De meeste mensen willen goed doen. Jij ook. En toch… soms komt er minder van terecht dan je zou willen. Goed doen is niet alleen een drijfveer voor jou persoonlijk. Aantoonbaar bijdragen aan een duurzame en sociale wereld, en aan de SDG’s, is ook voor werkgevers steeds belangrijker. Vanuit de mensen die werken ín organisaties klinkt de stem ook steeds luider: medewerkers verwachten dat de organisaties waarvoor zij werken goed doen – en hen ook in staat stellen om goed te doen. Zo verwacht 70% van medewerkers dat hun werkomgeving hen kansen biedt voor sociale impact.[1] Ook betrekken steeds meer medewerkers duurzaamheid bij hun keuze voor een werkgever.[2] En daarnaast bepalen de MVO strategie en goede doelen waarmee wordt gewerkt mede de aantrekkelijkheid van een werkgever.[3]

Maar hoe je medewerkers daadwerkelijk betrekt bij MVO staat nog in de kinderschoenen[4], en volgens McKinsey is de executie van MVO het lastigste onderdeel.[5] Een mooie MVO strategie, een werkgroep duurzaamheid instellen of prullenbakken voor gescheiden afval is een begin, maar nog niet genoeg. En als je medewerkers je glazig aan kijken als het gaat om jouw duurzaamheidsbeleid, of je van lichtgroene greenwashing wordt beticht weet je dat er nog stappen nodig zijn richting duurzaam ondernemen. Duurzaamheid als onderdeel van het DNA, doorleefd, en zichtbaar in de haarvaten van de organisatie: daar is meer voor nodig. Dat moet je samen doen.

Er zijn door de jaren heen meerdere initiatieven ontwikkeld om MVO handen en voeten te geven en samen  met medewerkers op te trekken. Zo is vrijwilligerswerk een optie voor medewerkers die tijd en talent willen en kunnen inzetten. Dit is echter vaak ook voor organisaties tijdrovend en is vaak afhankelijk van levensfase of iemands persoonlijkheid. Ook is in Nederland het geven aan een (duurzaam) goed doel via het kerstpakket een steeds bekender fenomeen. Dit is echter eenmalig, en niet voldoende voor medewerkers die door het jaar heen aan duurzaamheid willen werken en bijdragen.

LoonGift, aangeboden door The Social Handshake, is een manier om handen en voeten te geven aan je MVO ambities en samen met medewerkers bij te dragen aan een duurzame wereld en de SDG’s, terwijl het je als werkgever nauwelijks tijd kost.

Hoe werkt het?

Met LoonGift kunnen medewerkers zelf een bijdrage leveren aan een duurzame en sociale wereld door automatisch, vanuit het salaris, een maandelijkse gift te doen aan goede doelen. Medewerkers kunnen bovendien belastingvoordeel ontvangen. Werkgevers, op hun beurt, kunnen er voor kiezen om te matchen, waarbij ze een bepaald bedrag geven bovenop de giften van hun medewerkers. Ook werkgevers kunnen deze kosten aftrekken van de belasting. Er zijn geen kosten voor de goede doelen of medewerker, alleen de werkgever betaalt een vergoeding aan The Social Handshake om alle administratie uit handen te nemen en alles soepel te laten verlopen. Zo kost het een werkgever nog geen half uur per maand.

The Social Handshake heeft een zorgvuldig geselecteerd portfolio van circa 25 goede doelen waaruit medewerkers kunnen kiezen, gescreend op transparantie, effectiviteit en efficiëntie. Een bijkomend voordeel van het portfolio is dat medewerkers niet verlamd worden door te vele keuzes (‘choice paralysis’) maar toch kunnen kiezen uit een breed palet. Via een gebruiksvriendelijk online platform kunnen medewerkers zelf tot drie goede doelen kiezen, en het giftbedrag kiezen.

Als werkgever trek je zo samen met je medewerkers op en vergoot je je impact, faciliteer je duurzaam gedrag, leer je welke maatschappelijke thema’s je medewerkers belangrijk vinden en tegelijkertijd blijft de keuzevrijheid voor je medewerkers voorop staan. Als medeweker bepaal jij hoe jij uiting geeft aan jouw duurzame idealen. Door samen op te trekken met je werkgever en collega’s zie je hoe het steentje dat je bijdraagt aan een duurzame en sociale wereld zowaar een kei wordt. Doe je ook mee?

Willemien van Helden, The Social Handshake

Noten

[1] Edelman Trust Barometer 2021

[2] Kleine meerderheid werknemers betrekt duurzaamheid bij carrièrekeuzes – Duurzaam Ondernemen (duurzaam-ondernemen.nl)

[3] https://www.duurzaam-ondernemen.nl/mvo-en-goede-doelen-bepalen-aantrekkelijkheid-als-werkgever/

[4] Haski-Leventhal, Roza & Brammer, 2020: Employee Engagement in Corporate Social Responsibility

[5] https://www.mckinsey.com/featured-insights/leadership/making-the-most-of-corporate-social-responsibility