Hoogleraren: MVO niet langer vrijblijvend

Een westerse multinational die een fabriek in Indonesië wil openen: moet deze de westerse normen voor duurzaamheid toepassen, of kan ze zich beperken tot de plaatselijke norm, die vaak veel lager ligt en dus goedkoper is? Dit is bij uitstek een vraag voor het nieuwe Institute of Corporate Law, Governance and Innovation Policies (ICGI) van de Universiteit Maastricht. Op donderdag 20 oktober is de officiële opening met een symposium waar onder meer oud-minister prof. dr. Jacqueline Cramer (nu directeur van het Utrecht Sustainability Institute) spreekt, gevolgd door de oraties van de hoogleraren prof. drs. ing. Sybren de Hoo en prof. mr. Jan Eijsbouts. Zij pleiten voor een minder vrijblijvend karakter rond maatschappelijk verantwoord ondernemen in het (internationale) bedrijfsleven. ... lees meer

Newsweek maakt The Green Rankings bekend

NEWSWEEK heeft de grootste ondernemingen geranked op het gebied van milieu. Munich Re, IBM en Australian Bank vormen in deze editie de top 3. In de ranking van vorig jaar stonden drie Nederlandse ondernemingen op in de top 100 van de lijst (ING op 15, Unilever op 65 en Shell op 88). Nu staat Philips hoog genoteerd op plaats 9. Verder staan in de top 100: KPN op 36, EADS op 55, ING op 64 en Aegon op 83. ... lees meer

Kansen voor MVO in de zorg

Het NIGZ heeft samen met MVO-Nederland, het Milieuplatform in de Zorg en met ZonMw onderzoek gedaan naar de stand van zaken van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de zorgsector. ... lees meer

Bio+ Meest Maatschappelijke Merk

Bio+ is op 6 oktober jongstleden verkozen tot ‘Merk met de grootste maatschappelijke bijdrage’. Deze award is onderdeel van de Verkiezing Merk van het Jaar 2011, een initiatief van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). De uitslag is voor Bio+ niet alleen een compliment voor het unieke samenwerkingsmodel wat ten grondslag ligt aan het merk, maar ook een aansporing om door te gaan op de ingeslagen weg. ... lees meer

Duurzaamheid binnen vijf jaar geen unique selling point meer in bouwsector

Meer dan de helft van de bedrijven in de bouw zet duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant. Vooral fabrikanten van bouwmaterialen doen dit veelvuldig. Tegelijkertijd vindt ruim zes op de tien bedrijven echter ook dat duurzaam bouwen over vijf jaar geen unique selling point meer is, maar een noodzaak. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis. ... lees meer

Energie belangrijkste kostenpost voor Europese bedrijven

De energiekosten zijn voor 43% van de Europese bedrijven één van de drie belangrijkste kostenposten in de organisatie. Dat blijkt uit Europees onderzoek naar kostenverbeteringprocessen dat door de EBS Business School in Oestrich-Winkel (Duitsland) is gedaan in samenwerking met Expense Reduction Analysts. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat duurzame bedrijven hun besparingen herinvesteren in de ontwikkeling van nieuwe- en bestaande markten en dat Nederlandse bedrijven een handjeklap methode gebruiken om kosten te verbeteren. ... lees meer

Marktpartijen roepen op tot meer transparantie van duurzaamheid

Een consortium van vier grote marktpartijen (Dong Energy, InterfaceFLOR, Siemens en SITA) roept het bedrijfsleven op transparanter te zijn op het gebied van duurzaamheid. ‘Op dit moment worden afnemers misleid door ongefundeerde duurzaamheidsclaims. Het is vaak onmogelijk om te achterhalen hoe duurzaam producten daadwerkelijk zijn en daarnaast zijn ze vaak niet met elkaar te vergelijken door de wirwar aan verhullende ‘groene’ labels.’ Door duurzaamheid transparant te maken wordt de impact van producten en diensten op het milieu inzichtelijk en vergroot dit de concurrentiekracht van Nederland. ... lees meer

OESO-richtlijnen MVO voorwaarde voor ontwikkelingsgelden

Bedrijven die niet voldoen aan de nieuwe OESO-richtlijnen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) komen niet langer in aanmerking voor publiek-private samenwerking in ontwikkelingslanden. Dat zei staatssecretaris Knapen van Buitenlandse Zaken vrijdag bij een conferentie van vakcentrale FNV ter gelegenheid van World Day for Decent Work. De staatssecretaris neemt daarmee een belangrijke aanbeveling over uit het advies dat de SER vorige maand aan hem overhandigde. ... lees meer

Stimuleren van duurzaam ondernemen moet taak blijven van productschap

De Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) ondersteunt de kabinetsplannen om de productschappen flink op de schop te nemen. “Het schrappen van taken, meer efficiency, lagere heffingen en het vernieuwen en democratiseren van de schappen spreken ons aan”, aldus NAV-voorzitter Teun de Jong. Tegelijkertijd waarschuwt de akkerbouwvoorman voor het te onbezonnen wegsnijden van taken die voor samenleving en telers op korte en langere termijn van cruciaal belang zijn, zoals het bevorderen van duurzaam ondernemen. ... lees meer