Digging Deeper. How Purpose-Driven Enterprises Create Real Value

Auteur(s): Dietmar Sternad
Publicatie: maart 2017
Prijs: € 25,52
Taal: Engels

What is the primary purpose of business? The standard answer is ‘making profits,’ but some visionary entrepreneurs and leaders fundamentally disagree. Instead of just making money, they choose instead to “dig deeper” and make a difference through creating real value – improving the lives of others even as they find deeper meaning in their own. These leaders build enterprises that provide identity and a sense of purpose, create positive relationships and a place to learn and thrive, embed sustainability in all that they do, and strive to improve the quality of life of all of their stakeholders. Although not their primary focus, they also make healthy profits, as their unique approach to value creation provides them with a sustainable competitive edge.

Digging Deeper is a book full of inspiring stories that illustrate that there is an alternative to a myopic and narrow capitalism that trades in inequalities, exploitation, collective burnout and negative consequences for our shared natural environment. Remarkable examples from all over the world vividly demonstrate how enterprises can create real value through focusing on what the authors call the 6 Ls: long-term orientation, lasting relationships, local roots, limits recognition, developing a learning community and taking leadership responsibility seriously in its very best sense.

Digging Deeper liberates the term “value” from the tight chains in which the global financial community has bound it and demonstrates that businesses can contribute to a better life for all ‒ if their leaders can go beyond viewing enterprises as single-purpose money-making machines and develop purpose-driven enterprises that create real value for all.

Eeuwige winst. Hoe circulaire economie werkt voor ondernemers

Auteur(s): Didier Pierre, Geerdt Magiels
Publicatie: februari 2017
Prijs: € 24,99 (te reserveren, beschikbaar op 04-05-2017)
Taal: Nederlands

Wat als het allemaal zonder grondstoffen moet? Een wake-upcall voor ondernemers
Steeds meer beschouwen we de idee van de circulaire economie als noodzakelijk voor een leefbare toekomst. In de praktijk gebeurt er nog bitter weinig, terwijl het al lang duidelijk is dat praten alleen niet volstaat. We moeten ook denken en doen. Dit boek is een gids bij de praktische invoering van het circulaire denken in leven, werken en ondernemen. Hoe ga je als burger of bedrijf bijvoorbeeld om met een schaarste aan grondstoffen en een teveel aan CO2? Of hoe koppel je economische winst aan duurzame groei? Zo blijkt uit de praktijk hoe de economie een onderdeel is van de ecologie en dat circulair de enige duurzame weg naar de toekomst is.

Ondernemen voor transitie – ruimte maken voor fundamentele ontwikkeling

Auteur(s): Michiel van Yperen en Chris Roorda
Publicatie: januari 2017
Prijs: € 22,50

Ondernemen voor transitie introduceert de transitieaanpak als manier om ruimte te maken voor fundamentele verandering. Het laat zien hoe koplopers een cruciale rol spelen in de transitie naar een nieuw tijdperk waarin ondernemen anders én beter kan. Een toekomst waarin schoon, mensvriendelijk en winstgevend ondernemen normaal is. Geïllustreerd met inspirerende verhalen uit diverse sectoren biedt dit boek lessen en praktische handvatten aan bestuurders, procesbegeleiders, ondernemers en veranderaars voor het versnellen en richting geven van transities. Zodat de koplopers van nu de trendsetters van straks zullen blijken.

Michiel van Yperen is senior projectleider bij MVO Nederland. Chris Roorda en Sophie Buchel zijn als onderzoeker en adviseur verbonden aan DRIFT.

Material Matters – hoe wij onze relatie met de aarde kunnen veranderen

Auteur(s): Thomas Rau en Sabine Oberhuber
Publicatie: december 2016
Prijs: € 19,95
Taal: Nederlands

Material Matters is een spannende ontdekkingstocht naar hoe we nadenken over onze rol op aarde. Een revolutionair boek, dat de wereld zoals wij die kennen volledig op zijn kop zet.

In negen hoofdstukken vol aansprekende voorbeelden werken Thomas Rau en Sabine Oberhuber stapsgewijs toe naar een nieuw economisch model. Een wereld waarin de consument niet langer ‘eigenaar’ maar ‘gebruiker’ is, materialen rechten krijgen en afval verleden tijd is. Een utopie? Daar lijkt het niet op: Material Matters schetst het model dat deze revolutie mogelijk maakt. Met diverse cases tonen Rau en Oberhuber aan dat een toekomstbestendige wereld weleens dichtbij zou kunnen liggen.

Material Matters gaat over complexe zaken, maar is toegankelijk en meeslepend geschreven. Het zal mensen aanspreken die zich herkennen in het motto Don’t own, enjoy! En verder iedereen die openstaat voor uitdagend en revolutionair denken. VPRO Tegenlicht over Rau’s nieuwe economie: ‘Het zou weleens de ommekeer van alle economische waarden kunnen zijn.

MVO doe je ZO. Het vak van duurzaamheidsmanager vanuit mijn ervaring bij NS

Auteur(s): Carola Wijdoogen
Publicatie: november 2016
Prijs: € 24,95
Taal: Nederlands

Carola Wijdoogen, in het dagelijks leven directeur Duurzaam Ondernemen bij NS, bundelt in dit boek kennis en ervaring – van haarzelf en van diverse collega’s bij andere organisaties – tot een bron van informatie die houvast en inspiratie biedt voor huidige en toekomstige managers die maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) in organisaties willen aanjagen en verankeren.

Want wat is de toegevoegde waarde van zo’n mvo-manager voor een bedrijf? En wat doet zo’n manager eigenlijk? Wijdoogen geeft in dit boek antwoorden op dergelijke vragen aan de hand van de diverse rollen die deze manager heeft bij het borgen van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de organisatie. Het boek is ingedeeld naar (zeven) verschillende rollen die elk een eigen waarde hebben in het werk van de mvo-manager. Wijdoogen heeft die rollen – heel prakrijkgericht – gekoppeld aan typische mvo-activiteiten, om duidelijk te maken hoe je invulling aan zo’n rol geeft. Bij die invulling putte ze onder meer uit haar eigen werk als mvo-manager bij NS en de daarbij bruikbaar gebleken modellen en frameworks. Het boek staat ook vol tips die ze in haar netwerk heeft verzameld. Wijdoogen gaat ook in op de dynamiek van de rollen en hoe deze – afhankelijk van de organisatie en volwassenheid van mvo – in onderling gewicht zullen verschuiven. Ze beschrijft tot slot ook de competenties die bij een bepaalde rol belangrijk zijn om effectief te zijn in je werk.

 

Duurzaam zijn moet je durven

Auteur(s): Hilda Feenstra
Publicatie: november 2016
Prijs: € 19,--
Taal: Nederlands

Elke dag doen zich kansen voor om een verschil te maken in de wereld. Dit boek helpt je bewuste, proactieve en effectieve keuzes te maken, waarmee je vanuit persoonlijk leiderschap bijdraagt aan een betere wereld, op een manier die bij jou past. Het is allemaal een kwestie van durven. Je moet onder ogen durven zien hoe we er nu voor staan, hoe ons voorbestaan wordt bedreigd door de manier waarop we omgaan met onze planeet en met elkaar. Er is ook durf voor nodig om te blijven geloven dat het anders kan, ook als je omgeving je (eerst) niet serieus neemt. Om jouw visie te delen op hoe we gezonder, gelukkiger en eerlijker met elkaar kunnen samenleven. En dan moet je in actie durven komen om stap voor stap, samen met andere durfals, deze droom waar te maken.

Duurzaam zijn moet je durven geeft je de kennis, de inspiratie en het handelingsperspectief om thuis, in de samenleving en op je werk stappen te zetten op weg daarnaartoe. De ultrakorte samenvatting van dit boek: If it is to be, it is up to me.

We hebben nog 15 jaar om de omslag te maken naar een volhoudbare economie en een leefbare samenleving. Dat kan. Als iedereen meedoet. Dit boek daagt je uit om ook jouw steen bij te dragen! Een aanrader!
– Marjan Minnesma, Directeur Urgenda

Ken je dat? Die gekmakende combinatie van diepe betrokkenheid bij het milieu en het gevoel dat je in je eentje toch zeker die klimaatverandering niet kan tegenhouden? Wanhoop niet langer. Hilda Feenstra laat je voelen dat je er niet alleen voor staat en maar één ding nodig hebt: duurzame durf. En dit boek, natuurlijk.
– Esther Ouwehand, Tweede Kamerlid PvdD

De feel good factor. Emotie = Business

Auteur(s): Esther Sluijs
Publicatie: november 2016
Prijs: Esther Sluijs

In de huidige digitale economie wordt het gedrag van de organisatie en haar leiders steeds bepalender voor het succes van de business. Mensen eisen organisaties die eerlijk, transparant en duurzaam ondernemen. Dat geldt niet alleen voor de klanten, maar ook voor de mensen die er werken. Daarmee is feel good niet een zaak van de HR- of marketingafdeling al- leen, het gaat dwars door het hele bedrijf heen, het is een integrale visie op bedrijfsvoering.
Met De feel good-factor propageert Esther Sluijs dat we feel good moeten zien als een nieuw KPI die aangeeft hoe succesvol een bedrijf is. Bedrijven met een grote emotionele connectie scoren op alle fronten beter: meer winst, innovatiever en een hoge tevredenheidsscore bij klanten en medewerkers.

Als steeds meer bedrijven zinvol bezig willen zijn, waarom is emotie in business dan nog steeds een taboe?

* Voor iedereen die het aandurft contact te leggen met zijn eigen emoties en de emoties van anderen.
* Theorie, interessante cases en tools maken dit boek direct praktisch toepasbaar.
* Neemt emotie als uitgangspunt voor business succes e´n waarde creatie.

Bankieren voor een betere wereld

Auteur(s): Nanno Kleiterp
Publicatie: november 2016
Prijs: € 14,95
Taal: Nederlands

In een wereld vol met grote uitdagingen als gevolg van klimaatverandering, economische ongelijkheid en migratie, biedt het boek ‘Bankieren voor een betere wereld’ van Nanno Kleiterp en Marijn Wiersma een diep inzicht in de verbindende rol die ontwikkelingsbanken kunnen spelen bij duurzame ontwikkeling, welzijn en welvaart in de wereld. De publieke verontwaardiging over de financiële wereld behoort nog niet tot het verleden. Maar wat gebeurt er als banken investeren in duurzame en sociale ontwikkeling? Op een actuele en inspirerende wijze putten Kleiterp en Wiersma uit meer dan 45 jaar ervaring in ontwikkelingsbankieren en laten hun licht schijnen op de relevantie van ontwikkelingsbanken. Ze laten zien hoe ontwikkelingsbanken door een brug te slaan tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld de weg effenen voor noodzakelijke investeringen voor een betere toekomst.

Lezers van het boek worden meegenomen in de ontwikkeling van FMO, de successen en de vele dilemma’s. Soms vanuit een mondiaal perspectief, soms vanuit persoonlijke ervaring. Kleiterp en Wiersma verbinden op een openhartige wijze anekdotes over ontwikkeling, het bankwezen, ervaring met klanten en duurzaamheid tot een businessmodel dat winst door impact en impact door winst mogelijk maakt.

‘Bankieren voor een betere wereld’ is een belangrijk en toegankelijk boek over duurzame, sociale ontwikkeling en verplichte literatuur voor bankiers, bedrijven, beleidsmakers en het maatschappelijk middenveld. ‘Bankieren voor een betere wereld’ laat zien hoe ontwikkelingsbanken, de transitie naar een betere wereld versnellen.

Ei van Columbus, de beste methode voor een innovatief concept

Auteur(s): Monique Juffermans
Publicatie: oktober 2016
Prijs: € 50,--

‘Het ei van Columbus’ is een boek en praktische methode die je helpt om zelf een grensverleggend innovatief concept te kunnen ontwikkelen. Je krijgt tips aangereikt hoe je out of the box en disruptief kunt leren denken. Ons brein is namelijk gewend om vaste patronen te volgen. Als je het niet provoceert en traint, kom je niet tot een ‘ander’ inzicht. 95% van de mensen is linksbreinig (analytisch denkend) en 5% is rechtsbreinig (creatief denkend). Als je je hersenen in balans brengt, kom je tot ideeën van toegevoegde waarde. Denk aan een voetbal voor kinderen in ontwikkelingslanden die geen elektriciteit hebben en de bal tijdens het voetballen oplaadt, zodat de kinderen ’s avonds een lamp in de bal kunnen steken en hun huiswerk kunnen maken in het donker.

Één van de meest gewaardeerde managementstrategen ter wereld, Michael Porter geeft aan dat toekomstige bedrijven alleen nog maar winst zullen maken als ze hun groei koppelen aan het oplossen van een maatschappelijk of wereldprobleem. Bedrijven van de toekomst brengen vernieuwing, zijn in staat hun DNA te koppelen aan latente behoeften van doelgroepen, lossen een relevant maatschappelijk probleem op en zijn daarom van grote betekenis voor de samenleving.

Voor de totstandkoming van dit boek zijn interviews gehouden met 12 vooraanstaande conceptdenkers over hun werkwijze, waaronder Daan Roosegaarde, Edward de Bono, Erwin Olaf, Lidewij Edelkoort, Piet Hein Eek, Erik Kessels, Jan Jansen en Joep van Lieshout.

Het is niet zo moeilijk om te innoveren. Je hoeft alleen maar te beginnen. Dit boek helpt je op weg.

Handboek betekenisvol ondernemen- het gat in de maatschappij

Auteur(s): Kees Klomp, Stefan Wobben
Publicatie: mei 2016
Prijs: € 27,99
Taal: Nederlands

(Genomineerde PIM Marketing Literatuurprijs 2016)

Maatschappelijke toegevoegde waarde is de belangrijkste pilaar onder florerende bedrijven. Duurzaamheid en MVO zijn daarvan slechts het begin. We hebben het hier over wérkelijke, aantoonbare waarde – voor het leven van klanten, medewerkers en andere betrokkenen; kortom voor de maatschappij in brede zin. Welkom in de Betekeniseconomie! Kees Klomp, Stefan Wobben en Jesse Kleijer schreven een handleiding om te ondernemen in de betekeniseconomie. De methode bestaat uit 5 fasen die samen een concrete actielijst vormen voor het bouwen van een betekenisvolle bedrijfsvoering. Hun aanpak begint bij de beweegredenen van de ondernemer als mens, en voert via de binnenkant van het bedrijf, het merk en de marketingactiviteiten naar een positieve impact op de maatschappij, wat op zijn beurt weer lucratief is voor de onderneming.

Kees Klomp studeerde politicologie en communicatiewetenschap en werkte vijftien jaar als marketingadviseur voor de internationale netwerken BBDO, Y&R en TBWA. Sinds 2006 richt hij zich expliciet op advisering op het gebied van maatschappelijk betekenisvol ondernemerschap. Eerder verschenen van Klomp Verlichting in business, Karmanomics en Bloei. Stefan Wobben studeerde personeel & arbeid en filosofie en is eigenaar van Concept7, een ontwerpbureau dat digitale producten en diensten maakt. Eerder verscheen van Wobben Zo kan het ook. Websites ontwerp je voor mensen. Jesse Kleijer studeerde journalistiek en won in 2012 de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek. Momenteel is zij copywriter bij srprs.me.