Concurrerende duurzaamheid. Dat is het vermogen om vooruit te lopen op je branchegenoten in de transitie naar een duurzame economie. Een net zero emissiedoel is hiervoor de basis. En daarvoor heb je een competitief traject voor emissiereductie nodig. We vertellen je hoe Science Based Targets (SBT’s) je kunnen helpen – en hoe je concurrentievoordeel kunt behalen uit klimaatactie.

Klimaatactie is een belangrijk onderdeel van concurrerende duurzaamheid. Het Science Based Targets initiatief (SBTi) helpt bedrijven hierbij door het formuleren en uitrollen van emissiereductiedoelstellingen voor de middellange en lange termijn. Deze doelen zijn in lijn met het wetenschappelijk begrip van wat nodig is om de opwarming van de aarde te beperken tot onder 2°C of 1,5°C.

Het goede nieuws is dat een groeiend aantal bedrijven ambitieuze klimaatdoelstellingen heeft. Zorgwekkend is dat de meeste van deze organisaties hebben geen tussentijdse SBT’s. Sterker nog, ons recente rapport over de stand van net zero-doelstellingen wijst uit dat slechts 11 procent van deze bedrijven hun net zero-doel ondersteunt met een SBT. En dat heeft een aantal nadelen.

Zonder SBT is het namelijk moeilijker om je doel te behalen: je hebt immers geen wetenschappelijk onderbouwd plan om de noodzakelijke progressie te realiseren. Maar het maakt je ook kwetsbaar voor externe kritiek, omdat de geclaimde impact niet gemeten is volgens de relevante standaarden.

Klimaatactie als concurrentievoordeel

Een SBT stellen verhoogt niet alleen de kans dat je je duurzaamheidsdoel haalt – er is veel meer uit te halen. De échte voorlopers zetten klimaatactie namelijk in om hun concurrentievoordeel te vergroten. Want er liggen grote kansen:

  • Je bevordert zakelijke groei en klantvertrouwen: Klanten en leveranciers hebben groeiende behoefte aan partners met een toekomstbestendig bedrijfsmodel. Door te werken met SBT’s kan je je impact bewijzen in aanbestedings- en inkoopprocessen, stimuleer je het vertrouwen van investeerders en help je toeleveranciers hun scope 3-emissies te verlagen. Zo creëer je gezamenlijk financieel voordeel en versterk je de relaties met klanten en leveranciers.
  • Je wordt minder geraakt door veranderende wetgeving: Overheden ondernemen steeds meer actie om te voldoen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord, de Europese Green Deal en lokale energie- en klimaatplannen. Door een SBT te stellen bereid je je hierop voor en komt je niet voor verrassingen te staan. Bijkomend voordeel? Je bespaart hierdoor op compliance-kosten. En die besparing kan je direct investeren in andere strategische gebieden.
  • Je versterkt je merk en concurrentiepositie: SBT’s stimuleren innovatie en verbeteren de efficiëntie. Dat draagt bij aan je merkimago en onderscheidt je van branchegenoten. Een verantwoordelijke en weerbare organisatie trekt bovendien sneller talent aan, terwijl de efficiëntieslag en nieuwe bedrijfsmodellen zorgen voor kostenbesparing. En een reputatie als voorloper op het gebied van duurzaamheid draagt bij aan de groei van je bedrijf.

Stel jezelf de volgende vragen voor het beste resultaat

Ook aan de slag met SBT’s? Dan is het belangrijk om eerst een aantal vragen te beantwoorden:

  • Materialiteit: Hoe belangrijk vinden mijn belanghebbenden wetenschappelijk onderbouwde klimaatactie? Hebben we verzoeken gekregen om informatie of doelstellingen openbaar te maken? Zijn er initiatieven voor emissiereductie vanuit investeerders, partners of leveranciers? En hoe meet ik het belang over langere tijd ten opzichte van andere onderwerpen?
  • Compliance: Welke nieuwe wettelijke verplichtingen komen er op mijn pad? Wat zijn de financiële risico’s van niets doen? En hoe kan wetenschappelijk onderbouwde klimaatactie ons helpen een stap voor te blijven op de concurrentie?
  • Baseline: Is ons bedrijfsmodel in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs? En zo ja, op welke scenario’s van klimaatverandering dan in het bijzonder?
  • Optionaliteit: Welke impact hebben verschillende decarbonisatie-paden op de bedrijfsresultaten op korte en lange termijn?
  • Strategie: Wat betekent dit alles voor de duurzaamheidsstrategie op de lange termijn  als het gaat om ambitie, looptijd en ROI?

Door deze vragen te beantwoorden, vind je stap voor stap je weg naar succesvolle integratie van duurzaamheid in je bedrijfsmodel. Je SBT geeft richting aan je duurzaamheidstraject en kan in kleinere onderdelen worden opgedeeld waarbij je een weerbaar bedrijfsmodel krijgt dat verzekerd is van concurrerende duurzaamheid.

Lijkt het spannend? Het is een kwestie van durven doen. Je ontdekt de uitdagingen en kansen wanneer je eenmaal bent begonnen met je klimaatreis. En vergeet niet je SBT’s te verankeren binnen de organisatie. Want voor elk bedrijf dat klimaatactie hoog in het vaandel heeft, is dit onderdeel van duurzaam concurrentievermogen. En dat op zichzelf is een vereiste voor toekomstig succes.

Meer weten over SBT’s? Je leest het in onze praktische gids.

Christiaan Gevers Deynoot, senior duurzaamheidsadviseur en business development manager bij South Pole met een focus op de Benelux. Hij heeft meer dan acht jaar werkervaring op het gebied van energie- en klimaatvraagstukken. Christiaan werkt met klanten uit de financiële en energie en de publieke sector. Voor zijn start bij South Pole was hij adviseur op het gebied van EU energie-, klimaat- en milieubeleid in Brussel.