Stop kinderarbeid in hazelnootpluk Turkije

Kinderen van Turkse seizoensarbeiders werken nog altijd volop mee in de hazelnootpluk. Jongens en meisjes worden vanaf hun tiende jaar ingezet om te helpen bij de oogst van noten die zijn verwerkt in onze hazelnotenpasta en chocola. Stop Kinderarbeid en FNV Bondgenoten roepen betrokken bedrijven op tot actie. Wil jij ook kinderarbeidvrije hazelnoten? Speel dan de hazelnotenquiz en steun onze oproep. ... lees meer

Meer betalen voor duurzaam? Alleen als de consument weet waarom.

Consumenten zijn bereid meer te betalen voor duurzaam voedsel. Voorwaarde hierbij is dat zij inzicht hebben hoe deze meerprijs tot stand gekomen is. Dat blijkt uit het vandaag verschenen ‘Duurzaamheidkompas’. Consumenten willen vooral meer betalen om kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en mensenrechtenschendingen te voorkomen, daarna volgen milieu- of diergerelateerde issues. ... lees meer

Duurzaamheid? Prik er doorheen!

Of het nu Het Financieele Dagblad, Trouw (Groen), Business Nieuws Radio of de Volkskrant is, allemaal kennen ze hun vaste, periodieke rubrieken over duurzaamheid of groene innovaties, constateert strategisch adviseur Robbert Coops. ‘Het is een trend, maar is het meer dan dat? Duurzaamheid is immers een mode- en toverwoord voor alles en nog wat, vaak zonder dat de inhoud en de ambities ervan zijn geoperationaliseerd.’ ... lees meer

Duurzaamheid is geen keuze meer

Door klimaatverandering, grondstoffenschaarste, waterproblematiek en verstedelijking wint duurzaamheid wereldwijd aan belang. Nederland kan en moet leidend zijn bij het vinden van oplossingen voor deze problemen, vindt advies- en ingenieursbureau DHV, zelf koploper op het gebied van duurzaamheid. ... lees meer

Online transparantie over MVO bij modemerken stijgt met 45%

Modemerken publiceren steeds vaker en concreter hun beleid voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Rank a Brand constateert in haar nieuwe rapport “Feel Good Fashion” dat de scores van de 400 onderzochte merken gemiddeld met 45% zijn toegenomen tussen 2010 en 2011. Met name het beleid voor arbeidsomstandigheden wordt toegelicht door de modebedrijven, één op de twee verantwoordt zich hier online over. Maatregelen om de CO2-uitstoot te beperken worden op de websites van vier op de tien merken omschreven. ... lees meer

Meer steun gewenst voor duurzame innovaties

In de afgelopen drie jaar heeft een kwart van de MKB-bedrijven nieuwe producten of diensten op de markt gebracht. Daarbij ging het in een derde van de gevallen om duurzame innovaties. 40% van de MKB-bedrijven zegt marktkansen te zien voor duurzame producten en diensten terwijl slechts een kwart van het MKB-bedrijven de kansen die men ziet ook daadwerkelijk probeert te verzilveren. ... lees meer

Albron ontvangt DHV ISO 26000 Koploperbokaal

Albron, de grootste onafhankelijke cateraar van Nederland, heeft vandaag de ‘DHV ISO 26000 Koploperbokaal’ ontvangen. Albron heeft als vierde onderneming in Nederland ISO 26000, de nieuwe internationale standaard voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, succesvol en aantoonbaar ingevoerd. Op het 12de Nationaal Sustainability Congres 2011 te Den Bosch ontving Henk Voormolen, manager Duurzamer Ondernemen van Albron, de bokaal uit handen van Dick Hortensius, manager Managementsystemen van het Nederlands Normalisatie-instituut NEN. ... lees meer

Tweede Kamer omarmt Advies Duurzaam Inkopen

De leden van de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu hebben zich gisteravond 1 december jl. unaniem geschaard achter het Advies Duurzaam Inkopen. Dit advies vanuit het bedrijfsleven legt de basis voor een vernieuwd duurzaam inkoopbeleid en richt zich onder meer op innovatie vanuit de markt, een (bedrijfs)procesaanpak en integratie van sociale criteria. Ook de oprichting van een aparte stuurgroep kreeg steun van de parlementariërs. Wel drong de Kamer aan op een voortvarende implementatie op basis van duidelijke prioriteiten. ... lees meer