ISO 26000 ‘Maatschappelijke Verantwoordelijkheid voor Organisaties’ (MVO) is een richtlijn die niet bedoeld is voor certificatie. In de markt bestaat wel behoefte aan erkenning van MVO. Hierdoor is een spanningsveld ontstaan tussen het doel van deze richtlijn en behoeften/initiatieven in de markt.
...
lees meer
In een artikel in Sprout wordt aan de hand van een interview met Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Folkert van der Molen (marktmanager duurzaamheid bij DHV) en Leen Zevenbergen (CEO Quirius) ingegaan op wat 10 jaar MVO heeft gebracht.
...
lees meer
Met de ondertekening van het Cleaner Car Contract in vier Europese landen, was Athlon Car Lease begin dit jaar de eerste internationale leasemaatschappij die zich vastlegde de CO2-uitstoot terug te dringen. Inmiddels heeft Athlon Car Lease de eerste resultaten van het Cleaner Car Contract-initiatief gepresenteerd aan EU-commissaris Hedegaard van Climate Action.
...
lees meer
AkzoNobel has underlined the importance of wood stewardship to its sustainability agenda by signing a landmark agreement with the Forest Stewardship Council.
...
lees meer
Aan Shells verwijdering uit de Dow Jones Sustainability Index, de duurzaamheidsindex van Dow Jones, ging een meningsverschil tussen de opstellers van de index vooraf.
...
lees meer
Scot Frank has won the Postcode Lottery Green Challenge 2010 for the affordable portable solar concentrator SolSource. His Royal Highness Prince Friso of Orange-Nassau, the honorary jury chair,
announced the American as the recipient of the €500,000 grand prize.
...
lees meer
Er is een nieuwe gedragscode voor de Nederlandse advies- en ingenieursbranche. Deze set van gedragsregels gaat verder dan de vorige en gebruikelijke gedragscodes. Er zijn niet alleen beroepsgerelateerde waarden zoals onafhankelijkheid, integriteit en deskundigheid vastgelegd, maar ook zaken als verantwoordelijk omgaan met mens, milieu en maatschappij. De branchevereniging zal er actief op toezien dat de gedragscode door haar leden wordt nageleefd.
...
lees meer
Nederlanders hebben duurzaamheid minder hoog in het vaandel staan dan een paar jaar geleden. Tegelijkertijd verwachten ze dat duurzame aspecten alleen maar belangrijker zullen worden. Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010, een initiatief van DDB, Intomart GfK en b-open, dat kijkt naar de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De crisis en het toegenomen wantrouwen tegen duurzaamheidclaims maken het moeilijker voor bedrijven om geloofwaardig te zijn.
...
lees meer
Een toenemend aantal beursgenoteerde ondernemingen hanteert een positie in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) mede als grondslag voor de beloning van topbestuurders.
...
lees meer
De effectiviteit van duurzame ontwikkeling en armoedebestrijding is mede afhankelijk van beleidscoherentie. Om deze reden presenteert SOMO een reeks memo’s over Handel en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De zojuist verschenen tweede memo van dit jaar Duurzaamheid in het Nederlandse Handelsbeleid richt zich op sociale en ecologische overwegingen in het Nederlandse handelsbeleid. De afgelopen jaren heeft de Nederlandse overheid verscheidene toezeggingen gedaan op dit terrein. De memo kan een potentieel nieuw rechts kabinet aansporen om gedane toezeggingen ook daadwerkelijk om te zetten in concreet beleid.
...
lees meer
Athlon Car Lease start met het opvangen van regenwater om haar wagenpark hiermee te wassen. Met dit MVO initiatief gaat de leasemaatschappij een stuk verder dan gebruikelijk is in de leasebranche. Bij MVO maatregelen wordt er vaak in eerste instantie gedacht aan brandstofverbruik, vermindering van de CO2-uitstoot, duurzame auto’s, elektrisch rijden en alternatieve mobiliteitsvormen. Maar de inspanning die nodig is om voor een organisatie dagelijks genoeg schoon water te leveren wordt steeds groter. Water zuiveren en transporteren kost bovendien energie en er zijn chemicaliën voor benodigd.
...
lees meer
Last night, during the Millennium Development Goals (MDG) Summit hosted by the United Nations, Heineken received the 2010 World Business and Development (WBD) Award for its groundbreaking sustainable local supply chain initiative in Sierra Leone. Heineken is one of only ten organisations to receive the 2010 WBD award. According to the members of the International Judging Panel, Heineken impressed by demonstrating a clear link between vital business practices and the contribution of the project towards the Millennium Development Goals.
...
lees meer