Woensdag 29 juni 2022, 02.15 uur: terwijl Nederland slaapt, stampen papiermachines op hoge snelheid rollen papier over de baan. Dag in, dag uit, 365 dagen per jaar wordt in een hightech proces papier en karton van wereldklasse gemaakt. Denk aan bankbiljetten, papier voor de verpakkingen van bol.com en Coolblue, papier waarvan tijdschriften worden gemaakt, de wikkel van een cornetto en dat pak hagelslag op de ontbijttafel. Een ploeg operators leidt dat proces in goede banen. Als een verstoring optreedt sturen zij bij vanachter een rij imposante schermen, maar als alles op rolletjes loopt is er tijd voor ontspanning. Zoals vannacht. Er is tijd voor een geintje, er klinkt muziek en op een grillplaat worden hamburgers bereid. Klinkt goed toch?

Toch is de nood hoog. Als het om het behalen van klimaatdoelen gaat, dragen papier- en kartonfabrieken uiteraard hun steentje bij. Om dit te realiseren is de duurzame inzet van personeel van groot belang. Nieuw (technisch) talent met een duurzaam hart, dat gedreven is groene oplossingen te bedenken en te ontwikkelen. Net als in de rest van Nederland heerst in de papier- en kartonwereld grote personeelsschaarste. Met name naar nieuwe collega’s voor technische functies – operator, technoloog, medewerker technische dienst – is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Deze goed opgeleide jongeren zijn populair en hebben de banen voor het oprapen. Essent, Smurfit Kappa, de NS, Eska, Shell, Smart Packaging Solutions, Philips en WEPA Nederland: allemaal dingen ze naar de hand van die relatief kleine groep techneuten.

Walhalla voor mensen met passie voor techniek

Papier- en kartonbedrijven zijn weliswaar een walhalla voor mensen met passie voor techniek – ‘een papiermachine herbergt meer techniek dan een verkeersvliegtuig’ -, dat wil echter niet zeggen dat jongelui de weg naar de papierindustrie weten te vinden. We zijn veel te onbekend. Vrijwel niemand weet dat in Nederland op twintig plaatsen papier- en kartonbedrijven zijn gevestigd en dat daar bovendien een goed belegde boterham is te verdienen. Althans: tot voor kort.

Langzamerhand verandert deze situatie. Een maand of zes geleden startte de VNP haar campagne ‘uitdagend papier’, waarin vlogs en verhalen duidelijk maken wat onze sector te bieden heeft. Op Instagram, Facebook, Google en www.uitdagendpapier.nl vliegen de filmpjes en foto’s je om de oren. En dat werkt: inmiddels maakten meer dan een miljoen mensen kennis met onze bedrijven, bezochten tienduizenden geïnteresseerden onze website en social mediakanalen en leidde dat tot tientallen berichten waarin iemand aangeeft open te staan voor een uitdaging in onze sector.

Duurzame, circulaire sector

Daar zijn we niet alleen heel blij mee, het is broodnodig. Onze bedrijven staan aan de vooravond van – nee, midden in – een periode waarin innovaties en verduurzaming nodig zijn om de klimaatdoelen te behalen en dus een gezond toekomstperspectief te hebben. Een nieuwe generatie – zelfbewust, kritisch, multi-inzetbaar en met oog voor de wereld van morgen – helpt ons nieuwe wegen te bewandelen en onze reputatie van duurzame, circulaire sector te bevestigen of, liever nog, te verstevigen.

Rutger van Dijk, communicatieadviseur bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken.