Principles of Sustainable Finance

Auteur(s): Dirk Schoenmaker and Willem Schramade
Publicatie: februari 2019
Prijs: € 53,78
Taal: Engels

Finance is widely seen as an obstacle to a better world. Principles of Sustainable Finance explains how the financial sector can be mobilized to counter this. Using finance as a means to achieve social goals we can divert the planet and its economy from its current path to a world that is sustainable for all.

Written for undergraduate, graduate, and executive students of finance, economics, business, and sustainability, this textbook combines theory, empirical data, and policy to explain the sustainability challenges for corporate investment. It shows how finance can steer funding to certain companies and projects without sacrificing return and thus speed up the transition to a sustainable economy. It analyses the Sustainable Development Goals as a strategy for a better world and provides evidence that environmental, social, and governance factors matter, explaining in detail how to incorporate these factors in the corporate and financial sectors.

Tailored for students, Principles of Sustainable Finance starts each chapter with an overview and learning objectives to support study. It includes suggestions for further reading, lists and definitions of key concepts, and extensive uses of figures, boxes, and tables to enhance educational goals and clarify concepts.

De betekenisformule: praktijkboek groeien met purpose

Auteur(s): Pieter van Osch
Publicatie: januari 2019
Prijs: € 22,99
Taal: Nederlands

In “De betekenisformule’ vertelt groei-expert Pieter van Osch (bekend van de Scaling up-methode) hoe je de betekeniseconomie tot in het hart van je bedrijf brengt en hoe je daarmee dubbele winst kunt boeken: financiële groei én maatschappelijke impact.
De opkomende betekeniseconomie biedt enorme groeikansen voor iedere ondernemende CEO. Vrijwel elke bedrijfstak kan bijdragen aan een of meerdere aspecten van de grote uitdagingen waar de wereld voor staat: klimaat, grondstoffen, verkeer, inclusiviteit et cetera.
Dit boek is voor alle CEO’s die de omslag willen maken naar een bedrijf met een positieve maatschappelijke impact. Het geeft antwoorden op onder meer de volgende vragen: Wat zijn de succesfactoren van betekenisvol ondernemen? Hoe integreer je betekenisvol ondernemen in je bestaande bedrijf? Waar begin je? Hoe meet je de resultaten en de impact? Hoe vind je evenwicht tussen profit en purpose?

Towards Sustainable Innovation. A five step approach to sustainable change

Auteur(s): Sven Pastoors en Ulrich Scholz
Publicatie: januari 2019
Prijs: € 20,99
Taal: Engels

With sustainability having gained a lot of momentum over the last years and companies implementing strategies to create corporate sustainability, there are lots of opportunities for innovation. Thus, the two concepts of sustainability and innovation should not be considered separately – they are closely interlinked with one another. The main goal of sustainable innovation is to develop new products and technologies that have a positive impact on the company’s triple-bottom-line. To meet this aim, they have to be ecologically and economically beneficial as well as socially balanced. In order to help companies to improve their sustainable innovation process practically, this book is structured into five possible phases of a sustainable innovation process: Awareness of a sustainability problem, Identification & Definition of the problem, Ideation & Evaluation of the solutions, Testing & Enrichment of the solutions, Implementation of the solutions & Green Marketing.

Sociaal ondernemen. Van ambitie naar meervoudig rendement

Auteur(s): Karen Maas, Carly Relou, Mark Hillen, Tasneem Sadiq
Publicatie: december 2018
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van maatschappelijke uitdagingen en vragen zich af hoe zij dat kunnen vertalen naar hun onderneming. In tegenstelling tot financieel georiënteerd ondernemen, wat zich met name richt op financieel rendement, gaat het bij sociaal ondernemen in de eerste plaats om “maatschappelijk rendement’. Steeds vaker zien we echter dat er oog is voor zowel financieel als maatschappelijk rendement, de “hybridiseringstrend’. Door middel van innovatieve organisatievormen en businessmodellen die voldoende financiële inkomsten opleveren voor een gezonde bedrijfshuishouding en groei, worden duurzame oplossingen gevonden voor maatschappelijke vraagstukken.

Aan de hand van onderzoek bij zeventien organisaties beschrijft Sociaal Ondernemen welke kansen er worden gezien, welke barrières er overwonnen moeten worden en waarom niet alle ondernemingen even (pro)actief zijn in het creëren van maatschappelijk rendement. Wat houdt hen tegen? Willen ze niet, kunnen ze niet, lukt het niet of mogen ze niet? En in welke mate levert een maatschappelijke oriëntatie een voordeel of juist een nadeel op? De ervaringen van deze organisaties worden vertaald naar observaties en bevindingen waar andere bedrijven hun voordeel mee kunnen doen. Zo helpt dit boek bestaande en nieuwe ondernemingen met praktische tips om een integrale visie op waarde en rendement vorm te geven en zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.

Circular Chefs. Leer de vijf principes van klimaatvriendelijk koken

Auteur(s): Freke van Nimwegen & Nadine Maarhuis
Publicatie: november 2018
Prijs: € 12,50
Taal: Nederlands

Dit kookboek leert jou op een nieuwe manier naar eten te kijken. En dat is hard nodig, want een derde van alle klimaatbelasting komt door ons voedsel. Tijd voor een nieuwe aanpak van ons consumptiepatroon – en daar gaat dit kookboek je bij helpen!
Aan de hand van vijf principes ontdek én proef je de verschillende aspecten van circulair koken. En het leuke is: het is verrassend lekker! Denk aan vegan gerechten met groente van het seizoen, mannetjesvlees, van schil tot pit koken en conserveren om niets te verspillen.
Laat je inspireren door de recepten van Circular Chefs en ga aan de slag, zodat jij kunt genieten van heerlijke guilt-free klimaatvriendelijke gerechten.
Met voorwoord van Marjan Minnesma.
Instock zet sinds 2014 voedselverspilling op de kaart in hun drie restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht en met hun foodtruck.

Arctica. Mijn biografie van de Noordpool.

Auteur(s): Bernice Notenboom
Publicatie: november 2018
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

Arctica is voor velen nog onbekend en onbemind, de meest mysterieuze en minst onderzochte plek op aarde. Even groot als Europa en net zo intrigerend als een verre planeet. Velen riskeerden door de eeuwen heen hun leven om iets van haar geheimen te ontrafelen en zijn van haar gaan houden.

Poolreizigster Bernice Notenboom ondernam drie expedities naar de Noordpool. Ze is besmet met het poolvirus: de fascinatie voor de adembenemende schoonheid en stilte, de intense fysieke ervaringen van reizen in de vrieskou door onvoorspelbaar terrein. Maar ook een fascinatie voor de zichtbare effecten van de opwarming van de aarde. “We verliezen in een rap tempo onze koeling, met ingrijpende gevolgen voor iedereen op aarde,’ schrijft ze. Arctica ontroert met de spannende belevenissen, ontberingen en onvergetelijke reizen van Bernice Notenboom en haar vele voorgangers: de poolhelden uit de negentiende eeuw. We raken mét haar in de ban van dit onbekende continent. En wellicht maken we, net als Bernice, na lezing een diepe buiging voor haar schitterende schoonheid.

Bernice Notenboom (1962) is poolreizigster, klimaatjournaliste, filmmaakster en geeft lezingen over haar ijskoude ervaringen. Ze leidde drie expedities naar Spitsbergen (2016-2018) met ruim honderd bestuurders van grote Nederlandse ondernemingen. Met haar film Seablind (2016) heeft ze de scheepvaartwereld wakker geschud voor de effecten van roetuitstoot op Arctica. Haar boek Tegenpolen (2011) werd genomineerd voor de Bob den Uyl Prijs.

Ecodesign: Ontwerpen voor een duurzame en circulaire economie

Auteur(s): Karine Van Doorsselaer Els Du Bois
Publicatie: november 2018
Prijs: € 29,99
Taal: Nederlands

Ecodesign staat voor het integreren van ecologie in het ontwerpproces van alle mogelijke producten: van speelgoed, verpakkingen, allerhande huis-, tuin- en keukenproducten tot heel technische producten zoals vorkliften of medische scanners.

Ecodesign gaat uit van het levenscyclus-denken, waarbij gestreefd wordt om voor elke fase, van het ontginnen van de materialen tot het afdanken van het product, de milieu-impact te minimaliseren. Het boek ondersteunt de ontwerper daarin en bespreekt grondig de ecodesign hulpmiddelen die ingezet kunnen worden tijdens het ontwerpproces. Die hulpmiddelen worden gebruikt om enerzijds bestaande producten te screenen op hun milieu-impact, en anderzijds de ontwerper te leiden bij het ontwerpen van milieuverantwoorde producten. Daarnaast komen een aantal actuele trends aan bod, zoals de circulaire economie en biomimicry, die gericht zijn op een duurzame maatschappij en die de ontwerper kunnen inspireren.

Winning Sustainability Strategies. Finding Purpose, Driving Innovation and Executing Change

Auteur(s): Benoit Leleux & Jan van der Kaaij
Publicatie: november 2018
Prijs: € 21,99
Taal: Engels

Despite recent optimism and global initiatives, the implementation of corporate sustainability programs has been slow at best, with less than a third of global companies having developed a clear business case for their approach to sustainability.

Presenting numerous award-winning cases and examples from companies such as Unilever, Patagonia, Tumi, DSM and Umicore alongside original ideas based upon 20 years of consulting experience, this book reveals how to design and implement a stronger sense of focus and move sustainability programs forward. This proven combination of purpose, direction and speed is dubbed Vectoring . Based upon practitioner cases and data analysis from the Dow Jones Sustainability Index,

Vectoring offers a plain-spoken framework to identify the relative position of companies compared to their peers. The framework and its 4 archetypes deliver insights for practitioners to locate inhibitors and overcome them by providing practical suggestions for process improvements. This includes designing and executing new sustainability programs, embedding the SDGs within company strategy and assessing the impact of sustainability programs on competitiveness and valuation. Offering directions for CFOs to shift companies from integrated reporting to integrated thinking in order to accelerate their sustainability programs, Winning Sustainability Strategies shows how to achieve purpose with profit and how to do well by doing good.

Collaborative Transformation. The art of making international trade more sustainable

Auteur(s): Joost Oorthuizen, Hans Vermaak, Carla Romeu Dalmau en Elea Papaemmanuel
Publicatie: november 2018
Prijs: gratis e-book
Taal: Engels

Bestel nu online rechtstreeks via de uitgever

This book brings forth the tacit knowledge of IDH and our partners, accumulated over the last 10 years as we have together engaged in the messy practice of accelerating transitions toward sustainability in international trade, with foreword of Christiana Figueres.

Request for free e-book

Wereldverbeteraars. Een geschiedenis van fair trade

Auteur(s): Peter van Dam
Publicatie: november 2018
Prijs: € 22,50
Taal: Nederlands

Vijftig jaar geleden werd de beweging voor fair trade geboren. Vanuit Nederland waaierde de beweging uit over de hele wereld. Tegenwoordig ligt fair trade in de schappen van elke supermarkt.

Historicus Peter van Dam onderzocht de geschiedenis van deze opmerkelijke beweging. Die is niet alleen ouder dan vaak wordt gedacht, Wereldverbeteraars laat ook zien dat Nederland de bakermat van eerlijke handel was. Van wereldwinkels tot keurmerkkoffie — vrijwel alle belangrijke initiatieven werden in Nederland gelanceerd. Dit verhaal over gewone burgers die de wereld willen veranderen laat zien dat de erfenis van de jaren zestig nog springlevend is. Zo helpt Wereldverbeteraars ook de wereld van nu beter te begrijpen.

“Eeen boeiende verhandeling voor wereldverbeteraars en pragmatici”- Jan Pronk