Yoghurt Barn staat met haar dertien vestigingen in het land voor feel-good-food met een positieve impact op mens, dier en onze aarde. Aan de hand van deze drie duurzame pijlers worden alle keuzes binnen de organisatie gemaakt. “We willen met biologische en plantaardige zuivel laten zien dat gezond en lekker eten goed samen kan gaan met verantwoord eten”, aldus oprichter en eigenaar Wouter Staal. Het afgelopen jaar maakte Yoghurt Barn bekend als eerste horeca onderneming klimaatpositief te opereren, nu is het officieel gecertificeerd als B Corp. Hiermee is het merk het eerste horecabedrijf in de Benelux en één van de weinige horecabedrijven wereldwijd, dat zich bij de community van B Corp ondernemingen mag voegen. 

Feel-good-food met een positieve impact

Het is een dagelijks doel van Yoghurt Barn om haar gasten niet alleen te inspireren met de veelzijdigheid van de producten, maar juist ook te motiveren om onderdeel te worden van duurzame veranderingen. Yoghurt Barn onderneemt daarom sinds april 2020 op klimaatpositieve wijze en daarmee heeft iedere gast een positieve impact op het klimaat.

Toekomstvisie

Hoewel het behalen van het B Corp keurmerk iets is waar Yoghurt Barn lang aan gewerkt heeft en trots op is, is dit zeker niet de eindstreep. Dagelijks wordt er binnen de organisatie gekeken naar mogelijke maatregelen om de CO2-uitstoot te reduceren en ook wil men plantaardig en verantwoord eten de standaard maken. De organisatie hoopt hiermee een voorbeeld te zijn, dat navolging verdient.

Hubertine Roessingh, Executive Director B Lab Benelux: “Een horeca concept als Yoghurt Barn dat haar gasten weet te inspireren en aan te moedigen om duurzamer te leven, is een welkome aan­vulling op de B Corp community. Een goed voorbeeld dat ook de horeca duurzame ambities kan nastreven en vormgeven. We hopen dat zij andere food­service operators weten te inspireren en er meer zullen volgen.”

Wat is B Corporation?

Wereldwijd zijn er ruim 3800 bedrijven B Corp gecertificeerd, waaronder de Nederlandse Tony’s Chocolonely, Seepje en Fairphone. B Corp bedrij­ven voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van maat­schap­pelijke verantwoordelijkheid en transparantie. Er wordt tijdens een streng assessment niet alleen gekeken naar het product of de service van een onderneming, maar ook naar de impact van het bedrijf op werknemers, klanten, leveranciers, de samenleving en het milieu. Het motto van de B Corp certificering luidt dan ook ‘using business as a force for good’. B Corp gecertificeerde bedrijven laten zien dat winst en maatschappelijke doeleinden hand in hand kunnen gaan.

Over Yoghurt Barn

Yoghurt Barn is een Nederlands horecaconcept met sterke internationale ambitie dat sinds 2012 als enige het hele jaar door yoghurt buitenshuis brengt en sinds 2020 klimaatpositief opereert. Elke gast heeft een positieve bijdrage aan het klimaat. Zij kunnen bij 13 Barns in de grotere binnensteden, stations en Schiphol Airport terecht voor “coffee, yoghurt & more”. Yoghurt Barn wil iedereen inspireren met feel-good food en haar fans meenemen in de wereld der yoghurtmogelijkheden. Het bedrijf streeft ernaar om goed te doen voor mens, dier en planeet.