Eerste duurzame warenhuis van Nederland

Op 21 november 2009 vindt de opening plaats van Smile Superstore, het eerste duurzame warenhuis van Nederland. De initiatiefnemers Maarten, Jan en Denise laten dit niet ongemerkt voorbijgaan en hebben diverse activiteiten voor deze dag op het programma staan. ... lees meer

19 miljoen foute chocoladeletters in de winkels

In het rapport “Eerlijk duurt het langst”, stelt Oxfam Novib vandaag vast dat er per jaar nog altijd 19 miljoen foute chocoladeletters worden verkocht. Dat is 85% van alle verkochte letters. Honderdduizenden kleine cacaoboeren zijn daar de dupe van. Zij ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten. Al 2 jaar voert Oxfam Novib hiertegen campagne met de Groene Sint. Vandaag start Oxfam Novib een nieuwe campagne om alle foute letters uit de winkels te krijgen op www.groenesint.nl ... lees meer

Nyenrode start programma Duurzaam Leiderschap voor financieel talent

Nyenrode Business Universiteit ziet streven naar duurzaamheid in de breedste zin van het woord als een van de hoofdtaken voor toekomstige leiders. De huidige economische crisis toont aan dat ons economisch bestel aan een revisie toe is. Met het oog daarop start de universiteit daarom in april 2010 een programma Duurzaam Leiderschap voor Financieel Toptalent. Ook in andere Nyenrode-programma`s wordt het Duurzaam Leiderschapselement versterkt. Prof. dr. Leen Paape RA RO CIA, Dean van de School for Accountancy & Controling, maakte dit vanochtend bekend bij de gongslag voor de opening van de Amsterdamse beurs. ... lees meer

Duurzaamheidsprimeurs op uitverkocht Nationaal Sustainability Congres

Woensdag 11 november 2008 vindt de jubileumeditie (10de) van het Nationaal Sustainability Congres plaats (www.sustainability-congres.nl). Het Nationaal Sustainability Congres (NSC) levert jaarlijks een belangrijke bijdrage aan de dialoog tussen partijen die in Nederland met duurzaamheid en met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) actief zijn. Het congres is volledig uitverkocht met ruim 700 bezoekers. ... lees meer

CO2-uitstoot door vakanties toegenomen

2008 veroorzaakten vakanties van Nederlanders een CO2-uitstoot van 15,6 miljard kilogram. Dat is 8 procent van de totale Nederlandse CO2-emissie en ruim 16 procent meer dan in 2002. De toename is vooral toe te schrijven aan buitenlandse vakanties. Nederlandse accommodaties tonen zich steeds vaker betrokken bij het milieu door een Green Key- of een eco-label te voeren. ... lees meer

Nieuw boek: Het nieuwe bankieren

Terwijl de financiële wereld eind 2008 volledig in elkaar stortte, bleef Triodos Bank, de duurzame bank van Nederland, stevig overeind staan. Sterker nog: de bank groeit sneller dan ooit tevoren. De aanpak van Triodos Bank – en wat andere banken daarvan kunnen leren – wordt in Het nieuwe bankieren uit de doeken gedaan door directievoorzitter Peter Blom (CEO). ... lees meer

Van Lenthe Dalfsen b.v. winnaar Duurzaamheidprijs Ondernemers 2009

Op de bedrijvencontactavond op 5 november is voor het eerst de Duurzaamheidprijs Ondernemers uitgereikt. Voor deze prijs hadden zich 5 ondernemers aangemeld: Foreco Dalfsen b.v. uit Dalfsen, Bakkerij van der Most uit Lemelerveld, Lenferink Afbouw b.v. uit Lemelerveld, Van Lenthe Dalfsen b.v. uit Dalfsen en Natuurkampeerterrein De Rietkraag uit Lemelerveld. ... lees meer

Duurzaamheid steeds meer een criterium voor Nederlandse gadgetfan

Bijna 1 op de 3 Nederlanders bezit op dit moment meer dan 4 elektronische gadgets, zoals een mobiele telefoon, digitale (video)camera, spelcomputer, mp3-speler of pda. Ondanks de huidige economische situatie is besparen op gadgets voor 85% van deze liefhebbers geen optie. Ook opvallend is dat duurzaamheid steeds meer een criterium wordt bij aanschaf van een gadget. Op dit moment kiest een kwart van de Nederlandse gadgetfreaks voor groene producten. Als belangrijkste obstakels om duurzaam bezig te zijn, worden genoemd: hogere kosten, geringe beschikbaarheid en twijfel of een product echt duurzaam is. De Nederlandse gadgetliefhebber is echter nog het minst milieuvriendelijk van Europa. Dat blijkt uit onderzoek dat communicatie-adviesbureau Porter Novelli heeft uitgevoerd onder ruim 14.000 Europeanen van 18 jaar en ouder. ... lees meer