Bij de EUR 4 miljard aan omzet uit groene producten zijn ook Philips’ nieuwste verlichtingstechnologieën begrepen, die een gemiddelde energiebesparing van minstens 30% mogelijk maken.Door de langere levensduur van deze verlichtingsproducten en de recyclemogelijkheden daarvan, kan zowel de hoeveelheid afval als het gebruik van natuurlijke hulpbronnen fors worden teruggebracht.

Barbara Kux, lid van de groepsraad en voorzitter van de Sustainability Board: “Groene producten zijn op dit moment goed voor 15% van onze totale omzet. Daar maken onze ‘high-end’ Green Flagships ook deel vanuit, die qua aantal met 24% zijn gestegen in 2006. Verder zijn we er trots op dat we in de sector ‘vrijetijdsproducten’ van de Dow Jones Sustainability Indexes de toppositie hebben heroverd.”

Aandacht voor energiezuinige oplossingen in de strijd tegen de klimaatverandering

19% van alle elektriciteit wordt gebruikt voor verlichting. Philips gaat voorop in de verlichtingsbranche als het gaat om initiatieven die het gebruik van energiezuinige verlichting moeten bevorderen. De onderneming roept de verlichtingssector, particuliere organisaties en overheden op gezamenlijk actie te ondernemen om consumenten aan te moedigen hun gloeilampen in huis te vervangen door energiebesparende alternatieven.In Europa zou zo’n overgang binnen tien jaar kunnen plaatsvinden, waardoor huishoudens tot 80% op de elektriciteitskosten voor verlichting kunnen besparen.

Een van de revolutionaire producten die Philips voor dit doel heeft ontwikkeld, is de halogeenlamp ‘Edore’- een energiezuinige lamp voor in huis. Deze halogeenlamp geeft helder, sprankelend licht en verbruikt 50% minder stroom dan een gewone gloeilamp. De Edore zal in de tweede helft van 2007 verkrijgbaar zijn en past in een normale fitting.

Philips levert ook betaalbare, energiezuinige kwaliteitsverlichting in opkomende economieën. Zo is in 2006 het project SMILE (‘Sustainable Model in Lighting Everywhere’) van start gegaan, waarbij in vier staten van India een commercieel proefproject wordt uitgevoerd met een oplaadbare, draagbare lamp en een LED-zaklantaarn die met de hand kan worden aangedreven. De resultaten zien er veelbelovend uit.

Een ander gebied waar Philips zich op richt, is het verborgen energieverbruik van tv’s die stand‑by staan. Philips wil dit verborgen energieverbruik van zijn tv’s voor de modellenreeks 2008 terugbrengen tot minder dan 0,2watt. Ook het stroomverbruik van televisies die aanstaan, wordt aangepakt. Dit betreft met name lcd-tv’s met lichtsensoren die de achtergrondverlichting automatisch dimmen om het energieverbruik te verminderen als men ‘savonds televisiekijkt.

Aandacht voor toegankelijke en betaalbare oplossingen voor de gezondheidszorg

Van 2000 tot 2050 zal wereldwijd het aantal mensen dat 60 jaar en ouder is meer dan verdriedubbelen: van 600 miljoen tot 2 miljard. In de nieuwe en opkomende economieën worden zowel de kosten en de kwaliteit als de toegankelijkheid van de zorg van levensbelang.

Als aandoeningen eerder kunnen worden opgespoord en gediagnosticeerd, wordt behandeling gemakkelijker, minder invasief én goedkoper. Philips ontwikkelt bijvoorbeeld diagnostische procedures voor zo’n 4.000 tot 6.000 CT-scans van kransslagaders en echoscans van de nek, waarbij de vorming van ‘plaque’ tot een beroerte kan leiden. Dit kan de cardiologische zorg spectaculair veranderen, doordat specialisten in de toekomst wellicht een hartaanval of een hart- en vaataandoening kunnen voorspellen en voorkomen.

Medische zorg op afstand is een ander speerpunt van dit beleid. Veel patiënten hebben hulp nodig bij het omgaan met complexe situaties die kunnen ontstaan. Voor het medisch personeel kost de behandeling van deze patiënten veel tijd en moeite. De patiënt zelf moet ook regelmatig een bezoek afleggen aan het ziekenhuis. Philips heeft een zorgoplossing-op-afstand ontwikkeld waarbij de patiënt thuis, via de televisie, persoonlijke gezondheidszorg wordt geboden.

Philips’ president en chief executive officer Gerard Kleisterlee: “Wij zien duurzaamheid als een kans om het leven van mensen te verbeteren en om waarde te creëren voor de enkeling, de samenleving en de onderneming. Onze inspanningen richten zich daarbij op twee mondiale uitdagingen die iedereen aangaan: energie en gezondheidszorg. Wij willen de onderneming zijn die de oplossingen voor deze complexe zaken vereenvoudigt.”

Opties voor artikelen
Afdrukbare versie
Artikel verzenden

Beloning voor duurzaamheid
Lid van de Dow Jones Sustainability Indexes sinds 2000;
Wereldwijd nummer 1 in de sector ‘vrijetijdsproducten’ van de 2006/2007 Dow Jones Sustainability Indexes;
Een van de ‘100 meest duurzame ondernemingen ter wereld’ sinds deze lijst werd samengesteld op het World Economic Forum in 2005.