Duurzaamheid schoenenmerken zakt weg

Merkenvergelijker Rank a Brand luidt de noodklok over het gebrek aan transparantie en duurzaamheid bij schoenenmerken. Waar de kledingmerken ieder jaar verbeteringen laten zien, blijkt de schoenensector hardleers in het eerlijker produceren van haar schoeisel. Bij de productie van leer en schoenen in lagelonenlanden is er grote kans op uitbuiting, kinderarbeid en zware milieuverontreiniging.

Doordat Rank a Brand haar criteria na 3 jaar heeft aangescherpt zijn de schoenenmerken verder weggezakt in de ranglijst. Meer dan 80% van de onderzochte merken krijgt vooralsnog een negatief koopadvies. Van de grote merken scoren alleen Birkenstock en Timberland redelijk. Het sneakermerk Ethletic, dat vooral online verkrijgbaar is, staat op nummer 1. Bekende merken zoals Dolcis, Manfield, van Lier en Geox hebben gedurende het onderzoek aangegeven dat zij dit jaar betere prestaties bekend zullen maken.

Ondoorzichtig
De lage scores zijn deels te verklaren uit het gebrek aan transparantie, terwijl de kledingsector wél steeds meer inzicht geeft. De lage scores van chique merken zoals van Bommel en Fred de la Bretoniere zijn opvallend. Deze merken staan er namelijk om bekend dat ze hun leer en schoenen in Europa produceren, maar zij laten na om volledig inzicht geven in de productieketens. “Consumenten die op zoek zijn naar verantwoord gemaakte schoenen kunnen er ook bij deze merken niet zomaar vanuit gaan dat het schoeisel op een eerlijke manier wordt gemaakt. Een marketingverhaal is niet genoeg, bedrijven moeten gewoon transparant worden over de productie”, aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.

Ook opvallend is dat alternatieve merken zoals Toms en El Naturalista zich als wereldverbeteraar profileren, maar onvoldoende hard maken dat hun schoenen op een eerlijke manier worden gemaakt. Bekijk de volledige ranglijst hier.

Rank a Brand
Het onderzoek onder schoenenmerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte schoenenmerken zijn voor publicatie van de resultaten uitgenodigd te reageren op de uitkomsten, 16 van de ruim vijftig schoenenmerken hebben inhoudelijk gereageerd. Op www.rankabrand.nl kunnen consumenten de duurzaamheidscores van ruim 600 merken raadplegen, in de sectoren mode, elektronica, travel, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.

Share Button