Vijf grote bedrijven binnen de energie-intensieve productie- en verwerkingsketen van pvc hebben vandaag getekend voor ketensamenwerking. Air Products, AkzoNobel, Huntsman, ShinEtsu en Wavin leggen hiermee vast dat ze van plan zijn energiebesparingsmaatregelen te nemen die zich binnen vijf jaar terugverdienen. Het gaat om maatregelen binnen de keten: de bedrijven willen – naast het verbeteren van de eigen processen – energie besparen door gezamenlijk de productie en verwerking van pvc te verduurzamen. De ketensamenwerking is een initiatief van Agentschap NL, onderdeel van het ministerie van EL&I, en leidt naar verwachting tot een energiebesparing van 1500 TJ.
...
lees meer
De winnaars van de MVO Pluimvee Award zijn bekend. In de categorie pluimveevlees ontving Topkip de prijs voor het Head Stunning Systeem. In Ovo kreeg de prijs voor de methode om het geslacht van broedeieren te bepalen (categorie eieren) en Grefte Vleeskuikens ontving de stimuleringsprijs voor het ontwikkelen van het Terra Sea PLUS systeem. De prijzen zijn dinsdagmiddag 25 oktober 2011 door juryvoorzitter Alexander Rinnooy Kan uitgereikt op de LIV beurs in Hardenberg.
...
lees meer
The European Commission has published a new policy on corporate social responsibility. By taking steps to better meet their social responsibility, enterprises can help themselves and help society as a whole.
...
lees meer
Met steun van het ministerie van Buitenlandse Zaken werkt Solidaridad de komende jaren samen met het bedrijfsleven aan de verbreding van duurzaamheid in productieketens. Bestaande programma’s van Solidaridad in de wereldwijde teelt, handel en verwerking van soja, palmolie, suiker en katoen worden uitgebreid en een nieuw programma in de rundveesector zal worden opgebouwd. Samen leggen deze sectoren beslag op meer dan 60% van de wereldwijd beschikbare landbouwgronden.
...
lees meer
Maandblad Opzij heeft Angelien Kemna, hoofd beleggingen van pensioenuitvoerder APG, verkozen tot de machtigste vrouw van Nederland. Dat maakte het tijdschrift maandag bekend. Louise Fresco werd tot machtigste vrouw gekozen in de categorie Onderwijs en Wetenschap.
...
lees meer
Voor SURF betekent duurzaamheid: verantwoord omgaan met menselijke en natuurlijke bronnen. Samen met de instellingen voor hoger onderwijs en onderzoek willen wij daarin vooroplopen, in onze activiteiten en diensten én in onze eigen bedrijfsvoering.
...
lees meer
Duurzaamheid is een kans voor bedrijven die tegelijk ook de noodzaak zien om te overleven. Maatschappelijk draagvlak is nodig, evenals minder regeltjes. Over de Green Deal van het kabinet zijn Bernard Wientjes (VNO-NCW) en Tjerk Wagenaar (Natuur & Milieu) dan ook erg positief. Beide organisaties participeren hierin.
...
lees meer
In Nederland gevestigde multinationale ondernemingen (MNO’s) die investeren in het buitenland maken dankbaar gebruik van Nederlandse investeringsbeschermings-overeenkomsten (IBO’s). Middels deze verdragen is al voor meer dan 100 miljard dollar schadevergoedingen geëist van buitenlandse overheden voor vermeende schade aan de winstgevendheid van hun investeringen. Dit is één van de bevindingen uit het vandaag gelanceerde SOMO-rapport Dutch Bilateral Investment Treaties. A gateway to ’treaty shopping’ for investment protection by multinational companies. Uit het onderzoek blijkt ook dat het bij de meerderheid van deze ondernemingen gaat om zogenaamde ‘brievenbus-maatschappijen’ die geen personeel in dienst hebben en geen concrete economische activiteiten in Nederland ontplooien.
...
lees meer
Met het overlijden van Morris Tabaksblat verliest het Nederlandse bedrijfsleven de belangrijkste voorvechter van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat zei minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zaterdag 22 oktober 2011 in reactie op het overlijden van oud Unilevertopman Morris Tabaksblat.
...
lees meer
Uit onderzoek van Rank a Brand blijkt dat Verkade en Fair Trade Original de meest verantwoordelijke chocolade, koffie en thee verkopen. Het onderzoeksbureau toetste het duurzame beleid van de belangrijke merken op de Nederlandse markt. Opvallend is dat de grote merken een duidelijk beleid hebben op het verlagen van CO2-emissies en dat de nichemerken juist goed scoren op certificering voor het gebruik van groene en eerlijke grondstoffen. In beide sectoren blijven concrete resultaten over klimaat- en arbeidsomstandigheden echter uit. Op het gebied van transparantie in de sector valt dan ook nog een hoop te winnen.
...
lees meer
Unilever besloot vorig jaar dat het veel duurzamer wil gaan produceren. Het bedrijf is zo groot dat het daarmee een verschil kan maken. Topman Paul Polman: ‘Wij moeten op zoek naar een nieuwe vorm van kapitalisme’.
...
lees meer
Nederlands bekendste chocoladereep MARS wordt vanaf begin 2012 in ons land alleen nog geproduceerd met gecertificeerd duurzame cacao. Nederland is het eerste land in Europa waarin de MARS-reep op de markt verschijnt die gemaakt is van duurzame cacao.
...
lees meer