Produceren duurzame bedrijven zwarte cijfers? Die vraag staat centraal in het nieuwste nummer van tijsdschrift P+. De redactie zoekt uit hoeveel winst bedrijven maken die duurzaamheid in het DNA hebben. Maar ook: wat leveren procesinnovaties op? Welke duurzame producten leveren aan bijdrage aan de winst.
...
lees meer
Duurzaam innoveren is niet alleen iets voor grote bedrijven. Ook midden- en kleinbedrijven zoeken en vinden mogelijkheden om duurzaamheid te integreren in de organisatie. Duurzaam innoveren levert deze bedrijven direct voordeel op. Ze vergroten zo hun concurrentiekracht, verlagen de (productie)kosten en verbeteren sociale en milieuprestaties. Dit blijk uit het onderzoek van Hilke Bos-Brouwers waarop zij 8 september promoveert aan de Faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde.
...
lees meer
Vandaag staat in de Volkskrant een artikel over Indiase textielarbeidsters, die onder slechte omstandigheden produceren voor kledingwarenhuizen C&A en H&M. De werknemers mogen het fabrieksterrein niet verlaten en krijgen meer dan een kwart van hun loon pas na drie jaar uitbetaald. Dit blijkt uit het onderzoek dat Volkskrant publiceert op 3 en 4 september 2010. Het onderzoek van de Volkskrant werd uitgevoerd naar aanleiding van een vooronderzoek dat SOMO uitvoerde voor de European Coalition for Corporate Justice (ECCJ). Later dit jaar zal een uitgebreid rapport over deze zaak verschijnen.
...
lees meer
Het viskeurmerk van de Marine Stewardship Council (MSC) geeft aan dat zeevis duurzaam gevangen is. Maar aan de betrouwbaarheid wordt steeds openlijker getwijfeld.
...
lees meer
Bijna 60 procent van de Nederlandse consumenten koopt wel eens duurzame producten, zoals biologische producten of artikelen met het Fair Trade keurmerk. Dat is minder dan in 2009.
...
lees meer
Adviesbureaus gaan zich wereldwijd steeds meer richten op ‘green consulting’ en ‘sustainability consulting’, als reactie op de toenemende vraag van klanten. In de afgelopen maanden is er duidelijk trend geweest waarin adviesbureaus hun toewijding en ambitie tegenover green consulting laten zien. Consultancy.nl levert een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.
...
lees meer
Maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt mooi, maar er is nogal een verschil tussen wat bedrijven zeggen en wat ze doen.
Dat blijkt althans uit een rapport van Human Rights Watch (HRW) dat vandaag is gepubliceerd. Daarin staat dat veel grote Europese multinationals de vrijheid van vereniging van hun werknemers in de Verenigde Staten schenden.
...
lees meer
Innovatie is een onmisbare schakel in de verduurzaming van de energievoorziening, terwijl een energiebedrijf als EON meer voelt voor een leveringsplicht voor ‘groene’ stroom. Ook gaat de stelling van onderzoeksbureau SEO niet op dat duurzame energie loont en exploitatiesubsidies niet nodig zijn (FD 9 augustus). In werkelijkheid is hernieuwbare energie nog veel te duur en is een krachtige innovatieaanpak voor duurzame oplossingen de enige remedie om dit te doorbreken.
...
lees meer
NH Hoteles lanceert duurzaam vergaderconcept ECOMEETING. Met de invoering van het Ecomeeting vergaderconcept geeft NH concreet inhoud aan de ambitie om de meest duurzame organisatie binnen de hotelindustrie te worden.
...
lees meer
Duurzaam ondernemen is meer dan milieubewustzijn. Bedrijven opereren niet in een economisch vacuüm, ze maken inherent deel uit van onze sociale en natuurlijke omgeving. Succesvolle bedrijven beheersen hun economische, groene en filantropische kansen en risico’s door in te zetten op rendabiliteit, respect en reputatie. Maar hoever staan we met duurzaam ondernemen in België?
...
lees meer
Accor Hotels is door de World Travel & Tourism Council (WTTC), het wereldwijde forum voor de reis- en toerismebranche, onlangs onderscheiden met een Tourism for Tomorrow Award. Deze prijs is een erkenning voor bedrijven die het goede voorbeeld geven op het gebied van duurzaam toerisme overal ter wereld. Na de voorrondes zijn 15 Accor hotels wereldwijd, waaronder ibis Amsterdam Centre, beoordeeld door drie onafhankelijke deskundigen uit de toeristische sector.
...
lees meer
Duurzaam ondernemen en Co2-reductie zijn onderwerpen die bij Nederlandse webwinkels nog in de kinderschoenen staan. De branche neemt vooral een volgende positie in.
...
lees meer