Nederlanders sceptischer over noodzaak klimaatbeleid maar wel duurzamere levensstijl

Hoewel Nederlanders niet duurzamer zijn gaan denken, vertonen ze in hun dagelijkse leven wel duurzamer gedrag. Vooral op het vlak van energiebesparing. Dit blijkt uit het vierde “Duurzaam denken, duurzaam doen”- onderzoek dat I&O Research in september 2023 op eigen initiatief uitvoerde. De daling in CO2-uitstoot die we in 2022 waarnamen zet door, met name […] ... lees meer

Shell Nederland heeft het meest geprofiteerd van fossiele subsidies

10 grote energie- en industriebedrijven in Nederland krijgen samen elk jaar gemiddeld € 8,8 miljard aan fossiele subsidies. En dat terwijl ze gevaarlijke klimaatverandering veroorzaken en amper verduurzamen. Dat blijkt uit een inventarisatie van onderzoeksbureau Profundo in opdracht van Milieudefensie. Donald Pols, directeur van Milieudefensie: “Deze miljarden zijn slechts het topje van de ijsberg aan klimaatcrisis-vergrotende subsidies. Maar het is evengoed […] ... lees meer

PUMA schaalt textiel-naar-textiel recyclingtechnologie op

Het wereldwijde sportbedrijf PUMA heeft vandaag aangekondigd dat het zijn textielrecyclinginnovatie RE:FIBRE heeft opgeschaald en vanaf 2024 gerecycled polyester vervangt door RE:FIBRE-technologie in alle PUMA-replicatruien voor voetbalclubs en -bonden. Sinds de lancering van het proefproject in 2022, waarbij PUMA gerecyclede trainingsshirts produceerde voor de door hen gesponsorde voetbalclubs, is de RE:FIBRE-technologie gebruikt om de replica-uitrustingen […] ... lees meer

Van Oord lanceert open source tool: inzicht in klimaatrisico’s ondersteund door Qlik

Qlik kondigt de lancering aan van Van Oord’s Climate Risk Overview Tool. De wereldwijde tool combineert meerdere datalagen en wordt ingezet om wereldwijd kustgebieden en ecosystemen in kaart te brengen ter bescherming van klimaatverandering. Tegelijkertijd ondersteunt het initiatief de duurzame groeistrategie van Van Oord. Qlik Sense, eerder gebruikt voor de originele COP26 Climate Risk Overview, […] ... lees meer

Stichting DOEN en Rabo Foundation steunen ontwikkeling herbruikbare verzendverpakkingen voor webshops

De start-up BOXO ontwikkelt herbruikbare verzendverpakkingen en retoursystemen voor ondernemers met een webshop. Hierdoor hoeven zij geen wegwerpdozen meer te kopen maar versturen ze hun orders in herbruikbare Boxobags. Dankzij Stichting DOEN en RABO Foundation kan BOXO de volgende stappen zetten in de ontwikkeling van herbruikbare verzendverpakkingen en retoursystemen.  Miljoenen kartonnen wegwerpdozen Elke dag worden […] ... lees meer

Tarkett maakt duurzaam bouwen toegankelijker met introductie Green Building Cards

Tapijt- en vloerenfabrikant Tarkett introduceert Green Building Cards: kaarten die inzicht bieden in de duurzaamheidskenmerken van producten. Het bedrijf wil hiermee tegemoetkomen aan de dringende behoefte aan meer duurzaamheid in de bouw en duurzame keuzes makkelijker maken. Met de Green Building Cards biedt Tarkett architecten, ontwerpers en consultants rechtstreeks toegang tot alle informatie over producten […] ... lees meer

Europese Commissie verwelkomt voorlopig akkoord voor duurzamere, repareerbare en circulaire producten

De Europese Commissie is ingenomen met het voorlopige akkoord dat gisteravond tussen het Europees Parlement en de Raad is bereikt over de verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten. Het zal ertoe bijdragen dat duurzame producten de nieuwe norm in de EU worden, door ze langer te laten meegaan, efficiënter gebruik te maken van energie en hulpbronnen, […] ... lees meer

Happy Times Magazine: Dé groene revolutie door klimaatbewuste jongeren nu in de schappen

Klimaat optimist en ondernemer Maartje Bregman (25) lanceerde op vrijdag 1 december jl. een verfrissende aanpak van duurzaamheid in het licht van de groeiende ‘klimaatstress’. Happy Times Magazine is vanaf nu verkrijgbaar bij 700 winkels door heel Nederland. Het is het eerste magazine in Nederland dat volledig is vervaardigd uit reststromen: een revolutionaire stap in […] ... lees meer

Cashewnoot reist 12.000 kilometer voordat het in het winkelmandje belandt

Het Nederlandse Johnny Cashew heeft de pijlen gericht op een vaak onzichtbare vijand in de strijd tegen klimaatverandering: de onnodige omreis van veel van onze dagelijkse boodschappen. Te beginnen bij de cashewnoot. Nederland is een van de grootste importlanden van deze noten in Europa. Hoewel de helft van de wereldwijde cashews groeien op het Afrikaanse […] ... lees meer

Klimaattop Dubai: eerste Afrikaanse landen tekenen Nederlands initiatief voor meer schone vrachtwagens

Zes nieuwe landen scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaar wegverkeer. Het gaat om Colombia, Ghana, IJsland, Israël, Kaapverdië en Papoea Nieuw-Guinea. Het is voor het eerst dat ook Afrikaanse landen zich scharen achter dit Nederlandse initiatief. Vandaag op de klimaattop in Dubai zetten de zes nieuwe landen hun handtekening onder de ambitie dat […] ... lees meer

Voskamp Groep tovert bedrijfsterrein om tot Twents Klimaatplein

Voskamp Groep zet haar bedrijventerrein op locatie Almelo om tot een Twents Klimaatplein. Door stroken straatwerk uit het terrein te halen en deze te vervangen door eetbare groenstroken, hoopt het bedrijf meer biodiversiteit terug te brengen naar het bedrijventerrein Twentepoort Oost. Voskamp Groep is het eerste bedrijf dat binnen het project ‘Twentse Klimaatpleinen’ haar bedrijfsterrein […] ... lees meer

Lidl gecertificeerd voor het On the way to PlanetProof-keurmerk

Bij Lidl dragen alle Nederlandse groente en fruit nu het On the way to PlanetProof duurzaamheidskeurmerk. Met de recente certificering van de supermarkt voor dit Topkeurmerk, kan Lidl nu ook op onverpakte groente en fruit communiceren dat deze voldoen aan de eisen van On the way to PlanetProof. Deze stap is van belang om de […] ... lees meer