

The book can be downloaded for free here but a hard copy is a must have!


Company Citizen – Good for Business, Planet, Nation and Community

Auteur(s): Tom Levitt
Publicatie: januari 2018
Prijs: € 29,54
Taal: Engels

Business doing good is doing good business; this book learns from the era where governments ruled the world, pre-globalisation, and where business looked after itself, where issues like climate change, resource depletion and even poverty and hunger were not thought to be the responsibility of business.

The Company Citizen concludes that not only are these key issues for business today but that the world will not be able to manage these issues without the active participation – even leadership – of business. Aware of the shortcomings of both government and civil society the author argues that environmental sustainability, economic and social inclusion and the better management of resources are all key issues for business and that it makes good business sense to manage them better. This book examines the case for the company citizen on a global, national and community level working alongside other. Never has the conscientious company citizen, as envisaged by 19th century Quaker philanthropists, been more needed; and never has that business case, one that justifies a long-term commitment to practical corporate behaviour for good, been more clear.
Drawing attention both to the businesses that are taking the lead and those who are holding us back, the author concludes that only by involving business can we tackle the great issues of the day – and survive, as communities, nation and planet.

Brand the Change – The branding guide for social entrepreneurs, disruptors, not-for-profits and corporate troublemakers

Auteur(s): Anne Miltenburg
Publicatie: januari 2018
Prijs: € 29,90
Taal: Engels

Brand the Change unpacks the brand building process in practical steps. Whether you are building an innovative new product, creating a service for good, spreading a new idea, or positioning yourself as a leader in your field, thinking like a brand strategist will help you to create a clear, compelling offer, develop unique brand experiences and ultimately attract and convert the right audiences.

The book offers the tools and exercises to build your own brand and offers a rich array of tips from trademarking to digital marketing, and inspires with case studies of successful change-making brands.

The content has been developed based on years of experience in building brands, conversations with dozens of changemakers, understanding their branding challenges and required knowledge and skills, and extensive content testing with hundreds of workshop participants. It contains 23 tools and exercises, 14 case studies from change-making organisations across the world and 7 guest essays from experts.

4’33” Time for a Circular Economy

Auteur(s): Collectief Circulaire Economie
Publicatie: december 2017
Prijs: € 24,99
Taal: Engels

John Cage wrote 4’33” as a modern music work (1953). It is not played by performers using instruments, but tacet: instruments are not used at all. This does not mean it is a silent work. It is a creation built up of ambient sounds, of that which is present in the moment.

Silence is the invitation to explore what truth is and experience that truth is an unfolding quality within each of us. The essence is that that the supposed division between ourselves and others or our environment is recognised to be an illusion. Cage wanted to remove all traces of the ego of the composer in this work. The way the performance sounds is not about the composer, but about the collective – or field – in the audience.

The realisation of a circular economy presupposes a mind shift. The challenge is to abstain from an ego-economy (‘I’, materialism and competition) and work towards an eco-economy (‘we’, values and sharing). This process is supported by personal growth. Silence and attention to personal development is crucial and a key factor in society as well as in education.

Dutch news message with backgrounds of this book

Donuteconomie. In zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw

Auteur(s): Kate Raworth
Publicatie: november 2017
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

De economische wetenschap ligt in duigen. De financiële crisis werd niet voorspeld, laat staan voorkomen. Achterhaalde economische theorieën hebben een wereld mogelijk gemaakt waarin nog steeds extreme armoede heerst, terwijl de allerrijksten elk jaar rijker worden. Economisch handelen tast de natuur zo sterk aan dat onze toekomst gevaar loopt.
In Donuteconomie laat econoom Kate Raworth zien hoe het mainstream economische denken ons op een dwaalweg heeft gezet. Ze tekent de routekaart die ons kan leiden naar het punt waarop in de behoefte van iedereen kan worden voorzien, zonder dat dit ten koste gaat van onze planeet. Dit alles resulteert in een alternatief en innovatief economisch model voor de 21e eeuw.

VOER – vaart maken met de voedseltransitie

Auteur(s): Sandra van Kampen en Youetta Visser
Publicatie: november 2017
Prijs: € 24,75
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Korte ketens, innovatieve kassen, viswijzers, vegaburgers, bio-koeien en bloemrijke akkerranden. Het barst in Nederland de laatste jaren van de initiatieven om de voedselketen duurzaam te maken. Leiden zij tot een omslag naar een gezond systeem, zoals de theorie over transities ons leert? Of blijft duurzaam een lekker rendabel marktsegment en verdwijnen vernieuwers een voor een moegestreden van het toneel?

Sandra van Kampen en Youetta Visser gaan op pad om uit te vinden hoe het ervoor staat met de voedseltransitie in Nederland. Kunnen we het huidige, ongezonde en milieuvervuilende voedselsysteem radicaal veranderen, of blijft het bij kleine stapjes? Kijkt de overheid toe, of neemt zij het voortouw? Krijgen koplopers steun en kunnen zij opschalen? Ontstaan regionale ketens? En wie leidt de nieuwe professionals op?

In dit boek komen talloze vernieuwers aan het woord: uit de wetenschap, het onderwijs, de akkerbouw, tuinbouw, visserij en veeteelt, maar ook de financiële sector, consumentencollectieven en diverse overheden. Aan de hand van de praktijk schetsen de schrijvers een perspectief op de voedseltransitie en geven handvatten voor versnelling.

Een verfrissend boek voor iedereen die geïnteresseerd is in een duurzame en eerlijke voedselketen. En die daar graag aan bijdraagt. Laat je meevoeren!


Route circulair. Een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel

Auteur(s): Dionne Ewen, Lieke Ossenblok, Helen Toxopeus, Guido Braam, Karen Maas
Publicatie: oktober 2017
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

De populariteit van de circulaire economie groeit, maar wat heeft het in de praktijk te bieden? Ook als organisaties niet voldoende urgentie voelen, omdat grondstofschaarste nog geen prioriteit heeft, zijn er voldoende kansen voorhanden. De circulaire economie biedt namelijk kansen voor grondstofefficiëntie en kostenbesparing, technologische innovatie, ketensamenwerking en meer.

De transitie naar een circulair bedrijfsmodel vraagt om verandering en inspanning. De winnaars van morgen zijn vandaag al begonnen met het zetten van de eerste stappen. En dit verdient zichzelf terug, zo laten de 31 organisaties in Route Circulair – Een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel zien.

Een boek om te informeren en inspireren, maar bovenal een boek om organisaties aan te moedigen om de stap te zetten van ‘praten’ naar ‘doen’ in de circulaire economie. Met een bedrijfskundige benadering en ervaringen uit de praktijk helpt dit boek nieuwe en bestaande ondernemingen met het zetten van de eerste – of de volgende – stap naar een succesvol circulair bedrijfsmodel. Bon voyage en route circulair!