Homo universalis. Moreel kompas voor een nieuwe Europese renaissance

Auteur(s): Klaas van Egmond
Publicatie: juli 2019
Prijs: € 21,50
Taal: Nederlands

Zorgwekkende ontwikkelingen: klimaatverandering, migratiestromen, populisme, fragmentatie van de nationale, Europese en mondiale politiek, handelsconflicten en een wankel financieel bestel. Deze problemen zijn terug te voeren op de overwaardering van materialistische en individualistische waarden, waardoor de mens een karikatuur van zichzelf geworden is. De menselijke maat is verloren gegaan.

Om die te hervinden kunnen we terugkeren naar het mensbeeld van de Renaissance, zoals dat gestalte kreeg in de door Leonardo da Vinci verbeelde homo universalis. Aan dat mensbeeld kan een moreel kompas worden ontleend, waarmee we een uitweg vinden uit deze zorgwekkende ontwikkelingen. Wanneer we het evenwicht weten te bewaren tussen de fundamentele waarden, kan er sprake zijn van menselijke waardigheid en duurzaamheid.

Ben jij al activist?

Auteur(s): An Kramer
Publicatie: juni 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

We hebben activistische organisaties nodig. Organisatieveranderaar, coach en schrijver An Kramer roept in haar boek ‘Ben jij al activist?’ organisaties op om het roer om te gooien en actuele maatschappelijke vraagstukken in hun business centraal te zetten. Dat begint klein. Geraakt door misstanden en geïnspireerd door innovatieve oplossingen zetten mensen zich in voor een duurzame en sociale samenleving: iedereen in en om organisaties kan activist zijn, ongeacht positie of rol. Als je dit doet, ben je bovendien extra aantrekkelijk voor je klanten en medewerkers.

Vanuit jarenlange ervaring als veranderkundige rekt Kramer je denken op en reikt ze je verrassende, direct uitvoerbare opdrachten aan waarmee je onmiddellijk impact op jouw organisatie hebt.

“Ben jij al activist?’ is een praktisch en visionair boek voor iedereen in organisaties, ongeacht positie of rol, die wil bijdragen aan een duurzame en sociale samenleving.

 

Duurzaam beleggen voor Dummies

Auteur(s): Jochen Harkema en Peter Tros
Publicatie: juni 2019
Prijs: € 19,99
Taal: Nederlands

In Duurzaam beleggen voor Dummies vind je alles wat je moet weten om direct te beginnen met duurzaam of maatschappelijk verantwoord beleggen. Lees waar het om gaat bij duurzaam beleggen, welke methodes er zijn, op welke wijze je duurzaam kunt beleggen, hoe je aandelen en beleggingsfondsen op duurzaamheid selecteert en wat voor rendement je kunt verwachten. Ook krijg je praktijkvoorbeelden van duurzame en niet-duurzame beleggingen en leer je hoe je voor jezelf een duurzame beleggingsstrategie opzet – en welke partijen je daarbij kunnen helpen. Ga aan de slag en investeer in een duurzame toekomst!

Jochen Harkema en Peter Tros zijn beiden analist duurzaam beleggen bij het Investment Office van ING. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het duurzame beleggingsbeleid en onderzoeken ze bedrijven, beleggingsfondsen en landen op duurzaamheid. Daarnaast schrijven en presenteren ze regelmatig over alles wat te maken heeft met duurzaam beleggen.

SuperWaar – Je volgende stap in duurzaam boodschappen doen

Auteur(s): Alfred Slomp
Publicatie: juni 2019
Prijs: € 19,99
Taal: Nederlands

Het is vast herkenbaar. Je staat in de supermarkt en je vraagt je af: wat zullen we eten vanavond? Je hebt het niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent.

Wil je in de supermarkt wel meer duurzame producten kopen, maar raak je in de war door alle keurmerken, adviezen en tegenstrijdige meningen? Ben je goed op weg, maar zou je graag de volgende stap willen zetten naar nog meer duurzame keuzes? In ‘SuperWaar’ worden alle aspecten van duurzaam eten besproken, maar ook de dilemma’s waar je tegen aan loopt als je anders wilt gaan eten. Met praktische tips, heerlijke recepten en inspirerende voorbeelden!

Een must-read voor iedere consument, bewust of niet, die een goede impuls kan gebruiken om in de supermarkt keuzes te maken voor een betere, eerlijkere wereld.

Zo slim als de natuur. Twaalf revolutionaire manieren om voedsel en energie te produceren

Auteur(s): Gunter Pauli
Publicatie: mei 2019
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

Een overvloed aan voedsel en energie, voor tien of zelfs twaalf miljard mensen, zonder de natuur aan te tasten: dat is het grootse perspectief dat in Zo slim als de natuur wordt geschetst. Zelfs herstel van schade aan de natuur is mogelijk en er kunnen miljoenen banen gecreëerd worden door anders naar ecosystemen te kijken, door de beschikbare ruimte en bronnen beter te benutten. Gunter Pauli onderscheidt twaalf trends in de transformatie van economie en samenleving, zoals van 2D naar 3D (optimaler gebruik van grond, lucht en water) en van bescherming van de natuur naar vernieuwing van ecosystemen (alleen veiligstellen van natuur geeft geen ontwikkeling).

Zo slim als de natuur laat zien dat de schaal van verduurzaming veel groter kan zijn dan we ooit voor mogelijk hebben gehouden.

Vlindereconomie – van groei naar ontwikkeling

Auteur(s): Jack Cox
Publicatie: mei 2019
Prijs: € 21,95
Taal: Nederlands

De vragen die ondernemer en financieel expert Jack Cox (1969) zicht stelt in Vlindereconomie: Hoe houdbaar is ons financiële systeem en is ons economisch handelen te vergelijken met het gedrag van een rups die eet en eet zoveel hij kan? Onze Nederlandse levensstijl zorgt ervoor dat we inmiddels al drieënhalve planeet nodig hebben om te voorzien in onze levensbehoeftes. Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat we onze aarde op een gezonde en verantwoorde wijze overdragen aan de volgende generatie?
Het antwoord vond Cox in de natuur en in de wijsheid van volkeren die leven volgens de oer-wetten van die natuur. Hij vond het ook in de Afrikaanse filosofie van Ubuntu, die stelt dat ieder mens alleen bestaat door anderen.

De analyses van een aantal spraakmakende economen, historici en politici vormden voor Cox de basis van de uitgangspunten voor zijn Vlindereconomie.
Zoals een rups transformeert naar een vlinder, zo zal onze economische denkwijze moeten verschuiven van groei naar ontwikkeling.

Waarom werken we zo hard? Op weg naar een economie van de vreugde.

Auteur(s): Govert Buijs
Publicatie: mei 2019
Prijs: € 17,50
Taal: Nederlands

De economie is wellicht hét centrale voortbrengsel van homo sapiens. Govert Buijs wijst ons de weg naar “een economie van de vreugde’, een wereld waarin de economie de mens dient in plaats van andersom.

Waartoe is de economie op aarde? Waarom werken we zo hard? Zouden we niet gewoon toe kunnen met vijftien uur werk in de week, zoals Keynes ooit voorspelde? En waarom tellen we al dit gewerk dan ook nog eens bij elkaar op, zodat we één verzamelnaam kunnen gebruiken: “de economie’, waarmee het nu eens slecht kan gaan en dan weer goed, die kan groeien, krimpen, tot stilstand komen of juist floreren – en waar we dan ook nog voortdurend zorgen over hebben?
Inmiddels hebben we een economie die zo ongeveer het hele gelaat van de aarde bedekt, met overal bouwwerken, wegen, verontreinigde lucht en vervuilde zeeën. In dit aanstekelijk geschreven essay probeert Govert Buijs de vraag naar het waarom van die economie als product van menselijke activiteit te beantwoorden en een hoger doel te formuleren: een economie van de vreugde.

Code oranje voor het leven op aarde. Kansen en gevaren van de innovatieexplosie in het perspectief van de evolutie

Auteur(s): Allerd Stikker
Publicatie: mei 2019
Prijs: € 7,99 (e-book)
Taal: Nederlands

CODE ORANJE VOOR HET LEVEN OP AARDE zet de innovatieexplosie van heden ten dage in het pers­pectief van de evolutie. Hiermee boort Allerd Stikker een nieuwe laag aan in de discussie over de toekomst van de mensheid. Aan de hand van een viertal grote innovatieve sprongen in de evolutie, wordt beschreven hoe de innovaties die vooraf gingen aan het ontstaan van Homo sapiens plaatsvonden met een ononderbroken coherentie en een gebalanceerde wisselwerking tussen meetbare en niet-meetbare waarden. Sindsdien blijkt dat de mens zich praktisch alleen bezig houdt met de materiële en meetbare aspecten van innovaties. Alles wijst erop dat er daardoor ernstige ontspo­ringen in natuur en samenleving kunnen ontstaan, indien niet tussen 2020 en 2050 bijsturingen zullen plaatsvinden.

Stikker geeft aan welke kansen er liggen om het tij tijdig te keren voordat zich in de nabije toekomst een nieuwe innovatiesprong in de evolutie zal voordoen.

CO₂-neutraal ondernemen – Zo doe je dat! Energie besparen en duurzaam opwekken in vijf stappen

Auteur(s): Rob van der Rijt
Publicatie: april 2019
Prijs: € 16,95
Taal: Nederlands

Het verlagen van de energiekosten, voldoen aan wet- en regelgeving én bijdragen aan het tegengaan van verdere klimaatverandering. Belangrijke redenen voor u als organisatie om te starten met CO2-neutraal ondernemen. Het besparen en duurzaam opwekken van energie is zowel goed voor de planeet als voor uw eigen portemonnee. Dat zult u ontdekken in dit boek, dat u praktisch en met veel voorbeelden helpt om de eigen bedrijfsvoering vandaag al te verduurzamen.

Wat vinden andere organisaties van het boek?
Joris Bullens, directeur Snelfunderen:
“CO2-neutraal ondernemen is een belangrijk onderdeel van duurzaam ondernemen. Daarom is dit informatieve boekje met praktische tips over CO2-reductie zeer nuttig voor ons.’

Famke van de Veerdonk, directeur Stouten Tandtechniek:
“Rob van der Rijt verbindt in dit boek het vraagstuk van klimaatverandering aan praktische tips en inspirerende voorbeelden waarmee wij als organisatie meteen aan de slag kunnen.’

Alexander den Otter, bedrijfsleider HifiMotive B.V.:
“Wil duurzaamheid wat worden, dan is het eerst vooral een kwestie van gewoon doen. Dit boek biedt een stapsgewijze aanpak waarmee wij laagdrempelig direct aan de slag zijn gegaan.’

Rob van der Rijt werkte als adviseur coöperatie, communicatie en MVO voor Rabobank en werd daarna duurzaamheidsadviseur bij Climate Neutral Group, waar hij tientallen grote ondernemingen begeleidde bij het streven naar CO2-neutraal ondernemerschap. In 2011 startte hij het inmiddels meer dan een miljoen keer geraadpleegde online CO2-reductieplatform www.klimaatplein.com.

Extreem klantgericht – = Maatschappelijke impact + Commerciële slagkracht + Waardevolle klantrelaties

Auteur(s): Daniëlle de Jonge
Publicatie: april 2019
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

One size fits none. Zeker als het om klantgerichtheid en commercie gaat! Klanten verwachten exclusieve persoonlijke aandacht vanaf het allerprilste contact en willen onderdeel zijn van het hele commerciële proces, niet slechts het eindpunt. Ze zoeken naar bedrijven die maatschappelijke – ecologische en sociale – impact creëren. De klant van vandaag hecht grote waarde aan wederzijdse betrokkenheid. Dat vraagt om een eigentijdse aanpak van klantgerichtheid, acquisitie en relatiebeheer. Niks doen is geen optie!

Doing good voor klant en maatschappij: dáár ligt je onderscheidende kracht. In dit boek ontdek je hoe je een extreem klantgerichte aanpak ontwikkelt en je commerciële vaardigheden en technieken aanscherpt. Mét oog voor de zakelijke doelen van jouw bedrijf. Daniëlle de Jonge geeft je volop praktische tips om meteen toe te passen en komt met aansprekende voorbeelden ter inspiratie. Zo word ook jij zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk in alle opzichten!

– Het model van extreme klantgerichtheid laat de cruciale factoren van commercieel succes zien.
– De praktische insteek van het boek helpt je om van belevenis naar betekenis te bewegen.
– De nieuwe standaard voor toekomstgericht zakendoen ligt direct binnen handbereik.

‘Daniëlle de Jonge weet niet alleen de nieuwe trend bloot te leggen, maar geeft hier ook praktische en goede voorbeelden van. Een echte aanrader wat mij betreft!’ – Gerrit Piksen – Expert customer insights SAMR Marktvinders

‘Met Extreem klantgericht legt Danielle de Jonge een krachtige verbinding tussen goed, gaaf en geld: goed doen voor de maatschappij, gave klantprestaties neerzetten en daar dankzij commerciële slagkracht ook nog geld mee verdienen.’ – Rob Beltman – Customer Engagement & Customer Excellence Expert bij H3ROES

Inhoudsopgave

INLEIDING

Extreem klantgericht: de nieuwe standaard! 15

MAATSCHAPPELIJKE IMPACT
Deel 1 Maatschappelijke impact
Maatschappelijke impact 25
1 De Goede Weg-wijzer 27
2 Ecologische winst: zo ziet dat eruit 33
3 Sociale winst: zo ziet dat eruit 39
Maatschappelijke impact in actie 45

COMMERCIËLE SLAGKRACHT
Deel 2 Commercieel omdenken
Commercieel omdenken 49
4 De klant is aan zet 51
5 Wat heeft jouw klant te vertellen? 59
6 Klanten betrekken helpt je excelleren 67
Commercieel omdenken in actie 74

Deel 3 Relatiegerichte vaardigheden
Relatiegerichte vaardigheden 77
7 Commerciële alertheid 79
8 Opvallend online 85
9 Aangescherpte gesprekstechnieken 95
Relatiegerichte vaardigheden in actie 104

WAARDEVOLLE KLANTRELATIES
Deel 4 Fan zijn van jouw klanten
Fan zijn van jouw klanten 107
10 Bied klanten de beste ervaring 109
11 Persoonlijk contact is niet meer van deze tijd 117
12 Ambassadeurs: klanten met labradorloyaliteit 125
Fan zijn van jouw klanten in actie 133

Deel 5 Bedrijfsbrede klantfocus
Bedrijfsbrede klantfocus 135
13 Klantgedreven leiders 137
14 Doe niet moeilijk, doe het samen 145
15 Zet jezelf op nummer 1 153
Bedrijfsbrede klantfocus in actie 159

EPILOOG
Jouw route naar extreem klantgericht gedrag 163
Over de auteur 167
Het ‘schrijven doe je niet alleen’-dankwoord 169

Paradigma – Ontgroei een vocabulaire voor ‘degrowth’ in een nieuw tijdperk

Auteur(s): Giacomo d' Alisa, Federico Demaria, Giorgos Kallis
Publicatie: maart 2019
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

Ontgroei is een waaier van ruim 50 onderwerpen, die elk een aspect van degrowth aan de orde stellen. Zappend door het boek kom je alle onderdelen kritisch en verkennend tegen, en de hoofdstukken grijpen in elkaar doordat er steeds verwezen wordt naar de andere thema’s. Ze zijn verdeeld in zienswijzen, bouwstenen, praktijken en verwante bewegingen.

Ontgroei reikt je een nieuw vocabulaire aan om een nieuw denkbeeld te kunnen vormen, verwoorden en uit te dragen.

‘Degrowth’ of ‘ontgroei’ biedt een integraal en werkelijk duurzaam toekomstbeeld. Het is een ‘tegenmodel’ van denkers en doeners, waarbij hoofd, hart en handen elkaar vinden.

Ons huidige maatschappijmodel werkt niet meer. Breed gedragen doelen als ‘groei’ en ‘ontwikkeling’ verwijderen ons alleen maar van een veilige toekomst en een zinvolle levensvervulling. En waar krimp vaak tegenover groei wordt gesteld, biedt degrowth ‘bloei’ als alternatief. Deze ‘ontgroei’ vraagt wel om een ander denkraam en andere prioriteiten.

“In tijden van politieke verdwazing is het verfrissend om zo’n lichtvoetige gids te hebben door een universum van anti-mainstream ideeën, variërend van convivialitiet tot Ubuntu, en van stedelijk tuinieren tot entropie”
Marina Fischer-Kowalski, Wenen

Dit boek levert diverse concepten voor helder denken, biedt ons niuewe talen voor het politiek discours en shcetst de vele stappen die we kunnen nemen om onze economie, ons leven en onze relaties met de planeet Aarde te herscheppen.
Richard Norgaard, Berkeley

“Lezers zullen wandelen door een wonderland van radicale gedachten, intrigerende obseraties en gedurfde visies voor een andere soort wereld. Het is spannend en ten diepste subversief”
Clive Hamilton, Melbourne

“Dit vocabulaire is … een onmisbaar kompas om zich te oriënteren in de complexe eenvoud van alternatieven”
Massimo De Angelis, London

“Het verdient krediet voor zijn vermogen nieuwe vormen van sociale mobilisatie te entameren die aantrekkelijk zijn voor al wie ‘groei’ blijft zien als een valse oplossing voor maatschappelijke problemen en een ware ramp voor het milieu”
Stefania Barca, Coimbra
“Een baanbrekende verkenning van degrowtheconomie en -beleid. Het zal een mijlpaal worden voor al wie de groeifetsj wil ontstijgen”
James Gustave Speth

“Dit boek is een van de meest grondige en inzichtelijke voorstellingen en discussies van de economische theorie en praktijk op het gebeid van degrowth-economie, een revolutionaire poging om de economie te begrijpen alsof mens en natuur ertoe doen.”
Manuel Castells, Berkeley

De onbewoonbare aarde

Auteur(s): David Wallace-Wells
Publicatie: maart 2019
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

Als jouw zorgen over de opwarming van de aarde zich beperken tot angst voor de stijgende zeespiegel, dan zie je slechts het topje van de ijsberg. Het is veel, veel erger dan je denkt. Klimaatverandering wordt vaak beschouwd als een langzaam proces, maar de onheilspellende effecten ervan zien we nu al: hete zomers, grote droogte, allesverwoestende overstromingen en orkanen. De mensheid wordt tegenwoordig jaarlijks overvallen door natuurrampen die zich vroeger maar één keer
in een mensenleven voltrokken.

In De onbewoonbare aarde brengt David Wallace-Wells de laatste wetenschappelijke inzichten samen tot een schokkende aanklacht: we slagen er maar niet in om een betere toekomst voor de mensheid voor ons te zien, laat staan dat we naar zo’n idee handelen. Als we onze aanpak van klimaatverandering en de manier waarop miljarden mensen leven niet snel veranderen, zullen binnen één generatie desastreuze ontwikkelingen plaatsvinden waardoor delen van de aarde aan het einde van deze eeuw onbewoonbaar zullen zijn.

David Wallace-Wells is historicus en schrijver. Hij werkte onder andere voor The Paris ReviewThe New York SunSlateWiredHarper’sThe NationNewsweekThe New Republic en The Washington Monthly. Momenteel is hij adjunct-hoofdredacteur van New York Magazine. Hij schrijft regelmatig over klimaatverandering en de nabije toekomst van wetenschap en technologie.

David Wallace-Wells schreef het meest gelezen artikel ooit voor New York magazine. Lees het artikel ‘The Uninhabitable Earth’ hier