Investering door de massa als nieuw businessmodel

Het is vanaf nu mogelijk als particulier te investeren in nieuwe duurzame bedrijven die door Enviu gestart worden. Enviu is van een van de eerste bedrijven ter wereld waar kleine investeerders aandeelhouder worden van start-ups die een enorme maatschappelijke, sociale en positieve impact hebben op de wereld. ... lees meer

Chindia Rules!: optimisme over duurzaam ondernemen in China

Duurzaam ondernemen was het centrale thema tijdens de eerste debatavond van Chindia Rules! op 25 oktober in het cultureel centrum Felix Meritis te Amsterdam. In het kader van Chindia Rules! zullen volgens initiatiefnemer Willem Offenberg verder nog discussieavonden volgen over de ‘soft power’ waarmee China en India hun wereldinvloed willen vergroten en mogelijk een avond over zakendoen en mensenrechten. ... lees meer

Energiebesparing door samenwerking pvc-keten

Vijf grote bedrijven binnen de energie-intensieve productie- en verwerkingsketen van pvc hebben vandaag getekend voor ketensamenwerking. Air Products, AkzoNobel, Huntsman, ShinEtsu en Wavin leggen hiermee vast dat ze van plan zijn energiebesparingsmaatregelen te nemen die zich binnen vijf jaar terugverdienen. Het gaat om maatregelen binnen de keten: de bedrijven willen – naast het verbeteren van de eigen processen – energie besparen door gezamenlijk de productie en verwerking van pvc te verduurzamen. De ketensamenwerking is een initiatief van Agentschap NL, onderdeel van het ministerie van EL&I, en leidt naar verwachting tot een energiebesparing van 1500 TJ. ... lees meer

Winnaars MVO Pluimvee Award bekend

De winnaars van de MVO Pluimvee Award zijn bekend. In de categorie pluimveevlees ontving Topkip de prijs voor het Head Stunning Systeem. In Ovo kreeg de prijs voor de methode om het geslacht van broedeieren te bepalen (categorie eieren) en Grefte Vleeskuikens ontving de stimuleringsprijs voor het ontwikkelen van het Terra Sea PLUS systeem. De prijzen zijn dinsdagmiddag 25 oktober 2011 door juryvoorzitter Alexander Rinnooy Kan uitgereikt op de LIV beurs in Hardenberg. ... lees meer

Ministerie Buza investeert in producentenprogramma Solidaridad

Met steun van het ministerie van Buitenlandse Zaken werkt Solidaridad de komende jaren samen met het bedrijfsleven aan de verbreding van duurzaamheid in productieketens. Bestaande programma’s van Solidaridad in de wereldwijde teelt, handel en verwerking van soja, palmolie, suiker en katoen worden uitgebreid en een nieuw programma in de rundveesector zal worden opgebouwd. Samen leggen deze sectoren beslag op meer dan 60% van de wereldwijd beschikbare landbouwgronden. ... lees meer

SURF stelt beleid over duurzaamheid op

Voor SURF betekent duurzaamheid: verantwoord omgaan met menselijke en natuurlijke bronnen. Samen met de instellingen voor hoger onderwijs en onderzoek willen wij daarin vooroplopen, in onze activiteiten en diensten én in onze eigen bedrijfsvoering. ... lees meer

Nederlandse bilaterale investeringsverdragen faciliteren treaty shopping door multinationale ondernemingen

In Nederland gevestigde multinationale ondernemingen (MNO’s) die investeren in het buitenland maken dankbaar gebruik van Nederlandse investeringsbeschermings-overeenkomsten (IBO’s). Middels deze verdragen is al voor meer dan 100 miljard dollar schadevergoedingen geëist van buitenlandse overheden voor vermeende schade aan de winstgevendheid van hun investeringen. Dit is één van de bevindingen uit het vandaag gelanceerde SOMO-rapport Dutch Bilateral Investment Treaties. A gateway to ’treaty shopping’ for investment protection by multinational companies. Uit het onderzoek blijkt ook dat het bij de meerderheid van deze ondernemingen gaat om zogenaamde ‘brievenbus-maatschappijen’ die geen personeel in dienst hebben en geen concrete economische activiteiten in Nederland ontplooien. ... lees meer

Verkade en Fair Trade Original meest verantwoorde merken voor chocolade, koffie en thee

Uit onderzoek van Rank a Brand blijkt dat Verkade en Fair Trade Original de meest verantwoordelijke chocolade, koffie en thee verkopen. Het onderzoeksbureau toetste het duurzame beleid van de belangrijke merken op de Nederlandse markt. Opvallend is dat de grote merken een duidelijk beleid hebben op het verlagen van CO2-emissies en dat de nichemerken juist goed scoren op certificering voor het gebruik van groene en eerlijke grondstoffen. In beide sectoren blijven concrete resultaten over klimaat- en arbeidsomstandigheden echter uit. Op het gebied van transparantie in de sector valt dan ook nog een hoop te winnen. ... lees meer