Meer aandacht voor dierenwelzijn in kleding- en textielsector

Er is steeds meer aandacht onder bedrijven, overheden, consumenten en maatschappelijke organisaties voor het welzijn van dieren in de kleding- en textielsector. Toch wegen de economische belangen vaak nog zwaarder dan de belangen van het dier. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het IMVO Convenant Duurzame Kleding en Textiel.  Praktische handvatten Het rapport Dierenwelzijn […] ... lees meer

Zeven organisaties vinden voedingsconvenant onder de maat

Fairfood, Hivos, Natuur & Milieu, Oxfam Novib, Save the Children, UNICEF Nederland en World Animal Protection hebben geen vertrouwen in het voedingsmiddelenconvenant dat morgen wordt getekend. Zes van de zeven organisaties hebben in een eerdere fase mee onderhandeld en al in 2017 het vertrouwen opgezegd in het voedingsmiddelenconvenant. De organisaties verwachten niet dat de huidige […] ... lees meer

Het impactpad maakt impactmeten toegankelijk en betaalbaar voor sociaal ondernemers

Impactmeten is essentieel voor de ontwikkeling van sociaal ondernemerschap in Nederland. Het doen van een goede meting is echter door gebrek aan kennis en toegankelijke methoden en tools, kostbaar en tijdrovend voor ondernemers. Het deze week beschikbaar gekomen Impactpad is een online en open source handleiding die ondernemers praktische hulp biedt bij het zetten van de volgende […] ... lees meer

The Green House van Albron Winnaar ABN AMRO Circular Food Award

The Green House van Albron is gisteren tijdens het FSIN Zomercongres uitgeroepen tot winnaar van de Circular Food Award 2018. The Green House is een living lab waar consumenten, bedrijven en kennisinstituten elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen over de circulaire economie. In deze broedplaats voor circulariteit worden oplossingen voor de upcycling van reststromen uit het […] ... lees meer

Aanscherping beleid nodig voor verantwoording van bedrijven over duurzaamheidsprestaties

Volgens een nieuwe EU-richtlijn moeten bedrijven verantwoording afleggen over  hoe ze omgaan met maatschappelijke belangen zodat ze daarop kunnen worden aangesproken. Daarvoor is goed vergelijkbare en complete informatie nodig. De PBL-studie Transparantie verplicht concludeert dat de recent aangepaste Nederlandse invulling van de Europese rapportageplicht van bedrijven op duurzaamheidsonderwerpen aanscherping behoeft. Nederland vult richtlijn grotendeels minimaal in De […] ... lees meer

Meten voortgang MVO bij Nederlands bedrijfsleven een puzzel met (te) veel stukjes

Hoe ver is het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)? Welke ontwikkelingen zijn daarin te zien? Concrete vragen waar beleidsmakers graag het antwoord op willen weten. Er zijn veel benchmarks en monitoringsinitiatieven op het gebied van duurzaamheid die een stukje van deze puzzel in beeld brengen. Maar kan er ook een […] ... lees meer

Minister Kaag lanceert Responsible Mining Index

Minister Kaag lanceert op 4 juli de eerste ranglijst voor verantwoord ondernemen mijnbouwbedrijven: De Responsible Mining Index. De Index is een initiatief van de voormalig Nederlands Speciaal Gezant Natuurlijke Hulpbronnen, Jaime de Bourbon de Parme. Het betreft de Nederlandse lancering, in april werd de index reeds gelanceerd in Zwitserland. Metalen en mineralen zijn niet weg te denken uit ons dagelijks […] ... lees meer

Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen omarmen de Sustainable Development Goals

De grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland omarmen de Sustainable Development Goals. Onderzoek van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) bij 35 Nederlandse beursgenoteerde bedrijven laat zien dat inzake de Sustainable Development Goals (SDG’s) belangrijke vooruitgang geboekt werd in 2017. Ook werd stapsgewijze progressie omtrent Natuurlijk Kapitaal en Leefbaar Loon vastgesteld. Bedrijven worden door […] ... lees meer

Water met een goed verhaal bezig aan opmars in horeca

Al zeker 200 cafés, restaurants en lunchrooms in Nederland serveren hun gasten water uit de kraan. Ze worden daarbij geholpen door de fraaie waterkoelers van MADE BLUE. Elke liter water levert zo bovendien 1000 keer zoveel schoon drinkwater op in landen met een permanent watertekort. Water MADE BLUE betekent water met een goed verhaal. Het initiatief blijkt een […] ... lees meer