Greening the marketing mix

Environmental communications is a discipline that’s coming of age. Whole armies of consultants have a wealth of advice, encouragement and cajoling on offer. Most of it is directed to business and rightly so, says Sharon O’Shea of The Greenhouse, talking here to Freddie Lawrence. ... lees meer

McDonalds: Frietjes bakken met een windmolen

(Gepubliceerd in De Volkskrant van 2 april 2003). McDonald’s wil in Middelburg een restaurant bouwen dat zich wat energie betreft zelf kan bedruipen. De stroom voor de frituurpannen komt van een windmolen. Waterstofgas dient voor de windstille periodes. Ook gebruikte frituurolie krijgt een nuttige toepassing. ... lees meer

Milieuactivisten vallen over Bodyshop

Milieugroepen zijn boos op The Bodyshop, omdat de winkelketen sinds een week optreedt als verkoper van groene stroom van energieleverancier Essent. Essent verkoopt duurzame stroom, maar is tegelijkertijd mede-eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Verder is Essent ook de grootste importeur van elektriciteit. ... lees meer

DSM-topman: politiek beknibbelt op innovatie

(Gepubliceerd in De Telegraaf van 24 maart 2003) De Nederlandse overheid schiet tekort bij het scheppen van condities voor een innovatieve, kennisintensieve en hoogwaardig producerende industrie, vindt bestuursvoorzitter P. Elverding van DSM. ... lees meer

Transparantie

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 2 april 2003). Veel adviseurs en deskundigen in de wereld van ‘corporate communications’ preken al geruime tijd de waarde van transparantie. Alles – maar dan ook alles – in en rond een onderneming moet voor iedereen toegankelijk, helder en duidelijk zijn. Dat noemt men transparantie. Wat mij betreft zijn we daarin doorgeschoten. De emancipatie van de ondernemer en de ondernemingen heeft vele goede aspecten, maar de bij voortduring met haar hele ziel en zaligheid te koop lopende onderneming schiet haar doel voorbij. Dat leidt tot irrelevantie van transparantie. ... lees meer

CSR of companies on the web

A tangled ethical web – The best corporate sites breathe life into the complexities of corporate social … A tangled ethical web – The best corporate sites breathe life into the complexities of corporate social responsibility DAVID BOWEN. Corporate social responsibility has become a big issue, and with business ethics remaining at the forefront of managers’ minds it will surely stay big through bad times as well as good. It also has an interesting relationship with the web. ... lees meer

Verantwoord ondernemen gaat in fasen

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 1 april 2003). Het ministerie van Economische Zaken verzorgt periodiek een ‘Ondernemerschapsmonitor’, een overzicht van cijfers en ontwikkelingen op het gebied van ondernemerschap en ondernemerschapsbeleid: hoeveel bedrijven telt Nederland (757.000 eind december 2002), hoeveel starters (45.000 in 2002), hoeveel bedrijven sloten hun deuren (ruim 22.000 in het tweede halfjaar van 2002), waar daalt het omzetvolume het meest (horeca, handel en bank- en verzekeringswezen). De vinger aan de pols van een verzwakte patiënt. ... lees meer

Duurzame ontwikkeling staat centraal in kabinetsbeleid

Speech staatssecretaris Agnes van Ardenne op bijeenkomst ‘Van Johannesburg naar CSD 11’, Den Haag, vrijdag 28 maart 2003. Duurzame ontwikkeling en brede participatie van alle betrokkenen, inclusief het bedrijfsleven. Dat kun je wel zien als de rode draad van mijn beleid. Aan het begin was Johannesburg. De klacht zo hier en daar geuit dat het kabinet Balkenende I geen oog zou hebben voor duurzame ontwikkeling werp ik verre van mij. Het was de MP die zelf aanwezig was op de WSSD en die nu de uitwerking van de internationale en nationale strategie coördineeert. Daarmee is duurzame ontwikkeling centraal in het kabinetsbeleid terechtgekomen. Dat is nog niet eerder het geval geweest. ... lees meer