Concurrentiekracht
De vertegenwoordigers van de DSGC, onder leiding van voorzitter Jan Peter Balkende, zien in het opnemen van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie kansen voor de concurrentiekracht van Nederland. Ons land zou een ‘Duurzame Delta’ kunnen worden. Nederland kan een broedplaats worden van duurzame bedrijfsstrategieën, die we als exportproduct kunnen benutten.

Structureel geld
De deelnemers aan de Dutch Sustainable Growth Coalition vinden wel dat de overheid structureel geld moet vrijmaken voor het topsectorenbeleid. In het topsectorenbeleid was vereist dat duurzaamheid een geïntegreerd onderdeel was. ‘De topsectoren zijn op de lange termijn gericht. En de gelden voor de topsectoren slechts voor twee jaar’, aldus de duurzame ondernemers.

Samen optrekken
Volgens de top van het Nederlandse bedrijfsleven zouden zij samen met de Nederlandse regering moeten optrekken bij grote internationale evenementen, zoals de duurzaamheidsconferentie RIO+20 in juni. Daarbij zouden zij in het belang van een efficiënte samenwerking twee keer per jaar met het kabinet willen overleggen over de strategische aanpak.

Over de Dutch Sustainable Growth Coalition
Onderdeel van de Dutch Sustainable Growth Coalition zijn: Unilever, Heineken, Royal Philips Electronics, Royal DSM, AkzoNobel, KLM Royal Dutch Airlines, FrieslandCampina en Shell.