Bleker wil geen extra convenant over duurzaamheid van huismerkproducten

Staatssecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) ziet geen noodzaak om het bedrijfsleven te belasten met het maken van een aparte jaarlijkse monitor waarin supermarkten rapporteren over het aandeel huismerkproducten dat duurzaam wordt geproduceerd. Ook een nieuw convenant ziet hij niet zitten. Dat schrijft Bleker aan de Tweede Kamer in een reactie op een motie van Joël Voordewind van de ChristenUnie, die bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken werd aangenomen. ... lees meer

Howlers and omissions exposed in world of corporate social responsibility

Environment reports by some of the world’s biggest companies are routinely including wrong statistics and leaving out vital information, according to the most comprehensive study yet carried out. The examination of more than 4,000 corporate social responsibility (CSR) reports and company surveys by a team at Leeds University found “irrelevant data, unsubstantiated claims, gaps in data and inaccurate figures” – a finding that will cast serious doubt over the burgeoning sector. ... lees meer

Albron verkrijgt certificaat MVO Prestatieladder

Als eerste foodservice-organisatie ontving Albron op donderdag 24 november uit handen van DNV Business Assurance het duurzaamheids- certificaat MVO Prestatieladder niveau 4. De certificatienorm MVO Prestatieladder voorziet in de behoefte om vanuit maatschappelijke betrokkenheid duurzame ontwikkeling concreet, objectief en aantoonbaar te kunnen maken. DHV adviseerde Albron in dit traject. ... lees meer

Tal van noviteiten op 12de Nationaal Sustainability Congres

Op het Nationaal Sustainability Congres (NSC) in Den Bosch presenteren diverse partijen primeurs. Het gaat onder meer om nieuwe onderzoeksresultaten over de plastic soep in de wereldzeeën, de uitreiking van verschillende duurzaamheidscertificaten, de lancering van een multimediakanaal voor duurzaamheid, de lancering van een duurzame app en de aftrap van het samenwerkingsproject ‘De Slimme Buurt’ voor energiebesparing in bestaande woningen. ... lees meer

Milieufederaties en VNO-NCW succesvol met CO2-reductie

De samenwerking tussen het bedrijfsleven en milieuorganisaties is uiterst succesvol. Dankzij het project CO2-ambitie, een gezamenlijk project van de Natuur en Milieufederaties en tien bedrijven, werd er 210.000 ton minder CO2 uitgestoten. Dat maakten staatsecretaris Atsma (milieu) en VNO-NCW-voorzitter Wientjes gisteren in Utrecht bekend. ... lees meer

Meerderheid CFO’s (53%) voorstander integrated reporting

De CFO hecht waarde aan duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen en ondersteunt de introductie van integrated reporting. Meer dan de helft van de CFO’s (53%) ondersteunt dan ook de introductie van integrated reporting. 33% van de CFO’s heeft er geen mening over en 16% is geen voorstander van de invoering van integrated reporting. Dit blijkt uit de CFO Survey van Deloitte, die nu voor de elfde keer is uitgebracht. ... lees meer

Nederlandse bedrijven doen te weinig aan duurzame palmolie

Het bedrijfsleven zet te weinig en te langzaam stappen om volledig over te schakelen op het gebruik van duurzame palmolie. Dat geldt ook voor veel Nederlandse concerns. Dat blijkt uit de tweede Palm Oil Buyers’ Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WNF); een ranglijst die duurzaamheidsambities van grote levensmiddelenproducenten, zeepfabrikanten en supermarktconcerns op het gebied van palmolie vergelijkt. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) vindt dat bedrijven aan de bak moeten. En snel ook. Vooral omdat duurzame palmolie -waarvoor bijvoorbeeld geen waardevol oerwoud wordt gekapt- volop verkrijgbaar is. ... lees meer

DSM winnaar Kristalprijs 2011

DSM is de winnaar van De Kristal, de prijs voor het beste MVO-jaarverslag van Nederland. DSM krijgt de prijs omdat zij in het jaarverslag het meest duidelijk de balans tussen people, planet en profit laat terugkomen. DSM toont de maatschappelijke betrokkenheid in de strategische visie en laat op concrete wijze de keuze voor mens en maatschappij zien. In het jaarverslag stelt DSM zich kwetsbaar op door ook zaken te vermelden die zijn misgegaan. De Kristal is de hoofdprijs van de al langer bestaande Transparantiebenchmark. Philips eindigde als tweede en AkzoNobel als derde. ... lees meer