Gemeenten, brancheorganisaties en de staatssecretaris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat hebben afspraken gemaakt over de uitvoering van de zero-emissiezones. Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd en zo’n 15 andere gemeenten volgen later. Om de invoering soepel te laten verlopen zijn er afspraken gemaakt over onder andere de boetevrije periode, […]
...
lees meer
Vanaf heden serveert BUS Whisky op haar locatie in Loosbroek een pizza met brouwgraan van MaGie Creations. BUS Whisky, dat eind vorig jaar in London nog een prestigieuze duurzaamheidsprijs won, zet hiermee de eerste impactvolle stap in haar ambitieuze plannen om brouwgraan, een reststroom van de distilleerderij, om te zetten in voeding. Deze stap is […]
...
lees meer
Om de mate van circulariteit binnen facilitaire organisaties inzichtelijk te maken introduceert PHI Factory de Facility Circularity Index. Dit instrument helpt om beter te begrijpen in hoeverre ingekochte producten bijdragen aan lineaire of circulaire principes. Met de FCI zie je direct je circulariteitsscore van je facilitaire diensten in de vorm van een percentage. De wereldwijde vraag […]
...
lees meer
AgriCarbon, het baanbrekende koolstoflandbouwprogramma van Anthesis, is het eerste koolstoflandbouwinitiatief in Afrika dat registratie en koolstofkredietuitgifte heeft bereikt onder de VM0042 Agricultural Land Management-methodologie van Verra. Deze methodologie kwantificeert de vermindering van broeikasgasemissies (GHG) en de verwijdering van organische koolstof in de bodem (SOC) als gevolg van de invoering van verbeterde landbouwgrondbeheerpraktijken. Als een van […]
...
lees meer
Vanaf heden kun je bij Decathlon ook fietsen van externe merken inruilen voor een Decathlon giftcard. Dit is een uitbreiding op de huidige Buyback-dienst, waarbij tot nu toe enkel producten van Decathlon’s eigen merken konden worden ingeruild. Ingeleverde producten worden vervolgens opnieuw aangeboden binnen de Second life range. Waar sporters voorheen bij Decathlon gebruikte sportproducten […]
...
lees meer
De opwarming van de aarde vraagt om directe actie. Dit jaar bereikt Nederland op 5 mei al de Earth Overshoot Day – de dag waarop we onze jaarlijkse biocapaciteit hebben verbruikt. Als iedereen wereldwijd zou leven zoals wij, zou de planeet op die dag ‘op’ zijn. Dit benadrukt de noodzaak om anders met onze consumptie […]
...
lees meer
Zeeman wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk in de kledingindustrie. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index 2025, waar Zeeman de Industry Winner werd in de categorie Clothes & Fashion. De Sustainable Brand Index is het grootste onafhankelijke merkenonderzoek op het gebied van duurzaamheid in Europa. Sinds 2011 meet het jaarlijks […]
...
lees meer
De vlucht tussen Amsterdam en Buenos Aires is de meest vervuilende route van KLM. Dit komt vooral doordat de stad ver op het zuidelijk halfrond ligt en de impact van het vliegen op grote hoogte. Een vlucht naar de Argentijnse hoofdstad is 92x zo vervuilend als naar Parijs. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft […]
...
lees meer
Tijdens het Duurzaamheidsevent 2025: Uniformiteit in Data en Duurzaamheid in de Bouwsector is een cruciale stap gezet richting een transparantere en duurzamere toekomst voor de bouwsector. Tien toonaangevende partijen hebben een sectorbrede overeenkomst ondertekend om samen te werken aan één uniform platform voor het verzamelen en verifiëren van duurzaamheidsdata op leverancier- en productniveau: het GSES – Global […]
...
lees meer
Nederland heeft sinds het Kyoto Protocol in 1990 een indrukwekkende vermindering van 65 procent in koolstofemissies per Bruto Binnenlands Product (BBP) bereikt, terwijl het BBP per inwoner met 64 procent is toegenomen. Recent onderzoek van PwC benadrukt hoe ons land tegelijkertijd economische groei en decarbonisatie heeft omarmd, en daarmee de algemene overtuiging uitdaagt dat het […]
...
lees meer
Na jaren van dominantie door Tony’s Chocolonely en De Vegetarische Slager is er een nieuwe winnaar opgestaan in de Sustainable Brand Index 2025. Supermarktketen Ekoplaza neemt de eerste plaats over als het meest duurzame merk van Nederland volgens consumenten. Tony’s Chocolonely blijft sterk op de tweede plaats, terwijl De Vegetarische Slager terugvalt naar de negende […]
...
lees meer
Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema binnen bedrijven en organisaties. Het verminderen van afval en het maken van milieubewuste keuzes draagt niet alleen bij aan een beter milieu, maar kan ook kosten besparen en de reputatie van je organisatie verbeteren. Vaak wordt er gedacht aan grote veranderingen, maar zelfs kleine aanpassingen kunnen een groot verschil […]
...
lees meer