The Trillion Dollar Shift – Achieving the Sustainable Development Goals: Business for Good is Good Business.

Auteur(s): Marga Hoek
Publicatie: januari 2018
Prijs: €42,95
Taal: Engels

Over the past 30 years, the world has seen great social improvements. Technology has been developing at an enormous pace and is helping to solve our most pressing social and environmental challenges. Yet, despite this success, our current model of development is still deeply problematic. Natural disasters triggered by climate change have doubled since the 1980s, violence and armed conflict now cost more than 13 percent of GDP, social inequality and youth unemployment is worsening around the world, and climate change threatens the global population with tremendous environmental as well as social problems.

Using the United Nations Sustainable Development Goals as a framework, this book sets out how business and capital now have a real opportunity to help resolve these problems. Businesses are often accused of greenwash’ or bluewash’. With clear and plentiful examples and cases of how businesses are making a difference, profiles of the SDG pioneers, and the relevant facts and figures to support the cases, this highly readable book is a must-read for businesses (large and small) that wish to genuinely support the delivery of the SDGs.

The Paris Climate Agreement and the Sustainable Development Goals (SDGs) drive change and offer a narrative and an opportunity to all to speak in one language on sustainability. They provide us with a clear set of targets for 2030. Through following the SDGs, opportunities abound for business and capital to unlock markets which offer endless potential for profit while at the same time working towards the Sustainable Development Goals. This book illustrates for business how to make the much-needed Trillion Dollar Shift.

The book can be downloaded for free here but a hard copy is a must have!

 

Handreiking verantwoord beleggen – Totaal Rendement op Vermogen (TROV)

Auteur(s): Redactie: Floris Lambrechtsen
Publicatie: december 2017
Prijs: € 10,-
Taal: Nederlands

Het doel van de handreiking is om vermogensfondsen een bewuste keuze te laten maken over verantwoord beleggen. Er is niet één recept voor een verantwoord of duurzaam beleggingsbeleid. De betekenis van verantwoord of duurzaam betekent voor iedereen iets anders. Vermogensfondsen verschillen immers onderling sterk in omvang, organisatie en de specifieke missie en doelstellingen van de organisatie. Dit vereist een eigen keuze en maatwerk in de oplossingen. Dit boekje helpt bij het maken van die keuze, biedt een eenvoudig stappenplan en houvast bij de eerste stap.

Donuteconomie. In zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw

Auteur(s): Kate Raworth
Publicatie: november 2017
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

De economische wetenschap ligt in duigen. De financiële crisis werd niet voorspeld, laat staan voorkomen. Achterhaalde economische theorieën hebben een wereld mogelijk gemaakt waarin nog steeds extreme armoede heerst, terwijl de allerrijksten elk jaar rijker worden. Economisch handelen tast de natuur zo sterk aan dat onze toekomst gevaar loopt.
In Donuteconomie laat econoom Kate Raworth zien hoe het mainstream economische denken ons op een dwaalweg heeft gezet. Ze tekent de routekaart die ons kan leiden naar het punt waarop in de behoefte van iedereen kan worden voorzien, zonder dat dit ten koste gaat van onze planeet. Dit alles resulteert in een alternatief en innovatief economisch model voor de 21e eeuw.

Het geweld van geld. Op zoek naar de ziel van de economie

Auteur(s): Antoon Vandevelde
Publicatie: oktober 2017
Prijs: € 19,99
Taal: Nederlands

Wat is de waarde van het kapitalisme in onze tijd? Zijn westerlingen de armen op de wereld iets verschuldigd? En loont het eigenlijk wel om eerlijk te zijn? Ethiek en economie staan haaks op elkaar, zo wordt vaak gezegd. De zucht naar rijkdom en de logica van de winst verbinden mensen, maar zetten ze ook tegen elkaar op. De ideeën van rechtvaardigheid en solidariteit lijken daarbij in het gedrang te komen. Maar tegelijkertijd willen mensen ook iets betekenen voor anderen, en is hun morele verontwaardiging vaak een machtiger drijfveer dan eigenbelang.

In dit boek beschrijft filosoof en econoom Antoon Vandevelde zijn zoektocht naar de rol van ethiek in onze economische wereld. Gesteund door inzichten van de grote denkers gaat hij in op enkele controversiële kwesties: van de discussie rond het basisinkomen over de vraag of draagmoederschap zomaar in contracten en geldsommen kan worden vastgelegd, tot heikele thema’s als extreme managerslonen.Het geweld van geld biedt een unieke blik op hoe geld de wereld doet draaien, maar bovenal op hoe we het kunnen aanwenden voor een betere toekomst.

Digging Deeper. How Purpose-Driven Enterprises Create Real Value

Auteur(s): Dietmar Sternad
Publicatie: maart 2017
Prijs: € 25,52
Taal: Engels

What is the primary purpose of business? The standard answer is ‘making profits,’ but some visionary entrepreneurs and leaders fundamentally disagree. Instead of just making money, they choose instead to “dig deeper” and make a difference through creating real value – improving the lives of others even as they find deeper meaning in their own. These leaders build enterprises that provide identity and a sense of purpose, create positive relationships and a place to learn and thrive, embed sustainability in all that they do, and strive to improve the quality of life of all of their stakeholders. Although not their primary focus, they also make healthy profits, as their unique approach to value creation provides them with a sustainable competitive edge.

Digging Deeper is a book full of inspiring stories that illustrate that there is an alternative to a myopic and narrow capitalism that trades in inequalities, exploitation, collective burnout and negative consequences for our shared natural environment. Remarkable examples from all over the world vividly demonstrate how enterprises can create real value through focusing on what the authors call the 6 Ls: long-term orientation, lasting relationships, local roots, limits recognition, developing a learning community and taking leadership responsibility seriously in its very best sense.

Digging Deeper liberates the term “value” from the tight chains in which the global financial community has bound it and demonstrates that businesses can contribute to a better life for all ‒ if their leaders can go beyond viewing enterprises as single-purpose money-making machines and develop purpose-driven enterprises that create real value for all.

Bankieren voor een betere wereld

Auteur(s): Nanno Kleiterp
Publicatie: november 2016
Prijs: € 14,95
Taal: Nederlands

In een wereld vol met grote uitdagingen als gevolg van klimaatverandering, economische ongelijkheid en migratie, biedt het boek ‘Bankieren voor een betere wereld’ van Nanno Kleiterp en Marijn Wiersma een diep inzicht in de verbindende rol die ontwikkelingsbanken kunnen spelen bij duurzame ontwikkeling, welzijn en welvaart in de wereld. De publieke verontwaardiging over de financiële wereld behoort nog niet tot het verleden. Maar wat gebeurt er als banken investeren in duurzame en sociale ontwikkeling? Op een actuele en inspirerende wijze putten Kleiterp en Wiersma uit meer dan 45 jaar ervaring in ontwikkelingsbankieren en laten hun licht schijnen op de relevantie van ontwikkelingsbanken. Ze laten zien hoe ontwikkelingsbanken door een brug te slaan tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld de weg effenen voor noodzakelijke investeringen voor een betere toekomst.

Lezers van het boek worden meegenomen in de ontwikkeling van FMO, de successen en de vele dilemma’s. Soms vanuit een mondiaal perspectief, soms vanuit persoonlijke ervaring. Kleiterp en Wiersma verbinden op een openhartige wijze anekdotes over ontwikkeling, het bankwezen, ervaring met klanten en duurzaamheid tot een businessmodel dat winst door impact en impact door winst mogelijk maakt.

‘Bankieren voor een betere wereld’ is een belangrijk en toegankelijk boek over duurzame, sociale ontwikkeling en verplichte literatuur voor bankiers, bedrijven, beleidsmakers en het maatschappelijk middenveld. ‘Bankieren voor een betere wereld’ laat zien hoe ontwikkelingsbanken, de transitie naar een betere wereld versnellen.

Het profijt van duurzaamheid

Auteur(s): Onno de Lange
Publicatie: november 2015
Prijs: € 49,95

Welke rol kunnen bedrijfsleven en professionele beleggers als pensioenfondsen spelen bij het streven naar een duurzame toekomst?

Wereldwijd groeit de aandacht voor onderwerpen als klimaatverandering, het gebruik van fossiele brandstoffen en de invloed van financiële markten op werkgelegenheid en groei. Het is hoog tijd voor een boek, dat zakelijk en nuchter het onderwerp duurzaamheid beziet vanuit het perspectief van de kritische belegger.

Duurzaamheid gaat over economie, ethiek, beleggingen, strategie, over people, planet én profit. Experts uit al deze vakgebieden geven in dit boek praktijktips en praktijkvoorbeelden, hoe duurzaamheid als onderdeel van de bedrijfsstrategie en van beleggingsbeleid bijdraagt aan rendement, economische groei en aan een duurzame toekomst.

Het profijt van duurzaamheid laat zien dat duurzaamheid inmiddels onlosmakelijk onderdeel is van het succes van organisaties en van de maatschappij, waarvan diezelfde organisaties deel uitmaken. Wat is duurzaamheid? Hoe helpt duurzaamheid in bedrijfsstrategie om waarde te creëren? Waarom moet een pensioenfonds duurzaamheid opnemen in het beleggingsbeleid?

Geld stuurt de wereld

Auteur(s): Anne Marie Rakhorst
Publicatie: november 2015
Prijs: € 22,50

Wat vind je belangrijker? De zekerheid dat je toekomstgeld veilig belegd is of dat je toekomst veilig is doordat jouw geld bijdraagt aan een betere wereld? Maar weinigen twijfelen aan het antwoord. Want wat is je spaargeld of pensioen waard als de aarde straks onleefbaar is en niemand zeker weet of er nog wel perspectief is voor de generaties na ons?

Het mooie is dat wij met ons geld veel meer invloed kunnen uitoefenen dan vaak gedacht wordt. Direct en indirect zijn we namelijk allemaal grootaandeelhouders; onze pensioenfondsen en verzekeraars beheren namens ons 1300 miljard en bij banken en vermogensbeheerders hebben we nog eens 700 miljard uitstaan.

We hebben dus heel veel geld dat we kunnen inzetten om de toekomst beter te maken. Maar dan moeten we ons bewust zijn van onze macht en onze stem laten horen. Als burger, als consument, als klant van een bank, als investeerder, als vermogensbeheerder of als belegger.

Dit boek laat zien hoe binnen de financiële wereld gedacht wordt over duurzaam beleggen en welke stappen daarin worden gezet. Het legt uit hoe je zelf een actieve belegger kunt worden. En hoe je een duurzame portefeuille winstgevend maakt en houdt.

Op zoek naar antwoorden dook Anne-Marie Rakhorst in een wereld die ze voorheen niet kende. Ze sprak met financieel experts, pensioendeskundigen, toezichthouders, beleggers en bankiers, kortom met iedereen die haar iets kon vertellen over hoe we met ons geld de meest positieve en duurzame impact hebben.

Het resultaat is een bijzonder inspirerend boek. Met als boodschap dat we ook zelf veel meer kunnen (en moeten) investeren in een betrouwbare, schone en eerlijke wereld.

Verbinden is het nieuwe verkopen

Auteur(s): Roel Welsing
Publicatie: januari 2015
Prijs: € 19,95

Roel Welsing is uitgeroepen tot Marketeer of the Year. Als hoofd marketing van Triodos Bank Nederland is hij medeverantwoordelijk voor de groei van 40.000 klanten naar meer dan 260.000 in tien jaar tijd. De financieel dienstverlener wordt door klanten en niet-klanten gezien als een van de meest inspirerende merken van Nederland, met de allerhoogste klant-tevredenheid in de sector.

De langlopende merk-campagne Volg je hart, gebruik je hoofd heeft een Gouden Effie opgeleverd. Roel wil met dit handzame boek marketeers en ondernemers overtuigen van de kansen. Met inspirerende voorbeelden en slimme tips die het marketingrendement van verantwoord ondernemen tastbaar maken. Aangevuld met interviews met vijf topmanagers van Manutan, La Place, Asito, Bavaria en Philips, die laten zien wat succesvol verantwoord ondernemen voor hen en hun organisatie betekent.

Geld en duurzaamheid. Van een falend geldsysteem naar een monetair ecosysteem

Auteur(s): Bernard Lietaer
Publicatie: november 2012
Prijs: € 17,95
Taal: Nederlands

“In het huidige financiële systeem komt het nooit tot duurzaamheid.” – Dennis Meadows

Het geldsysteem faalt. Slechts 2% van het geld is tastbare economie, 98% is zuiver speculatief. Van 1970-2010 kenden 145 landen een bankwezencrisis, 208 een monetaire crisis en 72 een staatsschuldencrisis. Gemiddeld één crisis per maand!
Het geldsysteem is funest voor de duurzaamheid, want het maakt elke crisis erger dan nodig, stimuleert kortetermijndenken, vereist oneindige groei in een eindige wereld, concentreert de rijkdom bij een kleine elite en breekt de natuurlijke saamhorigheid tussen mensen af.
Net nu we met een vergrijzende bevolking moeten investeren in een postkoolstofmaatschappij, loopt het geldsysteem op zijn laatste benen.

We moeten naar een monetair ecosysteem dat tegen een stootje kan en duurzaamheid bevordert. Dat kan met extra muntsystemen die allerlei doelen dienen: betere gezondheid, onderlinge samenwerking, milieubehoud, florerende lokale economie, enz. Die muntsystemen zijn niet alleen goed voor arme landen, niet alleen goed voor landen in crisis, maar ook goed voor ons eigen land.

Dit boek is eenrapport van de Club van Rome voor Finance Watch, met instemming van de World Business Academy en de World Academy of Art and Science.

Bernard Lietaer werkte o.a. bij de Centrale Bank van België en Gaia Hedge Funds, en is nu hoogleraar aan de Universiteit van Californië en de Universiteit van Financiën in Moskou.