Duurzaam beleid nog altijd onbekend bij consument

Nederlanders weten vaak niet of producten of diensten die ze kopen afkomstig zijn van bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Slechts één op de vijf consumenten is hiervan op de hoogte. Dit blijkt uit het onlangs uitgevoerde onderzoek “De Groene Barometer” van Bureau Consumenten Onderzoek, in opdracht van De Telegraaf. ... lees meer

Stem nu voor beste greenwash campagne

Hét studentennetwerk voor een duurzame toekomst Morgen roept alle studenten van Nederland op om hun stem uit te brengen voor de Groene Zeepbel. Op zaterdag 26 juni 2010 wordt de Groene Zeepbel uitgereikt aan de “beste greenwash campagne”. Oftewel, aan het bedrijf dat zichzelf in de media als groen profileert, terwijl dit niet blijkt uit de bedrijfsvoering. Op www.studentenvoormorgen.nl/groenezeepbel kunnen studenten hun stem uitbrengen. ... lees meer

Eerste Henk van Luijk lezing

Ter nagedachtenis van professor Henk van Luijk – pionier in de bedrijfsethiek – organiseren Nyenrode Business Universiteit en MVO Nederland op woensdag 30 juni 2010 de eerste Henk van Luijk lezing. ... lees meer

Milieudefensie voert actie bij tankstations Shell

Medewerkers van Milieudefensie staan vandaag bij tankstations van Shell om klanten te informeren over de manier waarop Shell te werk gaat bij oliewinning in Nigeria. Milieudefensie voert al jaren campagne tegen de onnodige schade die Shell daar toebrengt aan mens en milieu. Klanten van Shell kunnen daarbij helpen, door hun invloed als consument te gebruiken om Shell op andere gedachten te brengen. ... lees meer

Verantwoord geteelde soja in 2011 op de markt

Voortaan moet sojateelt plaatsvinden onder verantwoorde arbeidsomstandigheden en er mag geen oerbos meer voor worden gekapt. Dat zijn belangrijke spelers in de sojasector gisteren overeengekomen in Brazilië. Producenten, financiële instellingen, handelaren, bedrijven en maatschappelijke organisaties maakten daar wereldwijde afspraken om de negatieve effecten van sojateelt terug te dringen. Volgens Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds (WNF) ligt de bal nu bij het bedrijfsleven om de verantwoord geproduceerde soja ook daadwerkelijk af te nemen. ... lees meer

Achmea wint MVO-verzekeringsaward

Achmea heeft donderdagavond driemaal een Verzekeringsaward in de wacht gesleept: het concern werd voor de tweede achtereenvolgende maal bekroond als beste werkgever en internetlabel InShared won prijzen voor de beste communicatiecampagne en het beste initiatief op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen: de Young Drivers Academy. ... lees meer

MVO op 2de plaats grote voedingsbedrijven

Het thema voedselveiligheid wordt door managers van grote voedingsbedrijven minder belangrijk gevonden. Dat blijkt uit een onderzoek door het Consumer Goods Forum uit Parijs onder 354 topmanagers uit 46 verschillende landen. ‘Economie en marktvraag’ staat voor hen op 1, net als in 2009. Op 2 staat ‘Corporate Social Responsibility’, waaronder duurzaam ondernemen valt. Op 3 staat ‘het concurrentielandschap’ en op 4 ‘voedselveiligheid’. ... lees meer