Energie, luchtvaart en automotive nog veel te winnen

Vandaag publiceren DDB en Intomart GfK de nieuwe onderzoeksresultaten van Dossier Duurzaam. Dossier Duurzaam is een periodiek onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten rondom het thema duurzaamheid. Begin april zijn reeds de onderzoeksresultaten gelanceerd van het eerste basisonderzoek dat jaarlijks wordt herhaald onder 1500 consumenten. Dit nieuwe onderzoek zoomt meer specifiek in op de energiesector, autobranche en luchtvaartbranche. In het vierde kwartaal volgen onderzoeken op het gebied van onder andere retail en consumentenelektronica. ... lees meer

BMW Group opnieuw uitgeroepen tot meest duurzame autofabrikant

BMW Group is op het gebied van milieuvriendelijk en duurzaam ondernemen binnen de automobielindustrie opnieuw de nummer één van de wereld. Tot deze conclusie komt SAM Group in het meest recente onderzoek voor de internationaal toonaangevende Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI). Met dit resultaat kan BMW Group haar toppositie van de afgelopen drie jaar met succes continueren en is nu dus voor de vierde keer op rij brancheleider. BMW Group is de enige onderneming in de autobranche die sinds de start van de Index in 1999 zonder onderbreking in de Dow Jones Sustainability Index World en in de Europese Dow Jones Sustainability STOXX Index is vertegenwoordigd. ... lees meer

Consument weegt duurzaamheid meer mee

De consument laat bij zijn bestedingsbeslissingen de mate van duurzaamheid van het product steeds meer meewegen. Vooral de energiebedrijven, autofabrikanten en in iets mindere mate de luchtvaart moeten daarom veel meer informatie geven over hun verantwoorde en groene activiteiten. Dat is goed voor hun omzet en hun imago want de meeste duurzame acties worden door de consument hoog gewaardeerd. ... lees meer

KLM serveert duurzame vis

Op de menukaart van KLM komt duurzame Kaapse heek te staan. Viswinkelketen Fishes en KLM hebben afgesproken dat er tijdens de vliegreizen verantwoorde vis wordt gereserveerd. Het gaat voorlopig om een proef van drie maanden. ... lees meer

Afrikaanse bedrijven ontdekken het milieu

Wie arm is, heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan het milieu. De meeste consumenten in Afrika hebben bovendien niet veel meer te besteden dan enkele dollars per dag, dus grootvervuilers zijn ze niet snel. Toch richt een handjevol Afrikaanse bedrijven zich op de milieubewuste consument. ... lees meer

Start bewustwordingscampagne ‘Eerlijk handelen, samen doen!

Op D.V. zaterdag 6 september start Stichting Woord en Daad de bewustwordingscampagne ‘Eerlijk handelen, samen doen!’. Op de jaarlijkse comitédag in Nijkerk, wordt de aftrap van dit nieuwe jaarthema gegeven. Woord en Daad wil met haar achterban nadenken over de dilemma’s, de verantwoording van Woord en Daad en de keuzes die mensen zelf kunnen maken rond eerlijk handelen. ... lees meer

Joost Oorthuizen directeur Initiatief Duurzame Handel

Joost Oorthuizen is per 1 september 2008 benoemd als directeur van het Initiatief Duurzame Handel (IDH). Het IDH is een multistakeholder-initiatief van het bedrijfsleven, vakbonden, ontwikkelings- en milieuorganisaties en ministeries (BZ, EZ, LNV) gericht op verduurzaming van internationale handels- en productieketens. Voor de producten Cacao, Tropisch hout, Natuursteen en Soja gaan dit najaar al verbeterprogramma’s van start. ... lees meer

ACTS means Business goes cradle to cradle

Op donderdag 2 oktober vindt de tweede editie plaats van het evenement ACTS means Business in het World Forum Convention Center in Den Haag. ACTS means Business is de landelijke bijeenkomst voor innovatiegestuurd onderzoek naar duurzame chemische technologieën. Het centrale thema van deze editie is de bijdrage van het ACTS-onderzoeksprogramma ‘Delivering Sustainable Technologies’ aan de ontwikkeling van duurzame chemische technologieën. ... lees meer