Het is zonde dat alleen nog heel grote Europese bedrijven verplicht worden om te onderzoeken of er sprake is van misstanden in hun waardeketens. Daarmee ontslaat de Europese Unie het grootste deel van de bedrijven van hun onderzoeksplicht en van het nemen van passende maatregelen bij misstanden.
Als het aan de Europese lidstaten ligt, gaat de CSDDD (Corporate Social Due Diligence Directive), ook wel anti-wegkijkwet genoemd, alleen nog gelden voor bedrijven met meer dan 5000 werknemers en een jaaromzet van minstens 1,5 miljard euro. Zo’n driekwart van de bedrijven voor wie de wet van toepassing zou worden, valt daar dan buiten.
Zonder inzicht, veel risico’s
Ook zonder wettelijke verplichting is ‘wegkijken’ voor geen enkel bedrijf een goed idee. Door klimaatverandering, geopolitieke spanningen, grondstoftekorten en claims van ngo’s moet elk bedrijf met internationale toevoerketens exact weten waar producten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt. Zonder inzicht zijn er simpelweg veel risico’s.
De oorlog in Oekraïne, de coronapandemie en conflicten in de Rode Zee hebben wereldwijd de kwetsbaarheid van toeleveringsketens zichtbaar gemaakt. In Nederland zien we dat terug in leveringsproblemen, prijsstijgingen en druk op duurzaamheid. Veel bedrijven nemen inmiddels maatregelen om hun ketens robuuster en flexibeler te maken. Of we het nu ketenweerbaarheid of gepaste zorgvuldigheid noemen: voor elk bedrijf is het slim om alle ins en outs te kennen.
Geen papieren tijger
De CSDDD is geen politieke papieren tijger. Het is een antwoord op de wereldwijde wake-upcall, toen in 2013 in Bangladesh een flatgebouw instortte met 1134 doden als gevolg: textielarbeiders die ondanks de slechte staat van het gebouw werden gedwongen daar te werken. Deze tragedie laat zien dat het voor alle bedrijven noodzakelijk is om onderzoek te doen naar wat er precies in hun waardeketens gebeurt. Ook als dat complex is vanwege veel tussenhandelaren en ook als het gaat om leveranciers en producenten ver buiten de Europese grenzen.
Leontien Hasselman-Plugge, CEO ImpactBuying