Maak kennis met BIYU; Own less, Do more

De Nederlandse start-up BIYU lanceert een toegangsplatform voor producten in Amsterdam. Gebruikers van de BIYU-app krijgen voor een tientje per maand toegang tot producten die je niet iedere dag gebruikt of nodig hebt. Bezorgd op het afgesproken tijdstip en weer opgehaald na gebruik: een circulair business model. Own less, Do more.  Toegang is het nieuwe eigendom! […] ... lees meer

Europese subsidies voor project van Brussels Airport om duurzame transitie te versnellen

In het kader van de Europese Green Deal deed de Europese Commissie een oproep voor onderzoeks- en innovatieprojecten die de overgang naar een koolstofvrije economie mogelijk maken. Brussels Airport diende als projectleider samen met 21 partners een ambitieus plan in met concrete projecten die de sector zullen helpen om een snellere verduurzaming in te zetten. […] ... lees meer

Direct Source International launching partner CO₂ Correct initiatief voor de AGF-sector

Enkele maanden geleden werd het CO₂ Correct keurmerk gelanceerd vanuit de gedachte om duurzaamheid toegankelijk te maken voor de groente- en fruitsector. Organisaties die stappen richting een duurzame toekomst willen maken worden door CO₂ Correct hierin begeleidt. De eerste stap die hierin wordt gemaakt is het wegnemen van de totale carbon impact van een product. […] ... lees meer

Verduurzaming IT heeft duw in de rug nodig

Ondanks de sterk groeiende aandacht voor energiebesparing en klimaatverandering wordt duurzaamheid van IT nog niet in alle hoeken omarmd. Een minderheid van de IT-beslissers (35 procent) neemt duurzaamheid mee als criterium bij de inkoop. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO in samenwerking met PanelWizard onder 588 IT-beslissers van bedrijven uit alle bedrijfssectoren. Om de […] ... lees meer

E-Commerce gigant Veepee geeft producten met beschadigde verpakking een tweede kans via nieuw concept ‘The Survivors’

Flash sales leider Veepee heeft recent het nieuwe concept The Survivors gelanceerd op zijn platform in Nederland. Onder deze catchy naam en de slogan “Beoordeel niet alleen op uiterlijk” verzamelt en verkoopt Veepee producten die in perfecte staat zijn, maar waarvan de verpakking beschadigd geraakt is. Het idee is om kwalitatieve producten van Veepee’s 7.000 partnermerken […] ... lees meer

Volgende stap in verduurzaming digitale infrastructuur niet mogelijk zonder samenwerking

Datacenters zijn koploper als het gaat om verduurzaming. Echter is een goede samenwerking met overheidsinstanties en andere partijen rondom de digitale economie en energietransitie hard nodig om de verduurzaming naar een volgend niveau te tillen. De Nederlandse datacenter sector doet daarom een oproep voor intensievere samenwerking op het gebied van duurzaamheid. Deze oproep wordt onder […] ... lees meer

Philips renews strategic partnership with Ellen MacArthur Foundation

Philips joined the Ellen MacArthur Foundation’s Network as part of the company’s commitment to actively drive the transition to a circular economy. Because circular solutions can help tackle some of the world’s biggest challenges, including climate change, waste, pollution, and biodiversity loss, implementing the circular economy has been one of the key pillars of Philips’ past and […] ... lees meer

Moederbedrijf van SPA wordt onderneming met positieve impact

Spadel, het moederbedrijf van mineraalwater SPA, wordt als eerste drankenproducent in de Benelux een bedrijf met positieve impact door dit toe te voegen aan het doel van de vennootschap. De ambitie sluit aan bij de nieuwe MVO-strategie voor 2025 waarin natuur, consument, lokaliteit en de maatschappij centraal staan. Het wijzigen van de doelen van het bedrijf […] ... lees meer

Schijvens gaat Aware™ gebruiken voor tracering gerecyclede garen in toeleveringsketen

Schijvens maakt gebruik van The Movement’s Aware™ traceerbaarheidstechnologie. Met behulp van deze technologie kan worden geverifieerd dat het gerecyclede garen dat de toeleveringsketen binnenkomt, hetzelfde garen is dat als kleding uitkomt. Daarnaast kan er nooit meer geclaimd worden dan daadwerkelijk is geproduceerd. De productintegriteit wordt in de gehele keten gewaarborgd. Deze informatie en zekerheid stelt […] ... lees meer

Recordaantal Fairtrade producten in Nederland

Het aantal Fairtrade gecertificeerde producten op de Nederlandse markt ligt voor het eerst boven de 10.000 stuks. In april van dit jaar certificeerde Fairtrade Nederland het 10.000ste product, namelijk koffiecapsules van het merk Biocafé. In vijf jaar tijd is het aanbod van Fairtrade producten verdubbeld. Met het huidige aantal Fairtrade producten kun je een gemiddelde […] ... lees meer

Corona tast inzet bedrijven voor SDG’s niet aan, maar er is meer nodig

Heeft de coronacrisis geleid tot meer of minder aandacht bij bedrijven voor de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties? Uit een online enquête die begin dit jaar is uitgezet binnen de netwerken van VNO-NCW, MKB-Nederland, DSGC, Groene Groeiers, Global Compact Netwerk Nederland, MVO Nederland, NVB en Social Enterprise NL, blijkt dat bedrijven die zich bezig houden […] ... lees meer

Ahold Delhaize en andere bedrijven zetten Braziliaanse regering onder druk wegens ontbossings

Ahold Delhaize, Aldi, Lidl en 36 andere concerns dreigen de activiteiten in Brazilië te staken als de Braziliaanse regering een omstreden wetsvoorstel over ontbossing goedkeurt. De concerns zijn hierin verenigd in ‘The Retail Soy Group’ De vertaalde tekst van de brief: Een open brief over de bescherming van de Amazone Aan de plaatsvervangers en senatoren […] ... lees meer