Community Duurzaamheid gaat het derde jaar in

De Community Duurzaamheid van PHI Factory en Hospitality Group start dit jaar haar derde editie met een inspirerend en toekomstgericht programma. De focus voor 2025 ligt op regeneratie – het actief creëren van positieve impact, in plaats van enkel het beperken van negatieve effecten. Duurzaamheid draait allang niet meer alleen om minder schade, maar om […] ... lees meer

‘Ahold Delhaize maakt gezond en duurzaam eten onbetaalbaar voor gewone mensen’

De klanten van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, betalen voor biologische producten tot wel 40% te veel, omdat de multinational de prijzen kunstmatig verhoogt. Dat blijkt uit onderzoek van Profundo. Zo maakt het supermarktconcern van gezond en duurzaam eten een luxeproduct, alleen beschikbaar voor rijke mensen. Wie denkt dat de winstmarge op biologische producten wordt ingezet voor beter klimaatbeleid komt […] ... lees meer

Duitse NGO wint rechtszaak tegen Adidas wegens onrechtmatige belofte van klimaatneutraliteit

De Duitse NGO Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft adidas AG veroordeeld voor misleidende reclame (zaaknummer: 3 HK O 6524/24). In zijn uitspraak van 25 maart jl. heeft de regionale rechtbank van Neurenberg-Fürth het bedrijf bevolen te stoppen met reclame, met de volgende verklaring en bijbehorende toelichting: “Wij zijn klimaatneutraal in 2050: Adidas heeft zich gecommitteerd aan […] ... lees meer

EFRAG lanceert een openbare oproep voor input over de herziening van ESRS Set 1

Na de publicatie van de Omnibus-voorstellen op 26 februari 2025 ontving de EFRAG op 27 maart een specifiek mandaat van de Europese Commissie (EC) om technisch advies te verstrekken voor de vaststelling van een gedelegeerde handeling ter herziening en vereenvoudiging van de bestaande Europese standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving (ESRS). Het technisch advies zal naar verwachting uiterlijk […] ... lees meer

Amerikaanse tak bedreigt klimaatdoelstellingen Ahold Delhaize

Een nieuw rapport in opdracht van Mighty Earth – “Ahold Delhaize’s Methane Footprint: The hidden climate cost of animal products” – stelt dat Ahold Delhaize niet slaagt in het terugdringen van methaanemissies in zijn vlees- en zuivelketens. Zonder serieuze actie in de Verenigde Staten zal de retailer zijn klimaatdoelen niet kunnen halen. Hoewel het hoofdkantoor van Ahold […] ... lees meer

Wetenschappers ondersteunen Gemeente Den Haag met verklaring pro-reclameverbod

Een groep van 20 nationale en internationale wetenschappers en experts op het gebied van toerisme en haar klimaatimpact heeft een wetenschappelijk statement ingediend ter ondersteuning van het besluit van de gemeenteraad van Den Haag om per 1 januari 2025 alle reclames voor fossiele brandstoffen uit de openbare ruimte te weren. Vrijdag 11 april, om 11:00 […] ... lees meer

NextEnergy onthult slimme plug-in thuisbatterij

NextEnergy introduceert een slimme plug-in thuisbatterij met een capaciteit van 2,1 kWh. De hoofdbatterij kan uitgebreid worden met maximaal vier sub-batterijen tot 10,5 kWh in totaal. De batterij onderscheidt zich verder door de eenvoudige installatie en slimme sturing, waardoor huishoudens niet alleen eigen zonnestroom kunnen opslaan, maar ook profiteren van lage energieprijzen op de markt. Daarmee is […] ... lees meer

B Lab publiceert nieuwe B Corp-standaarden en stelt wereldwijd een hogere norm voor bedrijven

Vandaag heeft B Lab nieuwe standaarden voor B Corp certificering gepresenteerd. Deze vernieuwing, de meest ingrijpende in de 19-jarige geschiedenis van de organisatie, is bedoeld om bedrijven wereldwijd aan te zetten tot concrete actie op het gebied van urgente sociale en ecologische uitdagingen. In een tijd waarin de klimaatcrisis verergert en sociale ongelijkheid toeneemt, bieden […] ... lees meer

WeAreEurope lanceert eerste EU CSRD Survey: raadpleging van standpunten bedrijfsleven

Onlangs lanceerde WeAreEurope een groot onderzoek onder EU-bedrijven om hun standpunt over de CSRD te achterhalen. Dit onderzoek is het eerste op Europees niveau dat ons helpt te achterhalen wat bedrijven echt vinden van deze richtlijn over rapportage, een richtlijn die centraal staat in intensieve politieke lobby’s die verband houden met het begrip concurrentievermogen. De […] ... lees meer

CWS Hygiene introduceert toiletpapierschuim: duurzaam alternatief voor vochtige doekjes

Op Nationale Poepdag, dat jaarlijks gevierd wordt op 9 april, lanceert CWS Hygiene een innovatief toiletpapierschuim als duurzaam alternatief voor vochtige doekjes. Het schuim breng je aan op regulier toiletpapier en biedt comfortabele en hygiënische reiniging na de grote boodschap. Het schuim biedt een duurzaam alternatief voor vochtige doekjes, een onderwerp dat momenteel binnen het […] ... lees meer

Ruim 265.000 bestelauto’s geweerd in zero-emissie zones sinds januari 2025

Meer dan een kwart miljoen bestelauto’s mogen sinds begin dit jaar de zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden niet meer in. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite Overstappen.nl . Een analyse van de huidige kentekenregistraties bij de RDW laat zien dat een aanzienlijk percentage van de Nederlandse bestelauto’s niet voldoet aan de nieuwe, strengere eisen voor milieuzones. […] ... lees meer

Europese mijlpaal: The Remakers presenteert gereviseerde componenten voor elektrische auto’s

The Remakers is van 8 tot en met 10 april 2025 voor het eerst aanwezig op de vakbeurs Rematec in RAI Amsterdam. Het bedrijf toont daar zijn volledige aanbod, waaronder een opvallende Europese primeur – het eerste aanbod aan gereviseerde elektrische componenten voor elektrische auto’s. Daarin zijn onder meer de revisie van elektromotoren en vermogenselektronica […] ... lees meer