MVO Award voor bedrijven Oost-Nederland

De Kamer van Koophandel Oost Nederland heeft een nieuwe prijs in het leven geroepen, de KvK MVO Award. Met deze prijs wil de Kamer van Koophandel bedrijven stimuleren om duurzaam en maatschappelijk te ondernemen. Er hebben zich inmiddels al diverse bedrijven uit de hele regio voor deze prijs aangemeld. ... lees meer

Innovatief en duurzaam meest gehoord in bedrijfsleven

Eén op de drie Nederlandse bedrijven zegt van zichzelf dat het innovatief is. Daarnaast is maatschappelijke verantwoordelijkheid een populaire zelf genoemde eigenschap: ruim 30% van de bedrijven geeft aan dat zij maatschappelijk verantwoord onderneemt. In 2006 was dat nog geen 10%. In 2009 zegt overigens nog eens 13% duurzame ontwikkeling hoog in het vaandel te dragen – in 2006 minder dan 5%. Naast deze maatschappelijke waarden noemt een kwart van de Nederlandse bedrijven ook hardere, prestatiegerelateerde waarden zoals klanttevredenheid en kwaliteit. Dat blijkt uit de Corporate Values Index 2009 – een onderzoek in negen Europese landen, de Verenigde Staten en India – van Ecco, het internationale netwerk van communicatieadviesbureaus. In Nederland zijn 206 bedrijven onder de loep genomen. Bedrijven die meegenomen zijn in het onderzoek zijn bijvoorbeeld: ABN AMRO, Schuitema, Efteling, Douwe Egberts, KPN, Transavia, Ordina en Heijmans. ... lees meer

WALO wint MVO & Duurzaamheid Award Provincie Zeeland en Contacta 2009!

Walo, de totaal-leverancier op het gebied van reinigingssystemen, heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog in het vaandel staan. Eigenaar Dini Lodder ziet het dan ook als een kroon op haar werk dat ze afgelopen woensdag uit handen van Gedeputeerde Marten Wiersma een award ontvingen voor hun inspanningen op dit gebied. De verkiezing van de meest duurzame onderneming in Zuidwest-Nederland was uitgeschreven door de Provincie Zeeland in samenwerking met de B2B-beurs Contacta. Tijdens de Contacta presenteerde Walo tevens de meest inventieve oplossing op het gebied van afval en recycling. Ook Walo was vertegenwoordigd op deze beurs, die deze week plaatsvond in de Zeelandhallen in Goes. ... lees meer

Bedrijfsleven wil stevig klimaatbeleid

Nederlandse bedrijven roepen op tot een stevig klimaatbeleid, en het behoud van bossen als effectief wapen in de strijd tegen klimaatverandering. Op 15 oktober op de ‘Bossen voor Klimaat’dag, ondertekenden Nederlandse bedrijven het “Copenhagen Communiqué on Climate Change”, dat is opgesteld door de Prince of Wales’s Corporate Leadership Group on Climate Change en de universiteit van Cambridge. Het is wereldwijd al ondertekend door meer dan 500 CEO’s. ... lees meer

Ahrend legt duurzaamheidsvraagstuk ook voor aan toeleveranciers

“Wie doet er mee?”, was de vraag die innovatiemanager Gerard Huiskes van Ahrend dinsdag tijdens het T&U-congres aan de aanwezige toeleveranciers stelde. Hij riep alle ketenspelers op tot samenwerking. Door gezamenlijke inspanningen hoopt de inrichter en meubelproducent de ambitieuze doelstelling om in 2020 emissieneutraal te produceren, te kunnen realiseren. ... lees meer

A guide to CSR in Europe

CSR Europe, the European business network for corporate social responsibility (CSR), has released A Guide to CSR in Europe based on contributions by its national partner organisations across Europe. ... lees meer

Nederlandse consument vindt duurzame voeding te duur

Het marktaandeel van duurzame levensmiddelen – zoals biologische producten, maar ook de ‘gezonde keus’-voeding – is vrij laag. Dat komt doordat de Nederlandse consument zeer beperkt bereid is daar meer voor te betalen, concluderen prof. Peter Verhoef en dr. Jenny van Doorn van de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor gezonde producten wil de consument zelfs minder betalen. Een van de redenen is dat consumenten duurzame voeding van lagere kwaliteit achten. De onderzoeksresultaten van Verhoef en Van Doorn verschijnen op 16 oktober 2009 in het tijdschrift Economische en Statistische Berichten. ... lees meer

NSC 10 jaar: Vriendin Obama over de Chicago-years

Hoe kon Obama zijn ervaringen als buurtwerker omvormen tot een succesvolle verkiezingscampagne? Zijn basis lag in de stad Chicago. En daar komt niet geheel toevallig ook Fay Hartog Levin vandaan, de ambassadrice van de VS in Nederland. Ze is dan ook een goede vriendin en campaigner van de president. Als dank voor haar inzet kreeg ze de standplaats Den Haag aangeboden. Op de tiende aflevering van het Nationaal Sustainability-congres zal ze spreken over het duurzaamheidsbeleid van Obama, en de relaties tussen duurzame bedrijven in de VS en Nederland. Het zal de tiende aflevering zijn van het NSC. Ook reden voor een terugblik. P+ sprak met organisator Folkert van der Molen van adviesbureau DHV. ... lees meer