Acht jaar geleden begonnen Wouter en Esther Staal hun eerste Yoghurt Barn. Van plantaardige opties was toen nog geen sprake. Nu is dat wel anders en gaat Yoghurt Barn een partnerschap aan met ProVeg. ‘Bij alles wat we in ons aanbod hebben gaan we na: kan het plantaardig net zo lekker, of lekkerder? Is het antwoord ‘ja’, dan switchen we.’

Wouter, jullie zijn in de eerste plaats een yoghurt lunchroom. Wat hebben jullie gedaan toen de Nederlandse horeca in lockdown ging?

‘Door de lockdown hebben we behoorlijk wat tijd gehad om aan onze duurzame doelstellingen te werken. Zo zijn we bezig gegaan met de laatste stapjes voor de B Corp certificering voor duurzaam ondernemen. Dit certificaat is voor ondernemingen die aan de hoogste standaarden voldoen qua maatschappelijke en milieu-impact. Yoghurt Barn is het eerste Nederlandse horecabedrijf dat het certificaat behaalde. Daar zijn we enorm trots op. We hebben een totaalpakket ontwikkeld op het gebied van duurzaam ondernemen en plantaardige zuivel is daar een belangrijk onderdeel van.’

Veel van jullie filialen zijn voor 95% circulair. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

‘Als bedrijf willen we verantwoordelijkheid nemen voor de productie- en verwerkingsketen. We zijn voornamelijk operationeel circulair. Dat betekent dat onze inkoop waarde moet toevoegen, of een nieuw leven krijgt. Dat geldt voor bijna alles: van verpakkingsmateriaal tot voedselafval. We hebben bijvoorbeeld een pilot gedraaid met de Roze Bunker in Woerden. Zij maken van onze weggegooide mango, munt en sinaasappel, heerlijke siropen en drankjes. Zo wordt het einde van onze keten weer het begin van een nieuwe keten – en dat kan het hele jaar doorgaan. Uiteindelijk willen we alle Barns 100% circulair hebben, onderdeel van ons reductieprogramma van klimaatpositief ondernemen.’

Hoe werken Yoghurt Barn en ProVeg samen?

‘Het begon eigenlijk allemaal met het dreigende EU-verbod op vlees- en zuivelnamen voor plantaardige producten. Als Yoghurt Barn die sinds 2013 ook soja-, kokos- en amandelyoghurt is gaan aanbieden, kwam dat iets te dichtbij. We willen net als ProVeg dat verbod tegenwerken en ondersteunen samen met zo’n 100 andere bedrijven ProVeg’s petitie.’

‘We willen ook reden hebben om te kunnen zeggen: “Probeer plantaardig, kom naar de Yoghurt Barn!”. Net als het WWF is ProVeg daarom de perfecte partner. Een van de resultaten van onze samenwerking is de plantaardige Tiramisu Special.

Deelnemers van de Veggie Challenge konden die tijdens de campagne maand voor 50% korting bij ons ophalen. Bij alles wat we in ons aanbod hebben gaan we na: kan het plantaardig net zo lekker, of lekkerder? Is het antwoord ‘ja’, dan switchen we. We hebben nu slagroom van soja en Flora Plant in plaats van boter. Na blind testen bleek dat de consument de plantaardige versie beter vond. Met dat soort kleine stapjes kun je uiteindelijk een grote impact maken. We hebben heel wat grote stappen in de planning! Onze aanpak wordt in de context van ProVeg onderdeel van een groter verhaal over duurzame voeding.’

Dat zien we graag! Wat kunnen we precies verwachten?

‘Frozen yoghurt gaat in de zomer als een razende over de toonbank, dus een vegan versie kan enorm veel uitstoot besparen. En een nieuwe doelgroep aansporen. We zijn bijna zover dat we die kunnen veganizen. Dan zijn we de eersten die vegan froyo aanbieden, net zo lekker of lekkerder dus zodat de Yoghurt Barn fan het niet eens merkt! Het woord ‘vegan’ kan wat eng zijn voor mensen die niks hebben met het hippie-imago. Maar met ProVeg samen kunnen we dat nieuws brengen naar de mensen die specifiek plantaardige opties willen.’

Hoe zie je de toekomst voor plantaardig? Denk je dat de pandemie iets verandert aan hoe we eten?

‘Ik denk dat we in de komende tien jaar op actie over moeten gaan. Deze periode gaat bepalen of we in de toekomst in gigantische problemen komen of niet. Je ziet nu veel grote bedrijven die enorm investeren in de ontwikkeling van plantaardige producten. Ik ben er daarom van overtuigd dat die over tien jaar net zoveel marktaandeel hebben en van dezelfde kwaliteit en voedingswaarde zijn als de dierlijke varianten die we nu kennen.’

‘COVID-19 heeft die trend alleen maar versterkt – mensen staan wat meer stil bij hun eigen gezondheid en het feit dat 3 van de 4 pandemieën afkomstig is van dieren draagt ook bij aan extra aandacht voor plantaardig. De kranten lijken te zeggen: ‘Mensen, maak je klaar voor het grote probleem na corona: de klimaatcrisis’. Dat stimuleert banken ook weer om plantaardige innovatie te financieren. Ik vind dat het bedrijfsleven, maar ook de overheid, hier een grote verantwoordelijkheid te nemen heeft. ProVeg zocht uit dat onder kiezers van bijna alle partijen een groot draagvlak is voor de transitie naar een duurzamer voedselsysteem.’

Zien jullie jezelf als een voorbeeld voor andere ondernemers en producenten?

‘Dat willen we absoluut zijn. Door een duurzaam totaalplaatje te presenteren welke vanuit het hart komt, willen we een voorbeeld zijn van hoe het ook kan. Je bedrijf vergroenen kost niet per se veel moeite. Neem gewoon die stappen. Maar doe het oprecht en wat bij je past en stel jezelf tegelijkertijd een ambitieus doel. Je komt er later wel achter wat dat betekent in de praktijk. Ik heb bij Yoghurt Barn zelfs een kostenbesparing weten te realiseren door alle aanpassingen. Dat kunnen jullie ook! Ik pak graag het podium om anderen te motiveren met ons verhaal over Yoghurt Barn. Laat ons maar pionieren, op ons gezicht gaan en weer opstaan. Daar worden we alleen maar beter van. De rest volgt vanzelf wel.’

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van ProVeg