Innovatie en groei centraal stellen

Dit bijna afgelopen jaar was hectisch. De Ecostyle Groep maakte in Noordwest-Europa een sterke groei door en groeide ook in opkomende markten als Rusland. Ik moest daarom veel op reis. En daarnaastw aren er een paar fikse, maar erg waardevolle bestuurlijke nevenfuncties. In ditr jaar was ik toch vooral ondernemer. En ondernemen moest ik, want de uitdagingen zijn legio. In de spannende markt waarin we als zelfstandig familiebedrijf opereren, moeten we alle zeilen bijzetten om de marktpositie te versterken. Innovatie en groei zijn sleutelwoorden. Internationale kennisnetwerken met universiteiten in binnen – en buitenland zijn van groot belang. We haalden de banden met toonaangevende universiteiten in Europa aan en startten prachtige r&d-projecten. Vanuit de intensieve samenwerking met het onderwijs ontstonden prachtige ideeën. ... lees meer

CBL zet in op duurzaamheid

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zet meer in op duurzaamheid. Dat heeft het CBL bekendgemaakt tijdens de eindejaarsbijeenkomst. CBL zal zich onder meer inzetten voor duurzame vis, verdoofde castratie bij biggen en het tonen van de verpakkingsbelasting op de kassabon. Op de duurzaamheidsagenda van het CBL staan een duurzaam visaanbod in 2011 volgens de normen van de Marine Stewardship Council (MSC) en een stop in 2009 op het onverdoofd castreren van biggen. Door in te zetten op dierenwelzijn wil het CBL laten zien dat men een dier- en mensvriendelijke productie nastreeft. Zo wil CBL ook een einde maken aan misstanden bij diertransporten en moeten de arbeidsomstandigheden in de cacaoketen verbeteren. ... lees meer

Friese Duurzaamheidsprijs 2008 voor bedrijven

Voor de tweede keer kunnen ondernemingen uit het Friese bedrijfsleven meedingen naar de provinciale Duurzaamheidsprijs. De provincie Fryslân nodigt Friese ondernemingen uit die innovatief en inspirerend ondernemen en daarbij oog hebben voor een duurzame ontwikkeling. Het doel is bedrijven een podium te geven om zich te kunnen presenteren aan het Friese bedrijfsleven. De prijs bestaat uit een duurzaam kunstwerk en veel positieve publiciteit. De prijsuitreiking vindt plaats op 22 april 2008 samen met de verkiezing van de Friese onderneming van het jaar 2008. ... lees meer

10 x duurzaam

Niemand kan meer om mvo heen. Grote bedrijven zijn zelfs verplicht er in hun jaarverslagen over te rapporteren. Wat doen zij, en, wat is nieuw? 10 voorbeelden van duurzaam ondernemen. Ook voor u? ... lees meer

Imtech bespaart met Nederlandse wagenpark in 2008 380.000 liter brandstof en voorkomt 980.000 ton aan CO2-uitstoot

Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa) maakt bekend dat het als onderdeel van haar beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een contract heeft afgesloten met Total zodat het complete Nederlandse leasewagenpark van 3.200 auto's (personenwagens en bedrijfsauto's) met ingang van 1 januari 2008 overgaat op het tanken van Excellium (diesel en euro 98). Hiermee zal Imtech in 2008 in Nederland 380.000 liter brandstof besparen en 980.000 ton aan schadelijke CO2-uitstoot voorkomen. ... lees meer

Groen ondernemen levert retailer voordeel op

Duurzaam ondernemen in de retail levert de retailer zelf ook iets op. Door onder meer het energieverbruik aan te pakken en de distributie anders in te richten, kunnen retailers veel kosten besparen. Dat zei retailexpert Paula Payton tijdens een bijeenkomst van instore marketing organisatie POPAI. ... lees meer

MVO-onderzoek onder ondernemers in Antwerpen

De Kamer van Koophandel heeft samen met de stad, Unizo en de Christelijke Werkgeversorganisatie aan de Antwerpse ondernemers gevraagd of en hoe zij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het betekent zoveel als duurzaam ondernemen en rekening houden met het milieu, buurtbewoners en klanten. Vooral grote ondernemingen blijken al op de goede weg en de meeste bedrijven zijn bereid dingen te veranderen om ook duurzaam of nog duurzamer te gaan ondernemen. ... lees meer

Nieuwe P+: alles over duurzaam leiderschap

Over leiderschap zijn hele boekenkasten vol geschreven. Over duurzaam leiderschap nog niet. En juist duurzaamheid vraagt om een gebalanceerde toekomstvisie. Daarom pakt P+ in dit Jaar van de Duurzame Doorbraak stevig uit, met tal van verhalen, interviews en reportages. Op de cover John Elkington, de man die het concept People Planet Profit bedacht. Maar ook de visie van Herman Wijffels , Stephen Covey, Josephine Green van Philips Design, Ibrahim Abouleish van Sekem, Christian Neu van Numico, Engbert Breuker van Pentascope en de Servant Leaders. Agnes Jongerius van de FNV geeft haar visie op het belang van vrouwelijke waarden. Ten slotte ook de invulling van hun verantwoordelijkheid door marktleiders Douwe Egberts en Essent. P+ valt deze dagen in de bus. Onmisbare bron van inspiratie voor de leiders van morgen. Enkele verhalen zijn gratis te downloaden vanaf de homepage van P+. ... lees meer

Klimaatbeleid als wapen tegen concurrentie

Het is weer eens wat anders: bedrijven die vragen om meer regelgeving. De doorsnee vrijemarktdenker heeft normaal gesproken een hekel aan regulering. Maar als het om het klimaat gaat, ligt dat anders. De vraag is waarom. Aan het begin van de klimaattop, deze week op Bali, is het dringen geblazen op het open podium. ... lees meer

Duurzaam ondernemen is geen Haagse hobby

Staatssecretaris Heemskerk wil ook midden- en kleinbedrijf bewust maken van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het kabinet wil dat álle bedrijven duurzaam ondernemen, niet alleen de grote. Het onderwerp moet in de Code Tabaksblat worden opgenomen, vindt staatssecretaris Heemskerk. ... lees meer

Kabinetsvisie MVO: MVO ook voor kleinere ondernemers

Niet alleen grote ondernemingen moeten maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) maar ook kleinere. Dat staat in de Kabinetsvisie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Staatssecretaris Heemskerk heeft de visie donderdag 13 december 2007 aan de Tweede Kamer gestuurd. De visie bevat de plannen van het kabinet over maatschappelijk verantwoord ondernemen. ... lees meer