nieuwe leerstoelen Duurzame ontwikkeling en MVO op Solvay Business School (België)

Naar aanleiding van het conferentie-evenement rond het honderdjarig bestaan van de Solvay Business School (SBS) : “Globaal bestuur en menselijk welzijn : welk partnerschap tussen de zakenwereld, de overheid en de burgermaatschappij ?”, kondigde Philippe Biltiau, voorzitter van SBS, de oprichting aan van twee nieuwe leerstoelen. De leerstoel Marie en Alain Philippson Ã?? Managing for Sustainable Development Ã?? en de leerstoel Daniel Janssen Ã?? Corporate Social Responsibility Ã??. ... lees meer

Waarom KBC het Nederlandse Ahold geschrapt heeft van haar duurzame bedrijven-register ?

De bekendmaking, eind februari, van het boekhoudingsschandaal bij US Foodservice, het Amerikaanse dochterbedrijf van de multinational Koninklijke Ahold die in Nederland onder meer de Albert Heijn-warenhuizen uitbaat, heeft een ware schokgolf veroorzaakt. Het aandeel kelderde meteen tot een vijfde van de waarde en op de markt van het duurzaam beleggen besluiten steeds meer spelers om de distributeur te schrappen uit hun Ã?? universum Ã??. Bij KBC viel die beslissing op 17 maart, hoewel Ahold, in december, bij een KBC-duurzaamheidsvergelijking tussen 10 sectorgenoten, nog op de vierde plaats eindigde na Danone, Unilever en Carrefour, maar voor Henkel, L’Oréal, Heineken, Interbrew, Altadis en Pernod-Ricard. ... lees meer

Greening the marketing mix

Environmental communications is a discipline that’s coming of age. Whole armies of consultants have a wealth of advice, encouragement and cajoling on offer. Most of it is directed to business and rightly so, says Sharon O’Shea of The Greenhouse, talking here to Freddie Lawrence. ... lees meer

McDonalds: Frietjes bakken met een windmolen

(Gepubliceerd in De Volkskrant van 2 april 2003). McDonald’s wil in Middelburg een restaurant bouwen dat zich wat energie betreft zelf kan bedruipen. De stroom voor de frituurpannen komt van een windmolen. Waterstofgas dient voor de windstille periodes. Ook gebruikte frituurolie krijgt een nuttige toepassing. ... lees meer

Milieuactivisten vallen over Bodyshop

Milieugroepen zijn boos op The Bodyshop, omdat de winkelketen sinds een week optreedt als verkoper van groene stroom van energieleverancier Essent. Essent verkoopt duurzame stroom, maar is tegelijkertijd mede-eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Verder is Essent ook de grootste importeur van elektriciteit. ... lees meer

DSM-topman: politiek beknibbelt op innovatie

(Gepubliceerd in De Telegraaf van 24 maart 2003) De Nederlandse overheid schiet tekort bij het scheppen van condities voor een innovatieve, kennisintensieve en hoogwaardig producerende industrie, vindt bestuursvoorzitter P. Elverding van DSM. ... lees meer

Transparantie

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 2 april 2003). Veel adviseurs en deskundigen in de wereld van ‘corporate communications’ preken al geruime tijd de waarde van transparantie. Alles – maar dan ook alles – in en rond een onderneming moet voor iedereen toegankelijk, helder en duidelijk zijn. Dat noemt men transparantie. Wat mij betreft zijn we daarin doorgeschoten. De emancipatie van de ondernemer en de ondernemingen heeft vele goede aspecten, maar de bij voortduring met haar hele ziel en zaligheid te koop lopende onderneming schiet haar doel voorbij. Dat leidt tot irrelevantie van transparantie. ... lees meer

CSR of companies on the web

A tangled ethical web – The best corporate sites breathe life into the complexities of corporate social … A tangled ethical web – The best corporate sites breathe life into the complexities of corporate social responsibility DAVID BOWEN. Corporate social responsibility has become a big issue, and with business ethics remaining at the forefront of managers’ minds it will surely stay big through bad times as well as good. It also has an interesting relationship with the web. ... lees meer

Verantwoord ondernemen gaat in fasen

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 1 april 2003). Het ministerie van Economische Zaken verzorgt periodiek een ‘Ondernemerschapsmonitor’, een overzicht van cijfers en ontwikkelingen op het gebied van ondernemerschap en ondernemerschapsbeleid: hoeveel bedrijven telt Nederland (757.000 eind december 2002), hoeveel starters (45.000 in 2002), hoeveel bedrijven sloten hun deuren (ruim 22.000 in het tweede halfjaar van 2002), waar daalt het omzetvolume het meest (horeca, handel en bank- en verzekeringswezen). De vinger aan de pols van een verzwakte patiënt. ... lees meer