Er moet meer samenwerking komen in voedselketens (van boer tot consument).
Zo kan voorkomen worden dat initiatieven van innovatieve boeren ter verbetering van de voedselkwaliteit, voedselveiligheid en dierenwelzijn in tussenliggende schakels van de voedselketen worden afgeremd. Van belang is ook dat de wensen van de consumenten via de keten bij de boer terechtkomen. Daarnaast moet de landbouw worden gestimuleerd verder te verbreden naar bijvoorbeeld natuur- en landschapsbeheer. De waardering daarvoor moet dan wel worden omgezet in een beloning.
Dat staat in een ontwerpadvies (1) dat de raad op vrijdag 21 juni zal behandelen. Het is voorbereid door een ad hoc-commissie onder voorzitterschap van SER-voorzitter dr. H.H.F. Wijffels. Het is een reactie op twee adviesaanvragen: een van minister Brinkhorst van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) over de beleidsbrief Innovatie: sleutel tot verandering (29 oktober 2001) en een van staatssecretaris Faber van LNV mede namens de minister van VROM over het Tweede Structuurschema Groene Ruimte (8 maart 2002).
...
lees meer
Advies- en ingenieursbureau DHV adviseert MKB-Nederland om samen met de overheid specifieke maatregelen te ontwikkelen om de milieuprestaties van MKB-ondernemingen te verbeteren. Dat is een van de aanbevelingen uit het eerste grote kwantitatieve onderzoek naar duurzaam ondernemen -Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen door het MKB’. DHV heeft het onderzoek gehouden onder 100 MKB-ondernemers in opdracht van Rotary Leidschendam/Voorschoten, district 1600.
Uit het DHV-onderzoek blijkt dat MKB-bedrijven nog niet de optimale balans hebben gevonden tussen sociaal ethisch beleid (people), milieubeleid (planet) en de economische waarde (profit). Met name de planet-component blijft achter. De onderzochte ondernemers leven de wet na, maar nemen nauwelijks initiatieven voor eigen verbetering. Overige onderzoeksresultaten zijn dat MKB-ondernemingen gemiddeld op de sociaal ethische schaal (people) en wisselend op de sociaal economische schaal (profit) scoren.
...
lees meer
Sustainable development is too big for companies to handle individually, regardless of their size. By working together in sector projects, companies can achieve more than they would alone, shows a new report released today by the World Business Council for Sustainable Development (WBCSD).
...
lees meer
(Gepubliceerd op de voorpagina van Het Financieele Dagblad van 27 mei 2002)
Het midden- en kleinbedrijf (mkb) heeft meer oog voor de sociaal-ethische kant van het verantwoord ondernemen dan voor de milieuaspecten of voor het verbeteren van de kwaliteit van zijn winst. Dat blijkt uit een onderzoek van ingenieurs- en adviesbureau DHV in opdracht van de Rotary district 1600. DHV Milieu en Infrastructuur onderzocht 100 kleine en middelgrote ondernemingen verdeeld over negen sectoren.
...
lees meer
De ene super haalt de ganzenleverpaté uit het schap, de andere staakt de verkoop van legbatterijeieren. Is de levensmiddelenhandel in de greep van de groene lobby? “Als de klant erom vraagt, zijn we gek als we het niet doen.”
...
lees meer
Niets deed vorig jaar in de bouw zoveel stof opwaaien als de beschuldigingen van klokkenluider A. Bos. Illegale prijsafspraken en omkoping van ambtenaren zouden volgens de oud-directeur van Koop Tjuchem aan de orde van de dag zijn. De sector kwam in de media zwaar onder vuur te liggen; het parlement, justitie en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) stelden onderzoeken in naar de gang van zaken in de bouw.
Kan je daar dan over zwijgen in je jaarverslag?
Nee, menen de vijf beursgenoteerde bouwers Ballast Nedam, HBG, Koninklijke Volker Wessels Stevin, Heijmans en BAM NBM unaniem. Alle komen ze terug op het meest omstreden onderwerp van het afgelopen jaar. De een wat meer dan de ander, dat wel.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 25 mei 2002).
Het Global Reporting Initiative streeft naar algemeen aanvaarde normen voor verslaglegging van duurzaam ondernemen. Het Nederlandse consensusmodel is een goede manier waarop overeenstemming daarover tot stand zou moeten komen, zegt Allen L. White.
...
lees meer
(Gepubliceerd in De Standaard van 24 mei 2002).
Duurzaam, of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), lijkt de nieuwste hype in het bedrijfsleven. Op allerlei congressen en bijeenkomsten signaleren ondernemers de maatschappelijke rol die ze te vervullen hebben. Voortgedreven door de mondige consument die steeds vaker eisen stelt aan producten.
...
lees meer
Despite voluntary efforts to reduce environmental impacts, semiconductor companies are not adequately grappling with the environmental, health and labor impacts of their production and assembly operations, especially in developing countries and global supply chains, according to a new report released today by the Nautilus Institute for Security and Sustainable Development.
...
lees meer
Kinderarbeid en uitbuiting van volwassen werknemers in de voetbalindustrie zijn nog steeds meer regel dan uitzondering, ondanks het feit dat de contracten tussen de wereldvoetbalbond FIFA en de sportartikelfabrikanten dat uitdrukkelijk verbieden. Drie nieuwe rapporten over de voetbalproductie in India, Pakistan en China leveren – vlak voor de start van het WK Voetbal – opnieuw het bewijs van ‘vals spel’, onder meer van de hoofdsponsors Coca Cola en Adidas.
De rapporten zijn vandaag in New Delhi gepresenteerd op een persconferentie van de Global March Against Child Labour, een internationale coalitie tegen kinderarbeid.
...
lees meer
Volvo Cars Nederland is hoofdsponsor geworden van de Stichting Nationale Boomfeestdag. Met de tweejarige sponsorovereenkomst wil Volvo onderstrepen dat zij als autoproducent haar verantwoording neemt ten aanzien van de belasting van het milieu. Naast financiële ondersteuning zal Volvo jaarlijks voor elke, nieuw verkochte Volvo een boom laten planten. Ook zal de autofabrikant geld en middelen ter beschikking stellen voor de ontwikkeling van milieu-educatief lesmateriaal voor scholieren.
...
lees meer
De noodzakelijke verhoging van de productiviteit moet handen en voeten krijgen in arbeidsorganisaties, in de marktsector en in instellingen van publieke dienstverlening. De macro-economische analyses van de SER over verhoging van de productiviteit moeten wel hun uitwerking krijgen in de micro-wereld van overheid en ondernemingen. Verhoging van de arbeidsproductiviteit is geen Haarlemmerolie met eenzijdige verantwoordelijkheid van werkgevers; ook werknemers en overheid moeten hun steentje bijdragen. Dit stelde Hans de Boer, voorzitter van MKB-Nederland, bij de vaststelling van het Advies sociaal-economisch beleid op de middellange termijn (2002 – 2006) in de plenaire vergadering van de SER.
...
lees meer