Het is weer bijna het einde van het jaar. Tijd om de balans op te maken wat het meest gelezen nieuws is op het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen (www.duurzaam-ondernemen.nl). Het meest gelezen nieuwsbericht in 2020 gaat over de drie Utrechtse broers die zwembroeken maken van plastic flessen. De LinkedIn post hierover kreeg maar liefst 130.000 views! Zou de bijbehorende foto een rol hebben gespeeld?

In de top-10 staan ook twee duurzaamheidsgoeroe’s: Maurits Groen en Jan Jonker. Maurits riep, na hersteld te zijn van corona, op TV op tot een ‘green recovery’. Ook het bericht over 170 wetenschappers die dit zelfde bepleiten haalde de top 10. Jan Jonker sprak dit jaar de Duurzame troonrede uit en nam daarmee afscheid als hoogleraar Duurzaam Ondernemen.

De top 10 van 2020

1.

Utrechtse broers maken zwembroeken van plastic flessen

De drie Utrechtse broers Floris, Michiel en Hessel Roodvoets lanceerden dit jaar de Redfeet Brothers. In coronatijdperk hebben ze dit eigen duurzame zwembroekenmerk gelanceerd, mét ritsen.

2.

Tony’s Chocolonely opnieuw het meest duurzame merk van Nederland in 2020

Voor het derde jaar op rij is Tony’s Chocolonely uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Dit is het resultaat van de Sustainable Brand Index, die dit jaar voor het 10e jaar op rij wordt uitgebracht. In Nederland wordt het onderzoek achter de Sustainable Brand Index voor de vierde keer gehouden.

3.

Nieuwe Flora Plant: net roomboter, maar met de goede eigenschappen van plantaardig en de helft minder impact op het klimaat

Het smaakt als roomboter, het ziet eruit als roomboter, je gebruikt het als roomboter, maar het is volledig plantaardig. Dat is Flora Plant en het ligt nu in de winkel.

4.

Duurzame Troonrede 2020 door Jan Jonker

Op 1 september zal Prof. Jan Jonker (Radboud Universiteit) de Duurzame Troonrede van 2020 houden in Den Haag in het kader van de 22ste editie van Duurzame Dinsdag. In zijn rede zet hij een visie neer op het komende decennium aan de hand van een aantal noodzakelijke transities. Dat doet hij aan de hand van zeven ‘breekijzers’.

5.

Lidl zet reuzenstap tegen voedselverspilling

Lidl neemt vandaag een volgende stap om voedselverspilling terug te dringen. Producten zoals kaas, brood en melk worden voortaan – op de laatste dag van hun houdbaarheidsdatum – verkocht voor € 0,25; vlees, vis en vegaproducten voor € 0,50. Brood kan de klant de dag erna tot 12:00 uur kopen voor € 0,25. Klanten kunnen de afgeprijsde producten herkennen aan speciale Verspil mij niet-stickers.

6.

IKEA geeft meubels tweede leven met Meubel inruilservice

IKEA lanceert dit jaar Bring Back Friday als reactie op de populaire uitverkoop Black Friday. Met deze campagne wordt extra aandacht gevraagd voor de nieuwe Meubel inruilservice van de Zweedse woonwinkel. IKEA koopt meubels die nog in goede staat zijn van klanten terug voor een gereduceerd bedrag, om daar weer een nieuw thuis voor te vinden via de bekende Koopjeshoek. De Meubel inruilservice is vanaf nu beschikbaar in alle Nederlandse winkels en draagt bij aan de ambitie van IKEA om tegen 2030 circulair en klimaatpositief te zijn.

7.

Pleidooi van 170 wetenschappers in manifest: ‘Coronacrisis is kans voor doorvoeren radicale hervormingen naar groene economie”

Nu de samenleving is ontwricht door het coronavirus is er de mogelijkheid het roer radicaal om te gooien. Duurzamer en eerlijker, wel te verstaan. Daarvoor pleit een groep van 170 wetenschappers.

8.

EenVandaag: Ondanks dat hij ‘doodziek’ werd door het coronavirus, ziet ondernemer Maurits Groen deze crisis als een kans

In de TV-uitzending van EenVandaag (13 april 2020): Twee keer moest hij naar het ziekenhuis door de gevolgen van het coronavirus. Toch denkt duurzaam ondernemer Maurits Groen nu na over de lichtpuntjes van de crisis: het is volgens hem een uitgelezen kans op een schonere en duurzame samenleving.

9.

MUD Jeans laat consument precies zien wat milieu-impact is van iedere jeans

MUD Jeans laat consumenten vanaf nu precies zien wat de milieu-impact is van iedere jeans. Het circulaire jeansmerk kan deze inzichten delen doordat het als eerste jeansmerk ter wereld de milieu-impact van haar complete productportfolio heeft laten doorrekenen door middel van een Life Cycle Assessment (LCA) uitgevoerd door Ecochain. Daaruit blijkt dat MUD Jeans in vergelijking met een standaard jeansmerk maar liefst 92 procent minder water en 47 procent minder land gebruikt. Ook wordt er 69 procent minder CO2 uitgestoten.

10.

Due Diligence Wetgeving maakt korte metten met negatieve impact mens en milieu

Samen met nog 49 andere Nederlandse bedrijven heeft Tony’s Chocolonely een brief gestuurd aan minister Kaag. Met deze brief spreken wij als gezamenlijk bedrijfsleven onze steun uit voor een wettelijk kader voor gepaste zorgvuldigheid (due diligence). Wetgeving zorgt voor meer transparantie en gelijkheid in de supply chain. Enneh.. bedrijven worden gedwongen om negatieve impact op mensenrechten en milieu in hun keten serieus aan te pakken. Go Kaag!