The Power of Purpose: Six Steps to Unleash the Why of Your Business

Auteur(s): John O'Brien and Andrew Cave
Publicatie: april 2017
Prijs: € 17,99
Taal: Nederlands

In a world where volatility is the new norm and change is a constant, the individuals and organisations that are flourishing are those with a clear sense of purpose based on authentic ethical values. Purpose is the secret ingredient – with purpose you have the key to exceptional performance, greater wellbeing and clarity in a VUCA world. But how do you find such purpose and ensure it propels your business forward? The Power of Purpose shares a simple 6-step framework you too can identify, clarify and shape your business purpose. You’ll gain a competitive advantage and boost your bottom line, but the benefits are not just commercial – you’ll also inspire a new generation of employees, foster innovation, simplify decisions and build customer and brand loyalty. Based on qualitative interviews with well-established and emerging leaders on how they bring ethical purpose in business to life, as well as sharing the results from a questionnaire with purpose-led businesses you’ll find a step-by-step approach for applying purpose to simplify complexity, harness a purpose-powered workforce and create customer loyalty. How can purpose provide clarity? How can it accelerate success? How can it build a long term sustainable business? The Power of Purpose is your secret ingredient.

(Te reserveren, beschikbaar op 27-06-2017)

BEGIN met duurzaamheid. Hoe je in vijf stappen je eigen visie vormt en samen met anderen een nieuwe realiteit creëert

Auteur(s): Ilona Buddingh’-Maas
Publicatie: april 2017
Prijs: € 27,50
Taal: Nederlands

Kies ook voor leiderschap in duurzaamheid. In dit boek lees je welke concrete stappen je kunt zetten.

BEGIN met duurzaamheid beschrijft hoe je vanuit je eigen visie een unieke bijdrage levert. BEGIN ook, en kies ieder moment opnieuw voor:

– Bewustwording
– Erkennen van belemmerende systemen
– Gelijkwaardigheid
– In verbinding zijn
– Nemen van verantwoordelijkheid

Dit boek geeft niet alleen praktische handvatten om te veranderen, maar laat ook op een inspirerende manier zien hoe we met visie, creativiteit en samenwerking een nieuwe realiteit kunnen creëren die zowel maatschappelijk als economisch aantrekkelijk is.

Ilona Buddingh’-Maas heeft ruime werkervaring in de wereld van fast moving consumer goods. Met haar bedrijf con3bute, towards a sustainable planet, zet zij zich actief in voor het realiseren van een duurzame wereld, en adviseert en traint zij ondernemingen en professionals op basis van haar vijf BEGIN-stappen.

Intens, integer en interessant. BEGIN met duurzaamheid is een boek voor iedereen met een groen hart. BEGIN gewoon en laat dit boek je richtlijn zijn.
Tijn van Elderen, CEO Brabantia

Met dit boek dringt Ilona echt door tot in de kern: oriënteer je eerst op jezelf en ga dan vanuit eigen kracht en visie aan de slag om de wereld duurzamer te maken.
Een mooie aanvulling op de diverse boeken vol met MVO-modellen en methodes. BEGIN bij jezelf!

Folkert van der Molen, marketingmanager MVO-adviesbureau Sustainalize en manager www.duurzaam-ondernemen.nl

Het BEGIN-concept is prettig concreet en leid je vanzelf langs alle belangrijke stappen om je persoonlijke visie op duurzaamheid scherper te krijgen.
We hebben het gepresenteerd aan een bredere groep duurzaam betrokken collega’s. Het heeft hen, en mijzelf, verder op weg geholpen om
de persoonlijke relevantie en impact scherper te krijgen op het brede en belangrijke thema van duurzaamheid.

Tjeerd Krumpelman, Hoofd Business Advisory, Reporting & Stakeholder Management ABN AMRO | Duurzaam Bankieren

Een duurzame wereld begint bij jezelf. In dit heldere en grondige boek lees je hoe jij vanaf vandaag handen en voeten kunt geven aan een mooiere wereld.
Stephan Zeijlemaker, oprichter en directeur van Yumeko (eco bed- en badgoed)

Ideaal voor lezers die ‘ergens’ wel weten dát duurzaamheid belangrijk is, maar niet weten hoe, wat en waarom. Het is een theorieboek en werkboek in één en staat bovendien vol met ervaringen van de auteur die de vijf stappen heeft ontwikkeld en doorlopen. Dat maakt het boek heel persoonlijk en geeft het gevoel dat er iemand meeloopt met je eerste duurzame stappen.
Hilda Feenstra, auteur van het boek ’Duurzaam zijn moet je Durven’

Dit boek laat op krachtige wijze zien dat duurzame ontwikkeling begint bij wat iedereen vanuit zijn of haar rol kan bijdragen. Deze intentie is gecombineerd met het verkrijgen van inzicht in het geheel, wat ik als belangrijk zie om impact te creëren. Ik heb er alle vertrouwen in dat met dit boek in de hand velen waardevolle stappen zetten om de wereld een stukje duurzamer te maken.
André Nijhof, Professor Sustainable Business en Stewardship, Nyenrode Business Universiteit

Duurzaamheid is passé. Acht ingredienten van succesvol en toekomstbestendig ondernemen

Auteur(s): Hugo Hollander & Carolien Gadella van Wersch
Publicatie: april 2017
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

De Club van Rome was de grondlegger van het begrip ‘duurzaamheid’, ook wel ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ genoemd. Nu, bijna vijftig jaar later, worden in het bedrijfsleven zoveel zinnige én onzinnige initiatieven opgehangen aan het begrip dat de betekenis ervan verloren lijkt te gaan. Tegelijkertijd is het belang van duurzaamheid groter dan ooit tevoren, zowel voor het voortbestaan van de planeet als voor dat van veel bedrijven. Hugo Hollander en Carolien Gadella-van Wersch zijn duurzaamheidsdeskundigen van het eerste uur. Ze betogen dat duurzaamheid niet langer alleen iets is van hippe start-ups of multinationals en laten zien hoe ieder bedrijf duurzaamheid kan integreren in de dagelijkse bedrijfsvoering – met als resultaat een toekomstbestendig en succesvol bedrijf.

Te reserveren (beschikbaar vanaf 15/6/2017)

Drawdown. The Most Comprehensive Plan Ever Proposed to Reverse Global Warming

Auteur(s): Paul Hawken
Publicatie: april 2017
Prijs: € 20,99
Taal: Engels

In the face of widespread fear and apathy, an international coalition of researchers, professionals, and activists (including Michael Pollan and Elizabeth Kolbert) have come together to offer a set of realistic and bold solutions to climate change. One hundred techniques and methods are described here-some are well known, some you have never heard of. They range from clean energy to educating girls in the developing world to land use practices that pull carbon out of the air. The solutions exist, are economically viable, and communities throughout the world are currently enacting them with skill and determination. If deployed collectively on a global scale over the next thirty years, they represent a credible path toward not just slowing the earth’s warming, but actually reaching drawdown, that point in time when greenhouse gases in the atmosphere begin to decline. These measures promise cascading benefits to human health, security, prosperity, and well-being-giving us every reason to seize our planetary crisis as an opportunity to create a just and livable world.

Blauwe economie v2.0. 200 projecten geïmplementeerd, 4 miljard euro geïnvesteerd, 3 miljoen banen gecreëerd

Auteur(s): Gunter Pauli
Publicatie: maart 2017
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

Door te kijken naar de wijze waarop organismen zijn gevormd en functioneren, kunnen we oplossingen formuleren voor echt duurzaam produceren en consumeren. Dat laat Gunter Pauli zien in deze geheel herziene Blauwe economie, versie 2.0. Enkele voorbeelden: het kweken van paddenstoelen op pulp uit de koffiebonenteelt, het gebruik van slachtafval in de wormenteelt en een efficiëntere opwekking van zonne-energie volgens het proces van fotosynthese. Deze en andere veelbelovende projecten vormen een belangrijke inspiratiebron voor (aankomende) ondernemers en politici, en zullen onze manier van produceren en consumeren ingrijpend veranderen.

Digging Deeper. How Purpose-Driven Enterprises Create Real Value

Auteur(s): Dietmar Sternad
Publicatie: maart 2017
Prijs: € 25,52
Taal: Engels

What is the primary purpose of business? The standard answer is ‘making profits,’ but some visionary entrepreneurs and leaders fundamentally disagree. Instead of just making money, they choose instead to “dig deeper” and make a difference through creating real value – improving the lives of others even as they find deeper meaning in their own. These leaders build enterprises that provide identity and a sense of purpose, create positive relationships and a place to learn and thrive, embed sustainability in all that they do, and strive to improve the quality of life of all of their stakeholders. Although not their primary focus, they also make healthy profits, as their unique approach to value creation provides them with a sustainable competitive edge.

Digging Deeper is a book full of inspiring stories that illustrate that there is an alternative to a myopic and narrow capitalism that trades in inequalities, exploitation, collective burnout and negative consequences for our shared natural environment. Remarkable examples from all over the world vividly demonstrate how enterprises can create real value through focusing on what the authors call the 6 Ls: long-term orientation, lasting relationships, local roots, limits recognition, developing a learning community and taking leadership responsibility seriously in its very best sense.

Digging Deeper liberates the term “value” from the tight chains in which the global financial community has bound it and demonstrates that businesses can contribute to a better life for all ‒ if their leaders can go beyond viewing enterprises as single-purpose money-making machines and develop purpose-driven enterprises that create real value for all.

Eeuwige winst. Hoe circulaire economie werkt voor ondernemers

Auteur(s): Didier Pierre, Geerdt Magiels
Publicatie: februari 2017
Prijs: € 24,99 (te reserveren, beschikbaar op 04-05-2017)
Taal: Nederlands

Wat als het allemaal zonder grondstoffen moet? Een wake-upcall voor ondernemers
Steeds meer beschouwen we de idee van de circulaire economie als noodzakelijk voor een leefbare toekomst. In de praktijk gebeurt er nog bitter weinig, terwijl het al lang duidelijk is dat praten alleen niet volstaat. We moeten ook denken en doen. Dit boek is een gids bij de praktische invoering van het circulaire denken in leven, werken en ondernemen. Hoe ga je als burger of bedrijf bijvoorbeeld om met een schaarste aan grondstoffen en een teveel aan CO2? Of hoe koppel je economische winst aan duurzame groei? Zo blijkt uit de praktijk hoe de economie een onderdeel is van de ecologie en dat circulair de enige duurzame weg naar de toekomst is.

Ondernemen voor transitie – ruimte maken voor fundamentele ontwikkeling

Auteur(s): Michiel van Yperen en Chris Roorda
Publicatie: januari 2017
Prijs: € 22,50

Ondernemen voor transitie introduceert de transitieaanpak als manier om ruimte te maken voor fundamentele verandering. Het laat zien hoe koplopers een cruciale rol spelen in de transitie naar een nieuw tijdperk waarin ondernemen anders én beter kan. Een toekomst waarin schoon, mensvriendelijk en winstgevend ondernemen normaal is. Geïllustreerd met inspirerende verhalen uit diverse sectoren biedt dit boek lessen en praktische handvatten aan bestuurders, procesbegeleiders, ondernemers en veranderaars voor het versnellen en richting geven van transities. Zodat de koplopers van nu de trendsetters van straks zullen blijken.

Michiel van Yperen is senior projectleider bij MVO Nederland. Chris Roorda en Sophie Buchel zijn als onderzoeker en adviseur verbonden aan DRIFT.

Material Matters – hoe wij onze relatie met de aarde kunnen veranderen

Auteur(s): Thomas Rau en Sabine Oberhuber
Publicatie: december 2016
Prijs: € 19,95
Taal: Nederlands

Material Matters is een spannende ontdekkingstocht naar hoe we nadenken over onze rol op aarde. Een revolutionair boek, dat de wereld zoals wij die kennen volledig op zijn kop zet.

In negen hoofdstukken vol aansprekende voorbeelden werken Thomas Rau en Sabine Oberhuber stapsgewijs toe naar een nieuw economisch model. Een wereld waarin de consument niet langer ‘eigenaar’ maar ‘gebruiker’ is, materialen rechten krijgen en afval verleden tijd is. Een utopie? Daar lijkt het niet op: Material Matters schetst het model dat deze revolutie mogelijk maakt. Met diverse cases tonen Rau en Oberhuber aan dat een toekomstbestendige wereld weleens dichtbij zou kunnen liggen.

Material Matters gaat over complexe zaken, maar is toegankelijk en meeslepend geschreven. Het zal mensen aanspreken die zich herkennen in het motto Don’t own, enjoy! En verder iedereen die openstaat voor uitdagend en revolutionair denken. VPRO Tegenlicht over Rau’s nieuwe economie: ‘Het zou weleens de ommekeer van alle economische waarden kunnen zijn.

A Circular Economy Handbook for Business and Supply Chains

Auteur(s): Catherine Weetman
Publicatie: december 2016
Prijs: € 46,88
Taal: Engels

This book aims to define and link together the current notions of circular economy, industrial ecology and short supply chains and to explain how their implementation can contribute to the building of sustainable territories. Based on literature reviews and concrete examples drawn from empirical studies made by the authors, it offers to students, researchers and those in charge of local public policies clear ideas regarding the contribution of industrial ecology and short supply chains to the development of sustainable territories.The notions of circular economy, industrial ecology and short supply chain are relatively new notions (industrial ecology appeared in the 1980s, short supply chains and circular economy at the beginnings of the 21rst century). Their definitions are not always stabilized and they are often studied separately. This books aims at studying their origins and the evolution of their definitions, show their common points and differences and most importantly, explain their contribution to the development of sustainable territories. This exercise, to the authors’ knowledge, has not been done before.