Royal FloraHolland: ‘Bloemensector zet nadrukkelijk in op innovatie en verduurzaming’

In de afgelopen dagen zijn, in de aanloop naar Valentijnsdag, 226 miljoen bloemen verhandeld via het Royal FloraHolland-platform, waarvan 147 miljoen rozen. Bloemen staan symbool voor liefde en geluk in een mensenleven. Iets wat ook voor toekomstige generaties moet blijven gelden. Mede daarom zet de sector nadrukkelijk in op innovatie en verduurzaming. Zo streeft de […] ... lees meer

Ongebruikelijke gasten in podcastserie over duurzaamheidstransitie

Breda University of Applied Sciences (BUas) startte september 2024 met de podcastserie ‘De Duurzaamheidstransitie’. Doel van de podcast is om huidige en toekomstige professionals en ondernemers vooruit te helpen met het identificeren en ontwikkelen van hun eigen rol in de duurzaamheidstransitie. Inmiddels staan al bijna twintig afleveringen online en komen er nog zeker twintig bij. […] ... lees meer

De volgende generatie zonnecellen is volledig recyclebaar

In een studie gepubliceerd in Nature hebben onderzoekers van de Universiteit van Linköping een methode ontwikkeld om alle onderdelen van een zonnecel herhaaldelijk te recyclen zonder milieugevaarlijke oplosmiddelen. De gerecyclede zonnecel heeft dezelfde efficiëntie als de originele. De zonnecel is gemaakt van perovskiet en het belangrijkste oplosmiddel is water. Het elektriciteitsverbruik zal naar verwachting de […] ... lees meer

Ontdek hoe je duurzaam én kostenefficiënt inkoopt – 10 inspirerende cases

In opdracht van PIANOo heeft CE Delft tien praktijkvoorbeelden verzameld en beschreven waaruit blijkt: duurzaam inkopen kan kostenneutraal zijn en in sommige gevallen zelfs financiële voordelen opleveren. Dit weerlegt het idee dat binnen veel overheidsorganisaties leeft, namelijk dat maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen (MVOI), ofwel ‘duurzaam inkopen’, gelijkstaat aan ‘duurder inkopen’. Dat zorgt ervoor dat mooie kansen voor MVOI soms […] ... lees meer

Deze 5 ondernemers winnen 100.000 euro voor hun duurzame consumentenproduct of -dienst

Vijf ondernemers hebben in de Fair Future Challenge van Stichting DOEN een geldprijs van 100.000 euro gewonnen. Het gaat om: Cooloo uit Wanssum, Goodoo uit Amsterdam, Jafix.com uit Breda, Monkeys By The Sea uit Bergen op Zoom en The Lekker Company uit Utrecht. Uit maar liefst 758 inzendingen werd hun duurzame product of dienst door […] ... lees meer

Allard Castelein neemt Nationale Innovatieagenda Kritieke Grondstoffen in ontvangst

Allard Castelein – speciaal vertegenwoordiger grondstoffenstrategie – heeft dinsdag de Nationale  Innovatieagenda Kritieke Grondstoffen in ontvangst genomen. De agenda presenteert een nationale aanpak voor innovatie op het gebied van kritieke grondstoffen, met als doel Nederland onafhankelijker te maken door middel van innovatie en de opbouw van eigen verwerkingscapaciteit. Brede coalitie De innovatieagenda benadrukt de urgentie […] ... lees meer

Komende vijf jaar cruciaal voor voortbestaan chemiebedrijven in Nederland

Voor een sterk en onafhankelijk Nederland heb je een sterke industrie nodig. Chemiebedrijven staan voor de grootste transformatie uit hun geschiedenis en lopen daarbij tegen grote knelpunten aan. De Koninklijke VNCI roept het kabinet op om vaart te maken met industriebeleid dat deze belemmeringen wegneemt en helpt om investeringen in verduurzaming los te trekken. Het […] ... lees meer

House of Denim/ Jean School Amsterdam, kunstenaar Petra Laaper en Florian Regtien eerste ontwerpers ‘Linnen Beyond Fashion’

‘Linnen Beyond Fashion’ is een uniek meerjarenproject van Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon waar boer, ontwerper en verwerker samenwerken en bouwen aan de lokale vlasketen. Ontwerpers worden opgeleid om de waarde van vlas te begrijpen en ermee werken. De eerste drie deelnemers zijn House of Denim/Jean School Amsterdam, Petra Laaper en Florian Regtien. Een divers gezelschap […] ... lees meer

Jumbo introduceert als eerste landelijke supermarktketen plantaardige yoghurtvariaties van soja van Nederlandse bodem

Vanaf maandag 17 februari bieden meer dan 300 Jumbo winkels in Nederland en Jumbo.com drie plantaardige yoghurtvariaties aan op basis van in Nederland geteelde sojabonen. Deze producten zijn ontwikkeld en geproduceerd door De Nieuwe Melkboer. Introductie van deze eiwit- en vezelrijke plantaardige yoghurtvariaties, die Jumbo onder eigen merk in het schap legt, is uniek op […] ... lees meer

Greenpeace voert actie bij hoofdkantoor KLM: “Alleen krimp redt deze relatie”

Een dag voor Valentijnsdag hebben actievoerders van Greenpeace Nederland een groot gebroken hart voor de ingang van het hoofdkantoor van KLM in Amsterdam geplaatst. Op spandoeken staat de tekst: “KLM = toxic” en “Alleen krimp redt deze relatie”. De actievoerders delen flyers uit aan KLM medewerkers en gaan het gesprek met hen aan. Volgens Greenpeace […] ... lees meer