SER: integrale duurzaamheidsaanpak is noodzakelijk

De SER heeft op 21 mei jl. unaniem een advies vastgesteld over duurzame ontwikkeling. In het advies Meer werken aan duurzame groei onderstreept de SER dat het streven naar duurzame ontwikkeling veel serieuzer moet worden aangepakt. Het kabinet moet duurzaamheid tot topprioriteit verheffen en komen met een ‘structurele innovatieaanpak voor duurzaamheid’. Zo ontstaan kansen voor economische groei en werkgelegenheid. ... lees meer

Ricoh reikt de jaarlijkse MVO Scriptieprijs uit aan Anand Sheombar

Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, heeft de jaarlijkse Ricoh MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Scriptieprijs uitgereikt. De winnaar van 2010 is Anand Sheombar, student bedrijfskundige informatica aan de Hogeschool van Utrecht . Zijn scriptie ‘ICT MNC’s & BOP’ constateert dat er legio kansen zijn voor internationaal opererende, technologisch gedreven ondernemingen om kansrijk én verantwoord te ondernemen in de onderkant van markten in ontwikkelingslanden. Als aan zekere voorwaarden wordt voldaan, kunnen ondernemers en consumenten evenredig profiteren. Sheombar baseert deze ogenschijnlijke paradox op een uitgebreide literatuurstudie met focus op Afrika en ICT-gedreven, internationaal opererende ondernemingen. Volgens de jury verdient deze thesis de Ricoh MVO Scriptieprijs, vooral omdat een abstract, modelmatig concept is uitgewerkt in een nuttige, verantwoorde toepassing , dat voor zowel inwoners van ontwikkelingslanden als bedrijven profijt kan opbrengen. ... lees meer

Wie niet duurzaam onderneemt, zet zijn toekomst op het spel

Ondernemingen die niet kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen zetten hun voortbestaan en concurrentiepositie op het spel. Afwachtend reageren is niet meer aan de orde, duurzaamheid biedt kansen, leidt tot efficiency en lagere kosten en moet niet meer als noodzaak worden gezien. Dit blijkt uit interviews met een tiental toonaangevende bedrijven die Ernst & Young heeft gehouden binnen de Retail & Consumers products sector. ... lees meer

Gratis emissierechten goudmijn voor bedrijven

Europese bedrijven in de staalsector, de raffinage en de chemie hebben tussen 2005 en 2008 14 miljard euro winst gemaakt met de CO2-rechten die ze gratis hebben gekregen. De kosten van de rechten hebben ze toch doorberekend in de prijzen en dus draaiden consumenten en andere afnemers daarvoor op. ... lees meer

Duurzaamheid nog altijd noodzaak bij nieuwe bouwprojecten

Weinig aantoonbare aandacht voor duurzaamheid leidt vaker tot uitsluiting bij te vergeven opdrachten. Duurzaamheid vormt in de bouw nog altijd een noodzakelijke voorwaarde om nieuwe opdrachten binnen te halen. Uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 100 bouwondernemingen in dertig landen blijkt dat een meerderheid van de bouwbedrijven vindt dat te weinig aantoonbare aandacht voor duurzaamheid vaker tot uitsluiting leidt bij te vergeven opdrachten. ... lees meer

Zakelijke dienstverlener onderneemt bewust

Twee derde van de zakelijke dienstverleners scoort een ruime voldoende als het gaat om duurzaam en betrokken ondernemen. Dat blijkt uit een onderzoek onder leden van ondernemersvereniging Think Tank. Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens de lancering van stichting The White Label, initiator van het eerste kwaliteitsmerk in Nederland voor bewuste ondernemers. ... lees meer

Duurzaam ondernemen centraal in verkiezingsbrochure LTO Nederland

LTO Nederland heeft in verband met naderende verkiezingen voor de Tweede Kamer een vouwblad uitgegeven met de titel ‘De Nederlandse agrarische sector: toonaangevend in de wereld’. Leidend thema in dit vouwblad is ‘Ruimte voor duurzaam ondernemen’. Ondernemerschap, kennis en productiviteit van de Nederlandse land- en tuinbouw zijn van mondiaal formaat. Door in het overheidsbeleid accenten te leggen op innovatie, kennis en onderzoek kunnen boeren en tuinders hun positie versterken, zo meent LTO. ... lees meer

Belang duurzame huisvesting kantoororganisaties aanzienlijk toegenomen

Ondanks de economische situatie vinden aanzienlijk meer Nederlandse kantoorgebruikers duurzame huisvesting belangrijker dan twee jaar geleden. Meer organisaties zijn bovendien bereid actie te ondernemen en hiervoor te betalen. Vooral wanneer er directe voordelen te behalen zijn. Investeringen schuiven kantoorgebruikers echter vanwege de recessie en een beter inzicht in de vereiste inspanningen vaak wel naar achteren. Dat blijkt uit het jongste onderzoek van Jones Lang LaSalle naar de visie van Nederlandse kantoorgebruikers op duurzaamheid. ... lees meer

Detailhandel waarschuwt voor zinloze duurzaamheidslabels

Detailhandel Nederland is fel gekant tegen de invoering van zogeheten ‘land van oorsprong’-etiketten op alle textielproducten die worden geïmporteerd van buiten de Europese Unie. Dergelijke etiketten zeggen praktisch niets over of het geïmporteerde textiel duurzaam is geproduceerd. Daarentegen leiden de etiketten er volgens berekeningen van de Europese Commissie wel toe dat geïmporteerde kledingstukken gemiddeld € 1,50 duurder worden. Voor een gemiddeld Nederlands huishouden betekent dit dat de uitgaven aan kleding op jaarbasis met ongeveer € 100 zullen stijgen. ... lees meer