Bonus Shell weer op de schop

Shell sleutelt opnieuw aan de bonuscriteria voor de acht bestuurders van het oliebedrijf. De dit jaar geïntroduceerde koppeling van bonussen aan de score op de duurzaamheidsindex van Dow Jones, waar Shell in september prompt uit werd verwijderd, komt in 2011 waarschijnlijk alweer te vervallen. ... lees meer

LEI onderzoek basis voor verdere stappen Task Force Duurzame Soja

Uit onderzoek in opdracht van de Task Force Duurzame Soja blijkt dat Nederlandse bedrijven 1,8 miljoen ton sojaproduct en 0,13 miljoen ton sojaolie gebruiken. De 1,8 mln. ton sojaproduct wordt gebruikt voor veevoeding en de 0,13 mln. ton sojaolie wordt gebruikt voor levensmiddelen en in technische toepassingen. Deze cijfers waren tot op heden nog niet eerder in kaart gebracht. Het onderzoek is verricht door het LEI, onderdeel van Wageningen UR. ... lees meer

Duurzaamheid bij inkoop loont

Duurzaamheid is lange tijd een modewoord geweest, maar wordt steeds meer een constante factor in de bedrijfsstrategie. Veel bedrijven passen de principes van duurzaamheid grootschalig toe bij hun inkoop- en supply chain management, zo blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en het Duitse BME (Association of Materials, Management, Procurement and Logistics). Voor strategische leveranciers is duurzaamheid zelfs al een must. Bovendien blijkt dat duurzaamheid en winst hand in hand gaan: voor maar liefst 83% van de respondenten zijn economische berekeningen de belangrijkste drijfveer voor duurzaamheidsinitiatieven. West-Europese leveranciers lopen hierbij voorop. ... lees meer

NIMA AWARD categorie Duurzaam Ondernemen naar Dance4life

De vier winnaars van de NIMA AWARDS 2010 zijn bekend. Bavaria is door de vakjury en het publiek verkozen tot het Beste Marketingbedrijf van 2010. In de categorie Duurzaam Ondernemen heeft Dance4life de award in de wacht gesleept. Pepsico is als winnaar uitgeroepen in de categorie Klantgericht Ondernemen en de award voor beste Digitale Marketing ging naar Albert Heijn (Appie). ... lees meer

Toerismesector introduceert duurzaamheidslabel Bewust op Reis

Bij steeds meer Nederlandse ondernemers in de toerisme- en recreatiebranche staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Om de keus voor een duurzame vakantie gemakkelijker te maken, heeft de toerismesector een nieuw duurzaamheidslabel in het leven geroepen: Bewust op Reis. Dit label is geen nieuw keurmerk, maar maakt voor de consument wel in één oogopslag duidelijk of een accommodatie een duurzame bedrijfsvoering heeft. Paul Rosenmöller heeft op 29 november het startschot gegeven voor Bewust op Reis. ... lees meer

Verantwoord Unilever is ook eigenbelang

Het businessplan van Unilever waarin ceo Paul Polman het milieubelang gelijkstelt aan dat van de aandeelhouder is niet alleen goed voor het milieu. Als hij dit niet doet, dan straft de consument hem daarvoor keihard af. En betalen willen ze er niet voor. ... lees meer

Vergeet eigendom, wat telt is prestatie

Het idee dat producten eigendom zijn van consumenten is volgens ondernemer Thomas Rau niet meer van deze tijd. Hij lanceert binnenkort een online platform waarmee hij de traditionele eigendomsverhouding tussen producenten en consumenten wil veranderen. ... lees meer