Echte winst. In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact.

Auteur(s): Petra Hoogerwerf
Publicatie: juni 2017
Prijs: € 34,50
Taal: Nederlands

Échte winst is hét boek voor iedereen die met een organisatie of onderneming meer maatschappelijke impact wil bereiken. Op sprankelende wijze en met veel voorbeelden uit de praktijk beschrijft en analyseert Hoogerwerf de zeven essentiële stappen op weg naar succes. Zij neemt je mee in de wereld van non-profit organisaties, goededoelenorganisaties, social enterprises, culturele ondernemingen, burgerinitiatieven, online communities, coöperaties, fondsen, impact investors en maatschappelijk betrokken bedrijven. Al deze organisaties en financiers zijn elk op hun eigen manier gericht op het bereiken van échte winst voor de samenleving. Dat is goed voor de organisatie, de medewerkers, de klanten én de samenleving. Hoogerwerf belicht hoe complexe vraagstukken van de wereld door innovatie, opschaling en samenwerking, worden aangepakt.

Mr. drs. Petra Hoogerwerf wordt gezien als expert op het gebied van de civil society en ondernemen met maatschappelijke impact door haar grote praktijkervaring. Zij is eigenaar van bureau Veleda en is een veel gevraagd spreker. Eerder schreef ze Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart, Van Dromen naar Scoren, Juridische aspecten van Sponsoring en Handboek Fondsenwerving.

 

Sterke merken, betere wereld. De maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief voor je merk

Auteur(s): Bart Brüggenwirth
Publicatie: juni 2017
Prijs: € 29,50
Taal: Nederlands

De maatschappelijke betekenis biedt bedrijven nieuw perspectief om voorbij hun verantwoordelijkheid te denken en om positieve veranderingen te versnellen. Door het merk, mensen én maatschappij met elkaar te verbinden, bouwen ze sterke(re) merken voor een betere wereld. Dit boek laat je zien dat de maatschappelijke betekenis een essentiële bouwsteen voor een eigentijdse positionering is. Het schetst hoe marketing en mvo elkaar beïnvloeden. In negen praktijkcases delen change agents van onder andere Eneco, Unilever, Triodos Bank en DSM hun afwegingen, ervaringen en tips. De ‘open branding roadmap’ reikt je de tools aan om zelf aan de slag te gaan.

Dit boek is bedoeld voor ondernemers en professionals in marketing, branding, communicatie en mvo die een sterker merk willen bouwen én willen bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Het boek is ook geschikt voor studenten op commerciële opleidingen in het hoger onderwijs. Docenten kunnen extra materiaal via docenten@vakmedianet.nl aanvragen.

Bart Brüggenwirth wil de kracht van marketing benutten om positieve veranderingen te realiseren. Hij heeft ruime ervaring in marketing, merken- en communicatiemanagement, onder andere bij SCAN Management Consultants en Grey Advertising , waar hij voor uiteenlopende nationale en internationale bedrijven werkte. In 2003 richtte hij b-open op. Daarmee was hij een van de pioniers in Nederland op het gebied van duurzame marketing.

te reserveren (verschijnt 13 juni 2017)

Duurzaamheid is passé. Acht ingredienten van succesvol en toekomstbestendig ondernemen

Auteur(s): Hugo Hollander & Carolien Gadella van Wersch
Publicatie: juni 2017
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

De Club van Rome was de grondlegger van het begrip ‘duurzaamheid’, ook wel ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ genoemd. Nu, bijna vijftig jaar later, worden in het bedrijfsleven zoveel zinnige én onzinnige initiatieven opgehangen aan het begrip dat de betekenis ervan verloren lijkt te gaan. Tegelijkertijd is het belang van duurzaamheid groter dan ooit tevoren, zowel voor het voortbestaan van de planeet als voor dat van veel bedrijven. Hugo Hollander en Carolien Gadella-van Wersch zijn duurzaamheidsdeskundigen van het eerste uur. Ze betogen dat duurzaamheid niet langer alleen iets is van hippe start-ups of multinationals en laten zien hoe ieder bedrijf duurzaamheid kan integreren in de dagelijkse bedrijfsvoering – met als resultaat een toekomstbestendig en succesvol bedrijf.

 

More with less welcome to the precision economy

Auteur(s): Alle Bruggink & Diederik van der Hoeven
Publicatie: juni 2017
Prijs: € 20,--
Taal: Engels

Mankind is about to turn upside down economic self-evident truths, by the breakthrough of precision technologies like solar energy and precision agriculture, and by precision social arrangements like sharing instead of owning. So far, mankind could only produce more wealth by using more feedstock, depleting the earth’s resources and polluting the environment. Precision will end this practice. Precision will enable us to produce products better tuned to the needs of consumers, from less resources.

In order to reap these benefits of precision, mankind will have to change its habits, for instance in taxation. Like charging fossil and mineral resources, and facilitating recycling. Cheap renewable energy will allow us to curb fossil fuel recovery and stimulate circular practices like product longevity and reuse. It will allow us to develop new social arrangements like contracting out property, reuse and replacement of goods and services. It will allow us to upcycle materials, for instance from graphite in batteries to graphene in smartphones and chips, just to mention a futuristic option. Mankind will develop precision for application in smart materials and in machinery, and in producing and processing food, including processing agricultural side streams to new materials. We will be able to buy precision grown vegetables from mini greenhouses adjacent to the supermarket, reusing and recycling energy, packaging and leftovers. Producing just what is required will enable mankind to feed ten billion people, strongly reducing damage done to the planet. This book shows that we already have the required knowledge and know-how at hand.

The authors of this book have a very diverse background: in science, industry (national and international), science journalism, philosophy and sustainability. They are convinced that the transition to a sustainable energy system is the first step in a transition towards a sustainable society that will produce and distribute wealth with much greater precision.

The Power of Purpose: Six Steps to Unleash the Why of Your Business

Auteur(s): John O'Brien and Andrew Cave
Publicatie: april 2017
Prijs: € 17,99
Taal: Nederlands

In a world where volatility is the new norm and change is a constant, the individuals and organisations that are flourishing are those with a clear sense of purpose based on authentic ethical values. Purpose is the secret ingredient – with purpose you have the key to exceptional performance, greater wellbeing and clarity in a VUCA world. But how do you find such purpose and ensure it propels your business forward? The Power of Purpose shares a simple 6-step framework you too can identify, clarify and shape your business purpose. You’ll gain a competitive advantage and boost your bottom line, but the benefits are not just commercial – you’ll also inspire a new generation of employees, foster innovation, simplify decisions and build customer and brand loyalty. Based on qualitative interviews with well-established and emerging leaders on how they bring ethical purpose in business to life, as well as sharing the results from a questionnaire with purpose-led businesses you’ll find a step-by-step approach for applying purpose to simplify complexity, harness a purpose-powered workforce and create customer loyalty. How can purpose provide clarity? How can it accelerate success? How can it build a long term sustainable business? The Power of Purpose is your secret ingredient.

(Te reserveren, beschikbaar op 27-06-2017)

BEGIN met duurzaamheid. Hoe je in vijf stappen je eigen visie vormt en samen met anderen een nieuwe realiteit creëert

Auteur(s): Ilona Buddingh’-Maas
Publicatie: april 2017
Prijs: € 27,50
Taal: Nederlands

Kies ook voor leiderschap in duurzaamheid. In dit boek lees je welke concrete stappen je kunt zetten.

BEGIN met duurzaamheid beschrijft hoe je vanuit je eigen visie een unieke bijdrage levert. BEGIN ook, en kies ieder moment opnieuw voor:

– Bewustwording
– Erkennen van belemmerende systemen
– Gelijkwaardigheid
– In verbinding zijn
– Nemen van verantwoordelijkheid

Dit boek geeft niet alleen praktische handvatten om te veranderen, maar laat ook op een inspirerende manier zien hoe we met visie, creativiteit en samenwerking een nieuwe realiteit kunnen creëren die zowel maatschappelijk als economisch aantrekkelijk is.

Ilona Buddingh’-Maas heeft ruime werkervaring in de wereld van fast moving consumer goods. Met haar bedrijf con3bute, towards a sustainable planet, zet zij zich actief in voor het realiseren van een duurzame wereld, en adviseert en traint zij ondernemingen en professionals op basis van haar vijf BEGIN-stappen.

Intens, integer en interessant. BEGIN met duurzaamheid is een boek voor iedereen met een groen hart. BEGIN gewoon en laat dit boek je richtlijn zijn.
Tijn van Elderen, CEO Brabantia

Met dit boek dringt Ilona echt door tot in de kern: oriënteer je eerst op jezelf en ga dan vanuit eigen kracht en visie aan de slag om de wereld duurzamer te maken.
Een mooie aanvulling op de diverse boeken vol met MVO-modellen en methodes. BEGIN bij jezelf!

Folkert van der Molen, marketingmanager MVO-adviesbureau Sustainalize en manager www.duurzaam-ondernemen.nl

Het BEGIN-concept is prettig concreet en leid je vanzelf langs alle belangrijke stappen om je persoonlijke visie op duurzaamheid scherper te krijgen.
We hebben het gepresenteerd aan een bredere groep duurzaam betrokken collega’s. Het heeft hen, en mijzelf, verder op weg geholpen om
de persoonlijke relevantie en impact scherper te krijgen op het brede en belangrijke thema van duurzaamheid.

Tjeerd Krumpelman, Hoofd Business Advisory, Reporting & Stakeholder Management ABN AMRO | Duurzaam Bankieren

Een duurzame wereld begint bij jezelf. In dit heldere en grondige boek lees je hoe jij vanaf vandaag handen en voeten kunt geven aan een mooiere wereld.
Stephan Zeijlemaker, oprichter en directeur van Yumeko (eco bed- en badgoed)

Ideaal voor lezers die ‘ergens’ wel weten dát duurzaamheid belangrijk is, maar niet weten hoe, wat en waarom. Het is een theorieboek en werkboek in één en staat bovendien vol met ervaringen van de auteur die de vijf stappen heeft ontwikkeld en doorlopen. Dat maakt het boek heel persoonlijk en geeft het gevoel dat er iemand meeloopt met je eerste duurzame stappen.
Hilda Feenstra, auteur van het boek ’Duurzaam zijn moet je Durven’

Dit boek laat op krachtige wijze zien dat duurzame ontwikkeling begint bij wat iedereen vanuit zijn of haar rol kan bijdragen. Deze intentie is gecombineerd met het verkrijgen van inzicht in het geheel, wat ik als belangrijk zie om impact te creëren. Ik heb er alle vertrouwen in dat met dit boek in de hand velen waardevolle stappen zetten om de wereld een stukje duurzamer te maken.
André Nijhof, Professor Sustainable Business en Stewardship, Nyenrode Business Universiteit

Bekijk de preview van het boek (pdf) 

Drawdown. The Most Comprehensive Plan Ever Proposed to Reverse Global Warming

Auteur(s): Paul Hawken
Publicatie: april 2017
Prijs: € 20,99
Taal: Engels

In the face of widespread fear and apathy, an international coalition of researchers, professionals, and activists (including Michael Pollan and Elizabeth Kolbert) have come together to offer a set of realistic and bold solutions to climate change. One hundred techniques and methods are described here-some are well known, some you have never heard of. They range from clean energy to educating girls in the developing world to land use practices that pull carbon out of the air. The solutions exist, are economically viable, and communities throughout the world are currently enacting them with skill and determination. If deployed collectively on a global scale over the next thirty years, they represent a credible path toward not just slowing the earth’s warming, but actually reaching drawdown, that point in time when greenhouse gases in the atmosphere begin to decline. These measures promise cascading benefits to human health, security, prosperity, and well-being-giving us every reason to seize our planetary crisis as an opportunity to create a just and livable world.

Blauwe economie v2.0. 200 projecten geïmplementeerd, 4 miljard euro geïnvesteerd, 3 miljoen banen gecreëerd

Auteur(s): Gunter Pauli
Publicatie: maart 2017
Prijs: € 24,99
Taal: Nederlands

Door te kijken naar de wijze waarop organismen zijn gevormd en functioneren, kunnen we oplossingen formuleren voor echt duurzaam produceren en consumeren. Dat laat Gunter Pauli zien in deze geheel herziene Blauwe economie, versie 2.0. Enkele voorbeelden: het kweken van paddenstoelen op pulp uit de koffiebonenteelt, het gebruik van slachtafval in de wormenteelt en een efficiëntere opwekking van zonne-energie volgens het proces van fotosynthese. Deze en andere veelbelovende projecten vormen een belangrijke inspiratiebron voor (aankomende) ondernemers en politici, en zullen onze manier van produceren en consumeren ingrijpend veranderen.

Digging Deeper. How Purpose-Driven Enterprises Create Real Value

Auteur(s): Dietmar Sternad
Publicatie: maart 2017
Prijs: € 25,52
Taal: Engels

What is the primary purpose of business? The standard answer is ‘making profits,’ but some visionary entrepreneurs and leaders fundamentally disagree. Instead of just making money, they choose instead to “dig deeper” and make a difference through creating real value – improving the lives of others even as they find deeper meaning in their own. These leaders build enterprises that provide identity and a sense of purpose, create positive relationships and a place to learn and thrive, embed sustainability in all that they do, and strive to improve the quality of life of all of their stakeholders. Although not their primary focus, they also make healthy profits, as their unique approach to value creation provides them with a sustainable competitive edge.

Digging Deeper is a book full of inspiring stories that illustrate that there is an alternative to a myopic and narrow capitalism that trades in inequalities, exploitation, collective burnout and negative consequences for our shared natural environment. Remarkable examples from all over the world vividly demonstrate how enterprises can create real value through focusing on what the authors call the 6 Ls: long-term orientation, lasting relationships, local roots, limits recognition, developing a learning community and taking leadership responsibility seriously in its very best sense.

Digging Deeper liberates the term “value” from the tight chains in which the global financial community has bound it and demonstrates that businesses can contribute to a better life for all ‒ if their leaders can go beyond viewing enterprises as single-purpose money-making machines and develop purpose-driven enterprises that create real value for all.

Eeuwige winst. Hoe circulaire economie werkt voor ondernemers

Auteur(s): Didier Pierre, Geerdt Magiels
Publicatie: februari 2017
Prijs: € 24,99 (te reserveren, beschikbaar op 04-05-2017)
Taal: Nederlands

Wat als het allemaal zonder grondstoffen moet? Een wake-upcall voor ondernemers
Steeds meer beschouwen we de idee van de circulaire economie als noodzakelijk voor een leefbare toekomst. In de praktijk gebeurt er nog bitter weinig, terwijl het al lang duidelijk is dat praten alleen niet volstaat. We moeten ook denken en doen. Dit boek is een gids bij de praktische invoering van het circulaire denken in leven, werken en ondernemen. Hoe ga je als burger of bedrijf bijvoorbeeld om met een schaarste aan grondstoffen en een teveel aan CO2? Of hoe koppel je economische winst aan duurzame groei? Zo blijkt uit de praktijk hoe de economie een onderdeel is van de ecologie en dat circulair de enige duurzame weg naar de toekomst is.