Albert Heijn belooft het jou makkelijk te maken om verantwoord boodschappen te doen. Op alle producten die ‘met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu’ zijn gemaakt, staat het logo puur&eerlijk van AH. Maar dit eigen merk is een allegaartje van biologisch, ecologisch, fairtrade, duurzaam en… gewoon onverantwoord. Een scharrelkip die een beroerd leven achter de rug heeft, krijgt het puur&eerlijk merk net zo makkelijk als haar biologische zusje. Puur&eerlijk is een soort keurmerk zonder de bijbehorende, onafhankelijke keurmerkorganisatie. AH is als de slager die zijn eigen vlees keurt.

Dit is het probleem
Jij ziet waarschijnlijk net als de meeste consumenten door de keurmerkbomen het bos niet meer. Welke keurmerken doen ertoe en welke zijn in feite verkapte reclame? Albert Heijn doet alsof het de oplossing biedt voor jouw probleem. Maar niets is minder waar. Het logo puur&eerlijk zegt alleen dat minstens één ingrediënt verantwoord is. De rest kan net zo goed bestaan – en bestaat ook werkelijk – uit smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bio-industrie. AH biedt geen duidelijkheid, maar ontneemt je juist jouw keuzevrijheid. Want Appie bepaalt voor jou wat verantwoord is: alles waar AH het logo puur&eerlijk op plakt. 

Wat wil je zelf?
Als je echt eerlijk, veilig en gezond wilt eten, moet je zelf in actie komen. Voedselproducenten en supermarkten gaan je echt niet uit zichzelf eerlijk voorlichten over al hun producten. Maar wel als jij je consumentenstem laat horen. foodwatch helpt je daarbij. Met onthullende, eerlijke informatie én een e-mailoproep die je zelf kunt aanvullen of direct verzenden. Zo vechten we samen voor eerlijk, veilig en gezond eten.