Positief keerpunt voor ISO 26000 CSR

De ontwikkeling van ISO 26000 ‘Guidance on Social Responsibility’ is in Australië op een belangrijk keerpunt gekomen in positieve zin. Er is consensus bereikt en de meeste belanghebbenden hebben hun vertrouwen uitgesproken in dit multistakeholderproces. Tijdens de plenaire openingsvergadering van de ISO Working Group on Social Responsibility (WG SR) kwam vooral van het bedrijfsleven kritiek op de inhoud van ISO 26000 en het ontwikkelingsproces. Maar tijdens de plenaire slotvergadering kon elke stakeholdergroep zich vinden in de geboekte vooruitgang zoals vastgelegd in de resoluties. De vergadering vond plaats van 29 januari tot 2 februari 2007 in Sydney. ... lees meer

Een huis vol groene meubels

Je televisie helemaal uitzetten als je naar bed gaat, kaarsen branden en niet urenlang onder de douche staan. Hoe we energie kunnen besparen, weten we inmiddels. De milieubewuste trend gaat nog verder: de vraag naar groene meubels trekt aan. ... lees meer

Yacht laat leaserijder met de fiets komen

De leaseauto is populair, ook bij de werknemers van Yacht, het voormalige Randstad Automatiseringsdiensten. Wat dat betreft onderscheiden zij zich niet van andere gedetacheerde IT’ers en consultants. Maar nu roept Yacht het personeel van het Amsterdamse kantoor op om de auto van de zaak thuis te laten en op de fiets of met de tram te komen. ... lees meer

Ondernemer met een verantwoord vangnet

Waar schaarste ontstaat, ontwikkelt zich vaak een interessante markt, zo luidt een oude economische wet. Het is aan kiene ondernemers zo’n situatie te signaleren en daarop in te spelen. Bart van Olphen is zo’n ondernemer. In zijn winkels met de naam Fishes liggen vissen die volgens een duurzaamheidskeurmerk op verantwoorde wijze gevangen zijn. ... lees meer

BiD Challenge daagt Nederlandse ondernemers uit een bedrijfsplan te ontwikkelen gericht op winst én armoedebestrijding

Ondernemers die willen bewijzen dat ondernemerschap en armoedebestrijding hand in hand kunnen gaan, worden tijdens de Business in Development Challenge (BiD) opgeroepen hun ondernemingsplan op papier te zetten. Ze staan voor de uitdaging een bedrijfsplan te ontwikkelen voor een winstgevende onderneming en het verminderen van armoede in de derde wereld. Hun voorstel wordt beoordeeld door de top van het Nederlandse bedrijfsleven. De beste deelnemers worden gekoppeld aan professionals die hen coachen bij het verder uitwerken van een goed doortimmerd bedrijfsplan. De deelnemers kunnen maximaal 20.000 euro winnen. De BiD Challenge 2007 stelt in totaal 240.000 euro aan prijzengeld beschikbaar – in 2006 was dit nog 150.000 euro. De bedrijfsplancompetitie is een initiatief van BiD Network, een internationaal netwerk dat wordt gesteund door 27 Nederlandse bedrijven en organisaties, waaronder de NCDO, ICCO en Ministerie van Buitenlandse Zaken. De deadline voor inschrijving is op 31 mei. ... lees meer

NOTS pakt ontwikkelingshulp ondernemend aan

Drie jaar geleden besloten twee succesvolle ondernemers om hun capaciteiten in te zetten voor ontwikkelingshulp. Dat heeft geleid tot de oprichting van de NOTS Foundation. Vanaf heden biedt NOTS via haar website www.nots.nl aan ondernemende mensen in Nederland vier verschillende mogelijkheden om ondernemende mensen in ontwikkelingslanden te steunen bij hun opleiding en bij het opzetten en uitbouwen van een bedrijf. ... lees meer

Milieudefensie: Duurzaamheidsverslag 2006 ABN AMRO: veel woorden, weinig daden

In het duurzaamheidsverslag 2006 dat ABN Amro heeft gepubliceerd, noemt ABN Amro klimaatverandering een belangrijk thema, maar dit is niet terug te zien in haar investeringsbeleid. ABN Amro investeert slechts één procent van haar fondsen duurzaam en blijft een van de grootste financiers van oliewinning en andere klimaatschadelijke activiteiten. ABN Amro faalt hierdoor in een structurele aanpak van klimaatverandering door de klimaatimpact van haar investeringen en leningen te verminderen. ... lees meer

ABN AMRO microkredietklanten bijna verdubbeld

ABN AMRO maakt vandaag in haar Duurzaamheidsverslag 2006 bekend dat zij het aantal microkredietklanten bijna heeft verdubbeld – van 186.300 in 2005 naar 351.500 vorig jaar. Hiermee heeft de bank haar positie in dit belangrijke onderdeel van duurzaam bankieren uitgebreid. Andere resultaten in 2006 zijn de toename van de investeringen in maatschappelijke projecten in lokale gemeenschappen, de groei van socio-milieukrediet en de stijging van duurzame inkoop. ABN AMRO heeft voorts haar leidende positie gehandhaafd in de beursgang van bedrijven in de sector duurzame technologie en schone energie (Londen) en in de handel in EU-emissiequota en emissierechten onder het Kyoto-protocol. ... lees meer