UK sees first bill to require CSR reporting

Up until early November, UK companies were not required to file CSR reports. With the passing of the Companies Act; the largest bill to pass through Commons, directors will have to report on what they are doing and therefore, having to consider how it affects the community and environment. The Companies Act makes it mandatory for business to report anything concerning the welfare of the employees, community, environment and the company itself. It will allow shareholders and the general public to judge companies’ performances. ... lees meer

Wij maken met dit blad een einde aan de geitenharensokkencultuur

Goed doen, maar niet elke dag. Dat is zo’n beetje het motto van een groeiende groep mensen die een betere wereld wil, maar niet gebukt wil gaan onder de last van ideologie en opoffering. Het zijn praktische idealisten die werken aan zichzelf en de wereld, en respect tonen voor de medemens en het milieu, maar ook lekker willen blijven leven. ... lees meer

Business Opportunity in Citizenship And Sustainability Issues Exist, but Few Can Capitalize

A majority of major companies concerned with corporate responsibility issues acknowledge that they lack an active strategy to develop new business opportunities arising from meeting these citizenship and sustainability needs, according to a report released today by The Conference Board. The report is based on a new survey of 198 medium to large multinational companies. It is the first report issued by The Center for Corporate Citizenship & Sustainability, just launched by The Conference Board, to help senior executives seize opportunities and avert risks stemming from corporate social responsibility issues. ... lees meer

Genomineerden MVO scriptieprijs 2006 bekend

De jury van de Nashuatec Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Scriptieprijs heeft de drie genomineerden bekendgemaakt. Dit zijn: Annelies de Kleijn met de scriptie ‘Financial Stakeholder influence on CSR activities, Marrit Rooda met de scriptie ‘Battle of the standards’ en Roderick Stigter met de scriptie ‘Doe wat je zegt, beschrijf wat je doet’. Zowel over de kwantiteit als de kwaliteit is de jury erg tevreden, er zijn 26 scripties uit de Benelux ingezonden voor deelname. ... lees meer

Oratie prof.dr. Jacqueline Cramer: Duurzaam ondernemen zien als kans

Duurzaam ondernemen is binnen het bedrijfsleven snel ingeburgerd geraakt. Maar de inspanningen op dit gebied zijn eerder een stap dan een sprong in de goede richting. Duurzaam ondernemen heeft tot nu toe vooral in het teken gestaan van het behoud van een goede reputatie en het afwenden van risico†s. Het zou echter gezien moeten worden als kans. Zo zou het Nederlandse bedrijfsleven zijn concurrentiepositie op de wereldmarkt kunnen versterken en voorloper kunnen worden op het terrein van duurzame ontwikkeling. Dit betoogt professor Jacqueline Cramer, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de faculteit Geowetenschappen. Op 20 november 2006 houdt zij haar inaugurele rede ~Duurzaam ondernemen: van defensief naar innovatief”. ... lees meer

Publicatie Milieudefensie: Wie durft bedrijven de wet voor te schrijven?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat al jaren hoog op de agenda van overheid en bedrijfsleven. De politiek huivert echter om bedrijven regels op te leggen en stimuleert vrijwillige initiatieven onder het motto “vrijwillig is niet vrijblijvend”. Maar levert dat daadwerkelijk iets op? Is er een druppel minder olie gemorst? Worden er minder voetballen door kinderhanden genaaid? Milieudefensie vindt dat het beter kan en draagt nieuwe oplossingen aan voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. ... lees meer

Nieuw aandeelhoudersmodel voor duurzaam ondernemen

Stimuleert het huidige aandeelhoudersmodel de beursgenoteerde bedrijven wel voldoende om maatschappelijk verantwoord te ondernemen? Aloy Soppe denkt dat het beter kan. Hij stelt een nieuw aandeelhoudersmodel voor, waarin ook werknemers, toeleveranciers en milieuorganisaties een actieve rol spelen. Soppe promoveert donderdag 16 november 2006 op zijn proefschrift Financiering als instrument voor een duurzame onderneming aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ... lees meer

SustainAbility’s published fourth international benchmark of corporate sustainability reporting

Tomorrow’s Value, SustainAbility’s fourth international benchmark of corporate sustainability reporting, has once again been developed in partnership with the United Nations Environment Programme (UNEP) and Standard & Poor’s. This year we introduce a revised methodology, developed in close consultation with experts and leading corporate reporters, and – in line with our sense that the focus also needs to shift beyond disclosure and reporting to communication – we have adopted a portfolio approach. Tomorrow’s Value is the flagship document in a suite of publications exploring wider aspects of reporting, including communication with financial analysts and the wider innovation agenda. ... lees meer

CSR-Blokes opgericht

Op het jaarlijkse feest van de CSR-Chicks: “Dancing with the Blokes” is het idee ontstaan om een mannelijke variant van de CSR-Chicks op te richten. In mei vond de brainstorm met een tiental Blokes plaats. Wie zijn de CSR Blokes? De CSR-Blokes is een onafhankelijk en informeel netwerk van mannen die zich betrokken voelen bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het netwerk is opgericht om kennis te delen en sprankelende initiatieven te ontplooien. Daartoe organiseren we 7 inspirerende bijeenkomsten per jaar, en hebben we een online community opgericht. Lidmaatschap staat open voor alle mannen met interesse in MVO. Op dit moment bestaan de Blokes uit ongeveer 30 mannen. ... lees meer

Unilever wint eerste VBDO Verantwoord Ketenbeheer Award

Unilever heeft vandaag de eerste VBDO Verantwoord Ketenbeheer Award gewonnen. De VBDO reikte deze prijs, die gesposored wordt door Cordaid en NCDO, vandaag uit in het hart van de financiële wereld, Beursplein 5 te Amsterdam. Unilever rapporteert volgens de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) het best over maatschappelijk verantwoord ondernemen bij zijn toeleveranciers wereldwijd. Unilever versloeg met een nipte voorsprong de drie ander genomineerden: Philips, Shell en Reed Elsevier. ... lees meer