Annual Stock Market Outperformance of 17% is Achieved by Environmental Leaders in the Global Pharmaceutical Sector

Innovest Strategic Value Advisors, Inc., the global leader in intangible value analysis, has released a new 100-page report on the relative corporate environmental performance among 29 pharmaceutical companies in the U.S., Europe and Japan. Innovest found that companies with better environmental performance (eco-efficiency) outperformed laggards by 17% (1700 basis points) in the stock market since May 2001. The results of the study suggest that investor returns can be substantially improved by investing in companies with superior eco-efficiency. Mainstream Wall Street analysts typically overlook this increasingly important source of value-creation. The analysis was conducted using Innovest’s EcoValue’21 Ã?? environmental performance rating model. The model analyzes over 60 aspects of environmental risk exposure, management quality and business development. Investor risk exposure related to environmental issues is growing due to factors such as increasing regulation, growing consumer demands for environmentally responsible products and services, increasing public concerns about global warming and other environmental problems, and expanding information transparency through the internet, which makes it easier for stakeholders to identify a firm’s negative impacts on the environment. ... lees meer

Bedrijf creëert waarde voor alle belanghebbenden

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 12 augustus 2002). In Het Financieele Dagblad van 18 juli betoogde Rob van Tilburg van ingenieursbureau DHV dat de schandalen in de Verenigde Staten het failliet (zouden moeten) betekenen van het aandeelhouderswaarde denken. De toekomst zou liggen in duurzaam ondernemen. Van Tilburg zet op enigszins gekunstelde wijze beide aspecten als alternatieven tegenover elkaar. Maar aandeelhouderswaardecreatie en duurzaam ondernemen zijn niet met elkaar tegenspraak. Het ene concept is helemaal geen alternatief voor het andere. ... lees meer

Klant bepaalt de agenda bij duurzaamheid

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 9 augustus 2002). Streven naar duurzaamheid betekent keuzes maken en prioriteiten stellen. Goede samenwerking met overheid en bedrijfsleven is van groot belang. De overheid stelt en handhaaft de spelregels, maar uiteindelijk bepaalt de klant de agenda, zegt Dick Boer Albert Heijn heeft in de 115 jaar dat we bestaan een eigen visie op duurzaam ondernemen ontwikkeld. Het bedrijf is ontstaan uit ondernemers met plezier in het vak. En klanten altijd en overal op hun wensen bedienen is voor ons dan ook een vanzelfsprekendheid. Dat betekent dat we niet allerlei nieuwe dingen organiseren om ‘verantwoord’ over te komen. Maar dat we juist kijken hoe we de dingen die we doen, nét even anders kunnen doen. De sterkste focus ligt op het aspect product. Veel maatregelen die wij nemen richten zich op voedselveiligheid en kwaliteit, een aantal ook op duurzaamheid. Maar je kunt niet alles tegelijk doen, de hele wereld tegelijk verbeteren. De wens van de klant is leidend. De klant bepaalt ook uiteindelijk het succes van producten. ... lees meer

Corporate Responsibility among banks and financial service providers

How much capital flows when, where and for what purposes? Banks and financial service providers make these decisions, thereby exerting an enormous influence on economic and socio-political processes. They can also give significant impetus to sustainable development, for example by applying minimum environmental and social standards in their asset management and credit operations. The Munich-based rating agency oekom research examined in a “Corporate Responsibility Rating” the extent to which the finance houses rise to this challenge. 93 of the world’s leading banks and financial service providers were examined according to a total of 200 environmental and social criteria. The result: on a scale from A+ to D-, the HypoVereinsbank (DE) came out on top with a B, followed by Deutsche Bank (DE), Westpac (AU) and UBS (CH), each scoring a B-. Sumitomo Mitsui Banking (JP) came in 43rd position with a D. The majority of the companies (50), proved to be so lacking in transparency that it was impossible to analyse their social and environmental activities in any depth. ... lees meer

Bedrijven willen waar voor hun donatie

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 7 augustus 2002). Sponsoring moet voor veel meer bedrijven leiden tot een verbetering van imago en naamsbekendheid, zo blijkt uit een onderzoek van Heliview De Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) luidde onlangs de noodklok over het teruglopen van zijn inkomsten. Het KWF besteedde in 2001 euro 56 mln aan kankeronderzoek, euro 10 mln meer dan het jaar ervoor. Het fonds kon extra geld vrijmaken dankzij de speciale wervingsactie voor het vijftigjarig bestaan in 1999. Ook dit jaar beschikt het KWF nog over extra geld uit deze bron. Maar voor de nabije toekomst ziet het er somber uit, aldus de woordvoerder. ... lees meer

IHC was wel gevoelig voor de publieke opinie

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 2 augustus 2002). Het Financieele Dagblad van 15 juli publiceerde een artikel over het DHV /EUR-onderzoek, waaruit blijkt dat bedrijven die consumentenproducten verkopen sneller reageren op sociale en milieukritiek van maatschappelijke organisaties dan andere ondernemingen. In dat artikel wordt de invloed van oud-staatssecretaris Gerrit Ybema op terugtrekking vanIHC Caland uit Burma groter voorgesteld dan die in feite was. Het Burma Centrum Nederland wil een aantal zaken verduidelijken en toevoegen. ... lees meer

report warns environmental risks could reduce shareholder value of leading oil and gas companies

A new World Resources Institute (WRI) report released today calls on investors to pay closer attention to how oil and gas companies are exposed to environmental risks. The new WRI report, Changing Oil: Emerging environmental risks and shareholder value in the oil and gas industry, warns that shareholders in leading oil and gas companies could see losses of more than six percent of their investments due to prospective actions to curb climate change and growing constraints on access to energy reserves. The report also finds that companies have made only very limited disclosure to investors on the relevance of these issues for future financial performance. ... lees meer

Ondernemingen moeten alleen belangrijke zaken regelmatig melden in verslag

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 19 juli 2002). Ondernemingen moeten zich concentreren op het periodiek rapporteren over zaken die écht belangrijk zijn voor belanghebbenden. Het heeft weinig zin te werken met standaard rapportagerichtlijnen en vragenlijsten over de vele details, aldus Cor Herkströter en Frank Jan de Graaf Om een goede dialoog tussen onderneming en omgeving te waarborgen, is het noodzakelijk dat ondernemingen zich concentreren op periodiek rapporteren over zaken die écht belangrijk zijn voor belanghebbenden. Het heeft weinig zin te werken met standaard rapportagerichtlijnen en vragenlijsten over honderd en één onderwerpen, zoals bijvoorbeeld het Global Reporting Initiative(GRI) en ethische fondsen momenteel nastreven. De wijze waarop ondernemingen verantwoording afleggen over hun doen en laten staat sterk ter discussie. Ondeugdelijke rapportage doet het vertrouwen van beleggers tot het nulpunt dalen. Niet alleen de omgang met financiële gegevens staat ter discussie. Ook voor rapportage over strategie, risicomanagement en het sociale en maatschappelijke beleid van een onderneming moeten nieuwe instrumenten worden gevonden. ... lees meer

De aandeelhouder is nagenoeg failliet

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 18 juli 2002). Enron, Worldcom , Xerox : in de Verenigde Staten wordt dagelijks met spanning gewacht op het volgende boekhoudschandaal. Tienduizenden medewerkers dreigen hun baan én pensioen te verliezen. De Amerikaanse, eenzijdige focus op shareholder value lijkt haar eigen graf te hebben gegraven. Europa lijkt gelijk te krijgen: duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent het creëren van stakeholder value. ... lees meer