Transparantie bij donaties goede doelen noodzakelijk

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 23 augustus 2002). Bedrijven willen waar voor hun donatie, zo luidde de kop boven een artikel in Het Financieele Dagblad van 7 augustus. Daarin worden de resultaten beschreven van een onderzoek naar het geefgedrag van bedrijven. En wat blijkt: bedrijven zien hun bijdrage aan goede doelen steeds minder als een schenking maar als een investering in hun goede reputatie. Altruïsme maakt plaats voor zakelijkheid. Verzakelijking van het fenomeen sponsoring is echter niet nieuw. Sectoren als sport, cultuur en entertainment gingen de goede doelen met succes voor. Ajax wordt niet alleen gesponsord uit clubliefde en het Van Gogh-museum niet alleen vanwege zijn fraaie collectie. Nu sponsoring gemeengoed is geworden, is een duidelijke verschuiving waarneembaar naar andere doelen. Naar doelen die voor de sponsor nog betaalbaar en ‘exclusief’ te claimen zijn. ... lees meer

First in-depth research into the CSR reporting in annual reports

“All mouth, no trousers?” is the first in-depth research into the reporting of corporate responsibility in annual reports. Each annual report from the top 100 European companies has been examined for ethical statements. The 52 that contain some form of statement are then further evaluated to ascertain whether these claims ring true. Using a unique evaluation model, each report is scored according to three perspectives: integration, affirmation and substantiation. The resulting 130-page report contains a wealth of information about the reporting of corporate responsibility in company annual reports, as well as best practice advice. ... lees meer

UK Business Leaders Do Not Have Time For Environmental Questionnaires

Research* launched today shows that business leaders are not taking steps to reduce their environmental impact. The research, by Trucost, also reveals that 50% of business leaders think they spend too much time completing environmental questionnaires. Suppliers are on the environmental radar for the first time. 79% percent believe they should measure the environmental impact of their suppliers, although only 32% would change suppliers who were found to be damaging the environment. Simon Thomas, chairman, Trucost says: “Environmental disclosure is becoming increasingly important. Our survey found that only half of business leaders are aware of the environmental reporting clause in the government’s Modernising Company Law White Paper. This clause is expected to compel at least the 1,000 largest UK companies to report on their environmental performance. Thomas concludes: “Margaret Beckett, Secretary of State, DEFRA, emphasised the importance of these proposed changes in a recent speech outlining the UK government’s position in advance of the World Summit on Sustainable Development being held later this month in Johannesburg. Organisations are now under pressure from NGOs to demonstrate that they are measuring environmental impact of the whole supply chain and taking action, not just demonstrating a commitment to environmental policies at head office.” The Trucost Environmental System, which launches in August, is the first rating tool to measure the environmental performance of an entire organisation, including that of its supply chain. It represents the total environmental performance of an organisation as a single percentage figure, that is comparable across industry sectors. 67% of business leaders believe this will be commercially beneficial. For the first time, companies will be able to benchmark their environmental performance against peers and competitors. As total performance becomes transparent to all stakeholders, this could prove to be the much-needed driver for improvements. ... lees meer

Survey: “US companies fail to address the triple bottom line”

PricewaterhouseCoopers surveyed senior executives and managers of 140 large US-based companies to determine their attitudes and approaches towards sustainability — a new standard of corporate performance that moves beyond evaluation of short-term business goals to evaluation of long-term social, economic, and environmental impacts of corporate activity. The goal was to provide insight into the US business community’s understanding and development of sustainability business practice. Respondents represented a broad range of industries including chemicals, utilities, electronics, technology, manufacturing, consumer products, and paper and packaging. ... lees meer

Verantwoord ondernemen is praten met de stakeholders

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 22 augustus 2002). Het aangaan van een stakeholderdialoog is geen waardevrije exercitie. Zo’n strategische dialoog is de lakmoesproef van duurzaam ondernemen, zo benadrukken Muel Kaptein en Rob van Tulder De huidige zoektocht naar een eenduidig pakket normen en indicatoren voor duurzaam ondernemen belemmert de dialoog op bedrijfsniveau en is dus onwenselijk. Stakeholders spreken bedrijven in toenemende mate rechtstreeks aan op hun sociale, milieuvriendelijke en economische prestaties. Steeds meer bedrijven ontwikkelen een code om duidelijk te maken waar zij voor staan en waarop zij aanspreekbaar zijn. ... lees meer

Nutreco versus Milieudefensie

(Gepubliceerd in het NRC van 20 augustus 2002). Milieudefensie heeft tot woede van Nutreco, de grootste zalmkweker ter wereld, vandaag een klacht ingediend bij het ministerie van Economische Zaken over de zalmkweek van het bedrijf in Chili. Volgens de milieuorganisatie lapt het bedrijf in Chili de (vrijwillige) OESO-richtlijnen voor multinationals aan zijn laars. ... lees meer

NutrecoÃ??s reactie op aanval MilieuDefensie

Onderstaande brief is door Nutreco aan de leden van Milieudefensie verstuurd als reactie op de uitlatingen van Milieudefensie over Nutreco. Nutreco heeft ook een statement gemaakt ten aanzien van de aantijgingen in een deze week uitgekomen rapport van Friends of the Earth. Zie daarvoor de website van Nutreco (latest news sectie). ... lees meer

Fortune 1000 CEOs May Be Thinking About CSR More But Are Reluctant To Open Their Wallets

Global warming, the status of world communities, even support of terrorism can be affected by major corporations being attuned to issues of corporate social responsibility, but few companies are devoting more money or resources to the issue, according to a recent survey of Fortune 1000 CEOs. The survey of 264 Fortune 1000 CEOs, conducted by Jericho Communications, a public relations agency that works with many of the world’s top brands, found that 36 percent of respondents said their company is more conscious of corporate social responsibility since September 11, 2001. Despite this raised consciousness, however, only 12 percent of respondents said they are allocating more resources to CSR issues, while 9 percent said they are spending more money on CSR. ... lees meer

New BSR-report: “Designing a CSR structure”

As companies get more sophisticated about corporate social responsibility, they are forging new ground in their efforts to establish effective CSR structures that support their efforts. There is growing demand for information, company examples and advice about what works and what doesn’t in setting up a CSR structure. Board members, executive management and staff at all levels are interested in knowing more about the process of deciding what CSR structure is right for their companies and in looking at specific issues such as buy-in, alignment, staffing, outside expertise and resource allocation. BSR’s new report, Designing a CSR Structure, walks through the steps necessary for a company to consider and set up an internal management system aimed at integrating CSR into the entire company’s organization and culture. ... lees meer

Verantwoord ondernemen op zijn Europees

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 20 augustus 2002). Een jaar geleden publiceerde de Europese Commissie een Green Paper over ‘Een Europees raamwerk voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ‘. Het document werd op ruime schaal verspreid, want commentaar was welkom, zo meldden de opstellers monter. Dat commentaar bleef dan ook niet uit. De Commissie kreeg meer dan tweehonderdvijftig reacties, vooral zuinig van aard, voor de helft van ondernemerszijde. Verder waren vakbonden ruim vertegenwoordigd, naast belangengroeperingen en NGO’s, consumenten, Europese instellingen, en zelfs regeringen. Onlangs kwam de Commissie met haar antwoord, een Communication of White Paper deze keer, vijfentwintig bladzijden beleidsvoornemens, onder de titel: ‘Corporate Social Responsibility: new Commission strategy to promote business contribution to Sustainable Development’. Zijn we verder gekomen? ... lees meer

Eigentijds ondernemen: het opportunisme voorbij

(Gepubliceerd in Filosofie Magazine). Van oudsher is ondernemen in de ogen van veel filosofen een zelfzuchtige bezigheid. In hun ogen wordt een ondernemer gedreven door hebzucht en opportunisme. Nog altijd is het beeld van ondernemingen als kille geldmachines wijdverspreid. Een karikatuur, die steeds minder met de werkelijkheid van doen heeft. Zelfs zogeheten Angelsaksische ondernemingen voldoen niet meer aan dit beeld. “Mensen worden egoïstisch en materialistisch”, citeert Filosofie Magazine van juni 2001 het boek ‘The Invidualized Society’ van de Pools-Engelse socioloog Zygmunt Bauman. Volgens hem is egoïsme en materialisme de enige ‘rationele reactie’ op de toenemende macht van ‘het kapitaal’, ‘de globalisering’ en de ‘markt’ die het voor het zeggen heeft. En wie met geld zaait, oogst een samenleving met calculerende burgers: naarmate de ondernemingen succesvoller zijn, hoe verder de ‘economische normen en waarden’ om zich heen grijpen. Het beeld van de ondernemer als egoïst, gedreven door eigenbelang en geldelijk gewin, gaat zeker terug tot het begin van de Industriële Revolutie. Het komt voor in de denkbeelden van de grondlegger van de klassieke economie, Adam Smith en duikt op in het werk van latere liberale economen annex filosofen zoals de utilitarist Jeremy Bentham en keert terug bij diverse schrijvers van recentere datum. ... lees meer