Mark Kulsdom is de founder van The Dutch Weed Burger, een iconisch merk in het Nederlandse landschap van vega-merken, want een pionier op het gebied van plant-based burgers. Het merk kwam vorige week in opspraak, omdat het claimde een hybride burger te hebben gemaakt, waarin ze een deel van de bonen hadden vervangen door kippenvlees. Het bleek een 1 aprilgrap, maar toch was het voor veel mensen even slikken, is dit echt?

Ontstaan

Het idee ontstond toen Kulsdom onlangs aan iemand vertelde over de Weed Burger en hij verkeerd verstaan werd. Wat? Dutch Meat Burger? ”Ik moest lachen…Nee vriend, Weed. Ik verbaasde me tegelijkertijd hoe eng goed dit ook klonk. Dat niemand daar nog op was gekomen.” Zou het een goeie 1 april grap zijn misschien, dacht hij. “Het vleesindustrie onderwerp leent zich doorgaans niet echt voor grappen. Het is bloedserieus, zeker voor de dieren. Letterlijk” aldus Kulsdom. Toch stuurden ze het persbericht uit, wat op deze portal (Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen) het meest gelezen artikel werd van de week.

Hybride producten

Het vega-bedrijf verklaarde mee te gaan op de trend van hybride producten, waarbij vega en vlees gemengd worden in bijvoorbeeld een burger.  Een poging van vleesbedrijven om vlees te minderen en toch vlees te kunnen blijven verkopen, want mensen zijn daar nu eenmaal aan gehecht. Het Amsterdamse bedrijf wilde sowieso al graag een statement maken richting de bedrijven die met deze, in hun ogen, halfslachtige oplossingen komen. “Het heeft er natuurlijk alle schijn van dat mensen zichzelf wel graag op de borst kloppen door te zeggen dat ze van het vlees af willen, maar hun bedrijfsvoering toch ook belangrijk vinden. Het is ook letterlijk halfslachtig, er worden immers nog steeds dieren gedood”. Een manier van voedselproductie waar ze bij TDWB maar als te graag een einde aan zien komen. Kulsdom vind het op zich wel een stap in de goede richting, maar wel een baby-stapje. “We leven in een tijd waarin we een kwantum sprong moeten maken”, aldus Kulsdom, “ Dan vind ik het toch lastig om mensen zo tevreden te zien met marginale veranderingen. Daar gaan we het in mijn ogen niet mee redden.”

Social Media

Op social media liep het storm. Veel mensen kwamen even inchecken bij ons. “Is dit echt?” “Je meent het niet?” “Ik ga jullie meteen ontvolgen”. Mark zat paraat om de angel er meteen uit te halen bij de mensen die de moeite namen om contact op te nemen. “Ik vond het wel ontroerend om te zien dat mensen voelen dat we met ons merk echt ergens voor staan. Zo van ‘Als zelfs The Dutch Weed Burger zijn principes verlaat, waar gaat het dan heen met de wereld?’. “We voelden het belang van ergens voor staan opnieuw door deze actie”.

Dierenrechten

In zijn jongere jaren was Kulsdom behoorlijk actief voor het Dieren Bevrijdings Front, een militante actiegroep, die zich inzette voor, zoals de naam al uitdraagt, de bevrijding van dieren. “Het verschil tussen dieren rechten en bevrijding is dat je bij rechten nog kan denken, ja maar wat zijn dan hun plichten? Bij bevrijding gaat het om totale vrijheid. Het idee dat dieren op aarde bestaan, zodat mensen ze kunnen ‘gebruiken’ voor wat dan ook wordt dan volledig verworpen.”

Dierenrechten is volgens Kulsdom dan ook onderdeel van een reformistische stroming. “We mogen dieren gebruiken in circussen, dierproeven en ze slachten voor menselijke consumptie, maar dan wel binnen kaders van bijvoorbeeld dierenwelzijn. We dienen ze redelijk te behandelen, alvorens we ze naar de slacht sturen.”

Levensader

Dat idee vindt hij nog steeds verwerpelijk. Dieren zijn hier niet enkel en alleen om door en voor mensen te worden ingezet. Ze zijn onderdeel van een intrinsiek met elkaar verbonden levensweb. Ze spelen een rol in de biodiversiteit, waar wij als mensen afhankelijk van zijn. Daarom is het superbelangrijk dat we onze visie op het gebruik van dieren gaan veranderen. We hebben ze nodig, voor een gezond ecosysteem. “Allemaal, van groot naar klein, en die nog wel het meeste.”

Dat is zijn grote boodschap met The Dutch Weed Burger. Mensen hebben de natuur nodig. Het is de levensader waar alles door wordt gevoed. “Mensen hebben dat niet meer vooraan in hun bewustzijn zitten. We hebben een economie opgetuigd, waarmee we met z’n allen naar de afgrond racen. We plegen ecologische zelfmoord!”. Grote woorden die Kulsdom gemakkelijk gebruikt. “Gemakkelijk, maar niet lichtzinnig gekozen.” Reden te meer voor de verwarring die TDWB vorige week veroorzaakte op 1 april met de lancering van The Dutch Meat Burger.

Activist of ondernemer?

TDWB staat bekend om haar activistische stellingnames. Zijn jullie nu een onderneming of een actiegroep? Kulsdom lacht hard. “Ik denk dat we een onderneming zijn, die een boodschap uitdraagt die ook gedragen zou kunnen worden door een oldschool actiegroep. We voorstaan een verandering in de manier waarop we onszelf voeden. Dat doen we met producten in de schappen van de Albert Heijn en niet door met een spandoek ergens te gaan demonstreren. We kunnen onze tijd maar een keer besteden en doen dat dus binnen het systeem. Zo bouwen we aan het nieuwe, door het oude overbodig te maken.

Mensen willen geen verandering. Het heeft geen zin. Nu hebben wij geen zin meer, schreven jullie in het persbericht. Hebben jullie geen zin meer? “Het is soms wel frustrerend of demotiverend om iets zo helder te zien en dan te constateren dat mensen er geen belang aan hechten. Maar verandering is de enige constante in het universum, dus of mensen erin geloven of niet, het gaat gebeuren. Zoveel is duidelijk. De klok tikt, dus hoe eerder hoe beter!”