H&M Conscious Foundation geeft 1 miljoen euro aan baanbrekende ideeën voor een circulaire textielketen

Op 25 augustus lanceert de H&M Conscious Foundation de eerste Global Change Award: een van de grootste competities op het gebied van innovatie en het eerste initiatief in zijn soort binnen de modebranche. Het doel van de challenge is baanbrekende ideeën te ontwikkelen om zo de natuurlijke hulpbronnen van de aarde te beschermen en een circulaire textielketen te stimuleren.

Vijf winnaars, die door een deskundige jury worden gekozen, ontvangen ieder 100 duizend euro en krijgen toegang tot een speciaal voor dit initiatief opgezette innovatieaccelerator. Het publiek mag beslissen over de verdeling van de andere 500 duizend euro door online te stemmen. De uitslag wordt in februari 2016 tijdens een officiële awarduitreiking in Stockholm bekendgemaakt.

“In de modewereld is de vraag niet langer ‘wat is het nieuwe zwart?’ maar ‘welke innovatieve ideeën kunnen de kringloop sluiten? “De Global Change Award is op zoek naar ideeën die de natuurlijke hulpbronnen van de aarde beschermen en ik ben trots dat ik daarvan deel mag uitmaken”, zegt Rebecca Earley, hoogleraar duurzaam textiel- en modedesign aan de University of the Arts London, directeur van het Textile Futures Research Centre en lid van de Global Change Award-jury.

De H&M Conscious Foundation is een wereldwijde non-profit stichting die is opgericht door Stefan Persson en zijn familie, oprichters en hoofdeigenaren van het Zweedse modebedrijf H&M. Het doel van de Foundation is om langdurige positieve verandering tot stand te brengen en levensomstandigheden te verbeteren door te investeren in mensen, gemeenschappen en innovatieve ideeën. De Global Change Award richt zich op een van de grootste uitdagingen waar de modebranche vandaag de dag voor staat: het creëren van mode voor een groeiende wereldbevolking en tegelijkertijd het verminderen van de impact op het milieu. Noch de Foundation noch het bedrijf H&M zal aandelen in of intellectueel-eigendomsrechten op de innovaties krijgen.

“Baanbrekende, grensverleggende ideeën kunnen overal vandaan komen, dus iedereen kan aan de challenge meedoen. Vanaf nu probeert de Global Change Award elk jaar de echt moedige en gedurfde ideeën te vinden die verandering mogelijk maken. Ik ben ook heel benieuwd om te zien hoe de modebranche als geheel zal ingaan op de uitdaging om een circulaire textielketen te omarmen”, aldus Karl-Johan Persson, bestuurslid van de H&M Conscious Foundation en CEO van H&M.

De innovatieaccelerator, een samenwerking tussen Accenture en KTH Royal Institute of Technology in Stockholm, zal de vijf winnaars de ondersteuning en kennis bieden die ze nodig hebben om hun ideeën te realiseren. De winnaars zullen beginnen met een innovatiebootcamp in Stockholm, die door KTH Innovation wordt georganiseerd. Vervolgens biedt Accenture Strategy begeleiding bij de verdere ontwikkeling van de winnende ideeën. Dit omvat ook een eenjarig trainings- en coachingsprogramma dat met name gericht is op circulaire economie . De innovatieaccelerator zal de deelnemers ook exclusieve toegang tot de modebranche verschaffen en hun mogelijkheden bieden om netwerken op te bouwen en hun ideeën te testen in de waardeketen van de modebranche.

Kijk voor meer informatie over de Global Change Award en hoe je je aan kunt melden op www.globalchangeaward.com

Share Button
FavoriteLoadingBewaar als favoriet