Ruime meerderheid consumenten bereid hogere prijzen te betalen in duurzame winkels

Duurzaam koopgedrag van consumenten uit zich niet langer alleen in de producten die men koopt, maar ook in de winkels wààr men koopt. Een ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten (59%) is bereid meer te betalen in een winkel die energiezuinig is. Tevens verwacht een kwart van de consumenten dat duurzaamheid een (veel) belangrijker koopcriterium wordt. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 500 consumenten, in opdracht van advies- en ingenieursbureau Techniplan Adviseurs (i.s.m. SenterNovem). Conclusie: met duurzame en energiebesparende oplossingen kan de retailsector nieuwe klanten winnen. ... lees meer

Verslag overleg MVO kamercommissies

De vaste commissie voor Economische Zaken, de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken, de vaste commissie voor Financiën, de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer hebben op 4 maart 2009 overleg gevoerd met staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken over MVO. ... lees meer

Explosieve stijging in vraag naar duurzame huisvesting

Vastgoedgebruikers in Azië-Pacific zijn vaker dan hun wereldwijde tegenhangers bereid structureel in duurzaamheid te investeren. Dit blijkt uit de resultaten van het tweede wereldwijde duurzaamheidonderzoek, uitgevoerd door Jones Lang LaSalle en CoreNet Global. Wereldwijd is er momenteel een afname van het aantal bedrijven dat bereid is extra te betalen voor ‘groener’ onroerend goed. Roeland Houtman, directeur Corporate Solutions van Jones Lang LaSalle in Nederland: “Ook in Nederland zien we op dit moment een afname in de bereidheid meer te betalen voor duurzame huisvesting, mogelijk als gevolg van de economische crisis van dit moment. ... lees meer

Studie DHV geeft eerste inzichten in kosten van CO2 opslag op zee

NOGEPA, de Nederlandse olie- en gas exploratie en productie associatie, heeft een studie laten uitvoeren naar de kosten die zijn gemoeid met grootschalige opslag van CO2 in lege gasvelden op de Noordzee. Het onderzoek is uitgevoerd door technisch adviesbureau DHV, in samenwerking met TNO. Het onderzoek beschrijft de investeringen en de operationele kosten die nodig zijn om gedurende 30 jaar 30 miljoen ton CO2 per jaar op zee op te slaan. Hiervoor moeten twee nieuwe pijpleidingen worden aangelegd en moeten modificaties van gasplatforms plaatsvinden. Volgens een voorlopige schatting en rekening houdend met een aantal aannames, bedragen de kosten ongeveer 8 euro per ton CO2. ... lees meer

Eco-logisch wint thuiswinkel award 2009 voor beste starter

Eco-logisch heeft de vakprijs voor beste starter van 2009 in de wacht gesleept. Deze jaarlijkse prijs gaat naar de meest spraakmakende, creatieve, succesvolle en innovatieve startende onderneming van Nederland. Eco-logisch is een duurzame bouwmarkt waar zowel online als offline kan worden besteld. Eind vorig jaar viel Eco-logisch ook al in de prijzen. De onderneming was toen winnaar van de Gouden Kans, het jaarlijkse evenement van Het Kansenkanon voor de meest innovatieve onderneming van Noord-Holland. ... lees meer

Cramer besluit over vertrouwelijke milieuinformatie bedrijven

Bedrijven moeten ten minste hun emissiegevens altijd geven als bestuursorganen zoals (lokale) overheden daarom vragen. Dat is de kern van een circulaire over vertrouwelijkheid van bedrijfsgegevens die minister Jacqueline Cramer van VROM in maart aan alle provincies en gemeenten heeft gestuurd. Het Ook staat hierin hoe bedrijven om moeten gaan met verzoeken van derden om openbaarmaking van bedrijfs-, fabricage- en NAW-gegevens. ... lees meer

Laatste veranderingen ISO 26000

ISO 26000, Guidance on Social Responsibility, is weer sterk verbeterd. De nieuwe ISO-richtlijn, die organisaties zal helpen bij het implementeren van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), is in december 2008 gepubliceerd als Committee Draft (CD). ... lees meer

Pharox Ledlampen doen wat ze beloven

Lemnis Lighting, de producent van de Pharox ledlamp, herkent zich niet in de kritiek die de afgelopen dagen is losgebarsten over de prestaties van led lampen in het algemeen en die van haar eigen producten in het bijzonder en zal rectificatie van deze feitelijk onjuiste berichtgeving eisen. ... lees meer

Nederlander wil ondanks crisis meer aandacht voor duurzaamheid

90% van de Nederlanders wil dat ons land ook in tijden van crisis verduurzaamt. Maar de overgrote meerderheid (70%) is bang dat het tegendeel gebeurt. Veel mensen denken dat de prijs van duurzame producten omhoog gaat en dat er minder duurzame producten worden geïntroduceerd. Dit blijkt uit de Duurzaamheidkompas, een onderzoek van MarketResponse en communicatieadviesbureau Schuttelaar & Partners. ... lees meer

Bedrijven met volwassen duurzaamheidsprogramma’s realiseren hogere winstmarges

Bedrijven met volwassen duurzaamheidsprogramma’s realiseren hogere winstmarges. Dit blijkt uit Europees onderzoek van Atos Origin en IDC, een toonaangevende wereldwijde leverancier van marktinformatie. De winstmarges die deze bedrijven realiseren, zijn ruim 2 procent hoger dan hun branchegemiddelde. Het onderzoek – waarin meer dan 165 senior executives uit de manufacturing en retail aan het woord komen – toont duidelijk aan dat een goede duurzaamheidstrategie voor zakelijke voordelen zorgt. ... lees meer

Fabrikanten in de bouw zetten in op ontzorging en duurzaamheid

Meer dan de helft van alle R&D-afdelingen van fabrikanten speelt vooral in op innovaties om zichzelf te onderscheiden van de concurrentie en op het verhogen van het gemak voor de eindgebruiker. Daarnaast is duurzaamheid voor 48% van de fabrikanten een speerpunt van de R&D-afdeling. Op onderscheidende vormgeving wordt slechts door een op de vijf fabrikanten ingespeeld. Dit blijkt uit het BouwKennis Marketing Jaarprijsboek 2008. ... lees meer