Bedrijven veel efficiënter met waterverbruik

Ondanks de groei van de bevolking en de economie stijgt het gebruik van leidingwater niet meer. Door efficiencymaatregelen daalde het gebruik van leidingwater per persoon sinds 1990 met gemiddeld 0,7 procent per jaar. Het bedrijfsleven verbeterde de efficiency van het leidingwatergebruik in dezelfde periode met gemiddeld ruim 3 procent per jaar. ... lees meer

New report: Towards the Circular Economy vol. 2

The Ellen MacArthur Foundation launches Towards the Circular Economy Vol.2: opportunities for the consumer goods sector , a new report, featuring analysis by McKinsey & Co, which builds on last year’s report and makes the case for a faster adoption, quantifies the economic benefits of circular business models, and lays out pathways for action. ... lees meer

Middenbedrijf maar beperkt bezig met duurzaamheid en schaarste grondstoffen

Middelgrote Nederlandse ondernemingen houden zich nauwelijks bezig met de grote maatschappelijke veranderingen die op hen afkomen, zoals de schaarste aan grondstoffen, de geografische verschuiving van de welvaart en de ontwikkeling van de informatietechnologie. De bedrijven hebben vooral aandacht voor zaken die van directe invloed zijn op hun positie in de markt, zoals de kracht van de concurrentie, de huidige economische tegenwind en de toenemende wet- en regelgeving. ... lees meer

Duurzaamheid: een constructief criterium voor transparantie in de rechtspraak

De uitgangspunten van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), die de ontwikkeling in de samenleving steeds sterker zijn gaan beheersen, hebben vooralsnog geen vat gekregen op de juridische sector. Dat is verwonderlijk, omdat de rechtspleging een sturend mechanisme is, dat rechtstreeks de kwaliteit van de samenleving (de maatschappelijke ‘ecologie’) beïnvloedt. ... lees meer

EKO-keurmerk zeer gewaardeerd door consument

Uit consumentenonderzoek van onderzoeksbureau Marketresponse blijkt dat het EKO-keurmerk verreweg het meest bekende keurmerk is voor biologische producten. Het maakt biologische producten gemakkelijk herkenbaar en toegankelijk bij het grote publiek. Consumenten dichten het EKO-keurmerk kwaliteiten toe als milieuvriendelijk, biologisch, natuurlijk en betrouwbaar. Kortom: het EKO-keurmerk wordt zeer gewaardeerd door de consument! ... lees meer