Groen gaat ook vooral om de centen

Bedrijven kunnen niet vaak en hard genoeg brullen dat ze duurzaam zijn. Maar volgens trendwatcher Erwin van Lun, van Erwin van Lun Future Trends Research, is dat niet vanwege de consument. ‘Duurzaamheid is een trend van de media, bedrijven en overheden. ... lees meer

Strak Design introduceert duurzaam en cradle to cradle tuinmeubilair

Buitenmeubilair moet sinds jaar en dag lekker zitten. Stijl is de laatste jaren ook belangrijk. Strak Design voegt daar duurzaamheid in optima forma aan toe. “We zijn vastbesloten het certificaat ‘cradle to cradle’ te verwerven”, aldus directeur Jaap Schiphorst. Strak Design is vanaf januari 2010 te koop als een comfortabel en milieubewust alternatief voor de generatie tuinmeubelen van mindere kwaliteit. ... lees meer

Hotels liegen over diervriendelijke foie gras

it undercoveronderzoek van Wakker Dier en Tros Radar blijkt dat restaurants, die zogenaamde ‘diervriendelijke’ foie gras serveren, in werkelijkheid de levers van gedwangvoederde eenden op de menukaart hebben. Onder de restaurants bevinden zich de meest fameuze hotels en toprestaurants van Nederland, zoals Krasnapolsky, Amstelhotel (La Rive) en Vermeer NH Hotels die hun klanten tegenover Radar, ongegeneerd voorliegen: ze noemen de foie gras diervriendelijk en zonder dwangvoedering, maar dit blijkt een leugen. ... lees meer

Bouwers maken meer kans op project van ProRail als ze CO2 besparen

Bij de aanleg en onderhoud van spoorwegen, bruggen en viaducten is veel inzet van bouwmaterieel en -materiaal nodig. Dat produceert veel CO2. Volgens ProRail kan het werk ook met minder CO2 worden uitgevoerd. Vanaf 1 december beloont ProRail daarom bouwbedrijven die klimaatbewust produceren. Hiervoor heeft ProRail de CO2-prestatieladder ontwikkeld. Concreet geldt: hoe meer een bedrijf zich inspant om CO2 te reduceren, hoe meer kans op gunning van een project. Op maandag 7 december komt het eerste contract op de markt waar de CO2-prestatie van bouwbedrijven meetelt. ... lees meer

Verandering leefstijlen veel crucialer

De top in Kopenhagen zal wellicht niet het slotakkoord opleveren waar velen op hoopten. Maar om de bijeenkomst daarmee bij voorbaat tot een fiasco te bestempelen is niet juist. Belangrijk is allereerst dat de top en het voorafgaande onderhandelingsproces de partijen gedwongen hebben om hun positie te bepalen. En nu de VS, China en landen als Brazilië verantwoordelijkheid lijken te willen nemen, is het speelveld een stuk breder geworden dan bij het eerdere Kyoto-protocol. ... lees meer

MVO-marketing: 5 trends voor 2010

De afgelopen paar jaar waren de belangrijkste drivers van maatschappelijke verandering: 1) grondstoffenproblematiek, 2) de verslechterende economie en 3) de almaar toenemende informatie- en communicatie intensiteit. En voor 2010 is dat niet anders. Hieruit vloeien een aantal trends voort die belangrijk zijn voor marketeers die te maken krijgen met de implicaties van maatschappelijk verantwoord ondernemen. ... lees meer

Duurzame ondernemers verwachten weinig van Kopenhagen

Duurzame ondernemers hebben geen hoge verwachtingen van de klimaattop in Kopenhagen, zo blijkt uit de jongste Duurzaamheidbarometer van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 207 Nederlandse spelmakers, zoals directeuren, managers en beleidsverantwoordelijken, op het terrein van duurzaam ondernemen. De barometer peilde in aanloop naar de klimaattop eenmalig de houding van deze spelmakers over hun verwachtingen en het belang dat ze aan de top hechten. Nog geen derde (32%) verwacht dat Kopenhagen een succes wordt. Tweederde van de respondenten noemt de klimaattop pas een succes als landen als de Verenigde Staten, China en India volledig participeren in CO2 reductiedoelstellingen. Opvallend is dat slechts een derde (33%) belang hecht aan een onderhandelingsresultaat waarbij een gelijk speelveld voor alle landen het uitgangspunt vormt. ... lees meer

Wat doen supermarkten aan duurzaamheid?

In de retailsector worden duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen heel belangrijk gevonden, zo blijkt uit alle jaarverslagen. Het is echter niet duidelijk wat de supermarkten voor activiteiten op dit gebied ontplooien. De meeste businessmodellen geven aan hoe het management in de keten zich zou moeten gedragen, zonder te beschrijven wat er daadwerkelijk gebeurt en hoe dit zich verhoudt tot de overige managementfuncties en de rest van de bedrijfsvoering. In een vandaag gepubliceerde studie, uitgevoerd door LEI Wageningen UR en RSM, zijn Albert Heijn, Super de Boer, C1000 en de Europese retailers Coop, Tesco, Kesko op dit punt onderzocht, op basis van de publicaties van en over deze bedrijven over een periode van twaalf jaar. ... lees meer

Duurzaam ondernemen vraagt lange adem

Maatschappelijk verantwoorde rozen uit Colombia en gecertificeerde palmolie uit Indonesië. De product- en bedrijfschappen besteden in toenemende mate aandacht aan verantwoord ketenbeheer. SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan heeft de schappen daar in november ook toe opgeroepen. Duurzaamheid wordt langzamerhand gewoon, al gaat het ‘nooit snel en ver genoeg’. ... lees meer

Rol consument in mvo onderbelicht

De helft van de modebedrijven geeft informatie over hun invloed op het milieu, arbeidsomstandigheden en klimaatverandering. Dat blijkt uit onderzoek dat Rank-a-Brand heeft gedaan naar het beleid van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) bij 170 modebedrijven. ... lees meer